Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3848
Jeg var passasjer i en bil her forleden, og vi ble stoppet av politiet. De mente jeg og den andre passasjeren var påvirket, så de tok noen tester, etterhvert en urinprøve på meg. De fant forøvrig en liten flis på sjåfør og andre passasjer.

Jeg testet positiv, og innrømmet tidligere bruk(noe jeg gjorde fra starten av).
De ransaket meg også, men jeg hadde ingen ting annent en lighter og mobil i lommen.

De hadde ikke en ransakelse hjemme hos meg, noe de sa de kunne, men lot være siden de, ifølge dem, var kule. Og de anmeldte meg med bakgrunn av narkotikalovgivningen.

Men saken er at de konfiskerte telefonen min, og har den enda. Har de lov til dette? Kan jeg kreve den tilbake med engang? Jeg skal til avhør neste uke, men trenger den før dette.

Takk
Absolutt ikke meningen å highjacke tråden din, men hva skjer om man har låsekode på den??
De kommer vel seg ikke inn på den da?
Sist endret av t33zr; 7. februar 2012 kl. 22:19.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Absolutt ikke meningen å highjacke tråden din, men hva skjer om man har låsekode på den??
De kommer vel seg ikke inn på den da?
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å bytte simkort, kodene ligger jo på simkortet. Om han har operatørlås så har sikkert politi universalkort eller noe failproof.

SMS og telefonlogg ligger på telefonminne.
Har du låsekode og ikke oppgir den frivillig vil de sende den en eller annen plass, og få den åpnet uansett, noe som vil ta flere måneder. (Sa de til meg iallefall)
Straffeprosessloven sier:
§ 206. Uten beslutning av påtalemyndigheten kan politimann ta beslag når han setter i verk beslutning om ransaking eller pågripelse, og ellers når det er fare ved opphold. Beslag kan tas av enhver når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Beslaget skal straks meldes til påtalemyndigheten. Finner denne at beslaget bør opprettholdes, utferdiger den en skriftlig beslutning med slikt innhold som nevnt i § 205 første ledd annet punktum.
Vis hele sitatet...
§ 208. Enhver som rammes av beslaget, kan straks eller senere kreve brakt inn for retten spørsmålet om det skal opprettholdes. Påtalemyndigheten sørger for at han blir gjort kjent med denne rett.
Regelen i første ledd første punktum gjelder tilsvarende når noen som frivillig har utlevert ting til beslag, krever dem tilbake.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wiiimp Vis innlegg
Har du låsekode og ikke oppgir den frivillig vil de sende den en eller annen plass, og få den åpnet uansett, noe som vil ta flere måneder. (Sa de til meg iallefall)
Vis hele sitatet...
Og her er hjemmelen for at du er plikta du å oppgi PIN koder og annet av nødvendig informasjon.

Strpl § 199a. Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet.
Brudd på opplysningsplikten som begås av andre enn den siktede, straffes etter straffeloven § 339 nr.
Vis hele sitatet...
er jo bare å ikke huske kodene....
> Og her er hjemmelen for at du er plikta du å oppgi PIN koder og annet av nødvendig informasjon.
>

Nei, man er ikke pliktig til å vitne mot seg selv. Står jo til og med i teksten at det er andre en den siktede dette gjelder: "Brudd på opplysningsplikten som begås av andre enn den siktede, straffes etter straffeloven § 339 nr.".
Hvis det er mye galt på telefonen kan du tilby å skrive inn koden..
Istedenfor smeller du telefonen i bakken, da vil de hvertfall ikke finne noe.
ELLER
Du sier at du må på do en rask tur og får fjernet koden og de hemmlige beskjedene.

Vet ikke hva som skjer, men lykke til
Sist endret av bendikz; 7. februar 2012 kl. 23:43.
Sitat av bendikz Vis innlegg
Hvis det er mye galt på telefonen kan du tilby å skrive inn koden..
Istedenfor smeller du telefonen i bakken, da vil de hvertfall ikke finne noe.
ELLER
Du sier at du må på do en rask tur og får fjernet koden og de hemmlige beskjedene.

Vet ikke hva som skjer, men lykke til
Vis hele sitatet...
Da ødelegger man bevis, noe jeg ikke tror blir å betrakte som særlig formidlende omstendighet.
Sitat av bendikz Vis innlegg
Hvis det er mye galt på telefonen kan du tilby å skrive inn koden..
Istedenfor smeller du telefonen i bakken, da vil de hvertfall ikke finne noe.
ELLER
Du sier at du må på do en rask tur og får fjernet koden og de hemmlige beskjedene.

Vet ikke hva som skjer, men lykke til
Vis hele sitatet...
Kan de ikke finne noe?
ER mulig å rekonstruere data fra en ødelagt mobil. Selv en ødelagt minnebrikke.

Siden du hindrer politiet sitt arbeid ved å ødelegge bevis, vil det bare slå tilbake på deg selv.
Mao, en j### dårlig ide.
Sist endret av Spelly; 8. februar 2012 kl. 00:27.
Sitat av bendikz Vis innlegg
Hvis det er mye galt på telefonen kan du tilby å skrive inn koden..
Istedenfor smeller du telefonen i bakken, da vil de hvertfall ikke finne noe.
ELLER
Du sier at du må på do en rask tur og får fjernet koden og de hemmlige beskjedene.

Vet ikke hva som skjer, men lykke til
Vis hele sitatet...
Frmdeles minnekort og simkort i telefonen om man knuser den da...
Sist endret av KjellFresh; 8. februar 2012 kl. 01:08. Grunn: Sriveleif
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Høres ut som de har "rutinemessig" lagt beslag på mobilen din, og da vil jeg tippe det går alt fra et par dager til en uke før du får den tilbake. Du kan ringe 02800 - din lokale politistasjon, IKKE bruk nødnummeret - forklare saken, og spørre dem når du kan få den igjen for å være sikker.

Da må du regne med at du henter den selv, og det kan være greit å ha noen med deg som kan gi deg en unnskyldning til å dra fra politistasjonen med en gang, så det ikke blir noen kjappe turer eller skal bare.