Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5724
jeg har nå begynt og lage mitt eget data kabinett etter og ha fått litt inspirasjon og tips fra Greenray.

den typer HW jeg skal ha i maskina er:
intel i5 2500K(prossesor)

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB(RAM)

Corsair TX V2 750W PSU ATX 12V V2.3(PSU)

Corsair H100 Hydro Series (CPU Kjøler)

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155(HK)

ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA(skjermkort)



vurderer ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 skjermkort, vet ikke helt enda. har hørt at 6970 er bedre men må vente til etter jul med HW, siden jeg har ikke penger nokk enda

jeg venter litt med og kjøpe HDD pga. prisen har skutt i været!

jeg startet med og lære meg og bruke google SketchUp, og tegnet noen kabinetter for og se hva jeg ville ha.

jeg kom fram til denne konstruksjonen:

https://imma.gr/34336

innsidenHDD racken skal flyttes litt ned)

https://imma.gr/34337

jeg skal lage kabinettet i 12mm kryssfiner og vinkeljærn i kantene(lakert svart)

blir 5x 120/140mm vifter som blåser kald luft inn og 3x 120/140mm ut og 1 200mm ut. så det blir totalt 9 vifter eller 10(en til HDD)

jeg startet da med en 1,5m² kryssfiner plate:

https://imma.gr/34333

derreter målte jeg opp og kappet den til riktig størrelse osv. (brukte vanlig håndsag, bah...)

https://imma.gr/34334

https://imma.gr/34335

crappy kamera, i know.

så til nå har jeg kappet opp alle tre delene jeg trenger og kjøpt plexiglass som jeg sikkert må kappe litt siden den er noen cm for stor.

det neste blir vell og lakkere vinkeljern tegne på hull til vifter, HK brettet og HDD/SSD racken osv.
skal prøve og bli ferdig med det til helgen så jeg kan male tre platene og vente på at det tørker i helgen

håper jeg får HK brettet mitt fra dustinhome til helgen så jeg får lakkert det også, og kansje tilogmed festet det

jeg kommer med updates ofc.

edit: damn... bildene funker ikke... skal så ordnet det snart

Edit 2: derja, nå skal bildene funke
Sist endret av StålSkuff; 30. november 2011 kl. 23:20.
Kommer til å følge med jeg Lykke til
ser intresangt ut ^^ kommer nok til å følge med på dette
Dette ser bra ut, looking forward^^ Og lykke til.
Bare for og komme med noe som hadde vært tøfft, hva om du hadde formet plekse glasset som logoen til nff?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av paddus Vis innlegg
Bare for og komme med noe som hadde vært tøfft, hva om du hadde formet plekse glasset som logoen til nff?
Vis hele sitatet...
freaken du mener ja?
hadde vært tøft det ja! var litt usikker på hvordan jeg skulle lage vinduet, så tror jeg går for den ja takk for tipset!
Blir det ferdig til TG?
Hvis du skal dit da seff
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av TobNor Vis innlegg
Blir det ferdig til TG?
Hvis du skal dit da seff
Vis hele sitatet...
ja såklart derfor jeg skal ha meg pc, og siden det koster masse masse penger med ferdig kabinett så tenkte jeg, hvorfor ikke lage et

så ja, den blir ferdig til TG og jeg skal på TG. hvis jeg klarer og ungå og fucke opp vannkjølinga da seff
Ahh, da ser jeg fram til og se på på case'en/et (?)
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
ok, da har jeg forrandret litt på designet til vinduet



jeg får nokk både viftene mine og HK brettet mitt på mandag, så da blir det sikkert og skjære til hull til viftene osv.
siden posten stengte kl. 2 i dag rakk jeg ikke og hente ut HK brettet mitt så jeg må vente til mandag
▼ ... noen uker senere ... ▼
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Update!


da har jeg borret og skjert til hull osv, i kabinettet og satt det sammen, mangler nå bare og male på litt her og der, og sette på vilnkel jernet(eller hva det heter) i kantene.

http://bildr.no/thumb/1063298.jpeg

slik ser det ut nå, skulle egentlig ha kommet med en small update når alt var feste klart men fant ikke kameraet på det tidspunktet så jeg bare begynte og sette det sammen xD

http://bildr.no/thumb/1063299.jpeg

PSU er montert og klar til og levere strøm! brukte noe grått lim av noe slag jeg fikk av stefaren min, fant ut at det var den enkleste løsningen hvis jeg ikke har planer om og bytte ut PSU xD

http://bildr.no/thumb/1063301.jpeg

satte kabinettet som jeg hadde fra den første pcen jeg brukte, (delte den med de 2 brødrene mine) sikkert 8-10 år gammel nå, merker at den var litt mindre enn det jeg skulle ha xD

blir vell sikkert så jeg monterer det meste av HW når jeg står opp, må bare finne ut hvor skruene til HK skal være xD

bildene ble litt for store vell og merke men er bare og zome litt ut for de som har den funksjonen på pcen sin

Edit: beklager at jeg har vert så sen, ble litt mere forsinket enn jeg trodde xD
Sist endret av StålSkuff; 29. desember 2011 kl. 04:44.
artig prosjekt, skal følge med
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
da var alt av HW på plass. alt funker som det skal(i think).

http://bildr.no/thumb/1066941.jpeg

http://bildr.no/thumb/1066944.jpeg

http://bildr.no/thumb/1066946.jpeg

fortsatt litt mye kabelrot men alt skal ut igjenn før kabinettet males uansett.

nå gjenstår det og male kabinettet og få tak i OS(win 7) og koble på hardisk hvis jeg får den i morra.(brukte HDD fra laptopen min til og teste maskina)

gleder meg til jeg kan begynne og game på maskina! da blir det mario 64 hele dagen!
stilig! vilket mb tray kjøpte du? hvordan er kvaliteten?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
stilig! vilket mb tray kjøpte du? hvordan er kvaliteten?
Vis hele sitatet...
dette

kvaliteten ser ut til og være grei nokk den, det er ikke kauratt noe jalla aluminium folie dritt akuratt xD jeg er ikke akuratt den rette til og bedømme kvalitet, siden dette er den første pcen jeg bygger
samme som jeg har tenkt å kjøpe jo. du har ikke lyst til å måle bredden fra siden med pci portene over til motstående side for meg
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av haakon466 Vis innlegg
dette

kvaliteten ser ut til og være grei nokk den, det er ikke kauratt noe jalla aluminium folie dritt akuratt xD jeg er ikke akuratt den rette til og bedømme kvalitet, siden dette er den første pcen jeg bygger
Vis hele sitatet...
kan vel nesten si at og sammenlikne lian li og jalla er som og sammenlikne rolsroys og en skraphaug
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
samme som jeg har tenkt å kjøpe jo. du har ikke lyst til å måle bredden fra siden med pci portene over til motstående side for meg
Vis hele sitatet...
fra pci portene til kanten av hk brettet der hk'et skrus fast?

http://bildr.no/thumb/1068952.jpeg

hvilken strek? 1 eller 2?

skal måle begge når jeg finner igjenn måle båndet :P

ca. 31 cm på nr.1 og ca. 20 cm på nummer 2.

+- 1 cm

fant ikke målebåndet så brukte linialen jeg tenget opp på glass karmen xD den er ikke 100% nøyaktig men den funker til alt untat millimeter mål :P
nr1. kunne også trengt nummer 2 takker!
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
forresten. en ting som er verdt og nevne er at den vifta som følger med er såpass dritt at den bare lager lyd, den blåser omtrent ikke noe luft og bråker unødvendig mye mtp. hvor mye luft den flytter.(etter min mening, merket omtrent ikke at noe luft ble blåst ut på noen av sidene)

men spar på viften, kan være grei og ha hvis du trenger en liten vifte til noe som ikke utvikler så alt for mye varme, så du ikke trenger og bestille en ny

noe kult og gjøre med en slik vifte er og lime på et lite speil i litt vinkel og lyse på med en laser så har du plutselig en fin time tunnel gjorde dette med min nydelige S3 spyder, det var heftige saker det!
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
da kommer jeg med enda en update!

pcen er nå nesten ferdig, mangler bare noen få detaljer.





side døren er ferdig, mangler bare og sette den på. (ha malt den og festet plexi glass.)



kabinettet er malt ferdig



slik ser den ut nå, skal såklart rydde opp litt inni der når jeg får tak i lengre kabler.

den funker fint, og nå mangler bare og feste på vinkel jern og sette på side døren, så er jeg klar til TG
dette ser jo kjempebra ut jeg har alltid vært skeptisk til hjemmelagde kabinettet, men dette virker jo bra freaken du skjærte ut kan du jo male med detaljer og henge opp? fy så tøft å ha selve freaken på veggen
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
dette ser jo kjempebra ut jeg har alltid vært skeptisk til hjemmelagde kabinettet, men dette virker jo bra freaken du skjærte ut kan du jo male med detaljer og henge opp? fy så tøft å ha selve freaken på veggen
Vis hele sitatet...
ja, jeg har tenkt på det. evt. ha den med meg på TG som et stort smykke rundt halsen xD
Sitat av haakon466 Vis innlegg
ja, jeg har tenkt på det. evt. ha den med meg på TG som et stort smykke rundt halsen xD
Vis hele sitatet...
du kan henge den opp med sånn tynn kjetting som brukes til innendørs pynt? så kan du bare ta den ned å henge den rundt nakken
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
du kan henge den opp med sånn tynn kjetting som brukes til innendørs pynt? så kan du bare ta den ned å henge den rundt nakken
Vis hele sitatet...
takk for ideen skal se om jeg gidder og pusse den ned og male den!
looking good! men hvorfor så mange små vifter bak? hvorfor ikke en stor? vil tro en stor vifte bråker mindre en alle de viftene du har satt inn?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
looking good! men hvorfor så mange små vifter bak? hvorfor ikke en stor? vil tro en stor vifte bråker mindre en alle de viftene du har satt inn?
Vis hele sitatet...
jeg liker flere vifter + at jeg fant ikke støvfiler for de store
+ at det blåser omtrent dobbelt så bra som en stor, men de bråker litt ja(MYE!). men jeg har bestilt gummi dingser som skal absorvere vibrasjoner(nei, jeg har ikke laget en mega vibrator). så håper den blir roligere da hvis ikke, så har jeg en reserveplan, G35 headsett
skjønner. i alu kabinettet mitt hjalp slike gummiputer veldig på støy, men vil ikke mdf absorbere vibrasjoner bra uten?
vurdert å lage Freakens øyne og munn og lime på pleksiglasset i døra?

Ellers nice, har lenge frista på custom kabinett men jeg er for kresen.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av F4celess Vis innlegg
vurdert å lage Freakens øyne og munn og lime på pleksiglasset i døra?

Ellers nice, har lenge frista på custom kabinett men jeg er for kresen.
Vis hele sitatet...
tenkte på det ja,må bare få tak i klistermerker først :P eller kan det funke med svart lakk/maling?

Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
skjønner. i alu kabinettet mitt hjalp slike gummiputer veldig på støy, men vil ikke mdf absorbere vibrasjoner bra uten?
Vis hele sitatet...
jeg bruker kryssfiner. men det finner jeg da ut når jeg får det jeg bestilte
Sist endret av StålSkuff; 13. januar 2012 kl. 12:30.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
tenkte på det ja,må bare få tak i klistermerker først :P eller kan det funke med svart lakk/maling?
Vis hele sitatet...
tenkte at du kunne bruke de platene du allerede sitter med, kom på ideen når jeg så døra og det du kutta ut, så det er vel bare å lage de i mdf.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av F4celess Vis innlegg
tenkte at du kunne bruke de platene du allerede sitter med, kom på ideen når jeg så døra og det du kutta ut, så det er vel bare å lage de i mdf.
Vis hele sitatet...
slik at jeg skjærer ut øynene og limer de på plexi glasset du mener eller?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
slik at jeg skjærer ut øynene og limer de på plexi glasset du mener eller?
Vis hele sitatet...
ja, eller feste på en eller annen lur måte, kanskje male de i samme farge som resten av kabinettet så de er mer synlige, blir som å invertere et bilde. burde funke.
hvorfor ikke bare skjære til en mal i papp og lakkere øya rett på vinduet?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvorfor ikke bare skjære til en mal i papp og lakkere øya rett på vinduet?
Vis hele sitatet...
det går jo fint ann

men fy faen jeg ble skremt istad! jeg har drukket litt, og så skal jeg til og sette meg ved pcen og skrur den på. plutselig lukter det brent! jeg får panikk og sjekker tempen på pcen, helt normal. så begynner det og ryke fra neon lys omformeren jeg har påkobla. ops, liten kortslutning og det ble da glovarmt :O

det rareste var at neonlyset (kald kathode fra ebay) faktisk lyste helt normalt så skjønte ikke en dritt :O

godt at jeg ikke er drita!
nytt brukernavn?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
nytt brukernavn?
Vis hele sitatet...
ja, begynte og bli dritt lei det gamle, hadde haakon466 på alle nettsider før. har hatt det i minst 5 år nå. og alle vet hvem jeg er. vill være noenlunde anonym på freak for venna mine. jeg har skrevet en god del her de ikke skal vite :/ (dumme meg)

da er vann kjøling montert

http://bildr.no/thumb/1078682.jpeg

utsiden med døren som ikke er festet på.

http://bildr.no/thumb/1078685.jpeg

4H ftw!

http://bildr.no/thumb/1078686.jpeg

innsiden uten blitz
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor fikk du tak i farget plexi?? Finner det ikke på lager hos en eneste leverandør her i Norge...

Nice selvbygd kabinett forresten
Sitat av gr1\/ Vis innlegg
Hvor fikk du tak i farget plexi?? Finner det ikke på lager hos en eneste leverandør her i Norge...

Nice selvbygd kabinett forresten
Vis hele sitatet...
Har familie som har jobbet her.
tror de har endel liggende
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av gr1\/ Vis innlegg
Hvor fikk du tak i farget plexi?? Finner det ikke på lager hos en eneste leverandør her i Norge...

Nice selvbygd kabinett forresten
Vis hele sitatet...
lys er en fin ting plexien er blank, men blir grønn når det lyser inni. men hvis du vill ha grønt plexi så drar du på skilt og dekor og kjøper plexi, ikke ta av den grønne beskyttelses filmen. du kan sikkert også kjøpe vanlig plexi og kjøpe fargefiler eller noe og lime over

eller kjøp dette. det har lim på baksiden og er gjennomsiktig.
for og klistre det på plexi glasset kan du bruke slik ting de bruker på skilt og dekor til og feste klistermerker osv. jeg har en slik du kan få låne hvis du trenger det.
Hvis du skal lage øyne og munn på vinduet, prøv med dremel hvis du har.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ZVXAKRKML.jpg

Hvis du setter dioder så de skinner opp gjennom pleksiglasset vil det lyse der du har freset. Har prøv lignende på vindskjermer til mc, blir ganske kult.

Har forsåvidt prøvd det på kabinett også.
http://i43.tinypic.com/plnj5.jpg
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Takk for tipset! tror jeg skal prøve det med dremel. ser litt vanskelig ut men håper det går ann hvis jeg dirter meg ut er det bare og kjøpe nytt plexiglass.
Hvis du har litt avkapp kan du trene deg på det, det er bare å prøve seg fram. Hvis det ikke blir bra kan du bare legge litt farge nedi. Brukte sprittusj på dragen og litt markeringstusj på vingene. Viktig å improvisere.

Brukte forresten dremel på innsiden av vinduet så utsiden var glatt.
Sist endret av Tsunami; 6. februar 2012 kl. 21:36.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Hvis du har litt avkapp kan du trene deg på det, det er bare å prøve seg fram. Hvis det ikke blir bra kan du bare legge litt farge nedi. Brukte sprittusj på dragen og litt markeringstusj på vingene. Viktig å improvisere.

Brukte forresten dremel på innsiden av vinduet så utsiden var glatt.
Vis hele sitatet...
altid lurt og improvisere ja :P

og det med dremel på innsiden høres lurt ut ja.
Dette ser utrolig bra ut! Bra jobba TS!!
Sitat av TobNor Vis innlegg
Har familie som har jobbet her.
tror de har endel liggende
Vis hele sitatet...
Har kontaktet dem, men fins ikke på lager nå...
Har lyst på flexi som er farget fra fabrikk med ca 60% gjennomsiktighet
▼ ... over en uke senere ... ▼
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Da er jeg ferdig med PC'en min, og har ryddet i kabler osv. Så godt det lar seg gjøre.


Jeg har tatt bilde av pcen i forskjellige farger, slik at dere kan se hvordan den ser ut ur både Rød, Grønn og Blå.

Blå:


Grønn


Rød


Blå med sidedøra på


Måtte såklart ha klistermerker med ''nFF'' siden det er et så fantastisk forum!


Da er jeg klar for TG!

Jeg har 11 andre farger og velge mellom, samt, strobe, fade, disko og hvit

Hvilken farge mener dere er finest/tøffest? Jeg liker blå best for da ''gløder'' kjølevesken jeg har i vannkjølinga

Edit: glemte øynene og munnen til freaken...
skal få fikset det snart
▼ ... over en måned senere ... ▼
PC vart jo finere enn jeg trodde
Dere som har laga PC er jo flinke da, og blir mye finere når man lager PC selv.
Du får jo bestemme farge og designe den selv
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av doleeribyen Vis innlegg
PC vart jo finere enn jeg trodde
Dere som har laga PC er jo flinke da, og blir mye finere når man lager PC selv.
Du får jo bestemme farge og designe den selv
Vis hele sitatet...
akuratt derfor jeg lagde den selv selv om jeg ikke ble 100% fornøyd med resultatet selv, men så er det første gangen også da. vurderer og lage enda et kabinett etter TG

blir forresten så jeg setter på øyne og munn i dag. fikk taki klistermerker som jeg håper ikke faller av
Sist endret av StålSkuff; 20. mars 2012 kl. 13:08.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
akuratt derfor jeg lagde den selv selv om jeg ikke ble 100% fornøyd med resultatet selv, men så er det første gangen også da. vurderer og lage enda et kabinett etter TG

blir forresten så jeg setter på øyne og munn i dag. fikk taki klistermerker som jeg håper ikke faller av
Vis hele sitatet...
Men ingen blir helt 100% fornøyd uansett når man lager noe selv.
Jeg synes det ble sykt fint