Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 8938
Jeg føler meg som en voldtektsmann når jeg er ute om nettene og det er drit mørkt. Hvis ei ung jente er alene og ser meg alene i en mørklagt gate, så blir hun dritanervøs, og begynner enten å løpe vekk fra meg eller bare står der og ser på meg stygt som jeg var "voldtektsmann". Eller går som vanlig, men ser på meg over skuldrene hvert 2 sekunder hvis jeg går bak ei jente.

Kan det ha noe med outfitten min å gjøre? Jeg går til vanlig med sneakers, litt baggy jeans (ikke saggebukser), hettegenser og lue eller caps spørs om det er kaldt ute og stor svart jakke. Eller med fjeset mitt? Har en engelfjes.

Nei, ingen av delene har noe med å gjøre her. Damer og media har skylda for alt tullet, så må får dere faen meg slutte å mistenke alle menn for å være overgriper! Hver mandag skriver Vg og DB at det har skjedd voldtekt om helgene og det var en mann med utenlandsk opprinnelse i Oslo. Det er bra at mediene forteller om voldtektene, men når de overdriver såpass at damene begynner å mistenke alle menn. Det er bra at damene går på selvforsvarskurs, og tar hensyn når de går hjem om nettene, men trenger ikke å mistenke alle menn.


Håper at det blir en slutt på voldtektene en dag i Oslo, men det skjer nok aldri:/ Er nok mange uskyldige menn som er også lei! So fuck dere voldtektsmenn som gjør livene våre (uskydlige mennn) til rent helvete hver gang vi er i ute i byen om nettene

Her kan dere lese om en fyr som er enig med meg her:

Følte seg som en voldtektsmann
Sist endret av meitemark; 9. november 2011 kl. 02:08. Grunn: fix av url
Har skjedd med meg og.

skulle krysse gata en natt fordi lyktestolpene funket ikke på den veien jeg gikk på og dama på den andre siden begynte å løpe da hu så meg krysse gata.

husker jeg følte meg såret og sur samtidig.
følte meg nesten anklaget, inndirekte.

etter det, hvis jeg ser en dame alene på natta så prøver jeg å holde mest mulig avstand som mulig.
Orker ikke å føle meg såå crap igjen. husker den natten var helt "bleeh" pg.a den hendelsen.
Sist endret av Dalaras; 9. november 2011 kl. 01:55.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du syns ikke kvinner er berettiget til å være litt ekstra oppmerksomme for tiden? Det er bare bra de passer litt ekstra på, og ser en gang ekstra over skulderen. Hva skader det egentlig deg at ei random dame passer seg litt for deg?
Når tilstanden er sånn som den er, så skjønner jeg GODT at jenter passer mer på. Når det i tillegg er gud og enhvermann som voldtar, ingen bestemt gruppe ser jeg enda mer grunn til å passe på litt ekstra.

Uten å si noe spesielt navn, så kan jeg jo nevne at en stor del av voldtektsmenn kommer fra et område de fleste kan tenke seg til hvor er. Er egentlig ikke noe rart når skikken der er slik at alle er egoister, kvinnen er underlegen og tenker at når damer er lettkledde og fulle så ber de om å bli voldtatt så kjenner jeg at jeg blir en smule irritert.
Så du går rundt på natten med baggy klær, hettegenser og en stor svart jakke, og så synes du det er urimelig at en enslig jente som ser deg bak seg i mørket blir skremt? Jeg er enig i at mediehysteriet rundt disse voldtektene er i overkant og at media kan kritiseres, ikke for å dekke saken, men for hvordan den dekkes. Men å kritisere jenter fordi du føler deg mistenkeliggjort når du lusker rundt i mørket? C'mon. Det er ikke noe de bestemmer selv. Frykt er sjelden en rasjonelt begrunnet følelse.

Kanskje du skulle vurdere å ta av deg hetta når du ser en jente i mørket, gå litt saktere og gjøre ditt for å tydeliggjøre at hun ikke har noe å være redd for? Jeg synes også at det er kjipt å bli mistenkeliggjort på denne måten, har jo opplevd det selv, men jeg har virkelig ikke noe problem med å forstå og respektere at jeg i mørket kan oppfattes som litt skummel, særlig i disse tider.
Sist endret av mentalmelt; 9. november 2011 kl. 02:03.
Du opplever at fremmede jenter ser mistroisk på deg, og/eller at de løper fra deg, og dette gjør livet ditt "til rent helvete"?

BLI VOKSEN!

Den klesdrakten du beskriver lyser ikke akkurat trygghet på en mørk kveld, og det har ingenting med jentene å gjøre. Dessuten er det mye bedre at jenter løper en gang for mye, enn en gang for lite.

Du taper eventuelt mye mindre enn hva jentene eventuelt vinner på situasjonen slik du beskriver den, hvordan er det mulig å ikke forstå dette?
Jeg kan vedde en god slant på at brorparten oss tenker oss om en ekstra gang før vi setter oss ned ved siden av en muslim med burka og ryggsekk på bussen kontra en normal hvit mann.
Same same but different.

Vi mistenker alle feil personer grunnet fordommer. Sympatien ligger fortsatt hos ofrene, ikke de som blir feilaktig mistenkt. All irrasjonel handling som kommer med frykt må man bare leve med, det er ikke hovedproblemet uansett. Selvom jeg selvsagt skjønner både deg og alle andre som blir feilaktig gjort til "voldtektsmenn" føler dere urimelig behandlet.

Men get over it, life is not fair.
Sist endret av Wessa; 9. november 2011 kl. 02:27.
Sitat av Tokis Vis innlegg
- Damer og media har skylda for alt tullet, så må får dere faen meg slutte å mistenke alle menn for å være overgriper!

- So fuck dere voldtektsmenn som gjør livene våre (uskydlige mennn) til rent helvete hver gang vi er i ute i byen om nettene
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg forstår ikke helt hvem du adresserer her, men på vegne av mitt kjønn beklager jeg selvsagt at noen av oss blir voldtatt og at mange er redde når de går hjem alene. Det er ikke med vilje altså. Jeg håper selvfølgelig du kommer deg over dette, men kanskje du kan ta følge med en jente neste gang du bestemmer deg for å gå hjem alene? Man burde jo ta sine forholdsregler.
Sist endret av luni; 9. november 2011 kl. 02:36.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Jeg kan vedde en god slant på at brorparten oss tenker oss om en ekstra gang før vi setter oss ned ved siden av en muslim med burka og ryggsekk på bussen kontra en normal hvit mann.
Same same but different.

Vi mistenker alle feil personer grunnet fordommer. Sympatien ligger fortsatt hos ofrene, ikke de som blir feilaktig mistenkt. All irrasjonel handling som kommer med frykt må man bare leve med, det er ikke hovedproblemet uansett. Selvom jeg selvsagt skjønner både deg og alle andre som blir feilaktig gjort til "voldtektsmenn" føler dere urimelig behandlet.

Men get over it, life is not fair.
Vis hele sitatet...

Det er ingen som ber om sympati her.
Og det er heller ingen offer her.
damen som løper vekker er redd for å bli et offer, men er ikke et offer.

eneste de kan få da er forståelse, og det får de. det er derfor jeg tar avstand når jeg ser dem vandre alene. så de slipper å bekymre seg(for meg at least).

det er ikke sånn at natten er reservert for kvinner.
natten er for alle. så en dame bør ikke forvente å ha gaten for seg selv hele veien hjem.

blir som å si at du ikke kan gå inn i leketøysbutikken uten å bli anklaget for å være pedofil.
Sist endret av Dalaras; 9. november 2011 kl. 03:01.
latterlig å sympatisere med oss menn. skulle bare mangle at jentene er oppmerksom. vil heller at en jente skal være ekstra varsom,enn å faktisk bli voldtatt.
Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før nå.. Er selv ei jente som blir pissredd av å gå alene på gata om kvelden, og bruker ofte diverse metoder for å unngå menn jeg ser kommer gående i motsatt retning. Det du må vite, er at selv blir jeg ofte redd uansett, det har ikke så mye å gjøre med hvordan personen går kledd, eller noe sånt. Er vel bare at det er en mann, haha Kommer vel kanskje av at jeg som 7-8 åring ble stoppet av en guttegjeng da jeg var påvei hjem en kveld, og de sto rundt med og dytta i meg og flirte. Endte opp med å sette fra meg sparken jeg hadde og løpe så fort jeg kunne de 500 meterne det var igjen til jeg var hjemme. Må vel også få med at jeg falt et par ganger på veien mens jeg løp for liiivet, haha huff

Men tilbake til tema; jeg bruker som oftest ikke å gjøre det så synlig at jeg blir redd hvis jeg ser menn på gata om kvelden, bruker heller å ta opp telefonen og late som jeg snakker i den, og akkurat når jeg passerer personen sier jeg "ja jeg ser deg!!" og begynner å vinke, eller noe sånt, haha

Må forresten fortelle en annen historie, fra jeg var ca 15 og skulle gå hjem en mørk høstkveld. Jeg så plutselig en mann komme gående i motsatt retning, og veien var veldig smal, med lite biler som kjørte forbi. Ble da kjemperedd, også fordi det var en mann jeg hadde hørt rykter om at skulle være mildt sakt ustabil. Mens jeg så han komme nærmere, gikk jeg fort opp til et hus, og lata som at jeg bodde der, men gjemte meg i stedenfor bak en bil, slik at jeg kunne se når han gikk forbi. Og der sto jeg, så redd at jeg holdt på å pisse i buksene, mens jeg så skyggen hans komme nærmere og nærmere. Da jeg så at han hadde gått forbi bilen på den ene siden, smøyg jeg meg forsiktig lengre frem for å se hvor langt han hadde gått, og om jeg kunne komme frem. Da så jeg skyggen hans igjen, og på grunn av hvordan lyktestolpen var plassert i forhold til hvordan jeg sto, så det ut som han kom MOT meg, og jeg ble så redd at jeg bare lukket øynene slapp ut et slags patetisk klynk. Da jeg så opp igjen så jeg rett inn i øynene på fyren, der han gikk videre på gata, mens han så på meg som jeg var en idiot... Hehe, var vel fra den dagen av at jeg lærte meg at ikke alle menn er ute etter å voldta eller drepe deg om de er ute å går en høstkveld
Sist endret av elhyne; 9. november 2011 kl. 04:42.
Det er bra at jenter er påpasselige sent på kvelden når det er mørkt ute, men jeg forstår TS. Det er urimelig av oss å mistenke alle og enhver for å være voldtektsmenn. Gutter skal ikke måtte unngå å gå mot jenter som går alene, eller gjøre til adferd for å virke vanlig og ufarlig. Skjønner godt at dere ikke vil bføle dere anklaget eller mistenkt ved at jenter løper når de ser gutter ute på natta. Jeg synes ikke det er feil å kritisere jenter for dette i det hele tatt. Vi burde kanskje få utlevert overfallsalarm på jobb og skole ellernoe.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Vet ikke om den er postet tidligere i tråden , men her er grundig dokumentasjon på voldtektsstatestikk i oslo https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_1309.pdf . som viser at utlendinger topper alle typer voldtekter , ikke bare overfallsvoldteker
Vis hele sitatet...
Tenkte den kunne kanskje være til interesse for dere.
Sitat av phideph Vis innlegg
Tenkte den kunne kanskje være til interesse for dere.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at sjansen for å bli voldtatt er størst på fest, 33 %. Men på fest er jo nesten alle kvinner svært pågående horete? Kvinner er tydelig vis ikke redd menn på fest, likevel blir det begått flest voldtekter der... men det kan være grunnen, horingen...
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Jeg ser at sjansen for å bli voldtatt er størst på fest, 33 %. Men på fest er jo nesten alle kvinner svært pågående horete? Kvinner er tydelig vis ikke redd menn på fest, likevel blir det begått flest voldtekter der... men det kan være grunnen, horingen...
Vis hele sitatet...
Så de såkalte "horene" er grunenn til de blir voldtatt? Og da er det greit?
Sitat av trådstarter
Er alle menn voldtektsmenn, damer?
Vis hele sitatet...
Hvis det fantes en god metode for å finne ut hvem av oss som er voldteksmenn, så har jeg noen forslag til hva vi kunne bruke den til . Inntil da, så får vi bare finne oss i det.

Jeg bruker forøvrig selv en trenchcoat som jeg synes er jævli kul, men jeg ser overhodet ikke bra ut i mørket med den. Da jeg bodde på Grønland opplevde jeg veldig ofte at jenter ble nervøse hvis de var aleine i en gate med meg.. og det sugde. Utenom å være litt tøff i kjeften av og til er jeg snill som et lam. Løsninga mi var å flytte til Frogner, der opplevde jeg aldri at noen ble nervøse av meg. Var veldig merkelig faktisk, "stemningen" på gata var helt annerledes. Har kanskje forandret seg nå dog, siden det virker som frykten har spredd seg.
Det er vel greit at man er redd om natta. Jeg synes det er værre når personer som burde vite bedre skriver leserinnlegg i avisa der alle menn skjæres over en kam. Ta for eksempel dette:
Gutter må lære å ta sin del av ansvaret.
Vis hele sitatet...
Mener forfatteren virkelig at jeg, som aldri har vært i nærheten av en voldtekt, har en del av ansvaret for at det skjer??? Og at jeg er så slem av natur, at jeg må læres opp for å kunne vise respekt? (Hun kan jo ikke mene bare de guttene som er voldtektsmenn, for de må jo ta hele ansvaret.)

Mange tiltak endrer hvordan mennesker handler. Et tiltak er å rose riktig oppførsel. Et annet tiltak er å straffe feil oppførsel. Men den desidert sterkeste faktoren er det sosiale bevis:

Når andre gjør noe, gjør man det selv også, selv om det står store plakater om at det er galt. Når avisene trykker innlegg som stempler alle menn som voldektsmenn blir dette en form for sosialt bevis, som langt på vei overdøver det legitime budskapet om at sex skal være frivillig. Når "alle gjør det" kan det ikke være så farlig.

Ja, jeg sier det rett ut: aviser som trykker innlegg og artikler med likhetstegn mellom menn og voldtektsmenn bidrar til flere voldtekter.
Sist endret av Kråkelefse; 9. november 2011 kl. 08:58.
Jeg syns heller det er veldig synd at jenter føler seg utrygge.
Skulle ønske at voldtektsmenn ble tvangssterilisert og kasta i buret way lengere enn de blir!

Går jeg i en helt mørk gate og noen blir nervøse, så vet jeg at det ikke er personlig.
Hvorfor må alltid normenn generelt føle at de er offer i alt som skjer i media?

Har vi virkelig så lite problemer i hverdagen?
Sitat av Tokis Vis innlegg
Håper at det blir en slutt på voldtektene en dag i Oslo, men det skjer nok aldri:/ Er nok mange uskyldige menn som er også lei! So fuck dere voldtektsmenn som gjør livene våre (uskydlige mennn) til rent helvete hver gang vi er i ute i byen om nettene
Vis hele sitatet...
Det er vel å ta i litt? Jeg er jente i Oslo og må gå lange omveier hjem fra jobb hver dag (fordi det blir så tidlig mørkt) og har alltid et snev av noia. Alle merker voldtektsbølgen på kroppen, men vil heller si at det er de som blir voldtatt med kniv mot strupen og trynet nedi gjørma som kan snakke om "rent helvete".

Men joda, skjønner jo at dere føler dere såra. Å løpe fordi en ukjent mann nærmer seg er å overreagere (og helt dust, med tanke på jaktinstinkt). Noen menn jeg har gått samme vei som på kveldstid, har begynt å prate til meg for å forsikre meg om at de er snille gutter. En voldtektsmann kan selvfølgelig også si det, men man må nesten ta sånt på magefølelsen. Det er veldig betryggende og man får noen å ta følge med. Litt kollektiv innsats skader jo ikke...
Jeg fikk kun utdelt 165cm og et skikkelig boyish ansikt, og i kombinasjon med at jeg stort sett ikke menger meg med andre mennesker så blir dette et lite problem for meg, men joda flere jenter må manne seg opp ta et par selvforsvarskurs og kjøpe pepperspray, men gutta må også kunne tenke seg litt om før man tar en spasertur i 3 tiden på natta...
Sist endret av Zarathustra; 9. november 2011 kl. 09:08.
Personlig er jeg litt redd for at denne frykten for menn kommer til å spre seg såpass at at det kommertil å begrense menns muligheter og rettigheter. Altså litt redd for at kvinner og diverse typer ekstrem-feminister kommer kunisk til å bruke dette.

På om alle menn er voldtektsmenn - vel, personlig synes jeg denne påstanden er hårreisende, mildt sagt.
Tror ikke det foreligger statistikk, eller omtalte av de mange ganger menn blir drita ut i jobbsammenheng, bolig/leiemarked-sammenheng, utelivssammenheng you name it..

Man vet også godt at de fleste voldtekter foregår i det skjulte, innendørs, blant venner, mye i familie og direkte/indirekte i vorspiel/nachspiel-situasjoner.

Det som skjer nå er jo fryktelig, men den faktiske mengden voldtekter har jo ikke gått veldig mye opp siden "normalen".
Media hauser opp, og folk føler villig med.
Derimot er jeg for faktisk å straffe en voldtekt utført av menn ganske hardere enn i dag, og den straffen bør ikke bare være i et komfortabelt fengsel, og straffen bør komme mye kjappere.
Beklager, men ingen sympati.

Det er bedre at for mange menn blir sett på som mistenksomme av ensomme kvinner på nattestid, enn en for lite.

Men ja; tror de fleste menn har opplevd å bli sett på som potensielle voldtektsmenn. Selv velger jeg å tenke at det var bra det bare var meg som går her, og ikke en som faktisk hadde verre intensjoner. Get over it.
jeg skjønner godt hvorfor de er redde, men når man bynner å springe for noen går 20 meter bak deg mener jeg det er blitt vilt.
media har nok mye skyld for dette.

men jeg tror nok at hvis jeg var kvinne og bodde i oslo hadde jeg gjort akkurat det samme
Sist endret av tromsøfreaken; 9. november 2011 kl. 09:48.
Denne artikkelen er den du leter etter:
http://merenn140.origo.no/-/bulletin...tsmann?ref=mst
Det er da ikke noe værre enn gamle damer som bytter hånd, eller tar et ekstra godt grep rundt veska når det kommer et ungt skummelt menneske forbi. Sålenge du veit du ikke er farlig så trenger vel ikke du også å bekymre deg?
Det er kjipt at den du "jager" er redd, men det er fint lite du får gjort.
nightLook; man trenger ikke å ha sympati for det jeg sa. Men: Quoe: ""Det er bedre at for mange menn blir sett på som mistenksomme av ensomme kvinner på nattestid, enn en for lite.""--den kan være veldig farlig, iom at det kan brukes til å underminere menn mer og mer. Igrunn kan man vel si at det ligner på rasisme,bare at den "rasismen" er rettet mot menn og ikke visse grupper.

Jeg har følt det selv at det er ubehagelig å være ung mann som går alene på mørke steder (ikke at jeg gjør det ofta akkurat), og jeg kler meg overhodet ikke ofte med hettegenser og slengende bukse, kler meg pent..
Tenker da at; "ser hun der borte på meg som voldtektsmann, eller?".
Svært ubehagelig.

Og derfor unngår jeg nå å gå på disse stedene, eksempelvis parker. Det du sier at bedre at det er o.k. at menn blir grovt sett sett på som potensielle voldtektsmenn, kan overhodet ikke være bra....
Jeg kjenter meg igjen i utsagnet ditt TS.

Her for et par uker siden kjørte jeg rundt som en siste "råner"-runde før jeg tok kvelden. (03:00-04:00 tiden)

Først tidligere (halvtime-time før) hadde jeg lagt merke til en jente som satt tynnkledd på bussplassen, og det var akkurat på 0-punktet i gradene ute.
På den retningen hun satt på bussplassen, var det 5km til siste stopp den strekningen. Etter å ha sett at hun fortsatt satt der etter en time, stoppet jeg forsiktig og rulla ned ruta og dette foregikk slik:

Jeg: Skal du til <sted>?
Hun: *Ignorerer*
Jeg: Hallo?
Hun: *Serverer et stygt blikk og svarer:* Nahai
Jeg: Beklager, prøvde bare være hyggelig..
Hun: Ja, ekke meningen er å være slem, men nei.

Da kjørte jeg vekk derfra og tok turen hjem.. Og håper for all del hun ventet på en sjåfør, for jeg syntes skikkelig synd på henne.
Det er synd at det har blitt slik..
Jeg er ikke noe politi, natteravn eller noe offisielt at jeg passer på om natten, men jeg klarer aldri legge meg med god samvittighet en lørdagsnatt uten å ha kjørt rundt i nærområdet der jeg bor tilfelle det ligger en stakkar (gutt/jente whatever) i grøfta og har sovna i minusgrader.. Jeg føler jeg må ta en siste sjekk.Edit; (Kall meg gjerne kontrollfrik, men tanken på at en venn/veninne forsåvidt også ukjent av meg hadde dødd pga sovnet i grøfta i minusgrader pga jeg ikke tok den kjøreturen er fæl. Og i fjord har det vært et par slike tilfeller der jeg bor.)

Siterer også en ukjent kilde her på forumet som sa noe lignende:
Nå skal ikke vi lure damene til å tro at dem kan sitte på med alle fordi det er trygt, for da kan det være pga deg hun setter seg på med andre fremmede som ikke er like snille som deg.

Jeg må inrømme at jeg føler meg ganske hjelpesløs, enda jeg kun vil alt godt.. Tanken på å mishandle en beruset jente som har sovna osv, har bare ikke eksistert.. Om en stakkar har 1 times gange hjemover og vandrer der alene, tilbyr jeg gratis kjøretur hjem.. Dumsnill kan man vel kanskje kalle det. :P
Sist endret av MrCryptical; 9. november 2011 kl. 10:50.
Dette har vel egentlig ikke med mannfolk generellt å gjøre.
Hvis man opptrer skummel, som for eksempel gå med hette på, saggebukse og med henda i lomma,
da er det jo en selvfølge at kvinner finner dem mer skumle enn de mer laidback og ekstroverse mannfolka.
At kvinner har fått noia og ser nervøse ut på natta mens jeg har gått samme vei, må vel si helt ærlig at dette
har jeg aldri opplevd. Jeg tror at hvis vi menn kan jobbe med å gjøre bedre førsteintrykk, så tror jeg det fungerer
så mye bedre! Om en utlendingemann går alene bak en kvinne, da tror jeg at jeg trygt kan si, uten å være rasistisk,
at dette er veldig forståelig etter alle disse ekle utlendingene som har begått voldtekt på kvinner rundt i Oslo.
Jeg er også veldig bevisst på jentene når jeg går ute om kvelden. Og det å bli "mistenkeliggjort" av jenter som er ute og går er selvsagt ikke noe gøy. Saint123 linker til et innlegg som beskriver dette veldig bra.

Men, som de fleste her er enige i: det er bare noe vi må godta. Selvsagt er jentene påpasselige og redde, når det i perioder voldtas jenter daglig. Jeg skjønner dem godt.

Det er ubehagelig å bli "merket" som potensiell voldtektsmann helt uten videre, men jeg tar imot dette med glede om det betyr at noen jenter ekstra kommer seg trygt hjem i kveld
selv opplevd dette selv, gikk til en kompis, selv om dette var på lyse dagen i finnmark, og hu går og ser seg over skuldern hele tiden, og skrur opp temp etter at jeg skifter til hennes side av veien, jeg var vel en 15 meter bak henne, og dette skjedde på lyse dagen! kan jo ikke si at hu trodde jeg var voldteksmannn, men jeg forstår jo hvorfor de er forsikitge, better safe than sorry lzm..
Sitat av phideph Vis innlegg
Så de såkalte "horene" er grunenn til de blir voldtatt? Og da er det greit?
Vis hele sitatet...
Nei, det er likevel ikke greit, men hvis man vet at det er større sjanse for å bli voldtatt ved å kle seg horete og i tillegg vise interesse til gutter i håp om å få gratis alkohol, hvorfor gjør de det? Er det fordi de vil vise at jenter skal få lov til å kle seg som de vil? Er det for at jenter skal vise at de selv bestemmer?

For all del, jeg mener at jenter skal få kle seg akkurat som de vil, samt at om gutter lar seg lure av ei luremus, så ser jeg ikke noe galt i det.

Voldtekt må være forferdelig å bli utsatt for, så derfor skjønner jeg ikke hvorfor jenter vil øke sjansen.
Sitat av phideph Vis innlegg
Så de såkalte "horene" er grunenn til de blir voldtatt? Og da er det greit?
Vis hele sitatet...
hva er galt med deg mann!?
vi skal ha et samfunn der du kan gå gjennom parken kl3 på natta iført bh og string av gaffatape å likevell ikke ha noe å bekjymre oss for
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...r-3632817.html


dette bidrar nok ikke til å lage mindre paranoia
Vis hele sitatet...
men se da, med gummihansker og finlandshette, er jo kun "profesjonelle" som gjør dette her, som har spesialisert seg på voldtekt
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
men se da, med gummihansker og finlandshette, er jo kun "profesjonelle" som gjør dette her, som har spesialisert seg på voldtekt
Vis hele sitatet...
altså planlagt og ikke på impuls
Så jenter, ville det hjelpet om vi gutta sa "hei" med ett vennlig smil der vi krysser hverandre på fortauet, eller bør vi gå på andre siden av veien for å unngå en ubehaglig situasjon?
Jeg skjønner kvinnene godt. Det er alltid best å være på den sikre siden.
Men tenk da, bedre at vi mannfolk blir såra litt, enn at de får et anfall av angst.

Selv om vi vet at voldtekt er helt utelukket i vårt samfunn, er det fremdeles mennesker som gjør det.
Hvis jeg hadde vært en kvinne hadde jeg også vært litt ekstra på vakt i disse dager.
Særlig i Oslo-områdene, hvor det er en gigantisk voldteksbølge for øyeblikket.

Ditt valg av klær kan jo virke litt mistenkelig. Vi hører ofte i media at beskrivelsene av voldtektsmann/mennene vandrer gatelangs i mørke strøk iført hettegenser, caps og baggy bukser.

La oss si det slik karer, det er bedre å såre oss gutta litt, enn å kanskje ha varige mén for resten av livet.
Litt må vi tåle.
Til trådstarter: Jeg er selv jente. Hadde jeg vært så dum at jeg hadde endt opp alene, gatelangs i Oslo , og en mann hadde passert meg, (feks deg) hadde jeg selv sett over skulderen hvert 2.sekund mens jeg hadde skyntet meg hjem. Ikke noe umormalt i det hele tatt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så du går rundt på natten med baggy klær, hettegenser og en stor svart jakke, og så synes du det er urimelig at en enslig jente som ser deg bak seg i mørket blir skremt? Jeg er enig i at mediehysteriet rundt disse voldtektene er i overkant og at media kan kritiseres, ikke for å dekke saken, men for hvordan den dekkes. Men å kritisere jenter fordi du føler deg mistenkeliggjort når du lusker rundt i mørket? C'mon. Det er ikke noe de bestemmer selv. Frykt er sjelden en rasjonelt begrunnet følelse.

Kanskje du skulle vurdere å ta av deg hetta når du ser en jente i mørket, gå litt saktere og gjøre ditt for å tydeliggjøre at hun ikke har noe å være redd for? Jeg synes også at det er kjipt å bli mistenkeliggjort på denne måten, har jo opplevd det selv, men jeg har virkelig ikke noe problem med å forstå og respektere at jeg i mørket kan oppfattes som litt skummel, særlig i disse tider.
Vis hele sitatet...
Det er som å si at jentene skal ta på seg mer klær og ikke gå så lettkeldd, siden det er dem sin feil at de blir voldtatt.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Mange tiltak endrer hvordan mennesker handler. Et tiltak er å rose riktig oppførsel. Et annet tiltak er å straffe feil oppførsel. Men den desidert sterkeste faktoren er det sosiale bevis:

Når andre gjør noe, gjør man det selv også, selv om det står store plakater om at det er galt. Når avisene trykker innlegg som stempler alle menn som voldektsmenn blir dette en form for sosialt bevis, som langt på vei overdøver det legitime budskapet om at sex skal være frivillig. Når "alle gjør det" kan det ikke være så farlig.

Ja, jeg sier det rett ut: aviser som trykker innlegg og artikler med likhetstegn mellom menn og voldtektsmenn bidrar til flere voldtekter.
Vis hele sitatet...
Herlig!! Veldig veldig enig.
Om jeg hadde gått ute om natten og en gutt kom meg imøte eller bak meg hadde det vært betryggende om vi hadde fått øyekontakt, han hadde smilt og sagt hei eller om det gikk bra ellernoe. Evt danset og sunget alla som inte dansar er voldtektsmenn

edit: Fjernet. "Blir det samme med pedofili". Tenkte litt feil. OT uans
Sist endret av soofuckedup; 10. november 2011 kl. 09:32.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Det er som å si at jentene skal ta på seg mer klær og ikke gå så lettkeldd, siden det er dem sin feil at de blir voldtatt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig her? At det å foreslå at menn tar av seg hetta for å virke mindre truende blir det samme som å si at jentene blir voldtatt fordi de går lettkledd?
Fatter ikke hvordan du får dette til å henge sammen, bortsett fra at begge deler handler om akkurat klær.
Sist endret av Bothrops; 10. november 2011 kl. 10:20.
Tror han prøvde å få frem et poeng, men med feil sammenligning.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hva mener du egentlig her? At det å foreslå at menn tar av seg hetta for å virke mindre truende blir det samme som å si at jentene blir voldtatt fordi de går lettkledd?
Fatter ikke hvordan du får dette til å henge sammen, bortsett fra at begge deler handler om akkurat klær.
Vis hele sitatet...
Tror han mener om vi skal slutte å gå i baggy klær osv for å virke mindre truende, kan jenter også slutte å kle seg så lettkledd, for å minske sjangsen for å bli voldtatt? ;o virker iallefall rimelig for min del.
jeg fatter ikke at dere mener at man skal slutte å kle seg som man vil for å unngå å bli voldtatt.
man bør kunne gå i hva man vil
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
jeg fatter ikke at dere mener at man skal slutte å kle seg som man vil for å unngå å bli voldtatt.
man bør kunne gå i hva man vil
Vis hele sitatet...
Det er sant.. Men man setter seg litt i faresonen hvis man går hjem fra byen alene, i miniskjørt som er så kort at hvis du bøyer deg litt ser du musa + en topp som man ser rett igjennom :P
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av fth Vis innlegg
Det er sant.. Men man setter seg litt i faresonen hvis man går hjem fra byen alene, i miniskjørt som er så kort at hvis du bøyer deg litt ser du musa + en topp som man ser rett igjennom :P
Vis hele sitatet...
True, det skal ikke være sånn, men sånn er det desverre.
Ja, man skal kunne få gå i hva man vil, men når man vet det er en voldtektsbølge for tiden, kan man kanskje vurdere å kle seg litt mindre lettkled i akkurat denne perioden.. Rett og slett prøve å selv gjøre det man kan for å forebygge..

edit: ble litt sen der ja
Sist endret av popmart; 10. november 2011 kl. 12:00.
tror ikke mange er uenig i at det burde vært slik at jenter kunne gått hjem om natten i bh og string uten å risikere å bli voldtatt. eller at jenter skulle kunne kledd seg i akkurat hva dem ville på fest og oppført seg så horete som dem ville uten å risikere å bli voldtatt.
alt ansvar for en voldtekt skal ligge på voldtektsmannen.

MEN, det er et MEN her.

Verden er IKKE slik den burde være. Faktum er at noen menn voldtar og da må man rett og slett ta litt ansvar for sin egen sikkerhet.
Man beskytter gjerne bil og hus med alarmer for å minimere risikoen for innbrudd. alt ansvaret for et innbrudd skal selvsagt ligge hos tyven. men man tar allikvel forholdsregler?
det gjelder over alt. og det gjelder også for kvinner. de må ta forholdregler.

det er trist at det er blitt slik at man må ta forholdsregler for å sikre seg og sitt, men slik er realiteten.
Alle kan jo rett og slett bare kaste klæra, og gå nakene.
Neida, men det er trist at det skal være sånn for jenter, og disse voldtektsmennene skulle blitt satt ut som en attraksjon på gata sånn at alle kunne spytta eller kastet råttne epler på de. Dundiddlydoo