Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4387
Hei. Jeg røyker cannabis av og til når det passer for meg. Når jeg var high en gang, begynte jeg tenke på om hvis ungen min begynte å røyke hasj eller brukt narkotika, ville det vært greit for min rolle som foresatt eller ikke?

Hvis ungen skulle begynne å røyke cannabis i en alder av 14 år så ville jeg gjort alt for at han må slutte med å røyke cannabis og heller vente til han blir 18-20 år da blir hjernen blir litt mer utvikla og er oppegående (hvis). Ville ikke likt hvis ungen hadde starta med andre tunge narkotiske stoffer som opiater, amf og piller, da ville jeg gjort alt for å stoppe ungen til å starte med disse stoffene pga har utrolig lite kunnskap om andre narkotiske stoffer bortsett fra Amf og Cannabis.

Begynner å forstå hvorfor mine foreldre sier at hasj er livsfarlig, fordi de har lite kunnskap om cannabis og generelt narkotiske stoffer. De ble jo stappa av propaganda om hasj er farlig!:/


Hva ville du ha gjort for ungen din hvis h*n starta med stoff?
Hadde kidden vært over 18 år og hatt et oppegående sosialt liv,gjorde det greit på skole o.l hadde jeg ikke hatt problemer med at det ble røyka litt cannabis. Så lenge det ikke var rutineprega,og hendte ofte. Hadde derimot kidden vært et sosialt utskudd,problemer på skole/i hjemmet hadde jeg aldri tillatt det. Føler da at veien mellom bruk og misbruk blir særdeles mye kortere. Opiater/benzoer/psykedelika hadde jeg aldri godtatt.
Nå er du så heldig at du sitter på egne kunnskaper. Forklare litt hvordan det fungerer. Konsekvensene av det. Vente til man er ferdig på skole. Eventuelt bruke en av dine gamle bekjentskaper som ikke fungerer sånn som samfunnet vil, som eksempel. Vær så ærlig og oppriktig som mulig.

Du dauer ikke av hasj, men misbruk kan få deg passiv og på stedet hvil så lenge det blir misbrukt.
Ikke bra for en ungdom under utvikling.
Forklar iallefall at det er noe man gjør sjeldent i fest sammenheng?

Ungdommer er ikke dum, så propaganda kan gjøre ting verre.

Så bedt han/hun spise is til de er gamle nok til å bestemme over seg selv.
Sist endret av stagg; 5. oktober 2011 kl. 12:59.
I en alder av 14? Ja, uten tvil. Men det kommer ann på hvordan ungen min kommer til å bli, og hvor mye ansvar han kommer til å ta. Hadde han/hun vært voksen i forhold til alderen sin, ikke latt hasjen gått utover skolen/sosialt liv, og vært åpen om det i en alder av 16-17 så hadde jeg ærlig talt ikke blitt sint.

Jeg ville mye heller passet litt på, og hatt en viss kontroll på at han ikke hadde gått videre til noe annet stoff og at han hadde hatt riktig holdning til hasj. Jeg ser ikke på hasj som narkotika og ikke røyker jeg det heller, men som alt annet burde det ikke misbrukes (røyking i hverdagen for-eksempel ville jeg slått hardt ned på).

Det samme gjelder alkohol, jeg blir direkte kvalmen av foreldre som bare blir forbannet, tabubelegger emne og "straffer" barna sine som prøver alkohol og hasj isteden for å sitte seg ned og ha en åpen prat om hvordan ting fungerer, foreldrene mine har alltid vært totalt åpne når det gjelder rusmidler og det er jeg sykt takknemlig for.
Sist endret av Juicekongen; 5. oktober 2011 kl. 13:02.
Greia er ikke hva du skal gjøre når ungen din starter på stoff. Det er informasjonen du gir før han kommer til punktet der han blir tilbudt rusmidler. Løgner og straff er bevist lite effektivt for og gi ett balansert syn på rusmidler. Så Ærlighet og fakta tror jeg er det beste tiltaket, resten er opp til ditt barn.
Sist endret av Anders89; 5. oktober 2011 kl. 13:03.
Slik jeg har tenkt det, er at jeg skal prøve å ha et veldig åpent forhold med kidden min, om alt fra narkotika til sex og so on. Jeg vil belære han/hun med ting jeg vet om narkotika, og vise frem eksempler på hva som kan gå galt, og hva som er kan gå bra. Jeg vil såklart ikke godta tyngre stoffet, og opiater.
Jeg vil også kreve å få vite når kidden har tenkt til å røyke, og med hvem. Jeg tror dette vil bygge på et godt forhold, og jeg kan samtidig ha kontroll og passe på før det evt. kan gå galt. Hva min evt. kone hadde sagt om dette, er vell en annen sak.

Viktige faktorer jeg ville tatt i betrakning er jo hvor kidden får tak i hasjen, regner med at det er hasj som er i fokus her, hvem han kjøper av, kvalitet, med hvem, som sagt og hvor ofte. Det er mye som skal til før det går veldig galt, hvis man passer på visse ting, som det jeg evt. har nevnt over.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Ser for meg og ungen min røyker hasj sammen og forteller historier om mitt liv som stoner i ungdommen min og kjærestene som jeg har hatt før mora hans:P Ville klart advare han om røyke hasj hverdag, for min del røykte jeg hasj hverdag i nesten 1 år før jeg innså misbruket mitt og trappa kraftig ned. Nå røyker jeg kanskje en gang i måndenen eller flere ganger i uka når det passer for meg eller ikke i det hele tatt. Opiater og andre stoffer slår jeg hardt ned på, bortsett fra psykedeliske stoffer som LSD og fleinsopp.
Ungen min hadde sikkert fått en del samtaler om rusmidler og narkotika om jeg hadde mistenkt at h*n hadde vanket i sånne miljøer.
Men om han hadde vært oppegående, normale venner, og gjort det bra sosialt og på skolen, hadde jeg ikke brydd meg stort om han hadde tatt seg et trekk grønt i ny og ne.

Dette gjelder så klart etter fullført ungdomsskole. Hadde jeg funnet ut at h*n røyket, testet andre stoffer i 9. og 10. hadde jeg blitt ganske forbanna vil jeg tro
Hadde smekka ungen(e) min(e) om jeg hadde fått vite om de hadde drevet med noe stoff. Alkohol, tobakk greit fra de er 17, ikke noe annet. Nå skal ikke jeg komme å påstå att alt stoff er dritt, men har en i familien som driver med det fra hasj til heroin, så jeg ser hvordan det går med h*n. Derfor ser jeg det som en prinsippsak at mine unger ikke skal drive med slikt.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Hadde smekka ungen(e) min(e) om jeg hadde fått vite om de hadde drevet med noe stoff. Alkohol, tobakk greit fra de er 17, ikke noe annet. Nå skal ikke jeg komme å påstå att alt stoff er dritt, men har en i familien som driver med det fra hasj til heroin, så jeg ser hvordan det går med h*n. Derfor ser jeg det som en prinsippsak at mine unger ikke skal drive med slikt.
Vis hele sitatet...
Så kan vi spekulere i om h*n bruker narkotika for det har gått slik, eller om det har gått slik pga h*n bruker narkotika, du må nok lengre på fjellet med det siste du skriver der
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Så kan vi spekulere i om h*n bruker narkotika for det har gått slik, eller om det har gått slik pga h*n bruker narkotika, du må nok lengre på fjellet med det siste du skriver der
Vis hele sitatet...
Beklager, men forstod ikke spørsmålet ditt, hva mente du?
Hadde kuttet dem av økonomisk og satt dem i arbeid.
Hvis de absolutt ville holde på med slike ting får dem vertfall betale for det.

Vet sterkere saker f.eks. heroin så hadde jeg låst dem inne i et rom til de sluttet å sprelle og sendt dem til fjells for å pikke stein i et år.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Derfor ser jeg det som en prinsippsak at mine unger ikke skal drive med slikt.
Vis hele sitatet...
hvordan kan du bestemme hvilke valg ungen din tar når du ikke er tilstede?
skremsel fører bare til økt nysgjerrighet.

jeg ser tanken bak det, men det å snevre inn barnets verdensoppfattelse med løgner og "trusler" kan gjøre at dets forhold til deg skranter, og han \hun henger mer med kompiser som "har peiling" i hans\hennes øyne. derfra kan veien være enda kortere enn om det lå ærlighet og informasjon bak det hele.
Sist endret av Tommen_; 6. oktober 2011 kl. 01:07. Grunn: slettet noe
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Hadde smekka ungen(e) min(e) om jeg hadde fått vite om de hadde drevet med noe stoff. Alkohol, tobakk greit fra de er 17, ikke noe annet. Nå skal ikke jeg komme å påstå att alt stoff er dritt, men har en i familien som driver med det fra hasj til heroin, så jeg ser hvordan det går med h*n. Derfor ser jeg det som en prinsippsak at mine unger ikke skal drive med slikt.
Vis hele sitatet...
Og hva lærer ungene av det tror du? At narkotika er farlig? Neppe. De lærer at pappa er en farlig og intolerant maktperson som slår barna sine fordi de driver med noe som han ikke forstår. Vips! Der røyk visst sjansen din til å virkelig lære dem å ta vare på seg selv, for i fremtiden så vil første prioritet alltid være å holde kritisk informasjon skjult for deg. Good job.

Og forresten, hadde jeg visst hvem du var og fått nyss i at du slo barna dine, så hadde jeg anmeldt deg til både politi og barnevern på flekken. Ikke at det er relevant. Just sayin.
Jeg forstår meg bedre på narkotika enn det du tror, å si at jeg hadde smekka barna er bare a figure of speech.
Jeg lever i en familie med en ex-narkoman og en narkoman, så jeg vet hvordan livet til barna mine hadde blitt om de hadde begynt på det. Så klart hadde jeg forklart de om stoff om de hadde spurt om det, men igjen hadde frarådet de sterkt til å ikke starte med det.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Jeg forstår meg bedre på narkotika enn det du tror, å si at jeg hadde smekka barna er bare a figure of speech.
Jeg lever i en familie med en ex-narkoman og en narkoman, så jeg vet hvordan livet til barna mine hadde blitt om de hadde begynt på det. Så klart hadde jeg forklart de om stoff om de hadde spurt om det, men igjen hadde frarådet de sterkt til å ikke starte med det.
Vis hele sitatet...
At du bruker utrykk som "smekka" beviser vel bare at du ikke har anelse om hva du skal si eller gjøre i en slik situasjon.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Jeg forstår meg bedre på narkotika enn det du tror, å si at jeg hadde smekka barna er bare a figure of speech.
Jeg lever i en familie med en ex-narkoman og en narkoman, så jeg vet hvordan livet til barna mine hadde blitt om de hadde begynt på det. Så klart hadde jeg forklart de om stoff om de hadde spurt om det, men igjen hadde frarådet de sterkt til å ikke starte med det.
Vis hele sitatet...
Barna dine hadde ikke nødvendigvis blitt narkomane selv om de eksperimenterte med illegale rusmidler. Du kan dermed umulig vite hvordan det hadde gått, men uansett så forstår jeg jo at det er en ikke-ønskelig situasjon i utgangspunktet.

Godt å høre at du ikke faktisk ville ha smekket dem. Det er lett å tolke ting litt bokstavelig når det formidles i tekstform, så du får ha meg unnskyldt.
Selvfølgelig hadde jeg ikke slått mine egne unger, sånn er jeg ikke. Men alikevel, ville jo ha fått studd inn informasjon hvor farlige visse stoffer kan være. Jeg har ikke den instillingen at HASJ = HEROIN. Men for mange kan hasj/weed/marihuana være nøkkeldopet som åpner de for andre stoffer.
Min far forklarte meg litt om ting og tang, og fikk meg til å love at jeg ventet med å røyke hasj til jeg var 18.
Ventet til jeg var 19 før jeg følte meg klar for det, usikker på om han hadde noen innvirkning, men mest sannsynlig hadde han det.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Selvfølgelig hadde jeg ikke slått mine egne unger, sånn er jeg ikke. Men alikevel, ville jo ha fått studd inn informasjon hvor farlige visse stoffer kan være. Jeg har ikke den instillingen at HASJ = HEROIN. Men for mange kan hasj/weed/marihuana være nøkkeldopet som åpner de for andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en selvfølge for meg, da jeg ikke kjenner deg som person. Men som sagt, jeg er glad for at du oppklarte misforståelsen =)
og dette er Norges framtid? Jeg har helt andre personlige meninger, ville ikke latt min sønn/datter røyke Hasj. Uansett om det er mer tabu enn alkohol og samtidig mindre skadelig (mange spekulasjoner) men min reaksjon som far ville vært: SLUTT. Kanskje ved funn av tobakk i en slik alder hadde jeg latt det gå under kontrollerte forhold. Dere tenker sikkert at det ikke går an å kontrollere slikt, men ihvertfall i hjemmet ville det vært svært lite bruk av tobakk på gutten eller jenta mi. Har røyka noen ganger selv, drikker alkohol av og til, bruker tobakk daglig har kunne vært lenge uten men bruker det fordi det hjelper akk meg. Men alle må få bestemme over sitt egent barn, oppdra slik man vil uten at en jævla person kan gjøre noe (ser bort i fra kritisering) så lenge det ikke er ULOVLIG.

Åpen for diskusjon kommende foreldre & nåværende foreldre.

Heartslava.
Sitat av heartslava Vis innlegg
og dette er Norges framtid? Jeg har helt andre personlige meninger, ville ikke latt min sønn/datter røyke Hasj. Uansett om det er mer tabu enn alkohol og samtidig mindre skadelig (mange spekulasjoner) men min reaksjon som far ville vært: SLUTT. Kanskje ved funn av tobakk i en slik alder hadde jeg latt det gå under kontrollerte forhold. Dere tenker sikkert at det ikke går an å kontrollere slikt, men ihvertfall i hjemmet ville det vært svært lite bruk av tobakk på gutten eller jenta mi. Har røyka noen ganger selv, drikker alkohol av og til, bruker tobakk daglig har kunne vært lenge uten men bruker det fordi det hjelper akk meg. Men alle må få bestemme over sitt egent barn, oppdra slik man vil uten at en jævla person kan gjøre noe (ser bort i fra kritisering) så lenge det ikke er ULOVLIG.

Åpen for diskusjon kommende foreldre & nåværende foreldre.

Heartslava.
Vis hele sitatet...
Det kalles tillit. Og hvis du ikke har trua på ditt eget barn,hvem har?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Min far forklarte meg litt om ting og tang, og fikk meg til å love at jeg ventet med å røyke hasj til jeg var 18.
Ventet til jeg var 19 før jeg følte meg klar for det, usikker på om han hadde noen innvirkning, men mest sannsynlig hadde han det.
Vis hele sitatet...
Samme her, pappa sier at det går greit om jeg røyker litt i blant, men jeg må ha fylt 18. Han sier også at han har ikke noe han skulle ha sagt, da han gjorde akkurat det samme da han var 18. Alt annet enn Cannabis slår han hardt ned på, og jeg hadde trolig blitt kasta ut av huset.

Hadde jeg hatt barn, skulle jeg jo heller ønske at de ikke gjorde det, men det er viktig å informere. Jeg er jo bare 16 nå da, og barn er noe jeg ikke kommer til å få før om lenge. Så kanskje det er legalisert innen den tid !
Sitat av Ratex Vis innlegg
Det kalles tillit. Og hvis du ikke har trua på ditt eget barn,hvem har?
Vis hele sitatet...
Det henger jo ikke sammen det du mener der. Så det er den gode gamle tilliten som viser seg frem hvis en far lar barnet misbruke hasj eller sterkere rusmidler? Vi har sikkert HEEELT forskjellig syn på livet og hvordan vi skal bruke ansvaret som foreldre men dette ser jeg meg kraftig uenig i. Så det er ikke tillit å kunne si nei og ha en regelmessig oppfølgning passe ekstra på barnet. Faren min klikka når han fant snusbokser på "gjemmestedet" på rommet. Selv har han snust siden han var rundt 13. Foreldre vil som oftest at barna ikke gjør samme "feil" som dem. Kan nesten garantere at foreldre til barn som aldri har tenkt tanken om hasj og mj ber barna slutte umiddelbart hvis det blir oppdaget at de smoker litt saker. Men smak og behag om barna røyker hasj, syntes det blir litt dumt....

HeartSlava.
Det viktigste for folk fra 12-18 år er jo å ha et samhold - en gruppe å høre til. Klarer å samle en gruppe rundt ungdommene som ler av "steriotypen" semijunkies så fungerer det veldig greit for å holde ungdommene unna. Det skaper en "vi er bedre enn de" holdning men det synes jeg de har all grunn til å føle også.
De driver jo tross alt ikke med ulovlige stoffer.
Heartslava:
Nå er det litt forskjell på en som er nysjerrig og prøver cannabis kontra en som misbruker det da.
Om ungen ikke var ferdig med ungdomsskolen ville jeg sagt nei. Men om barnet gikk på videregående, hadde gode karakterer, godt sosialt liv, og generelt hadde det bra, ville jeg ikke sagt nei om h*n tok seg jeg jonas en gang i blandt. Så lenge h*n ikke blir tatt av snuten.

Annen narkotika får man bare holde seg unna til h*n er over 18 år. Og det eneste jeg mener er lov da er kanskje litt psykedelika, ikkeno mer.

Får se om 10-15 år da om dette fortsatt er synet mitt
Sist endret av Marr; 6. oktober 2011 kl. 13:54.
Sitat av Marr Vis innlegg
Om ungen ikke var ferdig med ungdomsskolen ville jeg sagt nei. Men om barnet gikk på videregående, hadde gode karakterer, godt sosialt liv, og generelt hadde det bra, ville jeg ikke sagt nei om h*n tok seg jeg jonas en gang i blandt. Så lenge h*n ikke blir tatt av snuten.

Får se om 10-15 år da om dette fortsatt er synet mitt
Vis hele sitatet...
Tviler på at ungen din blir noe som helst av det du lister opp over her når du kaller politiet for "SNUTEN"
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Hadde smekka ungen(e) min(e) om jeg hadde fått vite om de hadde drevet med noe stoff. Alkohol, tobakk greit fra de er 17, ikke noe annet. Nå skal ikke jeg komme å påstå att alt stoff er dritt, men har en i familien som driver med det fra hasj til heroin, så jeg ser hvordan det går med h*n. Derfor ser jeg det som en prinsippsak at mine unger ikke skal drive med slikt.
Vis hele sitatet...

Har du en magisk grense på 17 år, hvor folk modnes over natta og at inntak av skadelige stoffer blir mindre skadelig?
Sitat av slaaen Vis innlegg
Tviler på at ungen din blir noe som helst av det du lister opp over her når du kaller politiet for "SNUTEN"
Vis hele sitatet...
Så du mener at det ikke er mulig å få gode karakterer, ha et sosialt liv, og ha et generelt godt liv selv om man tar seg en joint i blant? Det at jeg kaller politiet for snuten har vel ikke akkurat så veldig mye å si vil jeg tro..
Sist endret av Marr; 6. oktober 2011 kl. 13:57.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Og hva lærer ungene av det tror du? At narkotika er farlig? Neppe. De lærer at pappa er en farlig og intolerant maktperson som slår barna sine fordi de driver med noe som han ikke forstår. Vips! Der røyk visst sjansen din til å virkelig lære dem å ta vare på seg selv, for i fremtiden så vil første prioritet alltid være å holde kritisk informasjon skjult for deg. Good job.

Og forresten, hadde jeg visst hvem du var og fått nyss i at du slo barna dine, så hadde jeg anmeldt deg til både politi og barnevern på flekken. Ikke at det er relevant. Just sayin.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk god gammeldags juling av far min som liten jeg når jeg hadde gjort noe galt. Dette var helt normalt i disse tider, og jeg så aldri på ham som en skummel og fæl pappa. Det er bare verden som har blitt for pysete og ovverreagerende nå til tider. Just sayin.
Har en shitkid som ble konfirmert i sommer, har aldri hatt mistanke til at han har prøvd andre ting enn alkohol, som han har bekrefta til meg. Dette var han ikke noe fan av.

Ba han ta seg en pris snus med søskenbarnet sitt da han dreiv å tøffa seg en gang.
Siden han ikke kasta opp så beskyldte jeg han for å ha prøvd det før

Han kjenner godt til min holdning til narkotiske stoffer og han har heldigvis skjønt at verden aldri er sort/hvitt. Han har bodd i Nederland 3-4 år, men flytta tilbake til Norge. Var med mora si i redlight district og viste null nysgjerrighet overfor coffeeshopsene. Men, han fant det jævla artig at eldre, feite kvinner kunne prostituere seg og spurte veldig om hvem som var kundemassen dems.

Hadde han lefla med droger nå, så måtte vi ha tatt en voksenprat og forhåpentligvis så ville han da ha forstått at rekreasjonsbruk kan være ok for enkelte, mens andre ikke takler sånt. Såfremt han ikke bytter omgangskrets, får nye usunne interesser mm så føler jeg ikke det er grunn til bekymring om han fyrer opp ett loom innimellom om noen år.
På hans alder var jeg selv mye mer utagerende -

Kommer aldri til å ha en sånn "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" holdning overfor han. Om du kjenner kiden din så merker du også om noe ikke er som det skal være og så mye som jeg har kommet meg rundt i livet så trur jeg tegna skal være lett å lese.

Veit han har pult, som jeg sa, "du har unaturlig mye sjøltillit i dag, så enten har du begynt å ta koka, ellerså har du pult", han lo og rødma. En kokainbruker ville nekta
Sist endret av skinnidjii; 6. oktober 2011 kl. 14:10. Grunn: Skrivefeil
Ser frem til den dagen jeg kan si;" Wow, anbefaler du tobakk fremfor weed? Virkelig? Tross det faktum at 650 000 mennesker dør av tobakk hvert år i europa, og 0 av weed? Du kan ikke være riktig skrudd sammen. "
Sist endret av flexx; 6. oktober 2011 kl. 14:10.
Sitat av skinnidjii Vis innlegg
Har du en magisk grense på 17 år, hvor folk modnes over natta og at inntak av skadelige stoffer blir mindre skadelig?
Vis hele sitatet...
jesus fucking christ, nei. Men satte den der fordi at året etter er det jo 18år uansett.
Sitat av Greenhill Vis innlegg
Jeg fikk god gammeldags juling av far min som liten jeg når jeg hadde gjort noe galt. Dette var helt normalt i disse tider, og jeg så aldri på ham som en skummel og fæl pappa. Det er bare verden som har blitt for pysete og ovverreagerende nå til tider. Just sayin.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvilke tider du snakker om, men det er uansett ikke et spesielt godt argument at dette var vanlig før. Å referere til historiske forhold for å forsvare et standpunkt er en klassisk retorisk argumentasjonsfeil. At noe har skjedd før betyr nemlig ikke at det som skjedde var bra, og at du trekker frem kun deg selv som eksempel er ikke akkurat for god statistikk å regne. Faren din var et produkt av sin tid. Sikkert ikke en slem fyr eller spesielt unormal, men antageligvis heller ikke en av landets mest intellektuelle og reflekterte menn. beklager å si det.

Samfunnet utvikler seg, heldigvis. Vi lever nå, i en tid hvor det er både ulovlig og sosialt uakseptabelt å utøve vold mot noen som helst, da særlig mot barn og andre som ikke er i stand til å forsvare seg. Flott for deg at du har klart å leve med vold i hjemmet uten å ta mer enn midlertidig fysisk skade av det. Dette er imidlertid ikke tilfellet for tusenvis av andre barn i dette landet, som er nødt til å vokse opp med inkompetente foreldre som ikke evner å kommunisere om vanskelige temaer på andre måter enn gjennom voldshandlinger.
man lærer mye rart på skolen. husker politiet sa til oss at om vi fant pulver lignende stoffer i klipsposer eller sølvfolie måtte vi ALLDRIG lukte på det for da kunne man bli rusa... :P

jeg har ikke et godt forhold til mine foreldre. jeg har alldrig snakket med dem om noen ting. alltid klart meg selv og ikke turt å gå til dem. jeg ville gjort alt i min makt for og få et såpass godt forhold med barna mine at de er trygge på å komme til meg om det er noe, uten at noe er skummelt å fortelle eller flaut å spørre om. Ærlighet er veldig viktig.
Desverre tror jeg ikke vi klarer holde neste generasjon vekk fra dop. tallene for distribusjon, smuggling, bruk osv øker for hvert eneste år værden over. Jeg ville blitt redd om ungen min kom til meg og fortalte at de hadde prøvd ut div saker og ting, for jeg hadde antagelig spolt igjennom mine egene ten år og tenkt på alt det farlige og dumme jeg har gjort. og til tenåringer funker jo rett og slett ikke pekefinger og FY FY, det tenner bare lysten og nysgjerrigheten tror jeg. i allefall gjorde det det på meg... tror ingen foreldre ville like å se barna sine ruset.... men jeg mener at for all del må man alldrig bli sint eller straffe dem, for neste gang vil de antagelig juge eller la være og snakke med deg om det.

jeg tror faktisk jeg fra veldig ung alder av ville drevet litt ren og skjær skremselspropaganda... dratt de med ut å vise dem hvor ille det kan bli... jeg vet bestemor tok med min mor på "kreft avdelingen" på rikshospitalet en gang. så hun kunne se hvor grusomt man kunne ha det hvis man begynt og røyke. alike vel begynte hun, men hu sier at hu alldrig glemmer den turen. hun sluttet igjen når hun ble gravid da og har ikke røyket siden og det er vel 35-40 år siden snart.
jeg har skrevet dagbok mye av tenårene mine og om div opplevelser, både gode og grusomme... jeg prøver ta vare på disse i håp om jeg en gang får en datter og at hun kan få lese disse i fred og ro for seg selv. uten å bli påvirket av skolebøker, internett og venner. så kan hun antagelig lage sitt eget syn på det. jeg har mistet venner...ikke mange, men det kunne likegjerne vert meg...
selv sitter jeg med "regler" om at glem alt du lærer om slikt på skolen og fra bøker osv... de fokuserer mest på at det som er farlig med dop er rusen i seg selv... faren for og ta for mye og få ettervirkninger osv. men selv mener jeg at de fleste faktisk er forsiktige og prøver seg frem... og det er ikke skaden rusmiddlene kan gjøre på kropp og hjerne osv som er det værste, men mere mangel på "fornuftig" bruk.(kan ikke påstå det er fornuftig :P ) som og hive i seg en kork på fest med masse fremmede folk og uten venner man virkelig kan stole på rundt seg. på den måten setter man seg selv i stygge situasjoner som du nesten garantert vil angre på siden. ingen bryr seg om deg og folk er opptatt med sitt. jeg vil prøve og opplyse om de crappy sidene ved dop utifra egenopplevde ting. og hva jeg har sett med mine egene øyne.. og forhåpentligvis vil dette skremme barna mine fra å prøve.
men det er desverre så mye man ikke kan lære i værden. livserfaring kan ikke læres bort.
jeg er rimelig sikker på at hadde alkohol vert noe nytt rusmiddel på markedet i dag hadde det vert like ulovelig som andre saker. når man ruser seg selv så opplever man og ser stadig flere som gjør det samme. man treffer på folk på byen som man selv avslører på et øyeblunk, men de som kun har prøvd alkohol tror bare folk er fulle fks. noen ganger blir jeg rent skremt over de store antallene jeg ser. hahaha det er nesten blitt som og fise... alle gjør det men det er bare noen få som gjør det offentlig :P hehe.

det er selvfølgelig lett og sitte slik å skrive om det, noe annet er når du faktisk står i den situasjonen som foreldre.
men jeg tror jeg vil prøve og si til mine barn at - jeg vet du vil teste ut ting om jeg får vite det eller ikke. livserfaring kan du kun lære av deg selv. *MEN her er min historie, ikke gjør samme feilene som meg. vær forsiktig ikke lek tøff eller vær dum. tenk deg nøye om flere ganger før du gjør noe.... VIT hva du tar, spør de rundt deg, grav i innfo og ikke føl deg dum fordi du må spørre hva du får. føler du deg dårlig så gå med magefølelsen, ikke la andre overtale deg til og ta noe annet fordi dem sier det vil hjelpe. ring meg så henter jeg deg på sekundet! men så kommer min store trussel... får jeg noen gang vite at du prøver skyte noe eller i det hele tatt tenker tanken på heroin ell. DA smeller det :P for så dum er ikke ungen min!!! hahaha nei det blir litt som reklamen...

Hva skal man si?
Hadde ALDRI godtatt det, ja jeg vet "hypocrite" men når det kommer til unger så får det bare bli sånn.

"Do as I say, not as I do"
Og ingen ting var mere provoserende enn når pappa sa akkurat det "gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør! :P
Jeg hadde snakket en del med barnet mitt om dette, og satt grenser. Ettersom man ikke er gammel nok til å drikke alkohol når man er seksten ville jeg ikke latt han/henne røyke cannabis heller. Jeg syns at man fremdeles er litt for ung til å ta i bruk rusmidler i denne alderen. Ved fylte atten syns jeg det er helt greit å røyke cannabis. Ved å la det gå en stund vil jeg se hvordan barnet mitt håndterer bruken av dette. Om det ville gått i en negativ retning er det ikke tvil om at jeg hadde satt ned foten. Men dersom jeg ser at det faktisk går bra ville jeg nok ikke hyttet med neven om hun/han prøvde litt andre saker i ny og ne. Da slikt som f.eks MDMA. Selvfølgelig i veldig moderat bruk. Hvis det derimot var stor nysgjerrighet for litt heftigere ting som Sopp ville jeg heller gjort mitt beste for å gjøre det til en trygg, god opplevelse enn å skulle nekte det.

Jeg ville også ha spurt om å bli litt inkludert i planleggingen. Da at barnet forteller meg hvem hun/han skal ta rusmidler med, hvor det skal foregå og be om at de ringer meg hvis noe skulle gå galt. Det ville føltes mer riktig ut for meg enn å skulle nekte det. Det fører gjerne ofte til at det blir ekstra spennende å gi faen. Ville dog nektet barnet å ta stoffer som heroin, amfetamin og lignende. Ei heller bruke sprøyter.
Sist endret av Skrillex; 8. oktober 2011 kl. 18:44.