Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 16564
Har nettopp flyttet inn i Oslo sentrum, mulig dette er ett idiotisk prosjekt, men jeg har lyst å prøve å snike ett par måneder og se om dette kan være lønnsomt i lengden.

Jeg er ikke student dette året jeg og jeg syns 2000kr er en ganske stiv pris å betale i måneden for å reise kollektivt. Jeg har tatt kollektivt i alle år og jeg har opplevd kontroll 1 gang i livet mitt. Da hadde jeg heldigvis billett.

Noen som har noe erfaring med dette? Fins det noen måter å finne ut hvor og når det er kontroll osv? Noen som vet hvor det er kontroll ofte etc...

Er forresten ikke ute etter moralprekener.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
2000kr? Er det Oslo og Akershus-kort?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
2000kr? Er det Oslo og Akershus-kort?
Vis hele sitatet...
Ja, for 10 soner. Og det trenger jeg for å komme meg på jobb.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Nå har jeg ikke så mye erfaring med kontroll på de bussene (grønne busser), men etter det jeg har erfart i Oslo, så er kontrollene periodevis. Noen tider på året, så kan man oppleve flere kontroller i uka, og så kan man gå et helt år uten kontroll.

Men hvis det koster 2000kr for et månedskort, så vil det jo absolutt lønne seg å snike (nå går jeg ut ifra botsatsene i Oslo). Da må du blir tatt 3 ganger på en måned for at du skal gå i minus. 3 X 750 = 2250
Whaaat, i Bergen er studentpris 350,-/mnd, og det gjelder alle typer kollektiv reise innen Hordaland!
Det er jo en organisasjon der du betaler noe slikt som 250 kroner i måneden til en felleskasse, og så betaler organisasjonen for boten du får hvis du blir tatt.
Merk at trådstarter ikke er student. Ikke så billig i Hordaland heller om du skal utenfor Bergen kommune.
Hvor mye er kontrollavgiften på da? fortsatt 750,- på stedet og 950,- på faktura(husker ikke prisene helt, men tror de ligger rundt der et sted) som det er innenfor Oslo-sonen?
Isåfall hadde jeg sniket som bare det.

Hadde tre kompiser som bodde i kollektiv for en tid tilbake. Der la de 200,- hver i mnd i en kasse og snek på kollektivtrafikken. Om de ble tatt så tok de bare penger av kassen og betalte med det. Et år senere holdt de fest for pengene som ikke var brukt til å betale gebyrer, og det var en helvetes bra fest for å si det sånn. De sparte veldig mye penger på denne ordningen. Som basicly betyr at om du kan betale for deg om du blir tatt så lønner det seg å snike.
Dette var selvfølgelig innefor Oslo-sonen, jeg aner ikke hvordan kontrollene er lenger ut.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo en organisasjon der du betaler noe slikt som 250 kroner i måneden til en felleskasse, og så betaler organisasjonen for boten du får hvis du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har hørt om den. Den heter Planka Oslo. Tingen er at det er ikke sikkert det er lønnsomt å være med i den heller. For hvis jeg tror det er kontroll så lite som det er. Er jeg ganske sikker på at det lønner seg å alltid snike. Den gangen jeg har opplevd kontroll var når det var A-ha konsert i Frognerparken.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ja, jeg har hørt om den. Den heter Planka Oslo. Tingen er at det er ikke sikkert det er lønnsomt å være med i den heller. For hvis jeg tror det er kontroll så lite som det er. Er jeg ganske sikker på at det lønner seg å alltid snike. Den gangen jeg har opplevd kontroll var når det var A-ha konsert i Frognerparken.
Vis hele sitatet...
Vet du hva botsatsene er for Oslo-og Akershusbussene?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Vet du hva botsatsene er for Oslo-og Akershusbussene?
Vis hele sitatet...
750 om du betaler på stedet, 900 eller 950 over giro.
Etter mine erfaringer så er det sjeldent kontroll på t-banen etter middagstider.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
750 om du betaler på stedet, 900 eller 950 over giro.
Vis hele sitatet...
Da er det ganske enkelt. Blir du "bare" tatt 2 ganger i måneden, så tjener du på det.
Blir du tatt mer enn 2 ganger, så taper du på det.
de skriver opp om du blir tatt og de kan nok stramme opp kontrollen på linjen din om de ser deg, lønner seg ikke uansett, er vanskelig å komme seg på bussen uten billett utenfor 31 og 30 bussene
En venn av meg har ett protip som funker veldig bra for han!
Det krever litt skuespiller skills, men burde funke bra så lenge du ikke ler. Kan være lurt å ha med penger til en bussbillett in case.

Hvis det skulle skje at du blir tatt i kontroll så gjelder det å spille førstegangs bruker av buss.
Still inn dialekten på en slags forferdelig Norske dialekt som gjør at du høres ut som en som ikke bor i Oslo.
Fortell en historie om at det er første gangen du tar kollektiv trafikk og rett og slett ikke skjønte at man måtte betale.

Hvis de forsatt mener at du må betale bot så kan du klage litt, og deretter prøve deg på "Jeg er virkelig lei meg, men jeg visste ikke at man måtte betale! Jeg har derimot noen penger i lomma, kan jeg ikke gå bort til bussjåføren og betale?"

Hvis dette også feiler, forsett å mas helt til de gir seg - hvis dette heller ikke virker så er slaget tapt.


Lykke til!
Sitat av Echodius Vis innlegg
En venn av meg har ett protip som funker veldig bra for han!
Det krever litt skuespiller skills, men burde funke bra så lenge du ikke ler. Kan være lurt å ha med penger til en bussbillett in case.

Hvis det skulle skje at du blir tatt i kontroll så gjelder det å spille førstegangs bruker av buss.
Still inn dialekten på en slags forferdelig Norske dialekt som gjør at du høres ut som en som ikke bor i Oslo.
Fortell en historie om at det er første gangen du tar kollektiv trafikk og rett og slett ikke skjønte at man måtte betale.

Hvis de forsatt mener at du må betale bot så kan du klage litt, og deretter prøve deg på "Jeg er virkelig lei meg, men jeg visste ikke at man måtte betale! Jeg har derimot noen penger i lomma, kan jeg ikke gå bort til bussjåføren og betale?"

Hvis dette også feiler, forsett å mas helt til de gir seg - hvis dette heller ikke virker så er slaget tapt.


Lykke til!
Vis hele sitatet...
Den der fungerer enda bedre om man har en slik papirbilett og ikke stempler den, Klarte å prate meg unna et par bøter i 17-årsalderen ved å si at jeg ikke visste den skulle stemples. Pluttselig varer en enkletbilett i månedsvis. Det fungerer kun om du har en bostedsadresse utenfor Oslo du kan oppgi.
Sitat av moret Vis innlegg
Den der fungerer enda bedre om man har en slik papirbilett og ikke stempler den, Klarte å prate meg unna et par bøter i 17-årsalderen ved å si at jeg ikke visste den skulle stemples. Pluttselig varer en enkletbilett i månedsvis. Det fungerer kun om du har en bostedsadresse utenfor Oslo du kan oppgi.
Vis hele sitatet...
Det var vel dette han gjorde, når jeg tenker meg om. Sorry, tenkte helt feil!
Han fortalte meg om dette for ganske lenge siden, skjønner du.

Har troen på denne metoden!
Om du blir tatt, si med en gang "Ojj, jeg glemte lommeboka!", fordi da antar de at du ikke har legitimasjon. Oppgi så navnet på kompis, sammen med addressen hans. Det hjelper gjerne om kompisen din bor utfor Oslo, så han kan si at han ikke har vært i Oslo på åresvis når han ringer og forklarer at noen andre har oppgitt hans navn.
Social engineering is the way to go

Har sniket i 6 år, fått maks 3 bøter, med daglig bruk av busser i asker og bærum(MYE kontroller). Har jo alltid blitt tipsa, da. Etterhvert ble jeg kjent med bussjaførene og konduktørene, og da lot de meg snike

Bare vær hyggelig mot bussjaførene også blir du sluppet av hvor det ikke er busstop, og får sitte på busser som ikke er i trafikk
Blitt kjørt hjem ca 3000 ganger, enda det ikke er hvor de skulle ^^
Sist endret av Bundy; 29. juli 2011 kl. 04:28.
Kjørt hjem 3000 ganger??? altså hver eneste dag i over 10 år? Tvilsomt.
TS, hvor gammel er du? Man får nemlig ungdomskort for 400,- frem til man er 20. Dette gjelder i hele Oslo og Akershus. Har hatt det selv i et halvt år. Dette kan du kjøpe på nett, så om du er over 20 er det ikke noe problem å endre på fødselsdatoen. Nettsiden deres er dog veldig uoversiktlig og villedende, så om du ikke har fylt 20 burde du stikke innom trafikanten å gjøre det. Kortet forlenges også på trafikanten, og ved påfylling spør de ikke om legg (har ihvertfall aldri spørt meg).

I bussene i sentrum er sjåførene helt fraværene og bryr seg nada om du sniker eller ei, ihvertfall etter hva jeg har erfart. Husker en gang jeg faktisk prøvde å betale, men sjåføren bare viftet meg bakover i bussen.
Kan gi deg en tips, ha med deg 1000 lapp hvis du kan ha den med hele tiden, for busssjåfører tar aldri så store beløp for grensa er 200 spenn right

hver gang jeg har prøvd å betale med 500/1000 lapp så sier dem bare kjøp når du går av , og er det kontroll så er det bare å snakke med bussjåføren
Sitat av Reow9 Vis innlegg
Kjørt hjem 3000 ganger??? altså hver eneste dag i over 10 år? Tvilsomt.
Vis hele sitatet...
Du skjønner poenget mitt...


Nei vent, det gjør du ikke.
Sitat av Reow9 Vis innlegg
Kjørt hjem 3000 ganger??? altså hver eneste dag i over 10 år? Tvilsomt.
Vis hele sitatet...
tragisk typisk dum lol gutt
Sitat av Bundy Vis innlegg
Du skjønner poenget mitt...


Nei vent, det gjør du ikke.
Vis hele sitatet...
Skjønner poenget ditt, men ser ikke grunnen til å overdrive så jævlig mye.

Ellers kul historie, tror ikke det er mange som får bussjåføren til å kjøre deg helt hjem uten i det hele tatt å ha billett..
Har kjørt rundt om i Oslo i snart 4 år på et utgått 7-dagerskort. Blitt stoppet i kontroll innimellom, men aldri bøtelagt, rett og slett fordi kontrollørene aldri tar seg tid til å lese stemplingsdatoen.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Social engineering is the way to go

Har sniket i 6 år, fått maks 3 bøter, med daglig bruk av busser i asker og bærum(MYE kontroller). Har jo alltid blitt tipsa, da. Etterhvert ble jeg kjent med bussjaførene og konduktørene, og da lot de meg snike

Bare vær hyggelig mot bussjaførene også blir du sluppet av hvor det ikke er busstop, og får sitte på busser som ikke er i trafikk
Blitt kjørt hjem ca 3000 ganger, enda det ikke er hvor de skulle ^^
Vis hele sitatet...
jasså så du blir alltid tipsa om kontroller og ikke nok med det så blir du kjørt hjem av bussene enda de ikke er den veien di skal faktisk.

et lite tips hvis man skal juge er å ikke ta HEEeeeelt av
Sist endret av skukketrure; 29. juli 2011 kl. 08:24.
Sitat av Reow9 Vis innlegg
Skjønner poenget ditt, men ser ikke grunnen til å overdrive så jævlig mye.
Vis hele sitatet...
Beklager, min feil. Jeg mente over 9000.



Sitat av skukketrure Vis innlegg
jasså så du blir alltid tipsa om kontroller og ikke nok med det så blir du kjørt hjem av bussene enda de ikke er den veien di skal faktisk.

et lite tips hvis man skal juge er å ikke ta HEEeeeelt av
Vis hele sitatet...
Av busser som ikke er i rute.(selfølgelig) Jeg bodde ikke langt unna en bussterminal(kjører masse busser som ikke er i rute), så var en relativt kort svippetur for bussjaførene.

Og ja, kjente mange som sneik.
Sist endret av Bundy; 29. juli 2011 kl. 09:51.
Enklere løsning er å bare melde seg opp som enkeltemnestudent på UiO, betal semesteravgiften på ~400 spenn og ta en eksamen i semestret. Vips så koster månedskortet 800 spenn for hele Oslo & Akershus istedet for 2k
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du er flink til å snakke og kjører med ustemplet enkeltbillett tror jeg du kan komme deg greit unna en del ganger. Jeg er dog litt mer usikker hvor godt det vil fungere å snike på lengre strekninger (ti soner)? I Oslo sentrum har jeg forøvrig aldri opplevd kontroll, men jeg har sikkert ikke tatt mer enn et par hundre turer totalt.

Sitat av Reow9 Vis innlegg
Kjørt hjem 3000 ganger??? altså hver eneste dag i over 10 år? Tvilsomt.
Vis hele sitatet...
Du mener med det at et år har i underkant av 300 dager?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Har kjørt rundt om i Oslo i snart 4 år på et utgått 7-dagerskort. Blitt stoppet i kontroll innimellom, men aldri bøtelagt, rett og slett fordi kontrollørene aldri tar seg tid til å lese stemplingsdatoen.
Vis hele sitatet...
Høres snodig ut. Forandres ikke design of farge seg noe fra år til år?
Første gang jeg reiste til Oslo kjøpte jeg faktisk en bilett og stemplet den aldri. Jeg hadde jo kjøpt billett, det var godt nok i mine øyne. Det trodde jeg genuint den gang. Noen år senere prøvde jeg meg som sniker noen ganger, men fant ut det ikke lønnet seg i lengden.

Blir man tatt lønner det seg å være vennlig, prøver man å stikke av, så går det fort galt og man får lite goodwill.
Funker også å kjøpedagsbillet, eller flexus og si "oi, beklager jeg glemte å stemple"
Har et spørsmål. Jeg har brukt den; "jeg har ikke legg metoden" et par ganger. Sagt mitt eget navn, men skrevet en fucked up underskrift.
- Altså det jeg lurer på¨, har de noe system for å sjekke om en fyr har blitt "utsatt" for navnforfalskning tidligere? Blir jo litt kleint hvis de spør hvorfor dette har skjedd med meg så mange ganger.
Det er uten tvil lønnsomt å snike på buss i Oslo.
Selv har jeg bodd i oslo i mange år og jeg har blitt tatt i kontroll 3 ganger på snart 20 år = win
Oddsene går i din favør. Jeg har fremdeles kun måtte vist billett èn gang, og har reist kollektivt siden jeg var 15 (2003). Jeg har betalt månedskort hver måned til jeg fylte 19.

4 år * 12 mnd = 48
48 * ~500 = 24 000 kr

Rundet av til 500 kr siden jeg ikke husker hvor mye jeg betalte for billettene. Men det er totalt 24 000 kr på 4 år. Jeg har møtt på kontroll èn gang, så om jeg ikke hadde betalt månedskort èn eneste gang hadde jeg fremdeles gått 23 500 i profitt.

---

Forøvrig:
De dagsbillettene man får på Narvesen er hovedsakelig papp, uten vannmerke (som jeg kan se), og består av kun 1-2 forskjellige farger uten mønstre. Kunne ikke det vært noe å kopiert opp? Så har du i hvert fall billetten klar.
Etter og ha sett dette så ville ikke jeg turt og snike!
Men de har sånne glinseting på seg
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Hei,

jeg reiser daglig kollektivt med NSB og t-bane. Litt buss i ny og ne. Har til dags dato på litt over 200 reiser, aldri opplevd kontroll på toget. Det kan være fordi jeg reiser i rushtiden, og det ikke lar seg gjennomføre å ha kontroll. (Folk står som sild i tønne på morgentoget til oslo). T-banen har trappet opp veldig i det siste, og jeg har opplevd 3-4 billettkontroller de siste 3 månedene. Om det lønner seg? Kanskje. Det kommer ann på om du er heldig eller uheldig.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
30 kr per enkeltbillett med buss i Trondheim. Dyrt som faen Vi har èn trikk, men er igrunn relativt vanskelig å snike anonymt på kollektivtrafikken
Smakløst, folkens.. Kollektivtrafikken er en utrolig viktig del av infrastrukturen vår, betal heller billetten med glede enn å snylte på systemet for å spare et par tikroninger i måneden.. Noen gang tenkt på at folk som dere er grunnen til at det er dyrt?
Sitat av Grix Vis innlegg
Smakløst, folkens.. Kollektivtrafikken er en utrolig viktig del av infrastrukturen vår, betal heller billetten med glede enn å snylte på systemet for å spare et par tikroninger i måneden.. Noen gang tenkt på at folk som dere er grunnen til at det er dyrt?
Vis hele sitatet...
Prisene om man ikke er student er så usmaklige at det blir nesten uaktuelt å betale.
Johnny Cash mofos
Kan noen bekrefte eller avkrefte om det fungerer og er lovlig å bare gå av t-banen og nekte å vise leg. (ingen legitimasjonsplikt i Norge) Eller har kontrollørene lov til å holde deg igjen?

I så fall hadde det jo vært praktis og enkelt og bare sette på det tøffe trynet og si "ikke rør meg" og gå rolig ut!

Jeg snakker også flytende fransk, kjøper de den hvis jeg bare spiller dum turist som ikke skjønner norsk, snakke dårlig engelsk og trodde at alt i Norge var gratis på grunn av de høye skattene?

Snakker forresten om T-banen.
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Kan noen bekrefte eller avkrefte om det fungerer og er lovlig å bare gå av t-banen og nekte å vise leg. (ingen legitimasjonsplikt i Norge) Eller har kontrollørene lov til å holde deg igjen?

I så fall hadde det jo vært praktis og enkelt og bare sette på det tøffe trynet og si "ikke rør meg" og gå rolig ut!

Jeg snakker også flytende fransk, kjøper de den hvis jeg bare spiller dum turist som ikke skjønner norsk, snakke dårlig engelsk og trodde at alt i Norge var gratis på grunn av de høye skattene?

Snakker forresten om T-banen.
Vis hele sitatet...
Om du ikke har gyldig billett har de lov til å holde deg igjen. :/
Fransken funker sikkert, kommer ann på kontrollant til kontrollant.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Har nettopp flyttet inn i Oslo sentrum, mulig dette er ett idiotisk prosjekt, men jeg har lyst å prøve å snike ett par måneder og se om dette kan være lønnsomt i lengden.

Jeg er ikke student dette året jeg og jeg syns 2000kr er en ganske stiv pris å betale i måneden for å reise kollektivt. Jeg har tatt kollektivt i alle år og jeg har opplevd kontroll 1 gang i livet mitt. Da hadde jeg heldigvis billett.

Noen som har noe erfaring med dette? Fins det noen måter å finne ut hvor og når det er kontroll osv? Noen som vet hvor det er kontroll ofte etc...

Er forresten ikke ute etter moralprekener.
Vis hele sitatet...
Synes det er en skam at det skal være så dyrt å reise kollektivt.
Her i Bergen koster det 750 kr eller noe for et månedskort,og adskillig mye mindre for et ungdoms/studentkort,synes disse prisene er overkommelige,og jeg er glad for at de her i byen har et fint kollektivtilbud.
2000kr i måneden høres jo brutalt ut for en ungdoms lommebok.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Synes det er en skam at det skal være så dyrt å reise kollektivt.
Her i Bergen koster det 750 kr eller noe for et månedskort,og adskillig mye mindre for et ungdoms/studentkort,synes disse prisene er overkommelige,og jeg er glad for at de her i byen har et fint kollektivtilbud.
2000kr i måneden høres jo brutalt ut for en ungdoms lommebok.
Vis hele sitatet...
Er bare 350 (student) og 590 (voksen) her i Oslo. Problemet er at han har bosatt seg i et annet fylke enn jobben. Da blir det mye dyrere.
Sitat av luni Vis innlegg
Er bare 350 (student) og 590 (voksen) her i Oslo. Problemet er at han har bosatt seg i et annet fylke enn jobben. Da blir det mye dyrere.
Vis hele sitatet...
ah, ja da kan det fort bli dyrt her også.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Cosmos Vis innlegg
ah, ja da kan det fort bli dyrt her også.
Vis hele sitatet...
Betalte selv 1400,- for vestagder busskort i måneden. Ganske normale priser det.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Sinis Vis innlegg
Har et tips til deg hvis du blir tatt. Snakk Nord-Norsk. Ingen nordlenninger vet hvordan kollektivtrafikk fungerer.
Vis hele sitatet...
Oioi, snakk om nedlatende søring/vestlending.

Sitat av Grix Vis innlegg
Smakløst, folkens.. Kollektivtrafikken er en utrolig viktig del av infrastrukturen vår, betal heller billetten med glede enn å snylte på systemet for å spare et par tikroninger i måneden.. Noen gang tenkt på at folk som dere er grunnen til at det er dyrt?
Vis hele sitatet...
Nei, hadde bare regjeringa bestemt seg for å bruke av oljefondet istedenfor å ha 3 fantasiliarder på lur så hadde vi hatt gode veier, god kollektivtrafikk, gode sykehus, gode sykehjem osv. Nei, spar til neste generasjon slik at den kan bygge opp Norge igjen... Samferdelsministern i Norge er så dårlig at det er en sagablott...

Sitat av luni Vis innlegg
Er bare 350 (student) og 590 (voksen) her i Oslo. Problemet er at han har bosatt seg i et annet fylke enn jobben. Da blir det mye dyrere.
Vis hele sitatet...
Ikke post mere, var ditt 1337ente innlegg.