Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 13069
Sitat av boblehest Vis innlegg
Vil bare understreke at blackout er når du ikke klarer å lagre minner som følge av alkoholinntak. Joda, du har nok lite kontroll når du har drukket så mye, men det er ikke blackouten som gjør at du mister kontrollen.
Vis hele sitatet...
Joda, er klar over det. Når jeg bruker blackout som eksempel, er det jo nettopp fordi man ikke har egne minner om hendelsen, og derfor kan det virke som om det er "noen andre" som har gjort det. Blackouts kommer jo, som du sier, av betydelig alkoholinntak, men det stemmer nok også at man kan "miste kontrollen" før dette. Men det er under blackouts at man virkelig, retrospektivt, kan ha den følelsen av at "det der var ikke meg". Det er min erfaring, i hvert fall.
Ser at blackouts muligens var dårlig ordbruk, men jeg tror også blackouts er det stadiet med høyest promille, utifra fra egen erfaring.
Sist endret av TeumessianFox; 24. mai 2011 kl. 12:54.
Kreativisten
Greenhill's Avatar
Har hatt null problemer med kontrollen uansett hvor mye jeg drikker.
Jeg bestemmer meg alltid om å være klink edru i vettet når jeg drikker.
Sjøl om jeg kanskje ikke blir klink edru, så er jeg fortsatt brukbart edru i vettet, t.o.m. etter en 10-15 flasker.
Etter min mening har man alltid full kontroll. Det er bare at rusen gjør at du gjør "fucked up" ting, men du har på en måte kontroll. Vanskelig å putte ord på, men kanskje dere skjønner ^^ Man gjør det man vil og man vet man skal gjøre det, men det er helt spaced out!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kontroll i fylla? Ikke jeg

For en stund sia så fant jeg og en kompis ut at vi skulle starte en scooter som sto utfor en blokk, vi fikk ikke start på denne så vi bestemte oss for å gå inn å varme oss i blokka. Endte opp med at vi klatra ut et vindu å opp på et tak i blokka med et brannslukningsapparat i hånda. Etter 10 min med leking med apparatet stikker vi ut av blokka igjen.

Da vi kommer ned finner vi ut at hele lufta er full av hvitt pulver. Etter det stikker vi en tur på gamlehjemmet hvor døra av en eller annen grunn er åpen. Der stjeler vi noen pakker med "sykesøster drakter" som vi knyter rundt halsen og løper rundt i masse hager å leker superman!

Etter det bestemmer vi oss for å ringe taxi, mens vi ligger på gresset å ringer taxien sovner jeg, å kompissen min stikker. Våkner ca 4 timer senere DRIT kald men en "kappe" rundt halsen. Kommer endelig hjem etter ca 30min gåing å finner ut at døra mi er åpen. Der ligger kompissen min som har funnet nøkkelen min å ligger i fosterstilling i min seng.

Kontroll?
Har drukket meg så full at jeg ikke husker en dritt og tydeligvis har gjort en hel haug med dritt som jeg aldri hadde gjort edru, så JA du kan drikke deg ut av kontroll...
Man har ikke kontroll når man er passer et visst punkt...

Venner av meg kan fortelle meg at jeg gjør utrolig rare ting som jeg ellers ikke ville gjort etter at jeg har drukket sprit. Når jeg hører det i etterkant lurer jeg på hva i huleste det var jeg tenkte, men en side effekt av sprit for meg er veldig dårlig hukommelse...

Ihvertfall når jeg drikker så har jeg lettere for å "blokkere" den "vanlige" tankegangen min sånn at jeg tenker helt annerledes enn vanlig/ikke tenker i det hele tatt. Så ja, alkohol KAN føre til mindre kontroll. Man gjør det man vil gjøre der og da, uten å tenke over det/utføre det på den måten man ville gjort det edru

Men, man må stå for det man har gjort uansett selvom man aldri ville gjort det samme i edru versjon.
Sist endret av Turrist; 6. september 2011 kl. 00:24.
hvis du drikker deg så sørpe at du ikke har kontroll bør du revurdere din psykiske styrke. Du kan bøtte ned 20 halvlitere å forsatt ha kontroll. Gjør det på riktig måte bare. Noen ting bør man jo tenke på, er du på byen er det kanskje ikke lurt å slukke tørsten og lommeboka med 20 halvlitere, men derimot hvis du er på en hjemmefest der du vet at du har folk som tar vare på deg så kan du drikke og kose deg. Men alt har vel sin grense uansett, den følelsen når du våkner opp og tenker hva faen var det jeg gjorde i går, forårsaker fylleangst deluxe. Ta det rolig, drikk i godt selskap og aldri la deg lure.
Man har ikke kontroll på en skikkelig fyllekule! Men du selv er jo ansvarlig for å ha havnet der, og må stå ansvarlig for hva du gjør. Og mye kan virke smart der og da, men noe du helst ikke vil bli minnet på dagen derpå...

Finnes mange eksempler på folk som driter seg ut i fylla, meg inkludert!
Å ikke huske noe etter å ha vært på fylla betyr ikke under noen omstendigheter at man ikke hadde kontroll. Man har ofte vanskelig med å ta fult og helt ansvar for ting man enten ikke husker å ha gjort, eller ikke ville gjort i edru tilstand - altså at man ikke kjenner seg helt igjen i det man husker å ha gjort eller blir fortalt at man har gjort. Om man mister kontroll i fylla er, som nevnt tidligere i tråden, et definisjonsspørsmål: Hva mener man med henholdsvis kontroll, og full kontroll?

I mine øyne er det å si eller mene at man ikke har kontroll et (middels dårlig) forsøk på en ansvarsfraskrivelse fra det man har gjort, uansett om det var å få med seg sin forelskelse over det siste året til sengs eller å smokke til bestevennen sin. Husk uansett at det er den som drikker seg full som er ansvarlig for det vedkommende gjør i fylla, ikke Noen Andre™.

Sist endret av Markus; 6. september 2011 kl. 01:44. Grunn: :party:
Skulle lett fått deg drita, stjålet alt du hadde og sagt du ble rana av noen folk(ikke at jeg gjør det da).....men det skjedde meg. ER 40år muhahahahaahaaaa
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av googleheim Vis innlegg
Kontroll i fylla? Ikke jeg

For en stund sia så fant jeg og en kompis ut at vi skulle starte en scooter som sto utfor en blokk, vi fikk ikke start på denne så vi bestemte oss for å gå inn å varme oss i blokka. Endte opp med at vi klatra ut et vindu å opp på et tak i blokka med et brannslukningsapparat i hånda. Etter 10 min med leking med apparatet stikker vi ut av blokka igjen.

Da vi kommer ned finner vi ut at hele lufta er full av hvitt pulver. Etter det stikker vi en tur på gamlehjemmet hvor døra av en eller annen grunn er åpen. Der stjeler vi noen pakker med "sykesøster drakter" som vi knyter rundt halsen og løper rundt i masse hager å leker superman!

Etter det bestemmer vi oss for å ringe taxi, mens vi ligger på gresset å ringer taxien sovner jeg, å kompissen min stikker. Våkner ca 4 timer senere DRIT kald men en "kappe" rundt halsen. Kommer endelig hjem etter ca 30min gåing å finner ut at døra mi er åpen. Der ligger kompissen min som har funnet nøkkelen min å ligger i fosterstilling i min seng.

Kontroll?
Vis hele sitatet...
fikk meg en ganske så god latter der

dere syntes det var gøy? det som er poenget mitt, i underbevistheten deres så ville edre sikkert gjøre det, men dere ville ALDRI ha gjort det edru right?

Så ja, alkohol KAN føre til mindre kontroll. Man gjør det man vil gjøre der og da, uten å tenke over det/utføre det på den måten man ville gjort det edru
Vis hele sitatet...
akuratt det jeg mener

Skulle lett fått deg drita, stjålet alt du hadde og sagt du ble rana av noen folk(ikke at jeg gjør det da).....men det skjedde meg. ER 40år muhahahahaahaaaa
Vis hele sitatet...
kom til oppdal og prøv da, når jeg drikker for mye så stopper jeg der. jeg hater og bli dårlig og ha hukomelses tap dagen etterpå
btw, eneste jeg har med meg på fest er en mobiltelefon til 300 kr og kansje 50kr til mat og drikke
Jeg har STÅLKONTROLL i fylla, ikke ei nerve blir påvirket. Jeg går rett, stødig som fjell, snøvler aldri og har dømmekraft til den store gullmedalje!
Det går fort fra straight drunk til fucked up, kontrollen kan fort forlate deg, spes hvis du ikke er vant med å bli passelig facked
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
det jeg mener med null kontroll er at kroppen går i autopilot, og at ingenting styrer kroppen. den bare gjør fult av randome ting som man angrer på dagen derpå.

altså så er det jeg mener at hjærnen går rett fra fornuft til underbevisthet, og derfor gjør det du egentlig vill men ikke tørr i edru tilstand for da er tankene fornuftige
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
har en venn som kan drikke på seg en syk personlighet, med null kontroll og uten hemninger :P
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
har en venn som kan drikke på seg en syk personlighet, med null kontroll og uten hemninger :P
Vis hele sitatet...
"har en venn"? Du beskrev nettopp 3/4 av alle mennesker på kloden -.-
Jeg mener du ikke har drekki nok hvis du ikke har vært HELT borte en god stund. En fullstendig blackout, sånn som jeg fikk en gang på en Bar oppi lofoten. Satt å enjoya no whiskey, øl og jeager. Var i veldig godt humør, men plutselig fikk jeg nok alkohol i blodet til å tydeligvis BLACKE helt ut. Husker ikke en dritt, hadde snakka om alt og alle. Jeg blir som regel dårlig i blackouts så jeg stakk på dass, satt meg på toalettskåla og spydde utover gulvet.

Stakk i taxi hjemover (med bøtte pga kompis tok med fra baren som jeg spydde i OFC xD) og kom hjemover la meg i seng.

Husker ikke en forbanna dritt. Husker 2 bilder, ett var fra dassen (utspydd) andre var i taxin.

Konklusjonen min er, nei du har ikke kontroll over deg selv i ramfylla. Men hvordan du er og hvilke normer du har daglidags utafor påvirket tilstand spiller en stor rolle i hvordan du oppfører deg i fylla, selv om en kan gjøre noe dumt.
Tror en som liker å messe med folk uten å være påvirket kan være 10x værre i påvirket tilstand, alkohol forsterker følelser osv.. osv..

natta :P
Sist endret av Kejerith; 12. september 2011 kl. 03:21.
jeg har aldri opplevd å få total blackout uansett hvor sanseløst dritings jeg har vært. mange som sier "husker ikke en dritt fra i går kveld" osv, jeg har aldri opplevd noe sånnt.
Alle har LITT kontroll i fylla!
Blir man så drita at men har null kontroll er det det samme som å sovne aka ''pæse ut''.

Når man blir helt fuckfaced drita og får ''blackout'' har man uansett litt kontroll. Du greier jo å pisse uten å pisse i buksa, MEN det kan skje... fordi man har LITE kontroll, ikke null. Jeg selv har pissa i buksa i fylla.
Man spyr helst ikke på seg selv eller kompiser når man har blackout, selv om det kan skje! been there done that.
Og hvis man må spy så prøver man så godt man kan å komme seg f.eks til dass, selv om man ikke alltid greier det.
Dette er underbevisstheten din som også hjelper til, fordi den vet at det er mest logisk å spy i dass og ikke på gulvet hjemme eller på baren.
I tillegg har du kontroll fordi du kan stå oppreist, selv om du kan tryne ganske hard et par(mange) ganger. Nok en gang fordi du har LITE og ikke null kontroll.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Alle har LITT kontroll i fylla!
Blir man så drita at men har null kontroll er det det samme som å sovne aka ''pæse ut''.

Når man blir helt fuckfaced drita og får ''blackout'' har man uansett litt kontroll. Du greier jo å pisse uten å pisse i buksa, MEN det kan skje... fordi man har LITE kontroll, ikke null. Jeg selv har pissa i buksa i fylla.
Man spyr helst ikke på seg selv eller kompiser når man har blackout, selv om det kan skje! been there done that.
Og hvis man må spy så prøver man så godt man kan å komme seg f.eks til dass, selv om man ikke alltid greier det.
Dette er underbevisstheten din som også hjelper til, fordi den vet at det er mest logisk å spy i dass og ikke på gulvet hjemme eller på baren.
I tillegg har du kontroll fordi du kan stå oppreist, selv om du kan tryne ganske hard et par(mange) ganger. Nok en gang fordi du har LITE og ikke null kontroll.
Vis hele sitatet...
Men saken med blackout er at man våkner dagen etterpå og føler seg som et vrak fra søppeldynga mens man lurer hvordan man kom seg til senga man er i eller hva faen du dreiv med i går XD Siden det er helt totalt borte.

Under ordentlige blackouts har man etter min mening så godt som null kontroll, jeg oppførte meg visstnok ganske drita og dum når jeg blacka out.
Kontroll = kontroll - ikke sånn nesten-halvveis kapabel til å stå oppreist uten og tryne og le og si: "jeg ække drita assa, serr, går bra ass"
Skjønner faen ikke at det er så mange rusmidler som er ulovlige, som blir sett ned på, som man blir proppa full av propaganda over, mens å drikke seg sanseløs å skryte over det er kult.

Har selv kompiser som ser ned på meg pga de vet jeg røyker hasj en gang i blant, mens de drikker gift til de blir sanseløse.

Men nok om det.

Har drukket meg til black-out stadiet flere ganger selv. Som oftest på tequila. Gjør aldri noe helt idiotisk, spyr aldri over noe, går alltid hjem, uansett om det er 3 km eller en mil. Ender som oftest med at det siste jeg husker er at jeg er på god tur hjemover, som oftest uten sko eller jakke. Og dagen etterpå med fyllenerver til de grader.

Sånn som jeg ser det, er det ganske så individuelt hvordan folk blir på høy promille. Altså, du har fortsatt tankegangen din der, den er bare kraftig redusert.
Jeg kan bekrefte at jeg (etter store doser alkohyler) kan ende med å ha bortimot 0 kontroll, der jeg våkner på fremmede steder, og både sier og gjør banale ting som vanligvis aldri ville falt meg inn.

Men en kompis av meg derimot; kan drikke seg sanseløs hvor han ikke husker en dritt, der det verste han gjør er å sette seg ned, gå mot toalettet etter behov og ringe taxi når han skjønner at han bør komme seg til sengs.

Så jeg tror nok det varierer fra person til person; men alle kan vel gå på en liten snurr i ny og ned.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Skjønner faen ikke at det er så mange rusmidler som er ulovlige, som blir sett ned på, som man blir proppa full av propaganda over, mens å drikke seg sanseløs å skryte over det er kult.
Vis hele sitatet...
Alkoholrusen er i det minste ikke spesielt behagelig, og dagen derpå pleier å være et helvete. Dette i motsetning til andre russtoffer, der rusen faktisk er god, og der man ikke har "dagen derpå".
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Alkoholrusen er i det minste ikke spesielt behagelig, og dagen derpå pleier å være et helvete. Dette i motsetning til andre russtoffer, der rusen faktisk er god, og der man ikke har "dagen derpå".
Vis hele sitatet...
så du mener at alkohol rusen ikke er behagelig? og at folk ikke skal bli avhengig pga. dagen derpå?

hvordan kan du da forklare at alkohol er mere avhengighets skapende enn canabis?

folk ruser seg på muskat, som har flere dager nedtur.(tror jeg)

alkohol er mye mere skadelig enn mange andre rusmidler men alkool er mest brukt på fest ol.
"Sosialt akseptert" "Lovlig"
Sitat av haakon466 Vis innlegg
så du mener at alkohol rusen ikke er behagelig? og at folk ikke skal bli avhengig pga. dagen derpå?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at alkoholrusen ikke er behagelig, og at dagen derpå ikke gjør det noe bedre for alkoholens del. Alkoholikere pleier vel mer eller mindre å holde det gående så de ikke blir bakfulle?

hvordan kan du da forklare at alkohol er mere avhengighets skapende enn canabis?
Vis hele sitatet...
Er det? Er rusen bedre?
Det er vel individuelt, om folk syns alkoholrusen er digg eller ikke. Jeg syns den er ganske så bra, men det går ganske kjapt fra bra, til dårlig. SÅ derfor har jeg lært meg til å drikke til ett visst punkt og stopper der. Så slipper jeg blackouts og masse dritt dagen etter
Sist endret av fth; 16. september 2011 kl. 13:15.
vel er blckout full ganske ofte, er vanskelig å huske om du hadde lit kontroll når du ikke husker noe fra fylla. : p
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Det går fort fra straight drunk til fucked up, kontrollen kan fort forlate deg, spes hvis du ikke er vant med å bli passelig facked
Vis hele sitatet...
Ja ass blir serr faccka lizzm... er jævvla smuud da broor lxm..
Idividuelt som faen, jeg har aldri mistet kontroll i alkohol rus
Tja har vært så beruset at jeg ikke husker hvordan jeg kom meg i seng. Da har man vel null kontroll på hva som skjer?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av margido Vis innlegg
Tja har vært så beruset at jeg ikke husker hvordan jeg kom meg i seng. Da har man vel null kontroll på hva som skjer?
Vis hele sitatet...
det at man ikke vet hva man har gjort kalles ikke null kontroll

kan f.eks ha full kontroll men ha drukket mye så du ikke husker alt hviss du skjønner hva jeg mener
Drikk øl sier jeg bare, da kan du kontrollere hvordan form du vi bli. Det er lett å drikke for mye sprit!

Får vare håpe jeg husker noe imorgen! Isåfall har jeg masse bilder jeg kan se på når jeg våkner.

Øl, øl og mere øl
Sitat av haakon466 Vis innlegg
det at man ikke vet hva man har gjort kalles ikke null kontroll

kan f.eks ha full kontroll men ha drukket mye så du ikke husker alt hviss du skjønner hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Jojo men hvis man ikke vet hva man har gjort så har man jo ikke kontroll? I og med at man ikke husker om man har hatt kontroll eller ei
Sist endret av margido; 18. september 2011 kl. 11:56.
Jeg er litt sånn beskjeden til tider, men nå på fredag, drakk jeg ALT for mye, å da hoppe jeg rundt å klemmte alle jentene, ga alle en suss å tok helt av. Hilste på alle guttene, å ja... Jeg kjennte ingen før jeg kom på festen, men når jeg gikk, kjennte alle meg.

Jeg var så drita at mamma kom å henta meg å en annen. Vi gikk i 20 minutter ifra festen til min far for å hente noe. Festen begynnte kl 9, å vi stakk kl 11 :P

Da hadde jeg drukket seks cidere og fire pils, på 4 timer, så var overkill.

og ja, pizzaen jeg spiste og alt jeg drakk kom opp igjen på festen...fy faen

Da hadde vi gått ifra festen, opp til pappa, blit hentet å kjørt hjem. å jeg husker ikke en dritt :P
Var på festen, så snakka jeg og han kompisen min med noen snåunger å skremte de et stykke ifra festen.
Så var jeg hos pappa, åsså våkner jeg hjemme :P

Jeg kan si at jeg ikke hadde kontroll..... xD

Så mit svar på ditt spm ang dette, er nei
Sist endret av IphoneFreak; 18. september 2011 kl. 12:03.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av margido Vis innlegg
Jojo men hvis man ikke vet hva man har gjort så har man jo ikke kontroll? I og med at man ikke husker om man har hatt kontroll eller ei
Vis hele sitatet...
veldig få personer husker hva de gjorde som småinge, mener du at de hadde null kontroll?

man har ikke kontroll på det man har gjort men han har litt kontroll når man gjør det