Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4124
Hei, lurte på hvilken strafferamme på følgende lovbrudd gir: Stjele en uvilkårlig bil, og bytte skiltene med andre skilt eller «hjemmemekka» bilskilt. Enklere fortalt, at man stjele en bil og bytter skiltene, hvilken straff er rimelig å forvente? Eller om man bytter skiltene på egen bil.

For educational purposes only.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det kan du vel strengt tatt lete opp selv. Men brudd på vegtrafikkloven og dokumentaforfalskning. Så du ryker ganske fort inn og kan nok se langt etter lappen.

Burde nok ikke kræsje og drepe noen mens du gjør det, da sitter du fint i det.
Jeg har en "dom" for forfalsking av skilt (dokumentforfalskning) Det var dog bare en situasjon hvor jeg mistet skiltet på scooteren, mekka mitt eget med riktig kjennetegn og ble oppdaget. 6000 spenn i bot. Dette var rundt 2008-2010 en gang.
Falske skilt ca 12000kr i bot. Skilter får du kjøpt på nett ser helt like ut som originale. Bruk Google.

Strafferamme for bil tyveri regner jeg med har litt og si på hva slags bil du stjeler. Skal du ha deg ny Ferrari eller en sliten gamel Toyota?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Falske skilt ca 12000kr i bot. Skilter får du kjøpt på nett ser helt like ut som originale. Bruk Google.

Strafferamme for bil tyveri regner jeg med har litt og si på hva slags bil du stjeler. Skal du ha deg ny Ferrari eller en sliten gamel Toyota?
Vis hele sitatet...
Skilter er ingen problem, ville høre hvilken straffereaksjon folk hadde fått.

Ingen Ferrari så klart, en gammel hverdagsbil som Toyota corolla tidlig 2000-modeller og gamle golf og auda A3-4 osv.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får i alle fall politiet etter deg hvis skiltene du kjører med tilhører en bil av annen farge eller modell. Det er det første de reagerer på. Så bilen bør være lik den skiltene tilhører, både i type, modell og farge.
Når jeg googler så finner jeg for det meste dommer på 1 til 2 mnd for simpelt bil tyveri. Så kan du plusse på ca 12 i dokument falsk.

Du burde søke på Finn etter en lik bil i samme farge, så kopiere det skilt nummeret. Husk at vist du kjører igjennom bom stasjoner så går det nok ikke lang tid før bilen blir etterlyst. Når bil eier for exe bor i Bergen og du kjører i bommer som er i Oslo.

Mitt tips er og heller bare kjøpe en bil til ett par tusen og kjøre med den. Masse billige biler på Finn.no. Uansett lykke til.

Legg gjerne ut erfarings rapport når du har blitt tatt. Noe som garantert blir. Så kan andre slippe og gjøre samme feilen
Anonym bruker
"Irritert Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan også kjøpe en haug av en bil og registrere den på en random narkoman mot penger nok til dop for noen dager. En som alt er utestengt fra all kreditt. Er mye av det i Sverige blant annet. Da er det null stress med parkeringsavgift, bompenger etc en liten stund. Også kan du jo som en ekstra bonus kjøpe en haug falske skilt fra blant annet Sverige. Med refleksmaling og samme størrelse og fonter som norske. Så kan du sjonglere med forskjellige skilt slik at det ikke blir lange perioder med samme skilt i samme område.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan også kjøpe en haug av en bil og registrere den på en random narkoman mot penger nok til dop for noen dager. En som alt er utestengt fra all kreditt. Er mye av det i Sverige blant annet. Da er det null stress med parkeringsavgift, bompenger etc en liten stund. Også kan du jo som en ekstra bonus kjøpe en haug falske skilt fra blant annet Sverige. Med refleksmaling og samme størrelse og fonter som norske. Så kan du sjonglere med forskjellige skilt slik at det ikke blir lange perioder med samme skilt i samme område.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner til målvakt virksomheten ja, tenkte bare på en evt straff som er rimelig om noen skulle stjele en allsidig bil og bytte skilt på den.
Skilt kan du kjøpe på lator.no, så å kuke med å bestille fra sweden og tegnestifter og tusj er bare direkte latterlig. Sånt som er fint å tenke på når man sitter på cella og lurer på hva som gikk galt.

Fikser du deg en veteranbil, så er det med loven i hånd lov å bestille tidsriktige skilter fra det året bilen ble førstegangsregistrert. Det kan du bestille selv på lator.no og det trengs ikke noe som helst papir fra biltilsynet. Bare å bestille på nett, få i posten og montere på. Gjort dette selv masse ganger. Blir ikke ulovlig før du kjører på offentlig vei. Snuten kan ikke ta de skiltene så lenge bilen står på privat eiendom, da skiltene er privat eiendom og ikke statens som på nyere biler.
Anonym bruker
"Irritert Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men må du stjele bil da? En bil du kjøper og registrerer på en tilfeldig narkoman vil jo være langt sikrere i bruk. Du har fått svar på straff, husk også at med falske skilt så kommer straffen for dokumentfalsk på toppen. Hva er målet med stjålet bil? Gratis transport i hverdagen? Bil som du har skjult som du tar frem om du skal gjøre noe kriminelt som smugling, brekk eller ran? Gratis parkering og null bompenger? Om du er mer klar på hva du skal bruke bilen til og hvor lenge du trenger bilen så kommer det kanskje bedre svar? Kjører du bruktbil registrert på narkoman så sklir du jo rett gjennom disse fotovognene som politi og vegvesen bruker i kontroller nå, de som automatisk leser av skiltnummer og kjører det opp mot databaser på stjelte biler, biler uten forsikring, uten EU kontroll etc. Parkeringsbøter og ubetalte bompenger vil ikke vises i kontroll og alt du trenger å huske på er forsikring og EU kontroll.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men må du stjele bil da? En bil du kjøper og registrerer på en tilfeldig narkoman vil jo være langt sikrere i bruk. Du har fått svar på straff, husk også at med falske skilt så kommer straffen for dokumentfalsk på toppen. Hva er målet med stjålet bil? Gratis transport i hverdagen? Bil som du har skjult som du tar frem om du skal gjøre noe kriminelt som smugling, brekk eller ran? Gratis parkering og null bompenger? Om du er mer klar på hva du skal bruke bilen til og hvor lenge du trenger bilen så kommer det kanskje bedre svar? Kjører du bruktbil registrert på narkoman så sklir du jo rett gjennom disse fotovognene som politi og vegvesen bruker i kontroller nå, de som automatisk leser av skiltnummer og kjører det opp mot databaser på stjelte biler, biler uten forsikring, uten EU kontroll etc. Parkeringsbøter og ubetalte bompenger vil ikke vises i kontroll og alt du trenger å huske på er forsikring og EU kontroll.
Vis hele sitatet...
Noen sier par mnd, andre mener bøter, vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til. Hadde vært fint om flere som har vært innblandet i lignende kunne uttale seg.

Jeg ser ikke etter å slippe å betale bompenger eller parkering osv.
Erfaring fra en av mine beste venner:

han hadde 2 biler. En registert, eu ok, og alt på stell.
andre var vrak, men kjørbar og så grei ut.

bil 1 nektet å starte, han tok skiltene fra bil 1 til bil 2 og kjørte til en legetime.

Ble stoppet av snuten på veien, De så skiltene hørte til en annen bil han eide, 4600 i bot, og anmeldelse for dokumentforfalskning. Tror han måtte ut med noen kroner der også.

Lappen fikk han beholde, men ble stoppet hver gang de så han i ett halvt års tid.