Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1967
Hei!

Jeg er på jakt etter en ny TV, i 55-60 tommers klassen, men jeg har null peiling på hva jeg bør se etter. Har forstått at man bør kjøpe TV med 4K, HDR og en viss hrz, men vet ikke hvor mye hrz man bør ha f.eks.

Er det andre ting jeg må passe på? TV'en skal brukes til å se hovedsaklig film/tv-serier, sport og en del gaming, typ playstation.

Setter stor pris på all hjelp
I hvilken prisklasse er det du tenker deg?
Det blir nok snakk om rundt en 7-8000 kanskje, men det viktigste er egentlig å få info om hva som er viktig å se etter
Er litt ute av TV greiene må jeg ærlig si. Men kan fortelle hva som var vanlig mtp hz. 50 Hz er standard. Og 100 hz er høyt nok til at øyet ikke opplever flimring. Men så er det mange produsenter som "jukser" litt, de bruker elektronisk svartekunst og får feks 800 Hz interpolert. Nei de kjører ikke bildet i 800 Hz de heller.

HDR begynner å bli vanlig så greit å få med. Pass på mtp 4K. Så fortsatt i sommer at noen av kjedene fortsatt solgte 4K paneler med HDMI 1.4. Kobler du til feks HTPC eller Xbox så får du ikke full nytte av oppløsning pga begrensningene i hdmi 1.4 standard.
Takk for svar frtoretang!

Noen flere som har noen gode tips jeg må ta med meg?
Skal ut og se i dag, så hadde vært supert med litt mer tips
Er gode apps viktig for deg eller har du en dedikert HTPC til slikt?

Selv var jeg aldri så interessert i smartTV, men må innrømme at jeg ble litt misunnelig når gamle modern fikk seg 4k HDR Samsung TV med Tizen og jeg så hvor fantastisk Plex/YouTube/Netflix appen der i forhold til hva jeg har på HTPC/Chromecast/AndroidTV-bokser/AppleTVgen4, så min neste TV blir nok iallefall en med Tizen operativsystem så jeg slipper eksterne streaming-dingser og universalkontroll.
Jeg ville anbefalt deg å gå for en 55 tommer om prisklassen du tenker deg er 8000kr. Har sett en del av de 65 tommerene rundt om som koster rundt 8000, og er veldig lite imponert over bildekvalitetene. Flere av de "billigere" 65 tommerene på markedet er opprinnelig en 55 tommer som de har strekt litt i.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Er gode apps viktig for deg eller har du en dedikert HTPC til slikt?

Selv var jeg aldri så interessert i smartTV, men må innrømme at jeg ble litt misunnelig når gamle modern fikk seg 4k HDR Samsung TV med Tizen og jeg så hvor fantastisk Plex/YouTube/Netflix appen der i forhold til hva jeg har på HTPC/Chromecast/AndroidTV-bokser/AppleTVgen4, så min neste TV blir nok iallefall en med Tizen operativsystem så jeg slipper eksterne streaming-dingser og universalkontroll.
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan det er i forhold til PS4, om det er bedre kvalitet om man ser på streamingtjenester via TV vs PS4? For det er en PS4 jeg bruker til viaplay/netflix osv.

Sitat av Alexulv Vis innlegg
Jeg ville anbefalt deg å gå for en 55 tommer om prisklassen du tenker deg er 8000kr. Har sett en del av de 65 tommerene rundt om som koster rundt 8000, og er veldig lite imponert over bildekvalitetene. Flere av de "billigere" 65 tommerene på markedet er opprinnelig en 55 tommer som de har strekt litt i.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset!
Sist endret av Master Yoda; 25. august 2017 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke testet noen av årets modeller, men utifra TV'er jeg har brukt de siste 4-5 årene så må jeg si at du bør ikke vektlegge "smart TV" funksjoner noe særlig. Det går treigt. Ting henger. Bruk en dedikert htpc. Stream fra lokal server. Nye xbox er strax ute, full 4K. Da kan du også snurre helt nye filmer om du samler fremfor downloader eller pirratstreamer.

Vet at LG har en 65" til rundt 18.000 som i perioder under kampanjer har vært solgt til ca halv pris et par ganger. Husker ikke modellnavnet men det er en 4K tv med Hdmi 2.0, HDR 10 og siste "smart tv". Tror den ble lansert sent på høsten ifjor. Har sett noe film på en slik hos en nabo og bildet er faktisk veldig bra, spesielt mtp prisen var under 10.000 levert på salg. Lyden var som en kan forvente. Flat.
Sist endret av frtoretang; 26. august 2017 kl. 21:18.