Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1917
Hei,

Jeg ser etter en nybærbar (PC er vel fy å si her på forumet). Etter å ha sett på hvordan Win8 ser ut og det faktum av at jeg ikke har hørt noe godt om det gjør at jeg nå vurderer Mac. Dritt lei av virus og at pcen blir treg med tiden, selv den nye stasjonære jeg kjøpte for et år siden med SSD dick, I7prosessor 16gig ram +++

Det jeg skal bruke den bærbare til er hovedsakelig bilderedigering i Photoshop når jeg er på farten. Det er ikke snakk om heftig 3D modellering eller å ha et hundretalls filer oppe på en gang. Det er snakk om "gammeldags" fotoredigering med maks 4-5 bilder oppe samtidig. Justering av lys, hvitbalanse, kontrast etc. på bilder tatt med digitalkamera. Filer som er noen megabyte store liksom.

Jeg antar at dette skal være en grei match for selv den enkleste utgaven av MB Air (I5 prosessor og 4gb ram)? Den gamle Asus bærbare kunne ikke det, men den var søppel nå. Regner med at den billigste Airen er like bra som de beste pcene for et par år tilbake. De skryter på Apple sine sider at det skal gå som en drøm å redigere bilder på Air, men jeg skjønner jo at de some driver med tunge filer ler av dette sikkert. Spørsmålet er om det holder til mitt enkle PS bruk. Tror jo det, men nedtur å kjøpe en mac til 7-8000 for at den så er ubrukelig..

Er det noen som har erfaring med bruk av PS med Air hadde det vært interessant å høre om.

Selv om jeg har veldig lyst til å kjøpe en Air nå så lurer jeg på om det kan være lurt å vente litt. Det kommer jo kanskje ut en ny Air, med Retina skjerm og sikkert bedre på flere andre plan. Er det noen som har en formening om hva den vil koste og om den eldre Airen blir billigere eller om evt. butikkene fjerner den fra sortimentet til fordel for den nye?

Ble lengre spørsmål/tanker enn jeg hadde tenkt. Om noen gidder å svare på noe av det blir jeg veldig, veldig takknemmelig!
Air funker til ditt enkle PS-bruk, helt klart. Har du et par mnd på å kjøpe så kommer det nok ny versjon snart.
Ifølge denne oversikten: http://buyersguide.macrumors.com/

Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release: June 10, 2013
Days Since Update: 307 (Avg = 340)
Vis hele sitatet...
Trådstarter
31 1
Takk for kjapt svar. Tror du har rett i at det skal funke til mitt bruk.

Det er klart det er fristende å vente til den nye MBA kommer ut, men hva tror du prisen vil ligge på? Om den koster nærmere 9000 så sparer jeg heller 1500 på å kjøpe en eldre en med mindre det skulle være sinnsykt mye heftigere, Retina alene er ikke grunn nok for meg. Skjermen er mer enn bra nok.

Vil dessuten de fortsette å selge den gamle versjonen og er det grunn til å tro at den dropper mye i pris? Har ikke fullgt så mye mer Apple nye lanseringer, så lurer på hva som pleier å skje, sånn historisk sett.
Når Apple lanserer nye modeller er hovedregelen at den gamle modellen fases ut og man kun får kjøpt de fra forhandlere som evt har de liggende på lager. Prisnivået pleier holde seg ganske stabilt fra versjon til versjon.

* det finnes noen unntak. F.eks at priser har endret seg +/- 1-2000 fordi modellen skiller seg vesentlig fra utgående modell, eller at man fortsetter å selge den gamle modellen med lavere pris. Sistnevnte kommer jeg bare på at de har gjort med iPad og iPhone
Trådstarter
31 1
Takk moridin. Jeg det kommer noen nye og mer konkrete beskjeder om en ny versjon snart. Lettere når man har en dato og forholde seg til og kanskje vet litt mer av hva man kan forvente seg av specs.

Det eneste jeg stusser litt på den som er versjonen nå, er den 1,3ghz prosessoren. Det høres jo skikkelig pinglete ut, men gjør den nytten er jo det helt greit. Jeg har jo hørt at pga OS så er de macene raskere og mer "driftsikre" enn pcer som kan virke bedre på papiret.

Specs har ikke noe å si; om den greier enkel bilderedigering er jeg fornøyd, og det bør man kunne forvente av en ny Mac til nesten 8000 (håper jeg).
Sitat av Qwertygoz Vis innlegg
Takk moridin. Jeg det kommer noen nye og mer konkrete beskjeder om en ny versjon snart. Lettere når man har en dato og forholde seg til og kanskje vet litt mer av hva man kan forvente seg av specs.

Det eneste jeg stusser litt på den som er versjonen nå, er den 1,3ghz prosessoren. Det høres jo skikkelig pinglete ut, men gjør den nytten er jo det helt greit. Jeg har jo hørt at pga OS så er de macene raskere og mer "driftsikre" enn pcer som kan virke bedre på papiret.

Specs har ikke noe å si; om den greier enkel bilderedigering er jeg fornøyd, og det bør man kunne forvente av en ny Mac til nesten 8000 (håper jeg).
Vis hele sitatet...
Er ikke 1,3. Det er en CPU på 2,6 som går helt ned til 1,3 ved behov for å spare strøm.

Elkjøp solgte forresten 13" air for 7499,- for ca 1 måned siden.

Men skal du bruke den til redigering av bilder burde du skaffe deg retina skjerm.
Sist endret av Hager; 13. april 2014 kl. 14:31.
Trådstarter
31 1
Ok, har det noe med at det er to-kjerner eller er det ikke så enkelt?

Er virkelig Retinaen så mye bedre? Jeg var på expert og så ikke noe merkbar forskjell på kvaliteten på den 13" Airen og Pro 15". Den var kanskje klarere når man så den fra siden, men kan ha vært innbildning. De var ikke helt ved siden av hverandre så litt vanskelig å sammenligne, dessuten brukte jeg ikke så mye tid på å studere dem.

Det er viktig for meg at skjermen kan gjengi farge og kontraster på en best mulig måte, men den så virkelig bra ut den med vanlig skjerm. Kanskje jeg tar feil..