Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 964
Jeg har nå netopp fått meg en arduino og jeg ville prøve og kontrolere en LED med en liten transistor som jeg hadde lignende. Koblet opp en grønn LED til transistoren og koblet på strøm, og som forventet lyste det ikke noe, men når jeg skulle koble på signal til "base" på transistoren fant jeg ut at når jeg holdt til ledningen som gikk til "base" begynte LED'en og lyse svakt uten at jeg koblet på noe signal. Jeg mistenker at dette har noe med statisk ellektrisitet eller noe og gjøre.

Da fikk jeg en liten ide, jeg kan da bruke transistorer og metal plater til og lage en enkel touch sensor, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Bruker en C547B NPN transistor nå.

Jeg vet at det finnes enklere og bedre måter og lage touch sensorer på, og at jeg bare kan bruke enda en transistor for og forsterke signalet men jeg har lyst til og prøve ut dette med så lite komponenter som mulig. (Men jeg tar gledelig imot forslag til andre løsninger)

Akuratt nå bruker jeg en transistor, en 2.2k ohm motstand og et grønt led lys.

Så det jeg trenger er en enda mere følsom transistor.

Noen forslag?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjøp et darlingtonpar, eller koble flere darlingtonpar sammen for å få enda høyere strømforsterkning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Darlington_pair