Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3881
Ser det er et firma i Bergen som selger en løsning for skjule skiltnummeret på bilen før fotoboks eller automatiske bompenge stasjoner.

http://ap.mnocdn.no/incoming/article7023607.ece/ALTERNATES/w780c169/djjdjdjdjjdd.jpg?updated=201020121949


Tenkte jeg skulle dele dette med freakerne før staten har nedlagt forbud mot å selge disse.

Ja de er kostbare men for noen så er det kanskje verdt pengene. Koster nesten 2K. Er garantert ulovlig å bruke men i rette situasjonen helt sikkert verdt sin vekt i gull. Kanskje noe å satse på nå som gjennomsnittsmålinger skal bli den nye gullkalven for staten?

Er skrevet en liten sak om dette i aftenposten.
Sist endret av ompapa; 21. oktober 2012 kl. 12:11.
MEEEGET oppegåande! Trur eg lyte ha meg et slekt på mopeden.
Det er lite som tilsier at de skulle bli forbudt. På lik linje med andre produkter som er ulovlig å bruke, men lovlig å kjøpe /selge (flere som er nevnt i artikkelen). Du mener nok den ny "gullgruven" til staten. Gullkalven hadde helt andre formål enn å flå innbyggerne. Litt basic bibelhistorie kan anbefales...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg vil tippe at å bli stoppa med ein sånn montert på bilen er nok til å stramme bøteskruen rimeleg mange hakk. I tillegg så kan staten finne andre bevis enn skilt i fotobokser. Det viktigaste dei har er akselavstand, dvs. at dei kan vere rimeleg sikre på bilmodell. I tillegg har dei trafikkdata frå mobilnett, og gjerne foto fram bomstasjoner også. Og eg har en følelse av at det kan bli brukt. Ein ting er å få saka henlagt på grunn av slurv fra di side, f.eks. snø på skilta - men når du aktivt skjuler dei vil eg tru dei legg litt innsats i det.

Kva med å køyre lovleg? Det er det billegaste og tryggaste.
Ja du har sikkert rett, blir nok forbudt å bruke ikke forbudt å selge.
Mente nok gullkalven når jeg skrev den men når jeg oppdaget det selv så var det for sent å endre.

Uansett kan jo være et greit utgangspunkt for moddere kanskje? Kanskje noen fikser litt på denne så den fremfor en sort plate over skiltet heller kjører frem et annet skilt? Eller kan jo være gøy for rånere eller de som driver med utstilling. Så kan de ha sitt eget skilt på utstilling og vare trykke på knappen så er det klart til å kjøre hjem.

Syntes nå den var skikkelig grom. Men jeg får nå først skaffe meg bil før jeg tenker noe mer på den.

Sitat av slashdot Vis innlegg

Kva med å køyre lovleg? Det er det billegaste og tryggaste.
Vis hele sitatet...

Du er på undergrunn delen av forumet. Der er moralen lavere og terskelen for å gi etter for press høyere. Kjøre lovlig? Drit kjedelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja du har sikkert rett, blir nok forbudt å bruke ikke forbudt å selge.
Vis hele sitatet...
Det er allereie ulovleg å bruke. Kjennetegna skal vere synlege.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Uansett kan jo være et greit utgangspunkt for moddere kanskje? Kanskje noen fikser litt på denne så den fremfor en sort plate over skiltet heller kjører frem et annet skilt?
Vis hele sitatet...
Sånn at du for sikkerhetsskuld kan legge til dokumentfalsk på tiltalen? Og dermed minst doble det potensielle straffenivået...?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Eller kan jo være gøy for rånere eller de som driver med utstilling. Så kan de ha sitt eget skilt på utstilling og vare trykke på knappen så er det klart til å kjøre hjem.
Vis hele sitatet...
Å skifte skilt på en bil tar vel omlag et halvt minutt per skilt, og å ha eit (åpenbart) uekte skilt på ei utstilling vil neppe vere eit problem...
Sitat av ompapa Vis innlegg
Syntes nå den var skikkelig grom. Men jeg får nå først skaffe meg bil før jeg tenker noe mer på den.
Vis hele sitatet...
Eg synst det er idioti. Når nokon med overlegg går inn for å bryte trafikkreglane, så vitnar det om at dei faktisk ikkje har noko i trafikken å gjere. Bil er livsfarlig, og fartsgrensene er ikkje spesielt dumt pønska ut, om en ser på overlevelsesrata ved forskjellige hastigheter.
Er åpenbart en veldig dårlig ide å ha påmontert dersom du skal kjøre bilen din på vanlige veier, uansett om du driver med "modding" eller bare har sære interesser. Blir man stoppet med en slik, uansett om det er med svart plate, eller alternativt skiltnr, vil man få en betydelig reaksjon.

Det fremgår tydelig av artikkelen du linker til. Og til utstillingsbiler / banebiler har det ingenting for seg siden de ikke trenger skilt.

Altså er det eneste formålet dette kan ha å skjule kriminell handling, og du kan nok betale flere fartsbøter med den boten du får for å kjøre med noe slikt på bilen.
Kjører man mye på veier med bompenger vil en jo fort spare inn dette, noe som jo er ok da det ikke finnes mye mer idiotisk enn den finansieringsmåten der. Men er jo litt kjipt dersom en skulle bli tatt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kjører man mye på veier med bompenger vil en jo fort spare inn dette, noe som jo er ok da det ikke finnes mye mer idiotisk enn den finansieringsmåten der. Men er jo litt kjipt dersom en skulle bli tatt.
Vis hele sitatet...
Man må nesten veie konsekvensene opp mot eventuell spart beløp. Du kan betale ganske mye bompenger med det det koster å bli tatt med dette (og å kjøpe det inn)

Standardforelegget for å kjøre uten foreskrevne kjennemerker på bilen er 2000 kroner. Men kamuflasjebøter kan ifølge Guttormsen bli langt høyere.

- Tas man på fersken, er det åpenbart at det blir bot. Og avhengig av omstendighetene kan en slik bot komme til å svi skikkelig.

- Hvis noen gjør noe bevisst for å unngå å bli identifisert på veien, og kombinerer det med stygg kjøreadferd, kan det i ytterste konsekvens gi ett års fengsel. Det kan også bli snakk om bruksforbud for bilen, sier Guttormsen.
Vis hele sitatet...
Kjører du en fast rute med bompenger, noe du må for at det i det hele tatt skal være mulig å spare noe som helst på å snike unna bompengene vil det neppe gå lang tid før bilen din er etterlyst.

Smart å bruke? Neppe...
Navbruker fra Moss
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg vil tippe at å bli stoppa med ein sånn montert på bilen er nok til å stramme bøteskruen rimeleg mange hakk. I tillegg så kan staten finne andre bevis enn skilt i fotobokser. Det viktigaste dei har er akselavstand, dvs. at dei kan vere rimeleg sikre på bilmodell. I tillegg har dei trafikkdata frå mobilnett, og gjerne foto fram bomstasjoner også. Og eg har en følelse av at det kan bli brukt. Ein ting er å få saka henlagt på grunn av slurv fra di side, f.eks. snø på skilta - men når du aktivt skjuler dei vil eg tru dei legg litt innsats i det.

Kva med å køyre lovleg? Det er det billegaste og tryggaste.
Vis hele sitatet...
tvilsomt at dem får tilgang til mobildata trafikk får å fange fartsyndere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LINNERN Vis innlegg
tvilsomt at dem får tilgang til mobildata trafikk får å fange fartsyndere
Vis hele sitatet...
Politiet kan i utgangspunktet etterforske det som alle andre straffesaker, og eg minns døme på folk som har blitt tatt på at det var ein bil dei disponerte, og at mobillogger indikerte at dei var i området.

Så kvifor skal dei ikkje få tilgang til loggane?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du ikke lest svarene som er kommet her? Jeg syntes det meste blir dekket.

Dessuten var det en skikkelig blodpris, da man enkelt kan lage noe slikt selv, evt finne slikt på andre nettsider, de har sirkulert i mange år.
Mediaelev og webdev.
Kobba's Avatar
31 3
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kanskje det er ennå flere som kan komme med litt mer moral og kan fortelle litt mer om hvorfor det er en dårlig ide?
Vis hele sitatet...
Det er en dårlig idé, fordi du blir lett tatt. It's as simple as that.
Navbruker fra Moss
Sitat av slashdot Vis innlegg
Politiet kan i utgangspunktet etterforske det som alle andre straffesaker, og eg minns døme på folk som har blitt tatt på at det var ein bil dei disponerte, og at mobillogger indikerte at dei var i området.

Så kvifor skal dei ikkje få tilgang til loggane?
Vis hele sitatet...
trudde det måtte være alvorlige saker som drap, fare får liv osv
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg vil tippe at å bli stoppa med ein sånn montert på bilen er nok til å stramme bøteskruen rimeleg mange hakk. I tillegg så kan staten finne andre bevis enn skilt i fotobokser. Det viktigaste dei har er akselavstand, dvs. at dei kan vere rimeleg sikre på bilmodell. I tillegg har dei trafikkdata frå mobilnett, og gjerne foto fram bomstasjoner også. Og eg har en følelse av at det kan bli brukt. Ein ting er å få saka henlagt på grunn av slurv fra di side, f.eks. snø på skilta - men når du aktivt skjuler dei vil eg tru dei legg litt innsats i det.

Kva med å køyre lovleg? Det er det billegaste og tryggaste.
Vis hele sitatet...
Skal man slippe unna å bli tatt i fotobokser er det mye bedre å skjule ansiktet eller så. Og bare for å ha sagt det så tar bomstasjonene kun bilde av skiltnr og litt av fronten/bankenden på bilen, så de vil ikke der klare å se hvem som har kjørt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og bare for å ha sagt det så tar bomstasjonene kun bilde av skiltnr og litt av fronten/bankenden på bilen, så de vil ikke der klare å se hvem som har kjørt.
Vis hele sitatet...
Og bare for å ha sagt det så er det der pølsevev. Har selv jobbet på en bensinstasjon og det du sier stemmet ikke med hva jeg selv har erfart. På stasjonen jeg jobbet på ble alt filmet, ser ikke helt hvorda en ordning slik at det kun ble tatt bilde av skiltnr ville ha foregått. Hørtes tungvint ut.
Sitat av Round Vis innlegg
Og bare for å ha sagt det så er det der pølsevev. Har selv jobbet på en bensinstasjon og det du sier stemmet ikke med hva jeg selv har erfart. På stasjonen jeg jobbet på ble alt filmet, ser ikke helt hvorda en ordning slik at det kun ble tatt bilde av skiltnr ville ha foregått. Hørtes tungvint ut.
Vis hele sitatet...
Foreslår at du isåfall beviser det eller kommer med noe nyttig istedet for din erfaring fra en bensinstasjon, noe som ikke kan sammenlignes med en bomstasjon når det kommer til personvern og flere andre faktorer. At det høres tungvint ut for din del betyr ikke en dritt . Og jo det er veldig lett å få til. Man stiller bare kameraene i en slik vinkel at de får med skiltet og ikke frontruta, evt tar bilder bakfra eller sladder bildene automatisk.
Sist endret av legalize_it; 21. oktober 2012 kl. 18:58.
Det er visstnok firmaet som ikke får direkte rosende omtale i denne tråden som står bak produktet
http://freak.no/forum/showthread.php...+omtale&page=5
Installasjonen går jo ut på at man vet hvor fotoboksene står. Hvis du allerede vet hvor de står kan man like gjerne bare bremse ned et par hakk spør du meg.
I tillegg står det at det "bare" tar 2 sekunder å dekke de over, men kjører man i 100 km/t tilsvarer jo dette 56 meter, i tillegg til dette kommer jo reaksjonstid. Hvis du ikke vet hvor fotoboksen befinner seg tviler jeg sterkt på at du rekker å trykke på knappen og dekke over skiltene i tide, med mindre du kjører i lavere hastigheter, men uansett hvilken situasjon du er i tror jeg det vil være raskere å bremse alt du klarer.

En annen ting er jo bomstasjoner, men tror fremdeles ikke at det er verdt det, mtp å bli stoppet i random kontroll, i tillegg til det noen sa over meg om at man ikke nødvendigvis trenger skiltet for å spore bilen.
To tusen kroner for en fjernkontrollert LCD skjerm. Jo, jeg må si meg enig med overskriften i aftenposten.