Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5993
Hei

PC'en min vil ikke komme seg inn på Windows av en merkelig grunn. Nå nylig fikk jeg en error der det står:

Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key

PC'en min fungerte helt fint for noen dager siden, helt til den erroren kom. Jeg surfet rundt på nette, men jeg har ikke fått noe ordentlig svar på problemet. Mitt tastatur vil heller ikke virke når black screenen er oppe. Jeg er ikke så veldig flink med data, så jeg håper noen her kan hjelpe meg!

Forresten ny her=)
Mulig løsning 1: Maskina er satt opp til å starte fra usb-device først, og så sitter det i en minnpinne i en usb-port.
Mulig løsning 2: Bios har mistet oversikten over diskene. I så fall må du trykke den F-tasten som det står at går inn i Bios/maskinoppsett rett etter at du har slått på, og tilordne oppstartsdisk.

Det er som regel også en F-tast for å sjekke oppstartsrekkefølgen, du kan prøve den også. Det er mulig det finnes flere feilkilder, men dette er to av de vanligste.
Mulig løsning 3: Disken din holder på å dø. Har du fått med en windows-cd når du kjøpte maskinen din kan du putte inn denne og prøve å velge reparer fra denne. Finnes det en partisjon på disken din med reperasjonsverktøy prøver du denne.
Enig, Halalgeir. Jeg tok ikke med/tenkte ikke på den.
Og i forlengelsen av den har vil vel også mulig løsning 5:
Disken er ikke død, i alle fall ikke helt , men installasjonen av Windows har kræsjet. I så fall er det en reparasjon, eller mest sannsynlig ny installasjon som er det beste. Men jeg holder fast ved å sjekke 1 og 2 først, ettersom det er de minst dramatiske. En sjekker om bilens bensintank er tom før en overhaler motoren, for å bruke en litt søkt sammenligning.
Gå til http://www.grc.com/spinrite, og kjøp dette programmet. Du må ut med en 500 lapp (+/-100), men programmet er verdt hvert øre!

Det leser hver sektor på disken din som kan leses. Hvis det finner en "bad sector" på disken, så skriver programmet dataene i en ledig "backup sector", som alle disker har en del av, og markerer den som ubrukelig. Så gamle disker som trege som melasse om vinteren, har ofte diverse sektorfeil, etter en grundig Spinrite-tur, blir ofte diskene nesten som nye, og ofte klarer det og redde dine data også.

Hvis det er store feil på disken, kan denne prosessen ta fryktelig lang tid.
Sitat av MakeItFresh Vis innlegg
Hei

Mitt tastatur vil heller ikke virke når black screenen er oppe.

Forresten ny her=)
Vis hele sitatet...
Koble till et nytt tastatur/koble den til i en annen usb port, hadde samme problem med G19 tastaturet mitt, den fungerer ikke før du kommer til log-inn skjærmen.
Proff skeptiker.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Gå til http://www.grc.com/spinrite, og kjøp dette programmet. Du må ut med en 500 lapp (+/-100), men programmet er verdt hvert øre!

Det leser hver sektor på disken din som kan leses. Hvis det finner en "bad sector" på disken, så skriver programmet dataene i en ledig "backup sector", som alle disker har en del av, og markerer den som ubrukelig. Så gamle disker som trege som melasse om vinteren, har ofte diverse sektorfeil, etter en grundig Spinrite-tur, blir ofte diskene nesten som nye, og ofte klarer det og redde dine data også.

Hvis det er store feil på disken, kan denne prosessen ta fryktelig lang tid.
Vis hele sitatet...
Så du mener at han skal legge ut 500kr for et program så egentlig gjør det samme som installasjonsdisken til Windows?


Gå inn i sikkerhetsmodus og skriv i kommando vinduet :
C:
Chkdsk /f /r
og svar Y på spørsmålet du får opp.
Virker ikke dette, så kan du starte fra windows CD og prøve og rep windows installasjonen.

Ta ut alle plugger som er koblet til maskinen (mus, minnepenner USB`er generelt Nettverkskabler)
Bruker du diskett (JA er fortsatt folk som bruker diskett) denne har en tendens til å k**e til systemet under oppstart.

Viss ikke noe av dette hjelper så er det nok disken din så begynner å synge på siste verset!
Sist endret av Ukens; 24. juli 2012 kl. 09:31. Grunn: La til informasjon
Har det skjedd noe med PCen din etter du skrudde den av da den fungerte (noe som kan ha skadet hardware på den)? Eller skrudde du den av på en uvanlig måte (f.eks. ta ut batteri/strømkabel, svenskeknappen)?
Jeg er ikke noe ekspert på sånnt, men om chkdsk ikke virker, kan det muliggens være MBR som er ødelagt. Vet ikke om chkdsk fikser det, men fixmbr tror jeg skal det(du bør helst ikke gjøre det om du ikke er sikker på at det er MBR).

Uansett, prøv å sett harddisken som slavedisk i en stasjonær maskin, om du får til det. Da kan du se om harddisken er ødelagt eller ikke. Ta også ut CD/DVD om dette står i maskinen, og prøv å start den på nytt.
Sitat av Ukens Vis innlegg
Så du mener at han skal legge ut 500kr for et program så egentlig gjør det samme som installasjonsdisken til Windows?


Gå inn i sikkerhetsmodus og skriv i kommando vinduet :
C:
Chkdsk /f /r
og svar Y på spørsmålet du får opp.
Virker ikke dette, så kan du starte fra windows CD og prøve og rep windows installasjonen.

Ta ut alle plugger som er koblet til maskinen (mus, minnepenner USB`er generelt Nettverkskabler)
Bruker du diskett (JA er fortsatt folk som bruker diskett) denne har en tendens til å k**e til systemet under oppstart.

Viss ikke noe av dette hjelper så er det nok disken din så begynner å synge på siste verset!
Vis hele sitatet...
Kvalitetsforskjellen på Spinrite og chkdsk, er omtrent som så:
Å kverulere om Himmelbjerget i Danmark er et stort fjell, til en sherpa fra Tibet, som har vært på toppen av mnt. Everest n antall ganger (der n < 0).

Chkdsk gjør nærmest like bra jobb som ei blind brevdue!

Jeg har selv brukt Spinrite noen ganger. Mine gamle trege disker blir nesten som nye etterpå. Ikke nok med det, men Spinrite takler så og si alle partisjonstyper også (alle jeg vet om). Eneste jeg har hatt problemer med, er et RAID kort (hotrod pro 100) og partisjoner på 3 TB (Spinrite takler antageligvis ikke partisjoner på over 2 TB).
Sitat av Ukens Vis innlegg
Så du mener at han skal legge ut 500kr for et program så egentlig gjør det samme som installasjonsdisken til Windows?
Vis hele sitatet...
Må nok støtte amdb73 her ... du har ikke en fjerneste anelse om hva SpinRite er og hvordan det funkerer .. har selv testet det og eier en lisens selv.
Om du ikke liker å bruke penger så finnes det på "bukta"

til sammenligning så gjøre checkdisk noen få forsøk på å lese dataene som ligger i den skade sektoren, mens SpinRite ikke gir opp før den har forsøkt å lese dataene i den skadde sektoren flere tusen ganger. Programmet har blitt laget så grundig at det er en mye høyere tilgang til styring av HDD, slik at SpinRite kan velge i fra hvilken vinkler og punkt den vel forsøke å la leserhode fly over den skade sektoren, og den vil ikke gi opp før den forsøkt sitt ytterste.

checkdisk er bare en bortskjemt grinerunge som starter å hylskrike når den ikke klarer å lese dataene etter noen få forsøk.

En stund siden jeg har brukt spinerite nå .... kanskje jeg skulle kjøre en level 2 for morro
Proff skeptiker.
Kvalitetsforskjellen på Spinrite og chkdsk, er omtrent som så:
Å kverulere om Himmelbjerget i Danmark er et stort fjell, til en sherpa fra Tibet, som har vært på toppen av mnt. Everest n antall ganger (der n < 0).
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at Spinrite er et bedre produkt, men er ikke nødvendig å bruke penger evt bli "kriminell" ved å laste ned fra "bukta" da du kan prøve me Chkdsk, Viss ikke dette fungerer, så skal jeg ikke si noe, jeg mener bare at det enkle er ofte det beste, og da er chkdsk det enkleste. Eller??
Sitat av Ukens Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at Spinrite er et bedre produkt, men er ikke nødvendig å bruke penger evt bli "kriminell" ved å laste ned fra "bukta" da du kan prøve me Chkdsk, Viss ikke dette fungerer, så skal jeg ikke si noe, jeg mener bare at det enkle er ofte det beste, og da er chkdsk det enkleste. Eller??
Vis hele sitatet...
Jeg er redd Chkdsk ikke kommer til å få ordnet noe der. Men selvsagt er det bare å prøve. Men hvis det ikke funker, ville jeg ha kjøpt Spinrite, tatt backup av dataene, kjøpt ny disk og installert valgt OS på denne. Da jeg ikke hadde stolt 100% på denne disken, selv om den antageligvis ville ha fungert fint i en god stund til.

Ellers er Spinrite bra med, at hvis du kjører igjennom disken en gang i blant med det (f.eks. annenhver mnd.). Kommer du antageligvis aldri opp i problemene TS beskriver. Før det begynner å bli fysiske skader i diskplatene, eller resten av elektronikken holder. Du kommer til å ha maksimal hastighet på disken(e) også, hvis vi ser bort ifra disk-defragmentering. Jeg har selv kjørt Spinrite på to gamle 160 GB PATA disker. Maskinen jeg hadde, brukte laaang tid på å starte opp Win XP, og var generelt treg! Jeg kjørte igjennom diskene med Spinrite, og jeg la merke til at ting faktisk gikk mye fortere etterpå. Her er mye med forbehold, da maskinen var P4 478 sokket, 1024 MB RAM, og 256 MB skjermkort, og jeg surfet med Firefox med maaange faner.

Noen har også funnet ut at Spinrite hjelper bra på "klundrete" SSD-disker også. Men da skal du kun kjøre det på nivå 1 eller 2, aldri 3, 4 eller 5.

På podcast'en "Security now!" så er det vanlig, at personer skriver e-poster til Steve Gibson (han som er sikkerhets-guruen og han som har kodet Spinrite) om Spinrite som har reddet data og disker, og han leser normalt en av disse i hver episode av SN, hvis den er uvanlig og morsom. Det er normalt ikke noe problem med for få, har inntrykk av at han blir dynget ned med e-poster om akkurat det.
Iallefall mener jeg å huske, at det var noen som hadde en eldgammel disk, som var full av feil. Den hadde "click of death" o.l., slik jeg husker han leste det, minte det meg om Øystein Sundes "bruktbilsamba". De skrudde sammen en maskin med denne disken, og startet med Spinrite. Når programmet begynte å jobbe med disken, begynte ulydene og det gikk fryktelig tregt.
De lot datamaskinen bare gå, og moret seg litt med dette.
Etter noen uker skrudde de på skjermen, og sjekket hvordan det gikk, hadde kommet "helt til" noen få prosent. De skrudde av skjermen, og lot dette rangle og gå videre. Over/ca. et år senere ble det stille i maskinen, de skrudde på skjermen igjen, og programmet var ferdig. De startet maskinen på nytt, og disken gikk nærmest som ny.
▼ ... over en uke senere ... ▼
unnskyld for at jeg svarer så sent, men har vært borte på hytta nå! PC'en trengte bare å hvile tror jeg Nå fungerer den helt fint. Merkelig.
Off-topic: Det samme skjedde med støvsugeren min for et par dager siden, den bare stoppet. I går skulle jeg ta den med til reparasjon (eller skroting hvis rep. ikke var lønnsomt), men jeg prøvde den først, og da var alt i orden igjen!. Enten var den overopphetet, eller så er det en UFO i området som jammet den ut!

On topic: Bra den virker igjen, men litt rart. Har du endret noe som helst? F.eks. tatt ut en minnepinne som satt der før du dro på hytta?

Det kan også være at disken holder på å ryke, som noen har foreslått, og at den derfor virker av og til. Eller kanskje en dårlig kontakt et sted? Time will show.

Ta sikkerhetskopi først som sist hvis du har viktige data der.
Sist endret av Seasick Pete; 2. august 2012 kl. 16:59.
Ubcd gratis lovlig.
Du kan også prøve å koble til en annen SATA-port.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg opplever denne feilen akkurat nå.

Lillebroren min bestilte en pc fra Multicom, uten OS. Vi har Windows både på disk og USB, men alt som kommer opp er "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".
Vi satte den i raid og fikk da kjørt CD med Windows, men det stopper på "Starting Windows" vinduet.

Har googla oss blå, men det virker som om veldig få har hatt dette problemet.

Anyone?
For meg virker dette som en "bad sector". Uansett anbefaler jeg programmet, jeg nevnte i min første post her. Jeg har selv reparert "bad sectors" med dette. Ellers kan det være dårlig kontakt i en av kablene eller sata kontakten på HK.