Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3748
jeg var på sånn trafikk sikkerhetskurs for noen dager siden, og der bablet de om rus kjøring osv.
jeg fårstår selvsagt at ruskjøring er uaktuelt og holder meg unna motorkjøretøy dagen etter jeg har vert beruset

men på det trafikk greia(trygg trafikk) sa han som ''ledet'' hele greia at hvis f.eks jeg blir tatt med hasj i lomma på en fredagskveld(omtrent alle på kurset var 16-17 år, bortsett fra de voksne ofc.) så fikk vi ikke ta lappen for bil. fordi man kan ikke ha noen som er rusavhengige på veien(i lol'd) han sa at hvis vi blir tatt med hasjis i lomma så må vi ta urinprøver hver uke/måned i et år for og få tatt lappen for bil.

altså, hvis jeg blir tatt med 0,5g hasj i lomma på vei hjem fra en kompis og jeg blir ransaket av politiet og de finner stashet så må jeg ta urinprøver i 1 år for og få lappen.
ingen rus kjøring er innblandet, bare en gåtur med hasj i lomma

er dette sant eller er det bullshit?

kan man risikere lappen for og ha litt hasj på seg uten at man er i nerheten av at kjøretøy? uten og kjøre i beruse tilstand?
Ja. Du skal være edruelig og ikke ha kontakt med ulovlige narkotiske stoffer.
Når først temaet er oppe:
Er det noen rus-tes når man skal ta lappen? Skal avslutte snart, og har ikke hørt noe om det, men det ville føkka opp alt i hele livet mitt.
Sitat av nrk.no
Daglig kjører 100.000 bilister rundt på norske veier i medikament- og narkotikarus. Det er fem ganger så mange som kjører i alkoholpåvirket tilstand.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7937922

Om man må gi urinprøve i et år veit jeg ikke, men hadde vært bra om det praktiseres i Norge!
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Når først temaet er oppe:
Er det noen rus-tes når man skal ta lappen? Skal avslutte snart, og har ikke hørt noe om det, men det ville føkka opp alt i hele livet mitt.
Vis hele sitatet...
Nei, det opplevde jeg aldri, har heller ikke hørt om noe lignende.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Ja. Du skal være edruelig og ikke ha kontakt med ulovlige narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
kilde? var det noe du lærte på trafikk skolen?

Sitat av mo3 Vis innlegg
Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7937922

Om man må gi urinprøve i et år veit jeg ikke, men hadde vært bra om det praktiseres i Norge!
Vis hele sitatet...
jeg snakker om og ta seg en joint i helgen, akuratt som og ta seg en dram i helgen. ingen kontakt med kjøretøy under rusen.
Parkettetterligning
Har selv aldri hørt om det, det var ihvertfall ikke sånn på mopedlappen da. Selv synes jeg dette høres sykt ut, at du er i besittelse av hasj så betyr det at du ikke kan kjøre? Hva om du er i besittelse av hjemmebrent da? Betyr det at du er alkoholiker så du bør holdes unna norske veier?
Jeg fikk 1 års utsettelse på lappen på grunn av å være ruspåvirket. Jeg satt ikke i en bil en gang.

edit: Jeg var ikke i bestittelse en gang
Sist endret av ParadiseCity; 29. januar 2012 kl. 20:06.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Når først temaet er oppe:
Er det noen rus-tes når man skal ta lappen? Skal avslutte snart, og har ikke hørt noe om det, men det ville føkka opp alt i hele livet mitt.
Vis hele sitatet...
Nei, desverre.




Førerkort bilde mitt er så fucka.. hahah
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
kilde? var det noe du lærte på trafikk skolen?
Vis hele sitatet...
Før du får kjøre opp må du søke om tillatelse av Politiet, de sjekker vandelen din og har du rusrelaterte saker der så får du ikke lov til å ta oppkjøringa.

For å kunne ta lappen må du ha vært bosatt i Norge i minst 6 måneder, fylle alderskravet, sende søknad om førerkort, fylle helsekravene og ha godkjent vandel første gang du søker om førerkort.
Sist endret av Mith; 29. januar 2012 kl. 20:21.
Sitat av Mith Vis innlegg
Før du får kjøre opp må du søke om tillatelse av Politiet, de sjekker vandelen din og har du rusrelaterte saker der så får du ikke lov til å ta oppkjøringa.

For å kunne ta lappen må du ha vært bosatt i Norge i minst 6 måneder, fylle alderskravet, sende søknad om førerkort, fylle helsekravene og ha godkjent vandel første gang du søker om førerkort.
Vis hele sitatet...
Er du gal? Det du skriver om at du har stoff saker på rullebladet er det dummeste jeg har hørt på lenge!! Har ørten kompiser som tatt lappen med MASSE stoff saker på seg, ingen av dem har blitt nektet lappen, hvorfor fikk de ta den da? Og det samme med meg!?

Kilden din takk!!
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Er du gal? Det du skriver om at du har stoff saker på rullebladet er det dummeste jeg har hørt på lenge!! Har ørten kompiser som tatt lappen med MASSE stoff saker på seg, ingen av dem har blitt nektet lappen, hvorfor fikk de ta den da? Og det samme med meg!?

Kilden din takk!!
Vis hele sitatet...
Det virker som det går en del på skjønn, for Mith har rett i at man kan bli nektet lappen på grunnlag av at man har stoffrelaterte saker på vandelen.
Litt bekymret atm. Førerkort og bil er alt jeg lever for.

Jeg kjenner jo en del som har blitt tatt osv, men fortsatt har lappen eller har tatt den. Men har også hørt om mange som ikke gjør det. Finnes det en regel på når man mister lappen eller får sperrefrist?
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Er du gal? Det du skriver om at du har stoff saker på rullebladet er det dummeste jeg har hørt på lenge!! Har ørten kompiser som tatt lappen med MASSE stoff saker på seg, ingen av dem har blitt nektet lappen, hvorfor fikk de ta den da? Og det samme med meg!?

Kilden din takk!!
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-2...-0298.html#5-1
Er det no mer du lurer på så kan du kanskje lese litt om det før du poster som en idiot.
Sist endret av Mith; 29. januar 2012 kl. 21:20.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Ja. Du skal være edruelig og ikke ha kontakt med ulovlige narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Nettopp, fordi hvis man kaller det ulovlige narkotiske stoffer høres det mye verre ut også... er det samme som å måtte blåse hver gang du skal kjøre fordi du ble tatt med en øl på gata... dårlige lover er dårlige
Men går det ikke på dette med at thc finnes i blodet i 3-4 uker? Slik at i teorien, er man beruset i 3 uker?

Så det vil si at folk som går på amfetamin, egentlig ikke trenger å bekymre seg? Da amfetamin forsvinner vel etter ca 2 dager?
Om du får ta lappen med rusrelaterte hendelser på rullebladet har etter min erfaring mye å si på hvor du er, og hvem som behandler søknaden din. Alvorlighetsgrad, gjentakelse og hvor lenge siden hendelsen fant sted er ofte avgjørende faktorer her, selv om noen saksbehandlere kan være usedvanlig firkantede.

Det beste blir uten tvil å slutte med ulovlige rusmidler, selv om det går an å holde på uten å bli tatt...

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Men går det ikke på dette med at thc finnes i blodet i 3-4 uker? Slik at i teorien, er man beruset i 3 uker?
Vis hele sitatet...
THC er i blodet i 2 - 3 dager. Urin er en annen ting.
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Nettopp, fordi hvis man kaller det ulovlige narkotiske stoffer høres det mye verre ut også... er det samme som å måtte blåse hver gang du skal kjøre fordi du ble tatt med en øl på gata... dårlige lover er dårlige
Vis hele sitatet...
Øl er ikke ulovlig. Det er noe som heter normalt edruelig. Hvis politiet finner deg gang på gang på gata, overstadig beruset, får du nok heller ikke ta førerkort.
Sitat av petterdass Vis innlegg

THC er i blodet i 2 - 3 dager. Urin er en annen ting.
Vis hele sitatet...
jaja, jeg mente urinen
Sitat av tissemannX Vis innlegg
jaja, jeg mente urinen
Vis hele sitatet...
Detection Period in Urine
1-6 days (single use)
Detection Period in Urine
3-9 days (weekly use)
Detection Period in Urine
7-30 days (daily use)

Man blir vell ikke beregnet som ruset hele den perioden? Er jo som å si at jeg har vært høy uten stop siden Juni..
Sist endret av PerPerPerPer; 29. januar 2012 kl. 22:39.
Den loven der er en kynisk måte, og setter politiet i et ekstremt dårlig lys.
"erkjenner du bruk" spurte politibetjenten meg om, jeg sa "dette vil ikke gå utover lappen?". "Neida". Så da erkjente jeg, fikk bot på 1500 spenn og var verdig med saken. Jeg var da mindreårig og moren min var også bekymret angående lappen så hun ringte inn til politiet å spurte om dette ville ha konsekvenser for lappen. Nei det hadde ikke noen konsekvenser for lappen. 1 måned senere dukket det ett brev opp fra politiet, jeg tenkte jaja sikkert et om å melde om at saken er avsluttet fra dem sin side. Feil, stod at jeg fikk utsettelse på å ta lappen 1 års tid fremover.

Jeg lagde en tråd her om det og det ble konkludert at det heller ikke gikk under dobbeltstraff, merkelig rettsystem i Norge da det skal være ett rettferdig et, men kameratene mine som var på samme sted fikk ikke utsettelse, jeg var den eneste. Ekstremt merkverdig atferd fra politiets side også. Har mistet all respekt for politiet i Norge etter dette.
Fikk en del forelegg for bruk samme året som jeg tok lappen, men fikk ingen problemer med å ta førerkortet fordi. Rimelig tilfeldig hva de henger seg opp i, da jeg kjenner mange som ikke får tatt lappen pga lignende saker.

Norge som liksom skal ha så høye krav til førerkort, men jeg kan nok ikke ansees som "edruelig" i det hele tatt, og var rimelig fjern da jeg besto oppkjøringen (parkerte på busstopp og taxi-parkering, fikk ikke opp panseret for sikkerhetskontroll osv).
Sitat av Mith Vis innlegg
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-2...-0298.html#5-1
Er det no mer du lurer på så kan du kanskje lese litt om det før du poster som en idiot.
Vis hele sitatet...
Er en idiot kapabel til og skjønne seg på lovdata?