Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2666
Hei,

Jeg har fått virus/malware på jobb-pcen, hvor jeg ikke har tilgang til administratorrettigheter. Filene mine er derfor kryptert, og jobben vil bare renske hele maskinen.. Jeg prøver derfor på egenhånd å få ut filene mine, og har funnet en "decrypter" som kan gjøre dette.

Utfordringen er at jeg først må få fjernet viruset, og jobben sin antivirus kjenner ikke til viruset/malwaren. Derfor må jeg ha portable virus/malware remover med USB, men sliter litt med å finne noen gode programmer som har oppdatert database til å bekjempe viruset.

Har noen noe tips til et portable program jeg kan bruke via USB som kan være tilstrekkelig på en PC som ikke kan startes i sikkerhetsmodus?

Informasjon om viruset kan sees via følgende lenke:
https://www.pcrisk.com/removal-guide...mas-ransomware

Håper på litt hjelp, må levere tilbake PCen for rens allerede på mandag, så er litt desp!
Har du lest informasjonen du linker til?

There are currently no tools capable of restoring files encrypted by Merry Christmas ransomware. This problem can only be resolved by restoring your files/system from a backup.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre slik kryptering fungerer.

Kryptovirus fungerer litt annerledes enn ad-ware osv. De kjører ikke bare kode i systemet ditt, de krypterer jo alt.
Sist endret av seroto9n; 18. februar 2017 kl. 20:27.
Det har kommet etter at artikkelen ble skrevet

"Update 12 January, 2017 - Security researcher Fabian Wosar from Emsisoft has developed a free decrypter for this ransomware. Download it HERE."
Se der ja, fant litt om det her. Kan dessverre ikke hjelpe, du må ha lykke til