Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 26243
Som sagt, finnes det en regel på at saker forsvinner etter 5-10-15 år?
Har en dom på 25 dager betinget fengsel og bot for promillekjøring. Dette var i 2005, over 10 år siden. Dette er jo også en forseelse og ikke forbrytelse, er det forskjell på disse når det kommer til hva som blir på rullebladet eller ikke?

Og i såfall, har jeg da rent rulleblad nå?
Bøter slettes vanligvis fra politiattesten etter to år. Dømmes du til betinget eller ubetinget fengselsstraff inntil seks måneder, står dette oppført i politiattesten din i fem år fra dagen da du ble løslatt.
Lengre enn 6 måneder i betinget eller ubetinget fengselsstraff, er synlig i opp til 10 år.
Ja, jeg ville sagt du har "rent rulleblad" nå.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blixus Vis innlegg
Bøter slettes vanligvis fra politiattesten etter to år. Dømmes du til betinget eller ubetinget fengselsstraff inntil seks måneder, står dette oppført i politiattesten din i fem år fra dagen da du ble løslatt.
Lengre enn 6 måneder i betinget eller ubetinget fengselsstraff, er synlig i opp til 10 år.
Ja, jeg ville sagt du har "rent rulleblad" nå.
Vis hele sitatet...
Såpass ja. Jeg kan med andre ord endelig svare nei på det berømte spørsmålet: har du vært i kontakt med politiet før?🤗 Har vel strengt tatt kunne gjøre det i 5 år allerede da, hehe. Takk for svar
Nei det slettes aldri. Les på politiet.no
Sakene står på rullebladet for alltid. Men det er ikke alt som vises på en ordinær politiattest. På en uttømmende politiattest vises alle straffereaksjoner som ikke er forenklede (fartsbøter, f.eks.), og på en utvidet politiattest vises også siktelser, tiltaler og dommer/forelegg som ikke er rettskraftige.

Men du kan si at du ikke har vært i kontakt med politiet. Det er bare visse jobber som gir hjemmel til å kreve vandelsattest, og politiet gir ikke ut attest uten hjemmel. Skal du bli vekter kan arbeidsgiver kreve uttømmende og utvidet vandelsattest. Men det er ikke så mange jobber som krever det.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Slik jeg har forstått det nå etter litt mer research er at det slettes fra det vanlige rullebladet, men ligger fortsatt i uttømmende politiattest. Men den er får ikke den vanlige tjenestemann opp når han tar en rutinesjekk? Det er vel evt for jobber som krever sikkerhetsklarering?

Sitat av nomix Vis innlegg
Sakene står på rullebladet for alltid. Men det er ikke alt som vises på en ordinær politiattest. På en uttømmende politiattest vises alle straffereaksjoner som ikke er forenklede (fartsbøter, f.eks.), og på en utvidet politiattest vises også siktelser, tiltaler og dommer/forelegg som ikke er rettskraftige.

Men du kan si at du ikke har vært i kontakt med politiet. Det er bare visse jobber som gir hjemmel til å kreve vandelsattest, og politiet gir ikke ut attest uten hjemmel. Skal du bli vekter kan arbeidsgiver kreve uttømmende og utvidet vandelsattest. Men det er ikke så mange jobber som krever det.
Vis hele sitatet...
Ja du svarer jo på det meste litt for sen med forrige innlegg. Hva med disse rutinesjekkene?
Sist endret av NodSquad; 21. april 2016 kl. 00:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Politiet får opp alt når de etterspør det. De får det gjennom politiets eget strafferegister, det er ingen begrensning i hvilken informasjon de får ut når de etterspør det i tjenesten.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomix Vis innlegg
Politiet får opp alt når de etterspør det. De får det gjennom politiets eget strafferegister, det er ingen begrensning i hvilken informasjon de får ut når de etterspør det i tjenesten.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner at de kan finne ut alt hvis de vil. Det jeg lurte på var om det er "vanlig" politiattest de får opp når de f eks stopper meg i en rutinekontroll, eller kommer det som menes med uttømmende også opp? De må vel ha grunn til å gå så grundig til verks?
Det er forskjell på oppslag i strafferegisteret(STRASAK) og utskrift av vandelsattester. Alt står i STRASAK. Vandelsattester inneholder det det skal iforhold til hva infoen skal brukes til. Så ja de kan se alt.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Nei det slettes aldri. Les på politiet.no
Vis hele sitatet...
Jeg skrev rent rulleblad med kvoteringer
Det du har gjort tidligere vil alltids komme frem, via politiet eller ei. Men når det kommer til å søke på jobb osv, så er jeg rimelig sikker på at etter så lang tid, vil ikke denne type kriminalitet ha noe å si.

Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Såpass ja. Jeg kan med andre ord endelig svare nei på det berømte spørsmålet: har du vært i kontakt med politiet før?🤗 Har vel strengt tatt kunne gjøre det i 5 år allerede da, hehe. Takk for svar
Vis hele sitatet...
Har ikke vært i kontakt med politiet før, ikke direkte. Har noen kompiser så har hatt saker på rulleblad, og fremdeles fått et "rent rulleblad" etter 2år +/-
Sist endret av Blixus; 21. april 2016 kl. 09:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utømmende attest viser alt fra dag 1. Ellers er det egne regler for hva som vises på ulike attester. Finnes en pdf fil med beskrivelse på hva som taes med på div. attester, skal se om jeg finner den igjen


EDIT:
Se der ja https://www.politi.no/vedlegg/skjema/Vedlegg_2946.pdf
Sist endret av ScoopeX; 23. april 2016 kl. 02:52.
I alle praktiske sammenhenger har du rent rulleblad.

Uttømmende vandelsattest vil vise det.

Videre så må folk huske at det er forskjell på at politiet sletter ting fra registeret sitt, og at ting er slettet juridisk sett.. Politiet har etter min erfaring alt sammen lagret; men det har kun betydning i kontakt med dem.

Har brent meg på den der når jeg har marsjet ned på politistasjonen for å bedyre min uskyld. Går jo fra å være samfunnsstøtte og mønsterborger med rent rulleblad til å føle meg som en ussel kjeltring når jeg får den listen i trynet....

Det som dog er veldig rart er at jeg har vært borti konkret eksempel på at listen ikke har overensstemt den ene gangen med den andre? Altså jeg vet med 100% sikkerhet at en sak som var blitt omtalt en gang var vekke neste gang, akkurat som om det ikke var helt samme database. (Er snakk om 10 år tilbake i tid nesten, og er ikke alle sakene jeg har vært tiltalt eller siktet i engang. Samtidig er jeg totalt uinteressant for politiet nå, så det er umulig at noen har vært inne å fiklet der.)

Tror politiet har rimelig elendige IKT-rutiner.
Sist endret av Tøffetom; 23. april 2016 kl. 03:12.
De har et register, strasak, og et annet der det du er mistenkt for eller løse opplysninger er registrert, husker ikke hva det heter?
Hva med innreise til USA? Ville dere huket av for "nei" på spørsmålet man får på flyet?
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hva med innreise til USA? Ville dere huket av for "nei" på spørsmålet man får på flyet?
Vis hele sitatet...
Jeg ville huket av for "nei" uansett om jeg hadde tenkt å reise til USA. Det er den eneste måten å få innreise tillatelse på. Erfaringsmessig kryssjekker de veldig sjelden så lenge du er norsk statsborger med relativt små saker på bladet.
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Erfaringsmessig kryssjekker de veldig sjelden så lenge du er norsk statsborger med relativt små saker på bladet.
Vis hele sitatet...
Forslag til hvordan myndighetene i USA vet at du bare har "relativt små saker på bladet" uten å "kryssjekke" mottas med takk.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Jeg ville huket av for "nei" uansett om jeg hadde tenkt å reise til USA. Det er den eneste måten å få innreise tillatelse på. Erfaringsmessig kryssjekker de veldig sjelden så lenge du er norsk statsborger med relativt små saker på bladet.
Vis hele sitatet...
Hei Fiskehesten77. Tar opp en gammel tråd her.. Kan du si noe mer om
Erfaringsmessig kryssjekker de veldig sjelden så lenge du er norsk statsborger med relativt små saker på bladet
Vis hele sitatet...
Ville du tatt sjansen på å svare nei på alle spørsmålene om domfellelse o.l. på ESTA/Waiver om du hadde blitt dømt for en bagatellmessig sak (typ 3000,- bot subsidært 6 dager betinget fengsel). Dette står jo i den uttømmende politiattesten som de må ha om jeg søker visum manuelt, men det skal vel litt til for at de fanger opp at jeg faktisk har en bitteliten dom. Jeg hadde jo kommet inn i USA om jeg hadde søkt manuelt om Visa slik jeg forstår det, men det er jo litt kjipt å måtte forklare hele reisefølget inkludert egne barn hvorfor man må ha Visum

Videre tror du at selv om du får godkjent ESTA FØR reisen, kan man bli stoppet ved innreisen?

Noen som har erfaringer på dette?
Dear, sir.


Jeg må beklage å si dette, men alt det du blir TATT FOR uansett om det er knasking, fartbot, etc til grovt-tyverier, slagsmål... så vil dette bli lagret i politiregisteret med dine personopplysninger til du dør.

Når du søker en vanlig jobb så vil dem mest sansynlig ha vanlig vandelattest, da står det kun om du har gjort noen ugjeringer den siste tiden (2-10år periode) er ikke sikker les på politi.no. Men noen vil også ha en utredet vandelattest (plettfri vandel) da vil det stå alt det du har blitt tatt for, uannsett om det var 40 år siden.

Har du narko dommer eller enda grovere dommer, så vil det bli vanskelig å komme inn i USA og Australia foreksempel, fordi dem ikke vil ha "flere sånne mennesker der". btw det vil bli vanskelig å få en kasse jobb på rema med sånn vandel uannsett

Good luck!
Mr. Thomas Adolf
De har betydelig skjerpet inn på vandelsattester de siste årene. Legg bl.a. merke til at man ikke søker om en spesifikk type vandelsattest, det er opp til politiet å vurdere hvilken type som trengs. Det er også opp til saksbehandler hvilke saker som havner på attesten, i de tilfellene som ikke er regulert i lov. Det er mulig å ha saker på rullebladet som politiet ikke regner som relevante for f.eks. amerikanske myndigheter.

Norske myndigheter vil ikke utlevere informasjon om en norsk statsborger til en fremmed statsmakt helt uten videre, så med mindre noen tipser amerikansk grensekontroll om at du har begått et lovbrudd og svart "nei" på ESTA-visumet er det tilnærmet umulig for dem å vite det. Det er ikke utenkelig at f.eks. amerikanske myndigheter sitter på mye av denne informasjonen fra før av, men har vanskelig for å tro at de vil bruke den til å stoppe noen på ferie til Disney World.

Du kan bli avvist på grensen selv med godkjent ESTA-visum, men hvorfor de skulle gjøre det helt uten videre kan jeg ikke skjønne. Det gjelder forøvrig for alle personer, i alle land. Det er kun statsborgere som ikke kan bli bortvist på grensen, selv om det også har skjedd i bl.a. USA.

Hvis Rema 1000 krever vandelsattest av deg for å sitte i kassa så vil politiet avslå den søknaden.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Som sagt, finnes det en regel på at saker forsvinner etter 5-10-15 år?
Har en dom på 25 dager betinget fengsel og bot for promillekjøring. Dette var i 2005, over 10 år siden. Dette er jo også en forseelse og ikke forbrytelse, er det forskjell på disse når det kommer til hva som blir på rullebladet eller ikke?

Og i såfall, har jeg da rent rulleblad nå?
Vis hele sitatet...
Bestill vandelsattest fra Politiet, så får du se selv. Jeg trengte dette for å registrere meg for Uber (aldri kjørt, og ikke aktiv bruker engang..). Da bestilte jeg politiattest med grunn at jeg skulle besøke USA, og fikk det i posten etter 8 dager tror jeg. https://www.politi.no/tjenester/politiattest/
Det er feil at ting vil stå på din uttømende attest i all tid, til tross for at jeg leser det. Det vil bli slettet etter en stund (lengden avhenger av hva du ble dømt for, små saker mener jeg det var 2-5 år). Testet dette ved å søke om en uttømende attest, der det sto intet å bemerke.
Politiet har derimot alle sakene i sine registre (da snakker man henlagte saker også) til du dør.
Sist endret av pkk1990; 16. februar 2017 kl. 12:13.
Mulig de har slettet sakene mine ved en feil, men det sto værtfall intet å bemerke. Det er snakk om attest for søknad om adgangskort til norsk lufthavn, noe som krever uttømende attest, i likhet med politi og vekter.