Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2047
Pensjonert Skaper
Hei!

Opplevde for en stund siden å få en tråd sletta ganske raskt etter posting (uten at jeg kan forstå hvorfor). Sendte en melding til nso og spurte, men har ikke fått svar enda. Forstår at det kan være litt å gjøre som admin for et forum som dette, og at han kanskje ikke hadde noe med slettingen å gjøre uansett.

Uten å gå i dybden på hvorfor innlegg blir slettet; hadde det ikke vært en idè om brukere som får innlegg slettet får en beskjed om hvem som har gjort det? Evnt. en liten begrunnelse på en mail?

Slik det er nå vet jeg ingenting om hvorfor det ble slettet, eller hvem av adminene som har gjort det. Da står jeg igjen med tre valg. 1: Sende forespørsel til samtlige administratorer og moderatorer for å spørre. 2: Mase om og om igjen på den samme administratoren for å få svar (stakkars nso i dette tilfellet). 3: Gi faen i hele greia og finne meg i å bli sensurert uten grunn.

Som dere skjønner er jeg ikke helt typen til å gå for alternativ tre. Jeg innrømmer gjerne feil, men sålangt jeg kan se har jeg ikke brutt noen retningslinjer.
Hei. Forstår din frustrasjon/irritasjon. Dette blir tatt opp fra tid til annen.

Det ble tatt opp senest i går:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=293330
Sist endret av mentalmelt; 13. november 2016 kl. 17:52.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Prøvde å søke, men uten JS aktivert fungerer det dårlig, så takk for tipset (selv om et svar fremdeles er noe fraværenede i den andre tråden også). Håper dere jobber med dette, for uten at vi brukere kan vite hvem av dere som kan hjelpe, blir det fort enormt mye mer arbeid på dere alle sammen. Dessuten, uten begrunnelser for sletting når retningslinjene tilsynelatende blir fulgt, er det lett at det blir roping fra brukere om sensur. Tipper ikke administratorene vil ha det på seg.
Som et tips, for å få raske svar på enkle spørsmål: Bruk IRC! Det er noen fra forumledelsen på #nff ved freenode skremmende ofte, og dette er den desidert kjappeste og enkleste måten å få svar på denslags problemer. Husk bare på to ting:
1) Det kan hende det ikke skjer noe i kanalen før det har gått noen minutter. Å logge seg på, ikke se noe, og så quite etter 30 sekunder vil ikke hjelpe deg noe.
2) Det er mye større terskel for tull og fjas på IRC-kanalen, men forumreglene gjelder fortsatt - vi bare løsner litt på snippen der inne. Ikke spør etter droger der heller.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
selv om et svar fremdeles er noe fraværenede i den andre tråden også
Vis hele sitatet...
Hva lurer du på som du ikke fikk svar på i den andre tråden?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den slettede tråden din spør om et domene er nede. Freak er ikke et supportforum for andre nettsteder, og derfor ble tråden slettet. Om et domene er nede så tar du kontakt med de som eier det. Vi sitter ikke på innsideinformasjon om andre nettsteder desverre.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Takk Dodecha.

Siden freak.no er tilholdssted for en del Tor-brukere tenkte jeg det var en god plass å spørre. Som kjent kan det være vanskelig å finne informasjon om sider på Tor-nettverket da brukerene ofte er spredd over ekstremt mange forskjellige skjulte forum. Tok selvsagt kontakt med Sigaint, men som dere også skjønner kan det være vanskelig å få svar fra slike tjenestetilbydere, og når man mistenker at noe lumskt er på gang kan det også være vanskelig å stole på svaret man får.

(Sigaint er forøvrig en e-mail-tjeneste for varslere og andre som av forskjellige grunner trenger å gjemme seg, det er derfor alfa og omega å få verifisert info fra flest mulig kilder. Mange er ute etter å stenge dem ned)

Jeg gikk hit rett og slett fordi summen av Tor-brukerne her nok har mye bedre innsikt enn den enkelte bruker kan klare å ha på egenhånd. Hadde aldri trodd at det var denne typen innlegg som var uønsket, når man ser hvor mye annet som blir løftet opp og frem her.

Men jeg skal i fremtiden ta det på andre forum heller, og holde meg unna det på freak.no.

En liten tanke bare Dodecha: fordi om administratorer og moderatorer ikke sitter på innsideinformasjon, betyr vel ikke det at brukere ikke gjør det? Dere ser jo selv hvor mange som leser tråder kontra hvor mange som skriver. Det er vel ikke utenkelig at noen sitter med informasjon de ikke vil dele i åpne forum?
Demokrit: Du har et poeng. Den tråden kunne nok like godt fått stå som å bli slettet.

Det kunne for eksempel hende at noen hadde litt mer generell informasjon om den feilmeldingen. Jeg har selv sett den på andre sider og lurt på hva den egentlig betyr. Typisk tråd som havner litt i gråsonen for hva vi sletter.
Sist endret av mentalmelt; 15. november 2016 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Det er nettopp denne gråsonen som er litt dum. Jeg skjønner at det ikke hadde vært så relevant her om jeg spurte om noen visste noe om hvorfor f.eks. vg.no var nede. Men med .onion-domener blir det litt anderledes.

Og som du sier: kanskje visste noen noe om feilkoden? For meg virket det som noe som ville kommet opp om noen prøvde å sette opp en server, men hadde gjort noe galt underveis. Dersom det var tilfelle, var det kanskje en pekepin på at noen hadde tuklet med serveren dems, og at det derfor ikke var trygt å bruke tjenesten akkuratt da. Men selv har jeg lite peiling på akkuratt det og kunne derfor trengt en "second oppinion".

Kanskje hadde det vært en idè med et underforum spesielt for Tor/deep web? Selv plasserte jeg mitt innlegg under datasikkerhet, da sikkerhet er grunnen til at jeg bruker Tor, men ser jo at forespørselen ikke havner helt i samme kategori som det meste andre i det underforumet.

Håper uansett dere ofrer en tanke til disse gråsonene, slik at bruken av freak.no blir mest mulig forutsigbar for oss vanlige brukere. Dere er nok enige i at det er summen av brukerne som bør bestemme hva som er innenfor og ikke, og ikke en liten gruppe administratorer.

Ingenting av dette er forøvrig ment som kritikk. Må si dere gjør en kjempejobb med å drifte freak.no.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Håper uansett dere ofrer en tanke til disse gråsonene, slik at bruken av freak.no blir mest mulig forutsigbar for oss vanlige brukere.
Vis hele sitatet...
Det blir snakket og skrevet opp og ned i mente over det aller meste vi får av innspill, denne historien også.
Setter pris på dine inputs Demokrit. Vi startet faktisk en diskusjon om denne gråsonen allerede i går pga deg, og dette med tor/darknet kan vi definitivt også vurdere/diskutere.

Når det kommer til hva som er innafor og ikke så er jeg imidlertid ikke enig med deg i at det skal være opp til brukermassen å avgjøre. Vi ønsker absolutt at forumet skal være mest mulig til glede for brukerne, det er noe vi har stadig økende fokus på, men samtidig er dette et privateid nettsted, og det er mange flere hensyn å ta enn bare hva folk ønsker seg. Man må først og fremst vurdere lovlighet, og så må man ta hensyn til hva visse temaer fører med seg av andre ting. Et tema kan nemlig fort lede til uønsket aktivitet, som kjøp/salg osv. Dette vet vi av erfaring, erfaring som brukerne ikke har, og som heller ikke betyr noe for dem fordi de ikke sitter med ansvaret for den daglige driften av forumet.

Men grunntanken er jeg enig i. Det skal primært være et forum for brukerne, ikke for admin og crew.

Og dette med forutsigbarhet er et viktig poeng. Det er jeg også veldig opptatt av, og derfor er det veldig fint at saker som dette kommer opp, slik at vi kan diskutere og avklare hvordan vi skal forholde oss til lignende situasjoner i framtiden.
Sist endret av mentalmelt; 15. november 2016 kl. 17:00.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Vi har besluttet å tillate denne typen tråder og se hvordan det utarter seg.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Hurra! Har et håp om at freak.no kan spille en sentral rolle i oppbyggingen av et mindre lyssky, norsk Tor-miljø.