Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1925
Hei! Jeg har medieeksamen imorgen og jeg lurer på om det strider i mot åndsverksloven dersom jeg henter et bilde fra internettet og bruker det til å vektorisere det? Altså tegne over det.. Eller må jeg ha godkjennelse før jeg kan gjøre det?

Vi har om føflekkreft, så jeg tenkte at jeg kunne vektorisere føflekker ettersom jeg ikke får tatt bilder selv av noen med farlige føflekker
Hva med å bruke googles verktøy for å søke etter bilde som fritt kan brukes?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eller når du skal ha den typen bilete - wikipedia? Det er under ein creative commons-lisens stortsett, så det er rimelig enkelt forklart korleis du kan følgje reglane.
I tillegg er det ganske så normalt å ha kildehenvisning og påpeke at du har brukt et slikt bilde som inspirasjon ? =)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg vil nok tro at dette går under creative commons. Jeg gjorde selv akkurat det samme på flere oppgaver når jeg gikk medier og kommunikasjon og sa det til lærer og ifølge de gikk det fint.

Det er feks helt lovlig for band å lage coverversjoner av kjente låter og selge de som jeg har forstått det, så lenge man klarer å høre at det ikke er originalen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg vil nok tro at dette går under creative commons. Jeg gjorde selv akkurat det samme på flere oppgaver når jeg gikk medier og kommunikasjon og sa det til lærer og ifølge de gikk det fint.
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikkje forstått kva Creative Commons er.

Creative Commons er eit sett lisensar, med varierande grad av tillatelser. Det gjeld kun innhald som eksplisitt er lisensiert under CC-lisens, og vilkåra for den aktuelle CC-varianten gjeld.

Om eit band lager covervarianter skal generelt komponist og tekstforfatter ha betalt.
I skole sammenheng så står du ofte fritt da dette ikke skal publiseres og tjenes penger på! Så fort du prøver å tjene penger på dette vil åndsverkloven slå inn.

Men viktig med kilde. Men hvis du bruker de store bildedatabasene og samtidig spør om lov så burde dette ikke bære ett problem
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har åpenbart ikkje forstått kva Creative Commons er.

Creative Commons er eit sett lisensar, med varierande grad av tillatelser. Det gjeld kun innhald som eksplisitt er lisensiert under CC-lisens, og vilkåra for den aktuelle CC-varianten gjeld.

Om eit band lager covervarianter skal generelt komponist og tekstforfatter ha betalt.
Vis hele sitatet...
Jeg sa feil her, det jeg tenkte på var Fair Use, ikke creative commons. Beklager feil!
Sist endret av Dongerino; 9. juni 2016 kl. 02:50.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
I skole sammenheng så står du ofte fritt da dette ikke skal publiseres og tjenes penger på! Så fort du prøver å tjene penger på dette vil åndsverkloven slå inn.

Men viktig med kilde. Men hvis du bruker de store bildedatabasene og samtidig spør om lov så burde dette ikke bære ett problem
Vis hele sitatet...
Åndsverksloven gjelder selv om du ikke tjener penger. Sikkert ganske uproblematisk i praksis, men på en medieeksamen er det kanskje et poeng i seg selv å vise at man kan, og følger, reglene for slikt.
Sist endret av entropi; 9. juni 2016 kl. 16:46.