Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7793
Hei, vi vet alle at det er ulovlig å ta ned spillservere ved hjelp av DDos angrep eller ved å infisere de med malware.

Det jeg lurer på om det er lovlig å ta ned spillservere fra insiden av spillet. Ved å spille spillet som normalt bare at man utnytter bugs til å crashe/corrupte servere slik at de blir værende nede lenge.

Jeg vurderer nemlig å ta ned en ganske profilert server ved hjelp av ingame bugs. Serveren har store inntekter av sin oppetid, så det er kjekt å vite om man kan holdes erstatningspliktig eller ikke for dette.
Hvorfor vurderer du dette i det hele tatt? Kjipt å ødelegge for andre.
Hvorfor?
Hva nytter det deg?
Hva vil du oppnå?

Har du en personlig agenda mot dette firma?
Vil du opplyse dem om glitchen så de kan reparere den?
Gjør du det bare for å ødelegge så kanskje sandkassa og sandslott er et mer passende plass.

Er det en software bug så vil jeg anta at de må de linke hendelsen mot at det var en planlagt operasjon for å skade selskapet - noe som antageligvis blir vanskelig å bevise i retten.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvorfor?
Er det en software bug så vil jeg anta at de må de linke hendelsen mot at det var en planlagt operasjon for å skade selskapet - noe som antageligvis blir vanskelig å bevise i retten.
Vis hele sitatet...
Vell, det var alt jeg trenger å vite. Fint om noen flere kunne bekrefte det.
Om det er lov eller ikke spørs på hva som står i user agrement du måtte godta når du ble bruker der,

Men vil tippe at hvis dette er av seriøse selskaper så er den nok juridisk vanntett for dem

hvis det er bugs i spillet så bør man jo raportere dette til admins først, eller åpne en support ticket hos de, hvis du har gjort dette, og dem ikke vill utbedre eller bare ignorerer deg så kan du jo bare spille som normalt finne buggen og aktivt gå inn på den for å dokumentere dette for dem, om spillet \ serveren kresjer da så er det dem som har et problem ikke du

derimot om du vet at buggen er der og ikke melder ifra til dem for å så organisere at samtlige spillere gjør dette samtidigt så siller saken seg i et annet lys, og du blir nokk skyldig til å betle dem tapt inntekt de har for den tiden serveren er ute av drift + kostnader som kommer for å få det opp igjenn
Vell, jeg vet ikke hvor gyldig user agreement er i norsk rettsvesen uansett.
Men jeg vurderer å lekke buggen til en annen person som har lyst til å crashe slik at jeg ikke kan holdes ansvarlig. Bare for å være på den sikre siden.
Brukeravtaler er veldig gyldig i norsk rettsvesen, bare så du vet det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mest sannsynlig, om vi skal se til tidligere rettspraksis der teknologi er involvert.
Det du gjør er å skade en tjeneste, eller eiendel om du vil. Hvordan du gjør det er revnende likegyldig, faktumet er at du har gått inn for å gjøre en skade, og evt lykkes, som da igjen fører til tap for firmaet.
Sitat av hardrocktarzan Vis innlegg
Men jeg vurderer å lekke buggen til en annen person som har lyst til å crashe slik at jeg ikke kan holdes ansvarlig. Bare for å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Det var omtrent det Adolf Hitler gjorde. Han ba andre folk gasse jødene, men han er fortsatt skyldig? Er han ikke?
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det var omtrent det Adolf Hitler gjorde. Han ba andre folk gasse jødene, men han er fortsatt skyldig? Er han ikke?
Vis hele sitatet...
Å blande inn Hitler i denne sammenhengen og på denne måten blir for dumt. Hvis TS velger å fortelle noen om en bug så er det fortsatt personen som utnytter buggen som er ansvarlig for handlingen og ikke TS.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du gjør er å skade en tjeneste, eller eiendel om du vil. Hvordan du gjør det er revnende likegyldig, faktumet er at du har gått inn for å gjøre en skade, og evt lykkes, som da igjen fører til tap for firmaet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de selv har programmert spillet og laget muligheten til å utføre handlingen som gjør at hele serveren henger seg opp.
Alle som spiller dette spillet kan gjøre dette bevisst eller ubevisst - da kan de neppe straffe noen for handlingen uten bevis for at den var planlagt og hadde et destruktivt motiv.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Mest sannsynlig, om vi skal se til tidligere rettspraksis der teknologi er involvert.
Det du gjør er å skade en tjeneste, eller eiendel om du vil. Hvordan du gjør det er revnende likegyldig, faktumet er at du har gått inn for å gjøre en skade, og evt lykkes, som da igjen fører til tap for firmaet.
Vis hele sitatet...
Men når måten å skade tjenesten også er en handling man kan utføre inne i spillet. Kan man da hevde at serveren er for svak for måten man velger å spille spillet?

Det å utføre glitches teknisk sett er bare å spille spillet. Man utfører handlinger man har lov til å gjøre, men som får et uventet resultat.

Hvis det å crashe servere ved hjelp av bugs er ulovlig, så betyr det at man rett og slett aldri kan føle seg trygg når man spiller et online spill. Rett og slett fordi man kan når som helst ha utført en bug som crasher spillet og kan holdes ansvarlig for det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Problemet er at de selv har programmert spillet og laget muligheten til å utføre handlingen som gjør at hele serveren henger seg opp.
Alle som spiller dette spillet kan gjøre dette bevisst eller ubevisst - da kan de neppe straffe noen for handlingen uten bevis for at den var planlagt og hadde et destruktivt motiv.
Vis hele sitatet...
Det argumentet har aldri holdt mål i rettspraksis.
I Tele2 saken hadde de selv ikke programmert inn noe autentisering, en helt åpen port der man kunne forespørre info fra personnr oppsto.
Personen som først hadde advart Tele2 mangfoldige ganger om hullet fikk all straff fordi han "utnytter" en eksisterende svakhet for å komme inn i et system, Tele2 fikk ikke en dask på lanken en gang.

Edit: Det er selvfølgelig en forskjell på å uheldigvis komme borti en bug som evt kræsjer en server og det å med intensjon utnytte en bug på serveren.
Med all loggføringen som går an er det vanskelig å tro at de ikke skulle kunne bevise at dette ikke er noe du har gjort ved et uhell.
Sist endret av Dodecha; 9. januar 2015 kl. 14:10.
Altså jeg vet ikke noe om lovligheten rundt dette men noen andre med kunnskapen kan vel svare på det.

Men EA er et sleipt,grådig,melkende beist som har blitt veldig dårlig gjennom årene. Bare se på Bf4

Hvis du har noe som kan lage mer smerte for dem så gå for det!
Sist endret av GoingCrazy; 9. januar 2015 kl. 14:08.
Dodecha jeg tror ikke du helt forstår at han ikke behøver å sendte en type forespørsel eller utføre annen handling en det helt "vanlige".

Om du drar til smartklubb, du går inn hovedinngangen som alle andre og de automatiske inngangsdørene har en defekt så de går i vranglås om du passerer litt for nærme en av veggene, og de klarte ikke å få låst opp dørene før neste dag.
Mener du at smartklubb kan straffe deg via retten for at du gikk inn hovedinngangen og at dørene låste seg så de tapte omsettning til de fikk låst opp dørene igjen?

Smartklubb må i så fall kunne bevise at du viste om svakheten i inngangspartiet og gikk nære veggen bevisst for å utnytte denne svakheten.
Sist endret av Noxaran86; 9. januar 2015 kl. 14:18.
Beklager for at jeg blandet inn Hitler i denne saken. Ser nå at det fremstår som høyst usaklig.

Jeg kan derimot advare trådstarter om at en rettsak mot et selskap som er mye rikere enn deg krever masse (penger og tid). Det er slik i Norge at hvis man vinner en sak, så skal sakskostnadene dekkes. Problemet er at du faktisk må punge ut med penger underveis i saken. Dette er penger et slikt selskap har masse av, mens du selv ikke har. Selskapet har råd til å tape, det har ikke du. Mitt tips er at du ikke går inn for dette uansett om det er ulovlig eller ikke, rett og slett fordi risikoen er alt for stor for at du taper store pengebeløp.
Hvilket spill er det snakk om TS?
Hvis du tar ned ett firma (eller privatpersons) tjeneste (spesielt da for å forårsake tap for nevnte firma/privatperson) er du selvsagt strafferettslig ansvarlig for dette og vil kunne risikere bøter, erstatsningssøksmål osv.

Du har nå i tillegg opprettet en tråd på ett offentlig forum hvor du forteller om dine planer, så hvis det faktisk skulle skape mye skade og firmaet/privatpersonen som eier serveren bestemmer seg for å anmelde deg har du gitt de ett fint spor + beviser.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Hvis du tar ned ett firma (eller privatpersons) tjeneste (spesielt da for å forårsake tap for nevnte firma/privatperson) er du selvsagt strafferettslig ansvarlig for dette og vil kunne risikere bøter, erstatsningssøksmål osv.

Du har nå i tillegg opprettet en tråd på ett offentlig forum hvor du forteller om dine planer, så hvis det faktisk skulle skape mye skade og firmaet/privatpersonen som eier serveren bestemmer seg for å anmelde deg har du gitt de ett fint spor + beviser.
Vis hele sitatet...
En skulle jo faktisk tro det du sier er sant, men i praksis er det ikke slik det fungerer. Viktige detaljer nødvendige for å knytte dette til noe som helst er utelatt.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Hvis du tar ned ett firma (eller privatpersons) tjeneste (spesielt da for å forårsake tap for nevnte firma/privatperson) er du selvsagt strafferettslig ansvarlig for dette og vil kunne risikere bøter, erstatsningssøksmål osv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette selvsagt? Om en bedrift har plassert et sprinkler hode for lavt (altså en feil dem har gjort i deres eget system som kan utvikle seg til potensielt stor skade bevisst eller ubevisst) og du skaller borte det når du er og handler så systemet blir utløst er du virkelig "selvsagt" strafferettslig ansvarlig for vannskadene + tapt omsetning da?

Sitat av Forconin Vis innlegg
Du har nå i tillegg opprettet en tråd på ett offentlig forum hvor du forteller om dine planer, så hvis det faktisk skulle skape mye skade og firmaet/privatpersonen som eier serveren bestemmer seg for å anmelde deg har du gitt de ett fint spor + beviser.
Vis hele sitatet...
Hva har har skrevet som kan binde denne trådet til spille han spiller og serveren han er ute etter å ødelegge?

ps. skulle sitere men ble et KP i stede
Sist endret av Noxaran86; 9. januar 2015 kl. 14:58.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvorfor er dette selvsagt? Om en bedrift har plassert et sprinkler hode for lavt (altså en feil dem har gjort i deres eget system som kan utvikle seg til potensielt stor skade bevisst eller ubevisst) og du skaller borte det når du er og handler så systemet blir utløst er du virkelig "selvsagt" strafferettslig ansvarlig for vannskadene + tapt omsetning da?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du leste godt nok.

Hvis du tar ned ett firma (eller privatpersons) tjeneste (spesielt da for å forårsake tap for nevnte firma/privatperson) er du selvsagt strafferettslig ansvarlig for dette og vil kunne risikere bøter, erstatsningssøksmål osv.
Vis hele sitatet...
Jeg leste ikke godt nok nei, men uansett så ligger bevisbyrden hos bedriften, de må bevise at at handlingen var bevisst for å forårsake tapet om det er en del av argumentet. Så da er vi vel egentlig like langt?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg leste ikke godt nok nei, men uansett så ligger bevisbyrden hos bedriften, de må bevise at at handlingen var bevisst for å forårsake tapet om det er en del av argumentet. Så da er vi vel egentlig like langt?
Vis hele sitatet...
Enig! Uskyldig til det motsatte er bevist.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dodecha jeg tror ikke du helt forstår at han ikke behøver å sendte en type forespørsel eller utføre annen handling en det helt "vanlige".

Om du drar til smartklubb, du går inn hovedinngangen som alle andre og de automatiske inngangsdørene har en defekt så de går i vranglås om du passerer litt for nærme en av veggene, og de klarte ikke å få låst opp dørene før neste dag.
Mener du at smartklubb kan straffe deg via retten for at du gikk inn hovedinngangen og at dørene låste seg så de tapte omsettning til de fikk låst opp dørene igjen?

Smartklubb må i så fall kunne bevise at du viste om svakheten i inngangspartiet og gikk nære veggen bevisst for å utnytte denne svakheten.
Vis hele sitatet...
Da er det du som ikke har forstått eksempelet mitt, i Tele2 saken gjorde han et helt vanlig oppslag, det ble fremdeles sett på som "hacking" siden en utenforstående kom seg inn, selv om døren stod helt åpen.
Eksempelet ditt er fremdeles ikke relevant, ettersom trådstarter i dette tilfellet har gått inn for å utnytte en feil. Eksempelet hadde passet bedre om personen visste om denne svakheten i døren for å så utnytte den for egen vinning eller for å skade.

Bevis er mye enklere å skaffe i og med, som jeg nevnte før, at servere har mange loggtjenester, når jeg drev en minecraft server logget jeg absolutt alt mellom himmel og jord.
Men vi kan ikke sitte å ta utgangspunkt at han går inn for å gjøre inngrepet på grunnlag av at han har spurt om rettspraksisen rundt dette her på forumet, bedriften vet ikke det og må først få det bevist.

Om du går nære svakheten i inngangen med onde hensikter eller via ren tilfeldighet kan og vil ikke bli straffet på lik linje. Straffen vil ført komme om de kan bevise at at svakheten ikke ble iverksatt ufrivillig.

Logg tjenestene er alltid i bruk ved større online spill, men det blir litt som at de skal se på overvåkning opptaket i hendelsen ovenfor, det holder ikke med en logg eller opptak. Igjen, de må kunne bevise at hendelsen ikke var gjort ufrivillig.
Så om ytterdøra mi står åpen (buggen som gir fri tilgang) for å lufte en varm sommerdag så er det fritt frem å gå inn dit fordi jeg ikke lukka den (fiksen buggen som gi fri tilgang)?
Han som gikk inn i huset og ødela inventar eller stjal noe så ville han blitt straffet uavhengig om døren var åpen eller lukket.

Så om ytterdøra mi står åpen (buggen som gir fri tilgang) for å lufte en varm sommerdag så er det fritt frem å gå inn dit fordi jeg ikke lukka den (fiksen buggen som gi fri tilgang)?
Han som gikk inn i huset og ødela inventar eller stjal noe så ville han blitt straffet uavhengig om døren var åpen eller lukket.
Sist endret av eirsik; 9. januar 2015 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er neppe mye rettspraksis på akkurat denne typen hendelser, men på generelt grunnlag vil en bevisst handling hvor man kjenner konsekvensen medføre erstatningsansvar.
Hvordan man tar ned en server, enten det er DDos, en intern svakhet eller ved å nappe ut kontakten har liten betydning så lenge man påfører eieren av serveren et økonomisk tap.

Å gi denne informasjonen videre til noen man vet at ønsker å bruke den vil også kunne medføre ansvar som medskyldig - jf vektere som har blitt straffet for å gi kriminelle informasjon om verditransporter.

Om selskapet kjenner til feilen, og ikke har rettet den kan føre til at erstatningen reduseres. Sammenlign med å stjele en bil: Om bilfører har latt bilen stå ulåst med nøkkelen i vil erstatning for skader reduseres, men biltyven får samme straff.

Det kan også være verdt å merke seg at man kan havne innunder en annen rett en norsk dersom serveren befinner seg i utlandet. Står f.eks. serveren i USA vil saken kunne føres for en domstol der. Så lenge man oppholder seg i Norge vil man antagelig unngå rettsaken, og neppe bli utlevert, men man vil da risikere en etterlysning i USA og samarbeidende land.
Du kan si at spillet også er en privat plass eid av firmaet på lik linje med huset ditt eid av deg MEN da må huske å ta med at firma har solgt en hus nøkkel til alle de har solgt en CD key til som da har lov å bruke huset ditt når de selv ønsker.

Og TS har aldri skrevet at han skal stjele informasjon fra spillet, han skal gå et sted og gjøre en handling som huset skal tåle (gå opp en trapp f.eks) og da vil huset falle sammen.

At han da skal bli straffet for dette da trappa skal kunne brukes til å bevege seg i blir feil. De må kunne bevise at han viste at om man brukte den trappen så ville huset bli ødelagt.
Unlicensed Surgeon
§ 145 c. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved å overføre, skade, slette, forringe, endre, tilføye eller fjerne informasjon uberettiget volder fare for avbrudd eller vesentlig hindring av driften av et datasystem.
Medvirkning straffes på samme måte.
0 Tilføyd ved lov 21 juni 2013 nr. 85 (ikr. 21 juni 2013 iflg. res. 21 juni 2013 nr. 687).
Vis hele sitatet...
Klart nok?
Yep strafferammen ved å bli tatt i en slik handling er klar nok dafog, men det har aldri vært spørsmålet i denne tråden
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Yep strafferammen ved å bli tatt i en slik handling er klar nok dafog, men det har aldri vært spørsmålet i denne tråden
Vis hele sitatet...
Det er faktisk akkurat det som er spørsmålet.

Sitat av hardrocktarzan
Det jeg lurer på om det er lovlig å ta ned spillservere fra insiden av spillet. Ved å spille spillet som normalt bare at man utnytter bugs til å crashe/corrupte servere slik at de blir værende nede lenge.
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. Siden du bare bruker ting som er in-game er det ikke noe å straffe deg for
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DiggerNick Vis innlegg
Nei, egentlig ikke. Siden du bare bruker ting som er in-game er det ikke noe å straffe deg for
Vis hele sitatet...
Du tar feil.

Brødkniver er lovlege, men du har ikkje meir lov å stikke ned naboen av den grunn. ICMP er ein fundamental del av internett, men å bruke dei til denial of service-angrep er ulovleg.

Å utløyse ein bug ved ein feil vil ikkje kunne vere straffbart - analogien om å skalle i ein lågt montert sprinklerutgang er god. Men om du etter å ha utløyst ein sprinkler ved eit uhell spring rundt på hotellet med hendene i været og dunker til samtlige så har du gjort noko straffbart. For da er det ikkje ein feil frå di side, du har eit forsett om å skade.

Lovverket er rimeleg teknologinøytralt, og det er ikkje lovleg å drepe folk med lyssabler, sjølv om lyssabler ikkje er nevnt i dei relevante paragrafane.
Sist endret av vidarlo; 9. januar 2015 kl. 18:32.
La oss ta for oss et eksempel, la oss si det var snakk om Minecraft - og man visste at serveren ville ikke takle at man stacket en stor hau med TNT og sprang de samtidig. Dette ville få serveren til å kræsje, og ville ikke komme opp igjen før den ble restartet. Dette vil vel være i den stilen TS snakker om der?

Spørsmålet blir da, er det da lovlig å gå inn på serveren å sprenge masse TNT som gjør at serveren kræsjer, eller er det de sin egen skyld siden de ikke "bannet" TNT, eller hadde nok serverkapasistet til å støtte dette?

Svaret kommer helt ann på intensjonen, om du gjorde det med et uhell - og kan vise til at du handlet i god vil du ikke bli straffet, derimot om du bevisst gjorde dette for å ødelegge vil det være straffbart.

Bevisbyrden vil selvfølgelig ligge på anklager, og ikke deg. Men det er overraskende lett å finne beviser i dagens digitale verden.
Sist endret av etse; 9. januar 2015 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra #3

Sitat av Noxaran
Er det en software bug så vil jeg anta at da må de linke hendelsen mot at det var en planlagt operasjon for å skade selskapet - noe som antageligvis blir vanskelig å bevise i retten.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært enig i det hele hele tiden, det har alle andre som har svart også forsåvidt. Alle har påstått at å ta ned en spillserver fra insiden av spillet er ulovlig.

Det diskusjonen har dreid seg om er min mening om at de må kunne bevise at dette ikke ble gjort ubevisst.
Dette er så klart så at ikke uskyldige skal bli dømt for noe de ikke kunne forutsi at skulle forekomme.
Altså bevisbyrden ligger hos anklager ikke den anklagede.
Hadde man gått i filene/kodingen og utført justeringer via en usikkerhet i systemet så er det en ting, men siden han forklarer at han skal gjøre dette ved å bruke spillet slik det er tenkt fra produsent at spillet skal spilles så kan det forekomme helt tilfeldig og ofte - noe som det også gjør.
Hele spillet blir sjeldent slått ut da de fleste spill har flere små servere som er koblet så kun en del av spillet og spillerne som befinner seg der vil bli rammet i stede for hele.

Siden jeg tydligvis ikke klarer å formulere meg så må jeg prøve igjen. Steg for steg.


1. Buggen.
Most trolig en eller flere handliner utført samtidig eller i rekkefølge på en speisifik plass inne i spillet.
Altså noe som 6.8 milioner mmo brukere (aug. 2014) tilfeldigvis kan utføre om de er uheldig.

2. Resultatet.
"crashe/corrupte servere slik at de blir værende nede lenge." Så bedriften taper penger og går rettens vei.

3. Skyldig eller uskyldig.

Om den anklagede ikke viste at å hinke over en blå stein samtidig som han plystret vil ha sånne konsekvenser så kan han ikke dømmes for resultatet.
Ja han har skyld i hva som har hendt men ingen kan forvente at du skal vite at å uføre disse handlingene over en blå stein ville få hele norge til å stoppe opp i et døgn.
Altså er det helt urimelig at han skal straffes.

Kan bedriften bevise at den anklagede uførte buggen i ond hendsikt så ja da er han også skyldig i hendelsen men skal da også bli dømt og bøtlagt etter lovverket.

Og derfor mener jeg at de må ha bevis - uten så er det nekt, nekt og nekt og du vil kun være en uheldig uskyldig.
Sitat av etse Vis innlegg
Bevisbyrden vil selvfølgelig ligge på anklager, og ikke deg. Men det er overraskende lett å finne beviser i dagens digitale verden.
Vis hele sitatet...
Ja, og TS har iallfall ikke gjort det vanskeligere...