Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 24177
Jeg har nettop fått meg bil, farmor sin gamle Kia Credos fra 1997. og grunnen til jeg fik den er at den ikke starter jeg er ikke verdens beste bilmekaniker, men jeg har en mistanke om at det kan være startsperren som har slått seg vrang ettersom at batteriet ble tømt en gang lyset stod på over natta. det skjer ofte med enkelte billigbiler

Er det noen som vet hvordan man fjerner/kobler seg forbi en slik sperre?
har spurt verksted og bilmekanikere og de sier bare "umulig" elelr "vi kan ta en titt", men ettersom det er dyrere å fikse den på verskted enn å kjøpe ny bil brukt så vil jeg gjøre det selv. jeg vet at alt er mulig. den startsperren er blitt satt inn så da kan den tas ut

spørsmålet er bare hvordan..

TAKKER FOR SVAR
Høres rart ut at startsperra skal klikke fordi batteriet er tømt.
Men du kan prøve å koble fra batteriet i noen timer, da benytter du også muligheten til å lade batteriet godt.
Sitat av Nikko92xx Vis innlegg
Jeg har nettop fått meg bil, farmor sin gamle Kia Credos fra 1997. og grunnen til jeg fik den er at den ikke starter jeg er ikke verdens beste bilmekaniker, men jeg har en mistanke om at det kan være startsperren som har slått seg vrang ettersom at batteriet ble tømt en gang lyset stod på over natta. det skjer ofte med enkelte billigbiler

Er det noen som vet hvordan man fjerner/kobler seg forbi en slik sperre?
har spurt verksted og bilmekanikere og de sier bare "umulig" elelr "vi kan ta en titt", men ettersom det er dyrere å fikse den på verskted enn å kjøpe ny bil brukt så vil jeg gjøre det selv. jeg vet at alt er mulig. den startsperren er blitt satt inn så da kan den tas ut

spørsmålet er bare hvordan..

TAKKER FOR SVAR
Vis hele sitatet...
Å fjerne startsperren kan du nok bare glemme, men å få nullstillet den burde ikke koste mange hundrelapper såfremst du har nøklene og kan bevise at du er rettmessig eier av bilen.
Først så kan jeg spørre, har du den typen startsperre der det sitter en chip i nøkkelen som er linket til en boks i dashbordet?

Hvis du har startsperre av typen defa alarm så er det enda enklere... Ta heller å send en pm. Vil ikke avsløre hvordan du går rundt det her...
Hva skjer når du vrir om nøkkelen da? Drar motoren rundt, eller er det helt dødt?
Hvis motoren drar rundt på starteren, skru ut en plugg og legg den imot blokka mens du vrir om nøkkelen, og se om det er gnist.
Gå heller på www.bilforum.no. Da får du nøyaktig svar på hva du trenger =)
takk for svar startmotoren går rundt når jeg vrir nøkkelen, men den tenner ikke. akkuratt som om plugghettene er av -.-
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Gå heller på www.bilforum.no. Da får du nøyaktig svar på hva du trenger =)
Vis hele sitatet...
Enda bedre er det kanskje hvis han går til www.bilforumet.no så kommer han ikke bare til en Volvoforhandler...
Mange biler har jo en "hoved" nøkkel eller master key eller hva man vil kalle det. Vis det er start sperra som er vrang kan det være du må bruke denne. Er somregel litt større en den vanelige nøkkelen og er noe chip saker inni denne.
Vis du er itvil om det er den se om noe "code" ikon lyser på dashbordet.
Det er ihvertfall ikke startsperra som gjør dette, den tåler fint at batteriet blir tømt. Du må nok lete etter en annen feil, og www.bilforumet.no er rette stedet å begynne.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har vært borti samme problem en gang, oppstod noen dager etter å ha vært tom for batteri.
Fikk den i gang ved å kjøre startmotoren lenge, samtidig som det ble pumpet på gasspedalen.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Har vært borti samme problem en gang, oppstod noen dager etter å ha vært tom for batteri.
Fikk den i gang ved å kjøre startmotoren lenge, samtidig som det ble pumpet på gasspedalen.
Vis hele sitatet...
hva slags bil har du?

Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Det er ihvertfall ikke startsperra som gjør dette, den tåler fint at batteriet blir tømt. Du må nok lete etter en annen feil, og www.bilforumet.no er rette stedet å begynne.
Vis hele sitatet...
hvorfor er du så sikker på at det ikke er startsperra? som sagt så er det en KIA fra korea. alt kan gå galt men mest sannsynlig er startsperra

alle varsellampene lyser btw
Lenge siden bilen har vært i drift? Begynn med det enkle.

Sjekk om du har gnist, vist ja.
Sjekk om du har bensin, vist ja.
Enda ikke start, skrot bilen!

For å være seriøs, vist du har bensin og gnist må du begynne å lete litt mer grundig gjennom hva som kan være årsaken. Blir langt å begynne å nevne opp ting det kan være, spesielt siden jeg aldri har tatt i en Credos og ikke vet hva som pleier å gi seg på de bilene. Hører du bensinpumpa når du bare har tenninga på første hakket? Sjekk alle sikringene også.


Kan jo også være sånn som renault og andre franske, lås bilen, lås den opp igjen, PRESTO.. startsperra er slått av! (vist du har bilen stående parkert slik at du ikke trenger å ha den låst til en hver tid er det verdt ett forsøk)
Kan godt hende det er sikringen, men Rick kom meg i forkjøpet Sjekk denne. Om man napper den ut vil ikke bilen starte.. Skal jo være mulig å komme seg forbi en startsperre.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Du kan begynne med som Rick sier, bensin og gnist. Så kan du sjekke luftfilteret, så kan du peile olje evt skifte olje å oljefilter. Lade batteriet i 24 timer. Tappe bensin og hive på nye bensin, kan være kondens i bensin.
Sjekk med ett voltmeter. Se hvilke spenning batteriet har. Om spenningen er under 12V kan det være her problemet ligger.
Batterier som er mer en 5 år gamle klarer ikke alltid å holde godt på spenningen.