Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3466
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La oss si jeg gir kompisen min 10k måneden så overfører han 8000 hver måned så skatter jeg av det som i at jeg leier ut en del av huset mitt til han, sjekkes det på noen måte om han fysisk bor i huset med meg? Ble ikke så veldig klokere av å lese på skatteetatene sin nettside
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
10k kontant altså.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er nok den faktiske risikoen at du vil få problemer med å bevise dette dersom hvitvasking skulle bli oppdaget.
Men det er ingen som sjekker at han faktisk bor der.
Kompisen din kan også få problemer Iom at h*n må legitimere seg ved slike innskudd og det kan ringe noen bjeller ett sted.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her er nok den faktiske risikoen at du vil få problemer med å bevise dette dersom hvitvasking skulle bli oppdaget.
Men det er ingen som sjekker at han faktisk bor der.
Kompisen din kan også få problemer Iom at h*n må legitimere seg ved slike innskudd og det kan ringe noen bjeller ett sted.
Vis hele sitatet...

Hmm okey, takk.

Tenker nok at han vil bruke pengene på diverse utgifter som mat å bensin istede for bankinnskudd hver måned..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmm okey, takk.

Tenker nok at han vil bruke pengene på diverse utgifter som mat å bensin istede for bankinnskudd hver måned..
Vis hele sitatet...
Når jeg dykret weed var det alltid noen kompiser man ikke ville si nei til, ble jo noen tusinger, betalte alle regninger med lønn og brukte alle svarte penger på alt annet, gikk fint de 10+ årene jeg gjorde det.
I stedet for at du skal forklare 10K så må kompisen kunne forklare 8K?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
I stedet for at du skal forklare 10K så må kompisen kunne forklare 8K?
Vis hele sitatet...
Forklare hva da? Han overfører sine 8000 kroner til meg som har får fra lønn eller arbeid. Så gir jeg han for eksempel 10.000+ kroner i kontant
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forklare hva da? Han overfører sine 8000 kroner til meg som har får fra lønn eller arbeid. Så gir jeg han for eksempel 10.000+ kroner i kontant
Vis hele sitatet...
Burde fungere det så lenge han har bostedsadresse hos deg og ikke andre steder.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Burde fungere det så lenge han har bostedsadresse hos deg og ikke andre steder.
Vis hele sitatet...
Sounds good
Partners in Crime blir dere uansett.

Du burde kanskje også sette deg litt inn i hva det vil si å skatte/ikke skatte av utleie.

https://www.skatteetaten.no/person/s.../skatteregler/
Sist endret av Dough; 29. januar 2020 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det skal funke fint det. La han ha bostedsadresse og navn på postkassa hos deg så skal dette gå bra. Slike på detaljer bidrar til å gå under radaren.
Men hvor skal denne fyren bo da? Bor han gratis hjemme hos mor kanskje? Vist ikke så blir det jo ett problem
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Men hvor skal denne fyren bo da? Bor han gratis hjemme hos mor kanskje? Vist ikke så blir det jo ett problem
Vis hele sitatet...
Han har egen bolig selv
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forklare hva da? Han overfører sine 8000 kroner til meg som har får fra lønn eller arbeid. Så gir jeg han for eksempel 10.000+ kroner i kontant
Vis hele sitatet...
At du har funnet en måte å forklare hvordan du får inn ekstra kroner er greit men du har bare overført forklaringsproblemet til kompisen din. Dere har ikke kommet et skritt videre i den store hvitvaskingsplanen deres.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
At du har funnet en måte å forklare hvordan du får inn ekstra kroner er greit men du har bare overført forklaringsproblemet til kompisen din. Dere har ikke kommet et skritt videre i den store hvitvaskingsplanen deres.
Vis hele sitatet...
Hvilket forklaringsproblem? Han bruker jo opp kontantene hver måned på mat, drivstoff og den slags
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvilket forklaringsproblem? Han bruker jo opp kontantene hver måned på mat, drivstoff og den slags
Vis hele sitatet...
Og hvorfor gjør ikke du det samme men hopper over hele utleidelen av planen...
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
Og hvorfor gjør ikke du det samme men hopper over hele utleidelen av planen...
Vis hele sitatet...
For jeg har mye kontanter jeg vil ha hvit..?

Lever jo på kontanter selv
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han har egen bolig selv
Vis hele sitatet...
Om han har egen bolig selv, kan det bli skethy i forhold til det jeg skrev tidligere, sier det sånn at jeg får hvitevasket meg selv
Finnes mange andre måter å gjøre det på

Men om du skal gjøre det slik . Sett deg inn i det. Du må ha navnet i postkassa .
Kjøp av vinnerbonger? er en klassiker men har blitt vanskelig.
Start myntvaskeri, klassiker delux
Men din plan høres sketchy ut siden da får kompis ett problem.
Sett inn en stor sum en gang i året "gave"

Spørsmålet er jo hvor mye du skal hvitvaske?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men din plan høres sketchy ut siden da får kompis ett problem.
Vis hele sitatet...

Hvilken problem får han?
Det umiddelbare problemet jeg ser er at siden kompis eier egen bolig og sikkert skatter av den så vil det kanskje være nok til å flagge ham at han har en annen bostedadresse i samme by. Kanskje blir han tatt ut i kontroll, for de tenker kanskje at han leier ut sin bolig uten å betale skatt av inntekten. Og gjør de først undersøkelser så vil det sikkert være trivielt for dem å finne ut at han faktisk bor på i egen bolig. Hvorfor har han da adresse en annen plass og betaler leie for en annen bolig? Planen din den høres ikke vanntett ut for å si det slik. Og her er det faktisk ikke bare kompisen som vil kunne komme i knipe, om de først sjekker han og finner at dette er merkelig så vil de jo sjekke hvem han betaler "husleie" til og plutselig har også du et forklaringsproblem.

Tror du bør droppe den planen og komme opp med en ny en.
For små summer er det bedre og sette dem inn på konto som gave, 10 20k en gang 3-4 ganger i året er vel ikke sjokkerende mye, bare ikke sett inn likt beløp flere ganger.

Større summer blir verre
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det umiddelbare problemet jeg ser er at siden kompis eier egen bolig og sikkert skatter av den så vil det kanskje være nok til å flagge ham at han har en annen bostedadresse i samme by. Kanskje blir han tatt ut i kontroll, for de tenker kanskje at han leier ut sin bolig uten å betale skatt av inntekten. Og gjør de først undersøkelser så vil det sikkert være trivielt for dem å finne ut at han faktisk bor på i egen bolig. Hvorfor har han da adresse en annen plass og betaler leie for en annen bolig? Planen din den høres ikke vanntett ut for å si det slik. Og her er det faktisk ikke bare kompisen som vil kunne komme i knipe, om de først sjekker han og finner at dette er merkelig så vil de jo sjekke hvem han betaler "husleie" til og plutselig har også du et forklaringsproblem.

Tror du bør droppe den planen og komme opp med en ny en.
Vis hele sitatet...
Takk! Endelig fikk jeg en ordentlig forklaring.. Da får jeg se på andre metoder.. Var bare en jeg kom på i farta
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk! Endelig fikk jeg en ordentlig forklaring.. Da får jeg se på andre metoder.. Var bare en jeg kom på i farta
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det er bedre om du lar noen andre hjelpe deg med dette. Det er ting her i tråden som sier seg selv, men som du har litt vanskelig med å forstå. Noe som forsåvidt er helt greit, en kan jo ikke være mester i alt heller. Du har en del penger du kan bruke, vil rett og slett anbefale deg å enten bruke litt mer tid og sjekke litt grundigere hvordan ting fungerer eller rett og slett betale noen andre (f.eks en regnskapsfører) som har litt kunnskap om hvordan ting foregår.