Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8108
Hei,

Jeg har lyst til å bytte ut fiberboksen/mediaboksen fra Get med en egen og sette fiberen direkte i den egne. Fiberboksen fra Get er forøvrig satt i Bridge mode.

Det gjelder en fiberlinje som opprinnelig ble levert av Loqal i Trondheim, men Loqal ble kjøpt opp av Get.

Get kundeservice sier at det ikke går an. Jeg er ikke overbevist.

Jeg tror det er så enkelt som å kjøpe en SFP ("mini-gbic") med riktig bølgelengde og plugge rett i egen boks. Trolig er det 1550nm og 1310nm i bølgelende for RX og TX.

Kanskje det er aktiver MAC-filter hos Get, men det går an å spoofe.

Er det noen som kjenner til om dette har blitt gjort for Get-fiber før?
Vet ikke hva slags "boks" du har, men da jeg hadde bredbånd fra GET (hybrid coax/fiber) var det ett simkort i boksen. Er det slikt på din også?
Trådstarter
7 4
Jeg vet ikke om det er SIM-kort i den, men det er ihvertfall ikke en hybrid-boks, og det er en Inteno. Jeg kan undersøke modellnummeret nærmere.

SIM/krypto-kort, er det ikke det man bruker for å dekode krypterte TV-signal, da? Jeg har heller ikke TV via boksen, selv om den kanskje støtter det, men da er det nok heller IPTV og ikke over coax.
Bruker MAC->Serienr på modem for provisjonering og aktivering.
Trådstarter
7 4
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Bruker MAC->Serienr på modem for provisjonering og aktivering.
Vis hele sitatet...
Vet du sikkert at de bruker MAC-filter? Det kan jeg jo spoofe.

Jeg kjenner ikke til noen måter å bruke serienummer på, hva tenker du på når du sier provisjonering? Utdeling av IP-adresse (DHCP)? Eller konfigurasjon av Inteno-boksen?
Provisjonering er en term de bruker for tildeling av båndbredde\abbonement. Om de bruker MAC filter eller ikke kan jeg ikke svare på men når vi legger inn nye kunder\bytter modem etc så oppgir vi SNID og MAC .. får ikke link uten. SNID og mac knyttes opp mot hverandre når de fysisk mottar modemene til sine lager\internsystemer. Det kan være forskjell fra nettlev. til nettlev.

Hva loqal gjør vet jeg ikke.
Trådstarter
7 4
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Provisjonering er en term de bruker for tildeling av båndbredde\abbonement. Om de bruker MAC filter eller ikke kan jeg ikke svare på men når vi legger inn nye kunder\bytter modem etc så oppgir vi SNID og MAC .. får ikke link uten. SNID og mac knyttes opp mot hverandre når de fysisk mottar modemene til sine lager\internsystemer. Det kan være forskjell fra nettlev. til nettlev.

Hva loqal gjør vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg ganske god på hvordan nettverk fungerer, så jeg prøver å finne ut av det med serienummer/SNID.

På Ethernet er det egentlig kun MAC man kan filtrere på, men på IP, så kan man bruke PPP for å tunnelere IP-pakkene. Betyr det at man i Get bruker PPP og autentiserer med MAC+SNID?
Ridder av 1. klasse
Hva ønsker du egentlig å oppnå med dette?
Forstår ikke hva du tjener på å bytte ut mediakonverteren til Get, med din egen?
Trådstarter
7 4
Det jeg ønsker å oppnå er å få fiberen direkte inn i egen router. Dette er en mye dyrere og mer robust elektronikkdings, samtidig som at jeg sparer 15W med strøm. Og dessuten er det egentlig helt unødvendig å ha Inteno-routeren hvis jeg like gjerne kan plugge fiberen direkte i egen boks, som jeg skal ha likevel.

Den viktigste grunnen er fordi jeg har lyst og at jeg liker å fikle og mekke med denslags. Kall meg gjerne en freak, hvis du mener det. ;-)
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Du skal SPARE 15W. I dag er strømprisen hjemme hos meg, 33,66 kWh. Foreslår at du regner ut årsforbruket til en duppeditt på 15w, og regner ut dette før du skal spare noe. Antagelig bruker PC-skjermen din like mye strøm som du sparer inn på utregningen...
Crimea River
Alec's Avatar
Pointet er vel at det er gøy. Why not(?) hvis man har bedre utstyr selv :-)
Eller hvis man har et rack hjemme og ønsker en rackmonterbar router...

Jeg lurer forøvrig på akkurat det samme som TS..!
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg kan på helt generelt grunnlag svare at, ja, dette vil fungere. Jeg jobber ikke i Get selv, men jeg finner det svært lite sannsynlig at de bruker MAC-filter. Jeg tipper det er helt standard DHCP, ikke noe mikk-makk. Som du helt sikkert er klar over, så vil utfordringen være å få lys i SFP-en, men ettersom du snakker fagspråk, så regner jeg med at du også er komfortabel med å koble fiber uten å få smuss på den.

Hva som er korrekt bølgelengde er også vanskelig å svare på, men som du også skriver, så er det ikke uvanlig å finne 1550 og 1310 på vanlig WDM.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk du til dette larstobi? Jeg har lyst til å gjøre det samme selv, men i mitt hus kommer det koaks, og ikke fiber. Vil det fungere med et koaks-til-Ethernet adapter, eller er jeg stuck med kabelmodem fra Get?
Sist endret av snuggles; 14. februar 2017 kl. 20:48.
Jeg har ikke noe erfaring med GET, men har dere lest tråden som omhandler det samme temaet på Altibox sitt nett?
https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922
Er vel ikke helt utenkelig at de bruker et lignende system, og det dere snakker om her er fult mulig å gjøre på Altibox sin fiber, faktisk forholdsvis enkelt også selv om de sier at "Det er umulig"

EDIT:
Hva slags bølgelengde som er i fiberen skal jo stå skrevet på fiberadapteren som hører til utstyret.
I disse HET3012-boksene som altibox bruker står bølgelengden skrevet inni boksen, som forøvrig er 1550/1310
Sist endret av varg300; 15. februar 2017 kl. 22:05.
▼ ... over et år senere ... ▼
update? har pømsket på det samme, selv har jeg desverre "sc" connector på fiberen, som gjør at jeg må kjøpe en adapter for å få kabelen inne i en sfp.(https://www.fibertronics-store.com/L...ADLCSC9-MF.htm) problemet er at jeg ikke vet om det vil funke, pga evt mac filter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zaqtik Vis innlegg
update? har pømsket på det samme, selv har jeg desverre "sc" connector på fiberen, som gjør at jeg må kjøpe en adapter for å få kabelen inne i en sfp.(https://www.fibertronics-store.com/L...ADLCSC9-MF.htm) problemet er at jeg ikke vet om det vil funke, pga evt mac filter?
Vis hele sitatet...
Kjøp patchesnor med SC-LC. Sjekk og fargen på fiberconnectoren. Er den grønn er det APC, og du må ha skøytestykke for APC. Det går på vinkelen på connectoren, og det må stemme heile vegen. Må du gå frå APC til UPC må du evt. bruke patchesnor med forskjellig i kvar ende.

Viare så er det avgjerande om det er GPON-nett eller ikkje. I et GPON-nett må du generelt bruke CPE frå nettverkslevrandøren. Om du i tillegg har idioti som RF overlay for TV er det garantert umulig å bruke eige utstyr.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kjøp patchesnor med SC-LC. Sjekk og fargen på fiberconnectoren. Er den grønn er det APC, og du må ha skøytestykke for APC. Det går på vinkelen på connectoren, og det må stemme heile vegen. Må du gå frå APC til UPC må du evt. bruke patchesnor med forskjellig i kvar ende.

Viare så er det avgjerande om det er GPON-nett eller ikkje. I et GPON-nett må du generelt bruke CPE frå nettverkslevrandøren. Om du i tillegg har idioti som RF overlay for TV er det garantert umulig å bruke eige utstyr.
Vis hele sitatet...
Loqal i Trondheim hadde ihvertfall RF ut fra modemet før, vet ikke om de har gått over til IPTV nå?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Update fra OP?
Vil gjøre det samme..