Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1350
Jeg var inn på en nettbutikk samtidig som jeg hadde facebook oppe, like etterpå fikk jeg målrettet reklame fra nettbutikken i facebook.

Jeg synes ikke facebook trenger å logge alt jeg gjør på nettet!
Hva heter teknologien som gjør dette mulig? Er det javascript eller cookies, og hvordan deaktiverer jeg slike funksjoner i Firefox? Finnes det en fin addon som gir meg en liten beskjed når nettsider prøver å hente ut slik informasjon?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
1. det er ikke facebook som logger, når du besøker nettsider lagres det cookies på maskinen din og disse leser facebook for å gi deg målrettet reklame.
2. bare å gå under innstillinger og let etter cookies så finner du det. du vil derimot miste en hel del funksjonalitet som du ikke er klar over at du trenger om du gjør dette.
3. de aller fleste nettsider bruker cookies, så om du skal ha varsling om dette hver gang tror jeg du blir frustrert.
Bruk adblock da slipper du reklame.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Bruk adblock da slipper du reklame.
Vis hele sitatet...
Det hjelper svært mye når TS vil stoppe tracking.

Vil ikke extensions som DoNotTrackMe og Ghostery stoppe dette?
Dette er vel egentlig det du leter etter:
DoNotTrackMe
Takk for svar!
Jeg bruker adblock, men tror denne reklamen var i tekstform.

OK, da var det ikke helt som jeg tenkte det, men hvis facebook leser av disse cookiesene vil jeg tro at de også logger det med det samme. Tror ikke dere? Coop foreksempel logger alt du kjøper hvis du bruker coop-kortet ditt og kommer med målrettede tilbud til deg. Facebook vil vel også holde på den informasjonen de kan få?

Hmm, nei jeg vil vel egentlig ikke deaktivere cookies helt.
Finnes det ikke forskjellige typer cookies, eller forskjellige "kjennemerker" på de forskjellige cookiesene slik at andre nettsteder, i dette tilfellet facebook, vet hvordan de skal bruke informasjonen som andre nettsteder har lagt igjen?
Cookies er vel basicly bare tekst-stringer eller verdier?
Skiller for eksempel DoNotTrackMe mellom "gode" og "onde" cookies og blokkerer de onde?
Sist endret av BakkiZ; 1. august 2013 kl. 23:35.
Ghostery, DoNotTrackme eller AdBlock+ med EasyPrivacy er å anbefale. I tillegg kan det lønne seg å skru av funksjonen for at noe fra facebook.com-domenet kan lastes fra noen andre sider enn Facebook selv.

Personlig kjører jeg Facebook og nettbank i en helt separat browser som har all fancy funksjonalitet deaktivert. I hovedbrowseren min kjører jeg EasyPrivacy+EasyList og NoScript. Blir fort litt mer jobb bare for å kunne se en video noen ganger, men det går seg til om du whitelister riktige domener.
Egyptisk Tempelkatt
Det er facebook som tracker deg, så lenge du har vært innlogget på en maskin vil den tracke alle sider du er inne på som benytter seg av "like" og facebook integrasjon. (Søk det opp..)

Den beste måten å fjerne dette på er en plug-in som blokkerer facebook utenom Facebook.com, hadde det selv før. Men deaktiverte det da ingenting som hadde med facebook-integrasjon å gjøre fungerte (veldig mye..)