Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2645
Heisann!

Er det noen lure idèer på åssen man skal huske LANGE passord?


Veldig seriøse bedrifter og sysadmins jeg har sett har hatt opptill 60 bokstaver, tall og spesialtegn som passord.

Hvordan i huleste heite skal de kunne huske denne kombinasjonen? Greit nok, noen er skikkelige masterminds, men er det noen fiffige måter som kan hjelpe til?
Jeg tok bare alle bokstavene i alfabetet og og alle tallene fra 0-9 inn i en randomizer så jeg fikk jeg ett jævlig passord. Som jeg skrev ned på en lapp i tilfelle jeg glemmer det.
Det er jo bare å øve på passordet. Jeg husker gjerne ganske rare kombinasjoner (greit nok ikke 60 tegn, nærmere 10), men det tok meg bare et par dager å huske hele utenat.
Husker jeg engang resettet passordet på Wow. fikk vel et passord med til sammen 13 bokstaver og tall. Klarte bare å huske det, så da ble det passordet. Du kan gjerne ha passordet på en lapp trygt hjemme, skriver du det mange ganger nok så ligger det bare i fingrene når du får et tastatur foran deg.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Hvor har du lagt denne lappen? (Eller hvor ville du lagt den?)

Har tenkt samme idèen, men hva om andre finner lappen?

Ser for meg sånn skikkelig Prison Break skjuling..
Forbinn hvert tall og bokstav med en gjenstand og lag en historie ut av det. Eller noe i den duren der.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Husker jeg engang resettet passordet på Wow. fikk vel et passord med til sammen 13 bokstaver og tall. Klarte bare å huske det, så da ble det passordet. Du kan gjerne ha passordet på en lapp trygt hjemme, skriver du det mange ganger nok så ligger det bare i fingrene når du får et tastatur foran deg.
Vis hele sitatet...
Akkurat sånn er det for meg noen ganger. Husker ikke passordet, men når jeg får et tastatur kan jeg skrive det inn..
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Den var ikke så dum!



1000 posts! yay!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
https://lastpass.com/ da slipper jeg å huske mer enn 1 passord.
På diverse sider å spill atm så har eg passord som er 22 bokstaver, tall og tegn langt. tok litt tid å blit vant til det, men nå går det heilt automatisk å bruke det. Er kun en vanesak, skriver du det samme om å om igjenn blir du nok vant til det, uansett kor langt det er.
Sist endret av rustibus; 23. august 2011 kl. 00:05.
Jeg pleier å lage passord som inneholder nære venners navn og fødselsdato.

eks:

Thomas-04.05.89

T0HO40M5A89S

Det fungerer bra og har aldri glemt et passord, om jeg glemmer fødselsdato eller noe så er det bare å sjekke skatteliste ol.
Sist endret av ZELDUR; 23. august 2011 kl. 00:10.
har et ganske langt passord til email, men det er bsicly bare flere av mindre passsord jeg har kobla på hverandre sån at det har blitt langt. ikke så vanskelig å huske siden jeg bare må huske rekefølgen av passordene å skrive in. : p

http://xkcd.com/936/ kan å være lettere å bare bruke forskejllige randome ord for å få et langt passord.

edit: oi ser at kidz linka xkcd linken før meg. :>
Sist endret av PoteterOgMolasse; 23. august 2011 kl. 00:12.
Bruker å si bokstavene og tallene i hodet mens jeg skriver de, helt til jeg får en slags rytme. Når rytmen er oppnådd ligger passordet i fingrene og i hodet.

så alle som vil ha passordet mitt, bare les på fingrene mine
Sist endret av Zalox; 23. august 2011 kl. 01:12.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg pleier å lage passord som inneholder nære venners navn og fødselsdato.

eks:

Thomas-04.05.89

T0HO40M5A89S

Det fungerer bra og har aldri glemt et passord, om jeg glemmer fødselsdato eller noe så er det bare å sjekke skatteliste ol.
Vis hele sitatet...
Hehe, hvor mange tror du det er som prøver å få tilgang til freak kontoen din for øyeblikket?

Jeg bruker faktisk det samme systemet, en venns navn, eller en gjenstand som jeg husker, skriver det for eksempel bakvendt, blander det med noen tall på punkter som jeg husker.
Sist endret av FarmerJoe; 23. august 2011 kl. 01:14.
Jeg lager en liten setning som jeg lager passord av f.eks:
I used to live at my mom's place, until I was twelve.

Blir da : Iutl@mmpuIw12
Der har du stor og små bokstaver, spesialtegn og tall

Så sier jeg bare hele regla inni meg, hver gang jeg skal skrive passordet
Her finnes det flere metoder.

Du kan foreksempel gå etter noe som er enkelt å huske når du ser på tastaturet. Er spesielt mønster.
Her har jeg laget sikksakk

1qazxdr5tgbnji9olki8uhbgt5rdxsw2

Ser du på tastaturet ditt når ser du at jeg starter over til venstre på tastaturet å lager en skrå linje nedover, når den er helt nede går det en skrå linje oppover. Når jeg havnet på "L" hopper jeg et hakk bort og gjør det samme med "K" som jeg gjorde med "1" som jeg starter med, men denne ganger ter den skrå linjen oppover.

En annen metode som er nevnt tidligere her er jo at du ser for deg at du går et spesielt sted.
Så forbinner du objekter med kodene.
Jeg bruker lastpass, der alle mine sikkerhetskoder til alle sider er genererte random bokstaver og tall på 20 tegn.
Jeg har dog skilt e-mail og lastpass selvsagt, slik at dette er 2 individuelle passord.

Lastpass passordet mitt består av 56 tegn, bokstaver/store og små og tall. Bytter dette annenhver måned.
E-mail passordet består av 20 tegn, av samme type som jeg husker.

(PS! Kan jo nevne at jeg er premium lastpass medlem, så bruker Lastpass app på android om jeg skal logge på andre steder enn hjemme)

Har da også jobbpassord til diverse adminsites og tilganger jeg må huske, på 10-20 tegn av random tall og bokstaver stort og smått.

Et under at jeg husker alt sammen, men alt rundt meg som har med data å gjøre, har jeg sørget for er godt beskyttet. Paranoid much.


Min metode, er da at jeg for eksempel bruker "Ola Nordmann bor i Norgesgate 24, i Oslo"
Som da i mitt hodet hadde blitt "0Nb1N24@0"
Og setter gjerne sammen dette sammen med flere andre kombinasjoner av slike ting. Av alt fra film, musikk, steder i nærheten, navn på bedrifter, familie og alder på søsken.. En veldig kjekk metode, som er vanskelig å knekke om du bruker den godt
Sist endret av MrCryptical; 23. august 2011 kl. 01:35.
Jeg skriver et banalt ord som kun jeg kan komme på (itilfelle noen jeg kjenner skulle prøve seg) som foreksempel aperunkanalkløe og bruker tall, der jeg kan bruke tall som bokstaver. F.eks @p3runk4n4lklö3 (alfakrøllen skal Spierdalai ha æren for)
Sitat av pidget Vis innlegg
Vis hele sitatet...
It would take a desktop PC
About 303 sexdecillion years
to hack your password
Favoritten min er egentlig bare en håndbevegelse.

F.eks 1234qwerasdfqwer1234, denne var veldig simpel, men noe alà dette lagres i muskelminne, som er det mest permanente løsningen man kan få tak i.
Jeg har stort sett bare "feil" som passord jeg, da blir jeg alltid minnet på det hvis jeg glemmer det.

"Passordet ditt er feil. Prøv igjen".
Jeg bruker som regel navnet på den første skjermen jeg hadde.
Før hadde jeg ''827534862427722286'' som standardpassord. Brukte bare T9-ordlisten på mobilen, valgte meg noen ord og satt de sammen. Gjør om knappene man trykker for å få bokstaver til tall. Ble vant til passordet etter hvert, men ble litt kjedelig å skrive alt sammen.

edit:
It would take a desktop PC
About 126 years
to hack your password

Legg til ett tegn og det vil ta ''About 773 billion years''
Sist endret av Heisenberg1; 23. august 2011 kl. 03:50.
En ting er å beskytte seg mot tilfeldig cracking (unngå korte passord, ord du finner i ordbøker, vanlige substitusjoner som A=4, E=3, T=7, osv.), men en annen ting er å unngå at andre snapper opp passordet mens du skriver det. Om du har et superlangt passord som består av et lett gjenkjennelig mønster, eller som tastes inn på en spesifikk del av tastaturet (f.eks. kun symbolrekka eller numpad) så er ikke passordet så trygt som du vil ha det til. Det samme kan sies om passord som <base>+nettside, f.eks. "hemmeligfreakforum1" og "hemmeliggmail1", siden det er trivielt å gjette samtlige passord om man tilfeldigvis mister étt.

Men selv med "superpassord" på 24+ tegn er det totalt krise om f.eks. en nettside lagrer dette i klartekst og blir kompromittert - i alle fall om du bruker dette passordet flere steder fordi du tror det er så supert. Tjenester som Lastpass er ofte ganske lure, ettersom hver nettside får et totalt tilfeldig og sikkert passord. Kombinér det med en backup på minnepinne og/eller DropBox og du kan ha med deg alle passordene dine overalt og kun huske étt.

Uansett så er det tryggeste (og enkleste å huske) passord som er lange setninger. Spesielt om det er noe som du kan se for deg i hodet, og som ikke er hverdagslig. F.eks. "Gorillaens gullfisk liker ikke banan" så kan du se for deg en gorilla som bærer rundt på en gullfiskbolle og forsøker å stikke en banan nedi. Se for deg hvordan gorillaen forsøker å smile i forsøket, og hvor snurt gullfisken er som blir tilbydt noe sånt. En følelsesmessig tilknytning til scenarioet gjør at du kan huske det i ekstremt lang tid, spesielt om det er et minne du drar fram igjen ofte. Legg på to symboler til slutt (hold inne shift og tast inn de to første sifrene i mobilnummeret ditt f.eks.) og variér litt på store og små bokstaver (men hold det logisk).

Fordelene med slike passord er at de er kjappe å skrive inn om du kan touch, har veldig mange ulike bokstaver og tegn, og de er nær sagt umulig å cracke uten å vite hele strukturen på passordet. Dermed er du ikke like utsatt om en større nettside blir kompromittert, så lenge de har benyttet seg av en eller annen hashingalgoritme fra det siste tiåret.
Sist endret av Dyret; 23. august 2011 kl. 04:12.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg har veldig lett for å huske tallrekker.

Ikke problem å huske konto.nr på mine 3 kontoer + kontoen på jobb som pengene går i.
Har selv et 14 siffer passord på dataen. Når jeg lager meg passord, gjør jeg slik:

23f45342h4098e712690


Så lærer jeg meg dette i løpet av noen minutter
jeg bruker de så mye at de sitter, har ofte med meg en lapp til jeg har lært meg de.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Hehe, hvor mange tror du det er som prøver å få tilgang til freak kontoen din for øyeblikket?

Jeg bruker faktisk det samme systemet, en venns navn, eller en gjenstand som jeg husker, skriver det for eksempel bakvendt, blander det med noen tall på punkter som jeg husker.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at han heter thomas og at han er født i det angittet dd-mm-åå?

On-Topic: jeg selv tar bare og skriver ned helt random tall og bokstaver blandet helt tilfeldig, var sånn jeg gjorde med passordet jeg snart har hatt i 10 år xD
Det er bra med hokus og pokus på tastaturet og helt tilfeldige kombinasjoner til du skal begynne og skrive det på ting uten qwerty tastatur :P