Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7018
Har lenge hatt lyst til å begynne med litt Arduino-utvikling, og fikk "ånden" over meg her om dagen. Bestilte et starter-kit, WIFI-shield, BT-modul, OLED-display, diverse lastceller og altslags småting fra Amazon og eBay.

Det tar nok en stund før jeg får alt dette, og i mellomtiden tenker jeg at jeg må skaffe meg en loddebolt. Hva anbefales for en nybegynner? Noe annet utstyr jeg "må" ha som ikke følger med i den lenkede starter-kittet? Jeg er ikke veldig stø på hånden (passer nok bedre i "grovsmed"-kategorien) så jeg regner med at jeg bør øve meg litt før jeg lodder i vei. Finnes det noe billig ræl man kan kjøpe som er beregnet for å trene på lodding?
Sist endret av steili; 25. november 2019 kl. 20:59.
Nei og ja. Anbefaler aldri en billig loddebolt eller stasjon for den saks skyld. Kjøpte en weller for 2.5 løk fra kjell.com

Fungerer bra, men den bolten jeg kjøpte fra bangood for 200 kroner fungerer enda bedre! Bruker kun den til 200

Den heter så mye som Mustool mt 883 og anbefaler den til enhver loddebenk. Så sant du ikke skal bedrive spesialisert lodding som for eks BGA lodding eller bytting av veldig små komponenter
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det kan være greit med en loddestasjon der du kan regulere temperaturen, da kan du regulere etter hva du skal jobbe med.
Hadde vurdert ts100, og ett sett tupper. Koster ikke skjorta og varmeelementet er plassert helt fram mot tuppen så rask varm
fx951 på aliexpress er helt ok (jeg kjøpte den fake Hakko-varianten.
(spørs kanskje på tuppstørrelsen du trenger.)
Bred støtte for tupper (bruker T12-C1 mye selv, en av de minste 45 graders flattuppene.
Den fake hakko fx-951 klarer også å drive ekte Hakko FM-2032 micro blyant, så det var et rimelig kompromiss.
Kun brukt min fake fx i noen mnd. nå, men den har gjort jobben hittil. Jeg kjører noe høyere temp enn "normalt", men jeg reparerer også iphoner, så litt hastighet i arbeidet forventes.
NB: ved langtidsbruk så blir håndtaket noe over varmt tempererert. Ikke noe brennende følelse, men mer "jeg merker varmen mer og mer". Dette kan dog være vinkel-basert, da jeg må lodde en del 90-graders.
Kan føles billig, men funker for prisen jeg gav.
Mtp hvor mange som Arduino-koser seg uten loddebolt (breadboard liksom), hvorfor føler du at du må ha loddebolt for å Arduino'e? Hvorfor ikke heller kjøpe en drøss med breadboards til å leke deg med?
TS100 er helt super, var akkurat mulig å få den under tollgrensa før, men det rekker du ikke før den fjernes til nyttår. Synes muligens prisen er noe stiv om man kjøper den i Norge.

Det finnes masse byggesett for å lære lodding. Start med enkle sett som har store komponenter så kan du se på de med SMD komponenter senere. Disse er også ekstremt rimelige fra Kina, men igjen, du får det ikke får tollgrensen fjernes.
Har akkurat startet med Rasperry pi selv, og kjøpte TS100, og et par ekstra tupper fra banggood.com. Funker fint den, og holder i massevis for det jeg bruker den til.
Jeg bruker denne her og den virker fett. Ikke den mest high end fancy merkevare bolten som finnes, men temperaturkontroll er en stor oppgradering fra de uten.

Forresten, ikke brenn fingrene dine. Da får du i beste fall en gigantisk blemme som etter verdt sprekker om til et betent kjøttsår som du må leve med i det som føles som et millennium.

Hilsen en uforsiktig idiot.
Du kan lodde istykker og sammen igjen hullmontert skrap som første ting. PC-strømforsyninger for eksempel er stort sett hullmonterte. Kan ha gøy komponenter å spare også. Kortslutt den store kondensatoren først.
Jeg kjøpte en weller loddebolt på clasi til 250kr, usikker på modellnavn men den var på 40w iallefall, jeg har ikke særlig greie på loddebolter men denne har 3 ledlys som lyser ned på arbeidsområdet og det er veldig praktisk selv om en loddestasjon man kan regulere tempen på er mer alsidig ved forskjellige typer loddeoppgaver
Sitat av freebird Vis innlegg
Jeg kjøpte en weller loddebolt på clasi til 250kr, usikker på modellnavn men den var på 40w iallefall, jeg har ikke særlig greie på loddebolter men denne har 3 ledlys som lyser ned på arbeidsområdet og det er veldig praktisk selv om en loddestasjon man kan regulere tempen på er mer alsidig ved forskjellige typer loddeoppgaver
Vis hele sitatet...
De funker fjell.

Ville gått for noe sånt, du kommer til å fucke opp de første boltene ganske kjapt. Jeg gjør det fortsatt, har brukt i stykker flere titalls stykker.

Men spørs jo litt om du er typen som bare skal ha noe til å funke, eller om du gjør deg flid med arbeidet ditt. Nå har jeg blitt så lat at jeg halvparten av tiden bare tvinner sammen ledninger og taper dem. Holder like permanent som lodding hvis du gjør det litt smart, men du må jo lodde I/O til kort og PC'er uansett.
Skal da godt gjøres å fucke opp en loddebolt. Er bare å bytte spisser etterhvert som de blir fucka opp, de kan byttes.

Har sånn Weller fra Clas O og den er helt grei. Ser nå den fåes i 25, 40 og 80W. Du bør nok gå for 25. Det du IKKE vil ha er en for sterk.
Sitat av freebird Vis innlegg
Jeg kjøpte en weller loddebolt på clasi til 250kr, usikker på modellnavn men den var på 40w iallefall, jeg har ikke særlig greie på loddebolter men denne har 3 ledlys som lyser ned på arbeidsområdet og det er veldig praktisk selv om en loddestasjon man kan regulere tempen på er mer alsidig ved forskjellige typer loddeoppgaver
Vis hele sitatet...
Min første loddebolt var akkurat den samme som den du snakket om. Den fungerte helt ok, men etter at jeg fucket opp spissen med å gjøre mye ymse greier viste det seg at i følge Clas Ohlson så var det ikke spesielt trivielt å få tak i nye spisser. Det fantes også et utrolig dårlig utvalg spisser til den. Jeg støtter ThinkpadX200, denne koster ikke allverden, og i det lange løp tror jeg man sparer på det
Jeg fikk meg den som går på gass fra dremel. Og er superfornøyd. Bruker til alt mulig og har mulighet og regulere temptatur. Lodder lenge på en fylling med gass
Som nevnt, så kommer du ofte veldig langt med bare breadboards og den typen kabler som følger med i starter kit. Hvis du skal lage noe mer permanent, så er det litt plassbesparende å lodde alt sammen, men det er også en risiko for å gjøre permanent skade på ting om du ikke er forsiktig.

Hvis du skal lodde, så anbefaler jeg en loddebolt med variabel termostat. Det er positivt om denne har flere spisser for ulike typer oppgaver, men ikke et must. Det er også veldig lurt å kjøpe til en såkalt "third hand", slik at du har noe som holder ting fast mens du holder loddebolten i en hånd og tinnet i den andre. I tillegg trenger du da selvfølgelig loddetinn (uten bly, med mindre du har avtrekk), og helst noe til å fjerne loddetinn med. Til fjerning er det flere varianter, hvor de mest populære er en manuell vakuumpumpe som suger bort flytende tinn, og et flettet kopperbånd på rull som tiltrekker seg tinnet.

Når loddebolten og tinnet er på plass, så kan du øve deg litt ved å forsøke å bygge strukturer av ståltråd. Begynn med å klippe opp biter på 20-30 cm og lag et slags rutenett ut av det, ved å lodde to og to trådbiter sammen i skjæringspunktene rutenettet danner. Denne øvelsen gir deg også et pekepinn på hvor lenge du kan kludre med loddebolten før komponentene blir alt for varme, ettersom fingertuppene dine vil kjenne det når du har varmet for mye. Etter en liten stund, så burde du få feelingen på hvordan dette fungerer, og derfra er det å øve på å bruke riktig mengde loddetinn og ikke skape kortslutninger. Finnes en drøss av videosnutter online om hvordan man trener mer derfra.

Hovedsaklig, så er det lurt å være bevisst på hvilke komponenter som tåler varme dårlig, hvilke ting du skal lodde sammen i dette øyeblikket (og hvilke ting som ikke skal loddes sammen!), samt nøyaktig hvor loddebolten er hen når du griper etter den i blinde.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for all hjelp! Har reservert en DuboTech loddebolt som lenket til i et av svarene ovenfor og bestilt en "third hand" fra eBay.

Har i utgangspunktet tenkt å starte med breadboards etc, men vil gjerne ha muligheten til å lodde komponenter hvor det ikke er mulig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
"Det du IKKE vil ha er en for sterk."
må si jeg ikke er helt enig i det, kjøpte selv en 60W fra eBay med utbyttbare spisser. Og fake termostatreg. Den gikk istykker pga litt uforsiktighet men jeg kjøpte bare en ny en. Nå er det ikke sikkert den faktisk er så mye som 60W men for å lodde litt tykkere ting blir det fort for lite varme input.