Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 762
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg har ganske nylig startet opp på behandling med Ritalin og er under opptrapping. Jeg har gått på 40mg en periode og har hatt god effekt synes jeg. Ingen problemer.

I natt derimot har jeg ikke fått sove noen ting. Jeg stod opp tidlig i går, og tok medisinen rundt 09. Det er to timer tidligere enn jeg ellers har tatt den. Jeg var trøtt i 23-tiden og klar for å sove, men fikk ikke lagt meg før nærmere 02 og var da lys våken igjen. Resten av natta ble bare økende stress og en følelse av angst (har lite erfaring med angst *bank i bordet* men økt puls, vondt i magen og motorisk uro). Endte med å ringe inn syk til jobb i dag, noe som sitter langt inne for meg å gjøre.

Jeg har aldri klart konseptet med å slappe av og ikke tenke på noe til man sovner, slik som alle råder en til å gjøre. Jeg stresser meg opp med at jeg ikke får sove, blir redd for å komme på jobb i en udugelig tilstand også ruller som regel den ballen en stund helt til jeg til slutt sovner, eller drar på jobb og er trøtt. Men nå ble det mye mer intenst, er helt gåen, svetter og skjelver og innser at jeg ikke kommer meg ut døra før det her gir seg.

Det er vel god grunn til å tro at dette er en nedtur, så.. Er det noen som har noen gode råd som funker? (ikke illegale rusmidler)
Jeg tenker først og fremst at jeg tidligere har sovet gjennom denne fasen, så jeg kommer til å ringe legen min så fort det er virketid og høre om hva jeg kan gjøre for å unngå det her ift dosering osv. Men dersom noen har lignende erfaring er jeg interessert i å høre!
Få resept på cirkadin og ta en sånn en time før du legger deg. Så sover du som et barn. Eller ta ritalinen din litt tidligere. Går på 90mg sjøl som jeg tar på morgenen. Er bare en vanesak å legge seg på stims.