Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5660
Har endel spørsmål ang kjøring i cannabis tilstand. Hvor mange freaks som kjører, hvordan det påvirker kjøringen din og hva dere tenker om folk som gjør det?

Jeg har kjørt i cannabis tilstand i 3 år nå og føler ikke at det endrer noe særlig på kjøringen min. Blir heller mer oppmerksom og konsentrert når jeg kjører
Det kan godt hende at det oppleves for deg og mange som om man har god kontroll når man kjører etter å ha røykt. Statistikk tilsier jo også at det ikke er på nær like risikabelt som å kjøre etter alkohol innabords. Tror at hvis du får nok søvn-mangel kan også dette være mer farlig bak rattet enn etter å ha røykt. Det er jo også forskjell på en som røyker ofte og en som sjeldent røyker på hvordan man takler rusen bak rattet.
Når det er sagt så er det fortsatt en utrolig dum ting å gjøre slik jeg ser. Allmenntilstanden er jo faktisk påvirket og det skal bare en feil til før en ulykke er ute. Cannabis-rusen gjør enn mer sårbar for at noe kan gå skeis. Reaksjonsevnen blir dårligere hvis noe skjer, sånn er det bare. Jeg mener som bilist at man skal gjøre sitt ytterse for å være trygg og i en normal-tilstand i trafikken eller la bilen stå i en del timer.
Tror du kan se den generelle oppfatningen til folk her; https://freak.no/forum/showthread.php?t=308123 - dette gjaldt ikke cannabis, men jeg merker jeg fortsatt har samme holdningen til cannabis som med hvilket som helst heavy droger, når det er snakk om trafikksikkerhet. Og derfor livene til folk.

Jeg blir litt sur over at folk ufarliggjør cannabis så mye som de gjør, kommer fra en som røyker i blant selv. Men hvis det ikke endrer noe på deg/kjøringen din så er det vel ikke noen grunn til å gjøre det da? Klart det er mange faktorer som spiller inn, toleransen din for eksempel. Hadde jeg fyrt en og satt meg i en bil hadde jeg garantert vært en vesentlig større risiko enn en edru person, det er mulig jeg hadde vært en bedre sjåfør enn deg, eller dårligere. Det er veldig individuelt. Men synes det er litt leit at jeg må behandle alle andre trafikanter som om de er ruset?!

Og det er jo slik at om du kommer borti en ulykke, selv om det ikke er din feil så ryker forsikringen din med en gang om det blir mistanke om at du er ruset, skylden blir fort din også. Mye som kan følge med det, økonomisk, samvittigheten din - muligheter for jobb? Det er vel noe å tenke på, at du flytter på flere tonn når du kjører. Det skadepotensialet du har kan være enormt etter hvor høy fart du har.

Kort svar? Ikke greit, men det er en realitet at folk gjør det. Trodde ikke jeg skulle si det, men for en gangs skyld heier jeg på politiet. :/
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg håper og skulle ønske at du ble stoppet, arrestert og fratatt førerretten på livstid. Gjerne med ubetinget soning og ei klekkelig bot i boliglånsstørrelse.

Sier vel egentlig mer enn nok om hva jeg synes om ruskjøring.
Jeg tenker at hvis du med viten og vilje kjører bil i påvirket tilstand, være seg mangel på søvn, alkohol, narkotika, sterke medisiner etc så er du et rasshøl jeg håper smadrer bilen uten å komme til alvorlig skade.

Jeg kjører mye bil, jeg kjører også ganske mye bil med barna mine og det er få ting som gjør meg mer forbannet enn folk som med viten å vilje setter deres liv og helse i fare.

La bilen stå når du er påvirket. Hvordan «du føler deg» er fullstendig irrelevant.

Og jada, det finnes dårlig sjåfører, kanskje er det noen som er så dårlige at du er en bedre sjåfør ruset enn de er edru, men nei! Den vurderingen er ikke opp til deg!
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man er langt utpå bygda og snakker om veier utenfor allferdsvei må det være greit å kjøre litt påvirka
Nå er jeg en av de som mistet førerkortet mitt uten å ha kjørt i rus påvirket tilstand. Men jeg mener at en burde være edru når man kjører bil, det er ikke så vanskelig.

Enten så ruser du deg, eller så kjører du. Det er en sjanse som ikke er verdt å ta i mine øyer. Dersom du er uheldig og skader deg selv så er det jo din egen feil, men i trafikken så utsetter du ikke bare deg selv men andre mennesker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når man er langt utpå bygda og snakker om veier utenfor allferdsvei må det være greit å kjøre litt påvirka
Vis hele sitatet...
Men hvorfor du? Er det folk som har legitime årsaker, som må ha noe for å roe nervene fordi de ikke klarer å komme ut døra eller noen som ikke klarer å flytte benet sitt engang pga smerter så er det en ting. Så sant det gjøres i samråd med lege. Men la meg få høre den helt vilt idiotiske tankegangen som sier at det er greit å risikere ditt eget eller andre sine liv for en kjøretur du strengt tatt kan ta senere. Er det kjedsomhet? Du må jo være et troll
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når man er langt utpå bygda og snakker om veier utenfor allferdsvei må det være greit å kjøre litt påvirka
Vis hele sitatet...
Nei, det må faktisk ikke det. Ulykker kan skje selv "utpå bygda".
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dazezone Vis innlegg
Nei, det må faktisk ikke det. Ulykker kan skje selv "utpå bygda".
Vis hele sitatet...
Ok, ca 1 gang i året kjører jeg veldig påvirket ned fra en tradisjonsfest som vi har vært år.

Det bor ingen der jeg kjører, er for å komme meg til hovedvei. Der lar jeg bilen stå og bli henta

Har aldri gått galt, verste som kunne skjedd er da sette seg fast i grøfta.
Gjort dette 10 år pluss

Dette er altså ikke greit mener du?
Anonym bruker
"Hoppende Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare å vente 1 time etter røyk. Puss tenna og munnskyll pga spytteprøve. + cleareyes.
Men anbefaler ingen å kjøre ruset. Hasjrusen varer såpass kort at man kan vente til det er helt over før man kjører.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasjrusen varer såpass kort at man kan vente til det er helt over før man kjører.
Vis hele sitatet...
Og med kort mener du?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For mitt vedkommende kan jeg lett ta meg et par trekk og så jobbe/trene/kjøre osv. "A little goes a long way" som de sier, så å røyke seg helt stein før man kjører er uansvarlig.

Å ta seg et par drinker for så å jobbe/trene/kjøre osv. er glemmesak ettersom det slår av hjernen og delayer reaksjonstiden din med flere sekunder. Cannabis, i små mengder, bare "fargelegger" ens tilværelse uten å komme i veien for kognitive eller motoriske funksjoner.
Kjører påvirket hver dag. Det er ca like farlig som å kjøre når det er mørkt, ref. Folkeopplysningen på NRK
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare å vente 1 time etter røyk. Puss tenna og munnskyll pga spytteprøve. + cleareyes.
Men anbefaler ingen å kjøre ruset. Hasjrusen varer såpass kort at man kan vente til det er helt over før man kjører.
Vis hele sitatet...
Du kan slå ut over ett døgn etter at du har røyka med spyttetest, snakker av egen erfaring.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis, i små mengder, bare "fargelegger" ens tilværelse uten å komme i veien for kognitive eller motoriske funksjoner.
Vis hele sitatet...
Hvor sikker er du på at det er tilfelle for enhver som innehar retten til å kjøre bil i hele Norge? Hvordan vet du at det ikke er andre faktorer som spiller inn også? For å ta et eksempel på et annet tema, jeg kjenner flere kampsportutøvere med varierende ferdighetsnivå. De som er på meget høyt nivå kan lett sparre f.eks thaiboksing etter å røyka en feit en, ingen motoriske problemer, ingen slagreddhet og lignende. Mens de som er på litt lavere nivå og ikke har motorikken like innøvd får en mildt sagt ubehagelig opplevelse og det flyr armer og bein i alle retninger. Poenget er det samme når det gjelder bilkjøring, at ikke alle har de samme forutsetningene kognitivt og motorisk. Det blir kanskje litt ekstremt å sammenligne reaksjontid og motorikk i kampsport med det å kjøre bil, men jeg synes poenget består. Hvertfall når innsatsen er høyere. Hjelper ikke å si at "Jammen... kompisen min kjører jo forsiktig og bra som bare det når han har røyka...?" når du kolliderte front mot front fordi du skækka ut og la deg over i motsatt fil på en vei ute på landet. Det er i mine øyne ganske farlig å bare anta at fordi det går bra å kjøre bil i beruset tilstand for noen, så går det helt fint for alle andre også.

Ingen kan stoppe deg i å sette deg bak rattet skækk og kanskje det går helt fint for deg, men hvertfall ikke oppfordre andre til å gjøre det samme!
Sist endret av brennesle; 5. januar 2019 kl. 15:15.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Kjører påvirket hver dag. Det er ca like farlig som å kjøre når det er mørkt, ref. Folkeopplysningen på NRK
Vis hele sitatet...
Samme, derfor kjører jeg kun påvirket når det er lyst
På generelt grunnlag kan jeg ikke se at noen burde argumentere for at det er Ok. På lik linje med erfaring etc er det åpenbart at det er høyere risiko for å skade seg selv, og eller andre under påvirkning? Dette gjelder påvirkning, uegnet mental tilstand, søvnmangel etc.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, ca 1 gang i året kjører jeg veldig påvirket ned fra en tradisjonsfest som vi har vært år.

Det bor ingen der jeg kjører, er for å komme meg til hovedvei. Der lar jeg bilen stå og bli henta

Har aldri gått galt, verste som kunne skjedd er da sette seg fast i grøfta.
Gjort dette 10 år pluss

Dette er altså ikke greit mener du?
Vis hele sitatet...
Er såklart bra at du ikke kjører ruset på hovedvei og tar ansvar sånn sett, men det er fortsatt ulovlig uansett hvordan man forklarer det. Selvom ingen bor der og veien du kjører blir sjeldent brukt vet du aldri hva som kan skje neste gang. Blir litt confirmation bias å tro at ingenting kan gå galt, selv om sjansene er små og det har gått fint så langt.
Når det kommer til akkurat cannabis burde det vært lovlig. Generelt sett og utifra observasjoner har jeg merket at folk flest er mer oppmerksomme og kjører saktere påvirket av cannabis, så lenge man er vandt med stoffet.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett hvordan man vrir og vender på det er man en komplett idiot om man kjører påvirket.

Spiller ingen rolle om det er 1 gang i året fra en fest. Er du påvirket så la bilen stå.

Folk som kjører i rusa tilstand må gjerne skalle hodet sitt i en murvegg til det svartner. Nei, snakker ikke om snus, kaffe, paracet osv.

Finnes ingen unnskyldninger...
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rusmidler og tunge kjøretøy i høy fart er en dårlig kombo.

Veldig kjedelig hvis noen skal miste livet fordi en tulling røyker seg høy før han/hun setter seg bak rattet.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes masse unnskyldninger, som i mitt tilfelle, der det ville vært mer uforsvarlig å gå så lang, så kaldt og så rusa på alt mulig.

Når det ikke kjører eller går mennesker der, altså aldri på akkurat denne veien, ser jeg ikke problemet
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Finnes masse unnskyldninger, som i mitt tilfelle, der det ville vært mer uforsvarlig å gå så lang, så kaldt og så rusa på alt mulig.

Når det ikke kjører eller går mennesker der, altså aldri på akkurat denne veien, ser jeg ikke problemet
Vis hele sitatet...
Det er da vel ingen unnskyldning i det hele tatt.
Er du så rusa at du risikerer livet med spasertur så er du ihvertfall for rusa til å kjøre bil.
Løsning? Ikke rus deg.
Selvforskyldt "problem" om jeg noensinne så et.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
> Folk som kjører i rusa tilstand må gjerne skalle hodet sitt i en murvegg til det svartner. Nei, snakker ikke om snus, kaffe, paracet osv.

Har på følelsen mange i denne tråden ikke vet hvordan en mild hasjrus er. De bare generaliserer og grupperer det inn under all annen form for rus og det mentale bildet de har av alkoholikere og pille- og sprøytenarkomane.

Nikotinkick på snus kan også være livsfarlig i trafikken. Det er som å være drita full, dog det kun varer i et par sekunder. Like farlig vil jeg påstå det er å være skjelven og skvetten av alt for mye kaffi, som kan føre til panikk og i verste fall et illebefinnende.
Det er like farlig å kjøre bil påvirket av cannabis som det er å ta seg en kveldstur når det er mørkt ute.
Per dags dato har vi faktisk ikke noen god måte å regne ut hvor mye en person er påvirket og det er det som er problemet, man kan fint sette seg i bilen noen timer etter inntak, man vil være kjørbar.
Problemet kommer når du setter deg i bilen rett etter inntak, da vil kognitive evner være noe svekket og da har man ikke så å gjøre bak rattet og en slik person tas på lik linje med en som har ventet noen timer med å kjøre og det er fordi man kan ikke måle hvem av de som er mest beruset slik man kan med alkohol.

For å være helt ærlig så ser jeg ikke noe galt i å kjøre i hasjrus, men det er ulovlig så derfor gjør jeg det ikke.
Jeg har ingen problem med at andre gjør det og kan fint sitte på med folk som kjører i hasjrus.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
> Folk som kjører i rusa tilstand må gjerne skalle hodet sitt i en murvegg til det svartner. Nei, snakker ikke om snus, kaffe, paracet osv.

Har på følelsen mange i denne tråden ikke vet hvordan en mild hasjrus er. De bare generaliserer og grupperer det inn under all annen form for rus og det mentale bildet de har av alkoholikere og pille- og sprøytenarkomane.

Nikotinkick på snus kan også være livsfarlig i trafikken. Det er som å være drita full, dog det kun varer i et par sekunder. Like farlig vil jeg påstå det er å være skjelven og skvetten av alt for mye kaffi, som kan føre til panikk og i verste fall et illebefinnende.
Vis hele sitatet...
Har røyket i 10 år, så nei, jeg generaliserer ikke. Men har i mine yngre dager sittet på med høye folk og det er ikke alltid like sikkert. Et par kræsjer og jeg er totalt imot kjøring i rusa tilstand. Men, jeg er helt enig med kaffeshake og nikotinsjokk. Man skal være ved sine fulle fem når man kjører.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nikotinkick på snus kan også være livsfarlig i trafikken. Det er som å være drita full, dog det kun varer i et par sekunder. Like farlig vil jeg påstå det er å være skjelven og skvetten av alt for mye kaffi, som kan føre til panikk og i verste fall et illebefinnende.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man enkelt og greit ikke skal kjøre bil om man ikke føler seg i god form selv om man er edru, uansett om det er fordi man er trøtt, har tatt 3 snus for mye under leppen, har drukket altfor mye kaffe, har influensa, har panikk, er emosjonelt i total ubalanse, om man må drite så hardt man ikke klarer å konsentrere seg, har lavt blodsukker, etc. Uansett om du tror du er verdens desidert beste sjåfør, så tror jeg faktisk foreldrene til de du potensielt meier ned fordi du er egoistisk og arrogant driter langt i det. Det å kjøre bil er farlig, og du leker ikke kun med ditt eget liv.
Det sinken skriver over er så absolutt riktig.
Det gjelder ikke bare rus, men generell uegnet form til å operere en maskin bil eller hva det måtte være.
Det kan være farlig for deg selv og alle andre.
Det er gjerne seg selv som er den dårligste til å avgjøre sin egen form hva angår rus, så der burde det være en absolut nogo!
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som går igjen i hele tråden er, som vanligvis skjer med slike spørsmål: fornuftige folk argumenterer med at det er ingen god grunn for å kjøre rusa.
Til hvilken grad det hemmer hver enkelt <i>kan kanskje</i> diskuteres, men det hjelper ihvertfall ikke!

Så kommer de vanlige narkisene med utsagn som "er ingen der jeg kjører likavel" og "jeg kjører helt fint rusa jeg".
Jada, jada. Alt går bra helt til det ikke går bra lenger. Ingen planlegger en ulykke - og den minst skikkede personen til å avgjøre om du er for rusa til å kjøre eller ikke er alltid <i>deg selv</i>.
Kjøring gjør man i nøktern tilstand, ferdig snakka. Jeg driter i egen sikkerhet og tenker heller på alle de andre som kjører rundt, for i motsetning til dem har DU et valg i sett situasjon.
Sist endret av Coffern; 7. januar 2019 kl. 05:30.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er like farlig å kjøre bil påvirket av cannabis som det er å ta seg en kveldstur når det er mørkt ute.
Per dags dato har vi faktisk ikke noen god måte å regne ut hvor mye en person er påvirket og det er det som er problemet, man kan fint sette seg i bilen noen timer etter inntak, man vil være kjørbar.
Problemet kommer når du setter deg i bilen rett etter inntak, da vil kognitive evner være noe svekket og da har man ikke så å gjøre bak rattet og en slik person tas på lik linje med en som har ventet noen timer med å kjøre og det er fordi man kan ikke måle hvem av de som er mest beruset slik man kan med alkohol.

For å være helt ærlig så ser jeg ikke noe galt i å kjøre i hasjrus, men det er ulovlig så derfor gjør jeg det ikke.
Jeg har ingen problem med at andre gjør det og kan fint sitte på med folk som kjører i hasjrus.
Vis hele sitatet...

Alt avhengige av mengde og person. Det er annerledes å sitte på med en som har drukket en 0.33l øl og en liter sprit.

Det er også forskjell fra en som tok en liten joint for en time siden enn en som nettopp røyka de heftigste bongtrekkene.

Folk takler det forskjellig. Selv takler jeg det meget bra og kjører påvirket hver dag. Ikke rusa, men påvirket.
Sist endret av venstrehook; 7. januar 2019 kl. 08:35.
«Selv kjører jeg påvirket hver dag». Det er liksom et dårlig utgangspunkt for å diskutere dette temaet da du logisk alt er forutbestemt.
Når mennesker drikker en liter sprit og tar en xanax virker det ofte lurt å ta en xanax til - men er det lurt? Nei, men under påvirkning kan enkel logikk svikte.
Er slike som deg som gjør at jeg virkelig gleder meg til selvkjørende biler tar helt over. Kjøring ruspåvirket er helt ekstremt idiotisk og egoistisk. Selv om du føler deg i 100 er du ikke det, du er ruset og kan potensielt skade andre. Skjerp deg, kjør rusfri.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Så konklusjonen er kjør rusfritt uten unntak?

Hva om du er på hyttetur og har drukket 5-6 øl og din partner får et illebefinnende som gjør at du ikke kan vente på ambulanse?

Er du flink gutt og lar henne dø? Eller blir det kjøretur?
Sist endret av Carmex; 7. januar 2019 kl. 13:16.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Så konklusjonen er kjør rusfritt uten unntak?

Hva om du er på hyttetur og har drukket 5-6 øl og din partner får et illebefinnende som gjør at du ikke kan vente på ambulanse?

Er du flink gutt og lar henne dø? Eller blir det kjøretur?
Vis hele sitatet...
I dette scenariet, hvorfor kan du ikke vente på ambulanse eller ambulansehelikopter?

Hvilken type illebefinnende gjør at du dør hvis du ikke kjører i beruset tilstand kontra venter på at et kjøretøy med trenet mannskap og medisinsk utstyr kommer til deg?
Sist endret av Svartbak; 7. januar 2019 kl. 13:24.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Så konklusjonen er kjør rusfritt uten unntak?

Hva om du er på hyttetur og har drukket 5-6 øl og din partner får et illebefinnende som gjør at du ikke kan vente på ambulanse?

Er du flink gutt og lar henne dø? Eller blir det kjøretur?
Vis hele sitatet...


Veldig enkelt.
Du sitter på telefonen med 113 og sørger for at personen med illebefinnende holder seg våken og du overvåker puls etc fram til ambulanse / helikopter kommer.

Du kan ikke overvåke personen med illebefinnende når du kjører bil.


Var det noe mer du skulle fram til?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er dere spinnville, glad jeg ikke blør i hjel et eller annet sted for jeg var på tur med en av dere, om du må kjøre, kjører du.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er dere spinnville, glad jeg ikke blør i hjel et eller annet sted for jeg var på tur med en av dere, om du må kjøre, kjører du.
Vis hele sitatet...
Du vet at hvis du "blør ihjel" så er det større sjangse for at du overlever om en person står å holder press på såret ditt enn at personen dumper deg i baksetet og kjører.

Så vet du det.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er dere spinnville, glad jeg ikke blør i hjel et eller annet sted for jeg var på tur med en av dere, om du må kjøre, kjører du.
Vis hele sitatet...
Svar på spørsmålet da. Hvordan skal en biltur i baksetet med en full fyr stoppe den blødningen?

Hva med å lære seg førstehjelp og mens du venter på at ambulansen kommer, stabiliserer du tilstanden til vedkommende slik at de ikke blør ihjel eller går i sjokk.
Tenker det er super idiotisk og at du burde skamme deg om du gjør det. "Jeg har røyka hver dag i flere år, så blir så vidt fjern lenger" osv. blir for dumt

Jeg har kjempe høy toleranse selv, men av og til kan jeg bare sone ut og bli grønnsak i tt par sekunder selv om jeg ikke er skeiv (skjer for så vidt til vanlig også men det blir vel mer dagdrømming).

En kar jeg kjente før kjørte forresten ut fra gårdsplassen sin også på en bilvei og ble kjørt på fra siden av en dame som gikk i seksti! Tullingen så jo bare til siden av vane men ikke for å egentlig sjekke da han var fjern. To smadra biler og to skada mennesker bare pga. han skulle ta seg et par bong trekk før han skulle kjøre til butikken.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Svar på spørsmålet da. Hvordan skal en biltur i baksetet med en full fyr stoppe den blødningen?

Hva med å lære seg førstehjelp og mens du venter på at ambulansen kommer, stabiliserer du tilstanden til vedkommende slik at de ikke blør ihjel eller går i sjokk.
Vis hele sitatet...
Komme raskere frem?

Eller om ingen har telefon? Mye som kan skje, dere kan ikke si 100% at det alltid er galt å kjøre påvirket
Sist endret av Carmex; 7. januar 2019 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Alt avhengige av mengde og person. Det er annerledes å sitte på med en som har drukket en 0.33l øl og en liter sprit.

Det er også forskjell fra en som tok en liten joint for en time siden enn en som nettopp røyka de heftigste bongtrekkene.

Folk takler det forskjellig. Selv takler jeg det meget bra og kjører påvirket hver dag. Ikke rusa, men påvirket.
Vis hele sitatet...


Fy faen. Det verste er at du tror på det du selv sier her... på vegne av oss som ikke vil ha rusa folk på veien, vennligst lever lappen fra deg, forbanna idiot. Håper lappen din ryker ASAP
Jeg har selv i en lengre periode av livet røkt hasj daglig, på det meste gikk det vel ca 3 g/dag eller mer.
På den tiden ble jeg egentlig ikke ruset av å røyke, var mer for å opprettholde en ny normaltilstand.
Jeg er rimelig sikker på at jeg etter å ha røkt flere ganger i løpet av dagen, fint kunne utført de fleste oppgaver minst like bra som som de fleste andre som ikke hadde inntatt noen form for rusmidler, men det er ikke dermed sagt at det er greit å sette seg bak rattet på en bil å kjøre.
Og som andre har nevnt er det stor forskjell på en som røyker cannabis daglig og en som tar seg en joint en sjelden gang, og om jeg måtte velge, ville jeg mye heller sitte på med en stoner som er en erfaren sjåfør fremfor mange andre som ferdes på veien.
Men igjen, det at mange under påvirkning av cannabis er i stand til å kjører like bra som mange andre, er ikke grunn god nok til at det å kjøre under påvirkning av cannabis er greit.

Til dere som mener at det er greit å kjøre påvirket av cannabis, tenker dere også at det er helt greit at en alkoholiker som bare har drukket 4-5 halvlitere over noen timer også er trygg i trafikken?
For jeg er ganske sikker på at en alkoholiker med en promille som ville fått de fleste andre til å snøvle og sjangle, fint kan være i stand til å utføre mange oppgaver tilsynelatende like godt som noen uten påvirkning av alkohol.
Men, det er så lenge det ikke skjer noe uforutsett, for i det øyeblikket en farlig situasjon oppstår, kan det være veldig små marginer som utgjør veldig store forskjeller på utfallet.
Det er i disse situasjonene man fungerer best når man er opplagt og upåvirket av noen som helst form for rusmiddel, uansett hvor høy toleranse man måtte ha.

Og hvordan skulle et eventuelt lovverk utformes, dersom man skulle gi rom for at rusavhengige ikke nødvendigvis er like ruset som noen som bare bruker rusmidler sporadisk?
Nei, det ville blitt heller meningsløst, lovverket må utformes for normalen ikke unntakene, og som andre allerede har påpekt, er edruelighet ett av kravene til å ha førerkort.
Så dersom du ikke er i stand til å kjøre bil uten å være påvirket av cannabis, så har du ganske enkelt ikke noe på veien å gjøre, selv om det veldig ofte går bra.

En annen ting å tenke på, er hvilke konsekvenser det kan få dersom man skader seg selv eller andre i en bilulykke, dersom det blir oppdaget at man var ruset når ulykken skjedde.
Det er ganske enkelt ikke verdt å ta sjansen på å kjøre under påvirkning av cannabis, de potensielle konsekvensen er ganske enkelt for store til at det kan anses som forsvarlig, uansett hvor god sjåfør man selv måtte mene at man er under cannabispåvirkning.
mtp noen land har opp til 0,8 promille så tenker jeg man burde kunne ta 2-4 øl over en periode og fortsatt kunne kjøre.

Spør du meg kunne grensa vært 0,4 eller 0,5.

På en annen side så er dette et komplekst tema, da det er mange uten promille som aldri burde vært i trafikken i det hele tatt, så overall bør det være ulovlig å kjøre i påvirket/ruset tilstand, selvom kanskje JEG hadde klart meg bedre enn andre.
Sist endret av Superspurv; 7. januar 2019 kl. 18:53.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjørt i 10+ år, i 3-4 år jobb der man kjørte hver eneste dag - har vært påvirket av thc 98% av gangene.

Hadde gjerne med vape i bil og røykte underveis når jeg kjørte lange dagsturer.
Aldri vært involvert i ulykker, blitt mistenkt av politi eller lignende.
Når jeg ser tilbake på det er det med forbauselse - jeg har hatt flaks siden jeg aldri har blitt tatt for det.

De gangene jeg har vært involvert i skumle nestenulykker har det utelukkende vært fordi jeg har fiklet med telefon, radio eller lett etter noe i bil osv. Har vært veldig nære på et par ganger, blant annet da jeg så opp fra en lengre setning i en SMS og så rett i fronten på en semi på vei nedover en av våre fine fjelloverganger. Jeg var i feil felt....gikk såvidt bra. Idioti.

Forsvarer ikke ruskjøring, er drittlei av folk som glorifiserer cannabis - men må være så ærlig at jeg forteller mine 2 cents.
Anonym bruker
"Kvalm Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyker ikke når jeg skal kjøre bil eller dra på jobb. Jobber på et sykehjem og ville aldri utsatt pasientene mine for rus (skriver dette da jeg så noen si at de røyket før jobb.). Hadde jeg kjørt og havnet i en ulykke tror jeg aldri jeg hadde tilgitt megselv. Dette er en egoistisk ting og gjøre, selvom du føler du har kontroll så er du fortsatt ruset. Lappen er dyrt så hvorfor risikere å bli tatt? Et menneske liv er enda dyrere og mye mer skjørt, tenk vist du kjører ned noen. Tenk på familien til den personen eller de som sitter igjen? Grunnen til at de sørger er fordi du tokk et egoistisk valg å kjørte etter å ha røyka en joint?? Ta heller buss eller gå dit du skal.
Anonym bruker
"Stø Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så når er det da helt trygt å kjøre i følge våre lover? Først leste jeg etter 12 timer, men ser også noen nevne at det tar de 5-7 dager før det er trygt igjen. Flere faktorer som spiller inn selvfølgelig, men er det ingen rettningslinjer å følge?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så når er det da helt trygt å kjøre i følge våre lover? Først leste jeg etter 12 timer, men ser også noen nevne at det tar de 5-7 dager før det er trygt igjen. Flere faktorer som spiller inn selvfølgelig, men er det ingen rettningslinjer å følge?
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig an på hva du mener med trygt. Trygt med hensyn til trafikksikkerhet er én ting, men når lappen din er trygg om du blir testet av politiet er en ganske annen historie.
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Svar på spørsmålet da. Hvordan skal en biltur i baksetet med en full fyr stoppe den blødningen?

Hva med å lære seg førstehjelp og mens du venter på at ambulansen kommer, stabiliserer du tilstanden til vedkommende slik at de ikke blør ihjel eller går i sjokk.
Vis hele sitatet...
Joda joda, akkurat i førstehjelpsituasjoner er det kanskje fordelaktig å prioritere førstehjelp framfor å kjøre. Sett at man faktisk har kunnskaper om førstehjelp da. Er man helt blank, men har en hyttenabo man vet kan litt, så tror jeg ikke bilturen er langt unna.

Jeg ser i alle fall poenget hans. Det finnes situasjoner hvor en hver vil nedprioritert egen og andres helse for noe man ser som viktigere. Tenker situasjoner hvor du ser på "nanny-cammet" at barnevakten er i ferd med å forlyste seg på din 2 år gamle datter, eller situasjoner hvor du er på fest nær russergrensa, og du plutselig ser en skare russiske soldater marsjere over.

Selvfølgelig er vi nå i "hva hvis"-land, men det er jo ofte i den verdenen all fornuft forsvinner.
Sist endret av Chillipølse; 8. januar 2019 kl. 03:09.