Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2135
Hei.

Har en eldre HP stasjonær som jeg lurer på om jeg skal oppgradere litt.

Amd Phenom 9650 Quad Core
4.00 GM RAM
ATI Radeon HD 4650

Model: HP p6120sc

Den skal kun brukes til vanlig nettsurfing og arbeid samt enkel gaming som CS.GO fks.

Jeg er ikke oppdatert på emnet så håper på litt hjelp.
Jeg er ingen ekspert, men ser ut som det eneste du kan håpe på er å bytte skjermkortet og RAM, men med tanke på størrelsen på dagens skjermkort, kan det fort bli vanskelig å få plass.
Prosessor er det lite å velge i, da socket (feste for CPU) på CPU'en du har ikke lenger ser ut til å være i bruk (specs på din PC).
Om jeg var deg ville jeg heller forsøkt å finne en grei nyere PC på Finn (gjerne en noen har bygget selv), som du siden kan oppgradere ved behov.
Jeg gjorde selv det for mellom 5 og 10 år siden en gang, bruker fortsatt samme hovedkort, men har byttet ut det meste av andre komponenter, inkludert kabinett.
Fordelen med å gjøre det på denne måten er at du kan få en grei PC til en rimelig penge, samtidig som du kan oppgradere ved behov.
Du får mest sannsynlig ikke oppgradert noe særlig i det kabinettet. Ferdig PCer fra hp, Dell etc pleier å være bygget med spesielle kabinetter, hovedkort og strømforsyning. Hva er budsjettet? Det er mye enklere å gi noen tips da.
Nja, strømforsyninger holder seg stort sett til ATX-standarden, det er slutt på de pussige løsningene der, men det vil ikke være mye ekstra kraft tilgjengelig. En SSD og litt mer minne ville nok få maskinen til å føles (og være) betraktelig raskere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av AniWal Vis innlegg
Du får mest sannsynlig ikke oppgradert noe særlig i det kabinettet. Ferdig PCer fra hp, Dell etc pleier å være bygget med spesielle kabinetter, hovedkort og strømforsyning. Hva er budsjettet? Det er mye enklere å gi noen tips da.
Vis hele sitatet...
Jeg har et større kabinett stående, men spørs hvor mye energi jeg gidder å legge i dette. Budsjettet er åpent. Jeg kan jo kjøpe nytt. Men det river litt i sjæla og kaste bort godt brukbare ting

Sitat av meitemark Vis innlegg
Nja, strømforsyninger holder seg stort sett til ATX-standarden, det er slutt på de pussige løsningene der, men det vil ikke være mye ekstra kraft tilgjengelig. En SSD og litt mer minne ville nok få maskinen til å føles (og være) betraktelig raskere.
Vis hele sitatet...
Ok, det kan jeg gjøre. Må også kjøpe nytt operativsystem. Hva bør jeg gå for? Og eller kan jeg kanskje laste det ned?
Sist endret av Bruntogblandet; 20. januar 2019 kl. 00:05.
Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Ok, det kan jeg gjøre. Må også kjøpe nytt operativsystem. Hva bør jeg gå for? Og eller kan jeg kanskje laste det ned?
Vis hele sitatet...

Gå for Windows 10, hvis du sjekker Kinguin, G2A eller CDKEYS så får du produktnøkkel for under 200 kroner.

Når det kommer til nedlastning av OS, ta turen innom her:
https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10