Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 993
Jeg har kjøpt meg en maxtor 300gb. jeg prøver å instalere windovs xp på denne men windovs finner den ikke under instalasjon, men hvis jeg starter opp maskinen med en ide disk å går inn i diskbehandlng er den der. kan noen hjelpe meg.
Du må enten bruke en driverdiskett, altså trykk F6 med en gang installasjonen starter (Trykk F6 for installasjon av tredjeparts SCSI/RAID kontrollere eller noe sånt står det) eller sette SATA kontrollerene til IDE-mode i BIOS'en.
Søk i forumet, mener dette er tatt opp flere ganger.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Under Windows installen får du ved et tidspunkt beskjed om å trykke F6 og å sette i en diskett med driverne til sata-kontrolleren din på. Gjør dette, og ting vil gå bra

Edit: Too slow :-(
Og hvis du ikke har diskettstasjon kan du bruke nLite (google it) til å legge inn SATA-driveren på en XP-plate. Du kan bl.a. også legge inn alle oppdateringene fra Windows Update (må dog laste ned en og en), legge inn Service Pack 2, bestemme hvordan Windows XP skal se ut og fjerne uønskede komponenter som Windows Messenger, Outlook Express, Internet Explorer og Windows Media Player. Du kan gjøre det sånn at alt du trenger å gjøre er å formatere disken, så gjør den resten selv mens du tar deg en halvtime på senga.
Eneste problemet er at det blir mer og mer vanlig med PC'er uten diskettstasjon... Derfor er det like greit å sette SATA kontrolleren til IDE mode (Flere navn på dette, Compatability mode, Combined mode osv.) Er da noen HK som ikke støtter dete, da må man sette i diskettstajoen..

nLite er som skrevet over også et alternativ hvis man har en annen PC/disk som kan brukes i mellomtiden.
Sist endret av CoDEmASTeR; 11. februar 2006 kl. 17:43.
Trådstarter
3 0
jeg har trykket f6under oppstart og kjørt sata driver disk men det hjelper ikke. jeg har også hvert i bios her minner jeg ikke noe som har med sata eller scsi,
sjekk "jumperen" på harddisken, om du skal ha den som hoveddisk må den settes til "master" elr "slave" elr hva du skal ha den som!
Sitat av Nubeland
sjekk "jumperen" på harddisken, om du skal ha den som hoveddisk må den settes til "master" elr "slave" elr hva du skal ha den som!
Vis hele sitatet...
Det er SATA ikke PATA det er snakk om her...
Trådstarter
3 0
det er bare fire pinner på sata disken, jeg har satt jumperen der det er tegnet en djumper på disken.
jeg har bare denne disken koplet til, for uten cd rom
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har noe lunde det samme problet, når jeg setter i sata disken så kommer jeg ikke inn windows? Skjønner ingenting... Yupps, kjører IDE som master og prøver å kjøre SATA som slave, men funker forsatt ikke. /cry