Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3745
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Halla Freaks! Vi har jo som alle vet blitt oppdratt med : NEI TIL NARKOTIKA. Inkludert weed/hasj som er det eneste aktuelle i denne tråden. Men etterhvert så ble jeg nyskjerrig, prøvde å finne legit fakta om Weed, Hasj, THC, Marihuana (You name it). For meg så har det vært veldig vanskelig å vite om det virkelig er farlig, eller kanskje det kan være mer farlig for meg, enn det er for en annen person kanskje, det er det jeg ikke vet. Jeg kjenner spesielt en person som røyker daglig, og greier seg helt fint med alt, skulle trodd han aldri hadde rørt weed/hasj i hele sitt liv. Kan jeg f.eks ta stor skade av det, mens noen tar ingen som helst skade av det?
Alt kan vell misbrukes å da blir det helsefarlig
Ja, der har du spørsmålet ingen vet svaret på. Har selv fått påført kraftig angst problemer pga av det, etter ca 2 års bruk, men har samtidig kompiser som har holdt på i 5+ år og ikke har påført seg noen andre skader en å se ut som en stoner. Å kjenner en person som fikk depersonalisering etter en gangs bruk, og hvor alt bare ble verre å verre med månedene som gikk, og står nå på antidepressive mest sannsynlig livet ut. Dette var også en person som var veldig psykisk stabil, og hadde ingen underliggende problemer. Så det å røyke cannabis er rett og slett en gamble med psyken din. Men etter min mening er du i størst favør til å ikke pådra deg store problemer.
Har selv hatt depresjoner og angst i livet mitt. Men ikke pga hasj.
Er 22 år gammel nå, og har røyket jevnlig siden jeg var 17 år gammel.

Periodevis røyket jeg nættings hver kveld, noe jeg etterhvert måtte trappe ned på. Gikk over til å røyke en bitteliten røyk ca. 3 timer før leggetid, og fortsatte å røyke dette hver dag. Det var perfekt for meg. Det var nok til at en bag varte i over en uke i strekk.
En dag bestemte jeg meg for å slutte med denne vanen. Og jeg sluttet på dagen, tok 3 måneder med pause. Valgte å røyke en gang i uka, noe som var en happening på fredagene for meg. Det gikk veldig fint, og jeg føler aldri et sug etter den "komfortable nummenheten" lengre, som jeg følte innimellom da jeg røyka hver dag.

Nå røyker jeg kun sammen med gutta mine i helger, og det trives alle med

Har i alderen 17-18 årsalderen hatt aggresjonsproblemer, og fra 13 år og til i dag periodevis slitet meg depresjoner, men dette har nok ikke noe med cannabis å gjøre. Har egentlig aldri røyka for å flykte fra en kjip verden, kun for å utforske et nytt perspektiv, og kose meg mest mulig i denne tilstanden i mens det varer. Denne måten å tenke på har nok gjort at jeg ikke har fått noen bieffekter av dette.

Tror dessverre noen ikke tåler cannabis. Kjenner ei jente som ikke tåler mer enn 2 trekk av en joint. Tar hun mer føles alt ut som et mareritt for henne. Kjenner også en annen kar som har fortalt meg at han har opplevd lignende de første gangene han "Prøvde" å begynne med hasj. Naturligvis holder begge seg langt unna det nå. Det er nærliggende å tro at det er farlig for disse å innta cannabis, da de badtripper hver gang de prøver. Kraftig badtripping kan skade deg psykisk over lang tid og endre adferdsmønsteret ditt.
Sist endret av Molekev; 29. november 2016 kl. 00:51.
Kjenner mange som røyker daglig, gjort det i mange mange år og ikke har problemer med dette, men det er et par som ikke tåler det.
Veldig mange feilberegner mengde også de første gangene de prøver å tar alt for mye og ender opp med å bli kvalme, svimle, spy osv.
Noen få mennesker får utløst psykose av hasj/cannabis, det er vel den gruppen det er farlig for.

Badtripping av hasj? når ble thc psykadelika?
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Kjenner mange som røyker daglig, gjort det i mange mange år og ikke har problemer med dette, men det er et par som ikke tåler det.
Veldig mange feilberegner mengde også de første gangene de prøver å tar alt for mye og ender opp med å bli kvalme, svimle, spy osv.
Noen få mennesker får utløst psykose av hasj/cannabis, det er vel den gruppen det er farlig for.

Badtripping av hasj? når ble thc psykadelika?
Vis hele sitatet...
Hun jenta jeg snakker om har flere ganger hatt fantastiske soppturer og møtt Lucy flere ganger.
Det er hun selv som forteller at hun ikke tåler hasj/weed, og jeg har flere ganger sett hvordan hun blir av kun et par trekk. Har gitt henne et eneste trekk før også, og da var hun veldig positivt innstilt, vi satt alene og vi føler oss begge trygge på hverandre i og med at hun er en venninne jeg har hatt i 7 år. Selv da, etter Ett trekk, fortalte hun at det var nok, og at hun begynte å føle seg "syk". Dette var forøvrig topp kvalitet cheese.
Det er hennes egne ord at hun badtripper, og at hun må "ri av stormen". Selv synes jeg dette høres helt vanvittig ut, men det kan godt henne at de reseptorene i hjernen som blir stimulert av cannabis av en eller annen grunn ikke blir påskrudd i hennes tilfelle, og at det gir motsatt effekt. Eller så kan det hende at hun får flashbacks tilbake til sine dårlige førsteerfaringer. Hun har forøvrig prøvd det et tosifret antall ganger og har aldri fått en god vibe av det.

Har som sagt møtt en annen person som har samme erfaringer, men har ikke snakket så mye med han om det, så veit ikke helt om dosering kan ha noe med saken å gjøre der.
Sist endret av Molekev; 29. november 2016 kl. 01:31.
ArbeidsledigProletar
Sitat av halfagram Vis innlegg
Ja, der har du spørsmålet ingen vet svaret på. Har selv fått påført kraftig angst problemer pga av det, etter ca 2 års bruk, men har samtidig kompiser som har holdt på i 5+ år og ikke har påført seg noen andre skader en å se ut som en stoner. Å kjenner en person som fikk depersonalisering etter en gangs bruk, og hvor alt bare ble verre å verre med månedene som gikk, og står nå på antidepressive mest sannsynlig livet ut. Dette var også en person som var veldig psykisk stabil, og hadde ingen underliggende problemer. Så det å røyke cannabis er rett og slett en gamble med psyken din. Men etter min mening er du i størst favør til å ikke pådra deg store problemer.
Vis hele sitatet...
Damn, drøyt uheldig han kisen. Helt stålfrisk og så bare med bønne så er han vrak for "kanskje resten av livet". Sliter litt med den historia di.

Satte han hasjen i sprøyte også da, eller?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
I motsetning til alkohol gir THC en rus der brukeren ikke er sløvet ned. Dette forsterkes når konsentrasjonen av THC er høyere enn CBD som har den motsatte virkningen. Denne klarheten under rusen kan være meget ubehagelig for enkelte. Rusen kan være så overveldende at noen kan bli vettskremt og deretter ønske seg ut av en tilstand som ikke vil gå over før etter noen timer. Når den negative tankespiralen har slått rot forsterkes frykten, man blir fanget i sin egen hjerne som igjen fører til en bad trip. I de aller fleste tilfeller slipper man unna med skrekken, men noen få opplever posttraumatisk stress eller depersonalifisering i etterkant. Det er store individuelle forskjeller på hvordan folk reagerer på THC, man vet ikke helt sikkert hvordan det vil gå før man har prøvd.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Damn, drøyt uheldig han kisen. Helt stålfrisk og så bare med bønne så er han vrak for "kanskje resten av livet". Sliter litt med den historia di.

Satte han hasjen i sprøyte også da, eller?
Vis hele sitatet...
Din ignoranse overvinner dessverre ikke muligheten for at Cannabis kan psykiske lidelser hos friske personer.
Å si at weed ikke kan være farlig er ganske naivt i mine øyer. Man burde respektere weed på samme måte som andre rusmidler.
Alle reagerer forskjellig til alle rusmidler, ingen opplever noe helt likt.
Selv har jeg røykt i ca 5 år, både gjennom gode og vonde tider. Etter hvert røykte jeg gjerne fem til dagen om ikke mer. Etterhvert ble jeg ikke godfjern på samme måte lengre, vanskelig å si akkurat hvorfor. Kanskje fordi weeden man får her til lands er crappy, eller kanskje fordi jeg visste jeg var psykisk avhengig og anså det som et "tap" hver gang jeg røykte
Kan røyke en feit alene en uten å ture på noe "bad" trip, vil mer kalle det psykisk slitsomt, blir som å ta en kaffe før leggetid.
Tar det rolig med intill videre, kanskje en varm sommerdag kan bringe litt mer positive vibber.
Sist endret av Bringeberry; 29. november 2016 kl. 03:48.
Sitat av Rusfrilover Vis innlegg
Syntetisk er farlig

Ekte er ikkje
Vis hele sitatet...
Er vell påvist at (ekte) cannabis kan sende enkelte i psykose. Dessuten kan det være en trigger for ulike sykdommer som f.eks. schizofreni.
Sitat av Cappy Vis innlegg
I motsetning til alkohol gir THC en rus der brukeren ikke er sløvet ned. Dette forsterkes når konsentrasjonen av THC er høyere enn CBD som har den motsatte virkningen. Denne klarheten under rusen kan være meget ubehagelig for enkelte. Rusen kan være så overveldende at noen kan bli vettskremt og deretter ønske seg ut av en tilstand som ikke vil gå over før etter noen timer. Når den negative tankespiralen har slått rot forsterkes frykten, man blir fanget i sin egen hjerne som igjen fører til en bad trip. I de aller fleste tilfeller slipper man unna med skrekken, men noen få opplever posttraumatisk stress eller depersonalifisering i etterkant. Det er store individuelle forskjeller på hvordan folk reagerer på THC, man vet ikke helt sikkert hvordan det vil gå før man har prøvd.
Vis hele sitatet...
Dette kan være skadelig i seg selv, men det som er virkelig skremmende å se er at personer som opplever traumatiske reaksjoner pga. inntak av cannabis ofte gjentar dette stuntet, snøballen begynner å rulle og plutselig sitter man der med en tilsynelatende uhelbredelig angstlidelse uten å skjønne et fnugg av hva som har skjedd.

Eller man kan f.eks. miste jobben under dårlige tider i industrien, det kan skjære seg i et forhold, venner eller familie kan dø i en tragisk ulykke e.l.
Da skal man være JÆVLIG forsiktig med cannabis, eller rusmidler generelt.
Å ruse seg under dårlige tider er som å pisse i buksa for å holde varmen.
Først kan det være en befrielse å ligge henslengt i sofaen med apatiske likesinnede, men når man kommer til et visst punkt og ikke har tatt seg tid til å avreagere og prosessere ulike belastninger slik det er ment til å gjøres, ja, da kan man plutselig befinne seg i en ond sirkel og man kan oppleve det som forferdelig vanskelig å komme på rett kjøl igjen av forskjellige årsaker.

Noen greie huskeregler for å unngå dette er følgende:


1. Ikke ruse seg på en måte som gjør at man etterstreber å fungere som normalt under påvirkning av cannabis.
Hele meningen var i utgangspunktet å ruse seg - ikke å mestre rusen for å prøve å fungere som normalt.
Hva er da vitsen?

2. Dersom man begynner å kjenne angsten presse seg på så er det aller lureste å la røyken ligge, muligens for alltid, men ihvertfall ta en pause og innse at det muligens har gått for langt - eller at man rett og slett ikke takler denne rusen.
Det kan være pga. sosialt stigma, redd for å bli tatt i razziaer, at man rett og slett ikke har godt av denne rusen - fordi cannabis er ikke for alle, venner som presser deg til å kjøre til butikken for å handle snacks under påvirkning, krevende livssituasjon av ulike årsaker osv.

2. Cannabis til trivelige anledninger for å forsterke positive sanseinntrykk og gode følelser - ikke for å trøste seg, glemme eller fortrenge.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Kjenner mange som røyker daglig, gjort det i mange mange år og ikke har problemer med dette, men det er et par som ikke tåler det.
Veldig mange feilberegner mengde også de første gangene de prøver å tar alt for mye og ender opp med å bli kvalme, svimle, spy osv.
Noen få mennesker får utløst psykose av hasj/cannabis, det er vel den gruppen det er farlig for.

Badtripping av hasj? når ble thc psykadelika?
Vis hele sitatet...
cannabis ER i samme kategori som "psykedelia". det er psykoaktivt. prøv å spis noen gram med bra saker. kanskje ikke den samme planeten som noen gram fleinsopp, men klart i samme solsystem.
Har spist 15g i kake flere ganger uten å ''trippe'' som du skal ha det til, skal du først trippe på cannabis må det vel være mye mer potente saker en du får tak i her til lands samt at det kun er spesielle strains.
En ting er å bli ballefjern, ligge i sofaen og ikke merke at klokka går, men jeg ser ikke på det som en trip på noen som helst måte.
Nei, er weed psykadelika så er vel alkohol det også?

Molekev, det virker mer som dere mekker for sterke jointer så hun ikke tåler det, da er gjerne 1-2 trekk mer en nok og du kan føle deg dårlig.
Husk, en som har røyket 2-3 ganger før trenger ikke en 1er i en joint, 0,2 holder i massevis om det er kvalitet.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
cannabis ER i samme kategori som "psykedelia". det er psykoaktivt. prøv å spis noen gram med bra saker. kanskje ikke den samme planeten som noen gram fleinsopp, men klart i samme solsystem.
Vis hele sitatet...
Helt enig med Tetra her, men for all del. Folk har sikkert forskjellige definisjoner på hva en "trip" er uansett.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har spist 15g i kake flere ganger uten å ''trippe'' som du skal ha det til, skal du først trippe på cannabis må det vel være mye mer potente saker en du får tak i her til lands samt at det kun er spesielle strains.
En ting er å bli ballefjern, ligge i sofaen og ikke merke at klokka går, men jeg ser ikke på det som en trip på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Selv om du personlig aldri har opplevd noe lignende betyr der vell ikke at det er umulig? Er ikke uten grunn at folk kan få CEV, og noen ganger til og med OEV.

Røyker man olje/wax, uten å være innrøyket er det absolutt mulig. Iallefall det jeg, ville definert som noe ala en trip.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Molekev, det virker mer som dere mekker for sterke jointer så hun ikke tåler det, da er gjerne 1-2 trekk mer en nok og du kan føle deg dårlig.
Husk, en som har røyket 2-3 ganger før trenger ikke en 1er i en joint, 0,2 holder i massevis om det er kvalitet.
Vis hele sitatet...
Hmm.. dette kan du ha rett i. Kjøper alltid veldig potente saker, og er veldig glad i Amnesia blant annet.

Pleier å mekke 0,4-0,5 joints. Har en regel på at man mekker to jays hvis man er fire stk, og tre hvis man er seks, og da tar vi heller 0,3 i jointen
Selv synes jeg tobakksmaken til en grad ødelegger smaken av det grønne, og det er en av grunnen til at de lages sterke.
ArbeidsledigProletar
Sitat av halfagram Vis innlegg
Din ignoranse overvinner dessverre ikke muligheten for at Cannabis kan psykiske lidelser hos friske personer.
Vis hele sitatet...
Nei. Det har du helt rett i. Men det er ALLTID en eller annen som har en sånn historie. Alltid.
Alltid noen som vil ha den oppmerkshomheten, nå var det deg.

Aldri sett eller hørt om, har møtt noen hundre kanskje tusen stonere.

Men likevel er det ALLTID en som har en sånn sensasjonshistorie. Internett er fullt av løgnere som vil ha litt oppmerksomhet på forum.

Så du skjønner at jeg blir litt "kildekritisk"
Ingen som tar folka her for løgn om han vennen som røyka én gang og ble FUCKA FOR RESTEN AV LIVET ERRRHHHMAAAGERD.
Sist endret av Batabusa; 29. november 2016 kl. 15:40.
Helt klart, folk reagerer ofte særdeles forskjellig på de samme tingene, fysiologisk og psykiologisk. De psykologiske forskjellene vil dog være størst. Når det gjelder fysiske varierer dette også veldig. Hva som er farlig er et relativt begrep, men klart - har du alvorlige hjerteproblemer kan nok en joint øke dødsrisikoen din betraktelig. Men det samme vil naturligvis også en sixpack tuborg, en joggetur, you name it.
ArbeidsledigProletar
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
cannabis ER i samme kategori som "psykedelia". det er psykoaktivt. prøv å spis noen gram med bra saker. kanskje ikke den samme planeten som noen gram fleinsopp, men klart i samme solsystem.
Vis hele sitatet...
Samme kategori som psykedelia fordi det er psykoaktivt? Tror ikke helt du skjønner definisjonen av ordet. Alle rusmidler er psykoaktive, det gjør de ikke beslektet med psykedelia direkte.

Psykoaktivt er jo rett og slett bare at du merker en rus. At det påvirker mentale prosesser.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Samme kategori som psykedelia fordi det er psykoaktivt? Tror ikke helt du skjønner definisjonen av ordet. Alle rusmidler er psykoaktive, det gjør de ikke beslektet med psykedelia direkte.

Psykoaktivt er jo rett og slett bare at du merker en rus. At det påvirker mentale prosesser.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner kritikken mot å kalle cannabis for psykedelika men det er faktisk klassifisert som et mildt hallusinogen. Uerfarne brukere med gode varer kan faktisk tilnærmet trippe under påvirkning.

Personlig har jeg bare kjent de psykedeliske effektene under store doser når jeg var yngre, og noen ganger når jeg er full.

Du har forsåvidt rett at psykoaktivt ≠ psykedelisk, alle psykedelika er psykoaktive stoffer, men langt fra alle psykoaktive stoffer er psykedelika.

Siterer wikipedia:
At higher doses, effects can include altered body image, auditory and/or visual illusions, pseudohallucinations and ataxia from selective impairment of polysynaptic reflexes. In some cases, cannabis can lead to dissociative states such as depersonalization[34][35] and derealization.[36]
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 29. november 2016 kl. 16:29.
KjemikaljeX, Det finnes nok av folk der ute som får cev uten å være på noe som helst også.
Så det trenger ikke å skyldes hasj, men som batabusa skriver, det er alltid en som har en historie de har hørt fra en venn som har hørt det fra en venn som igjen har hørt det fra en annen eller lest et sted på nettet.
Men det er veldig sjelden å møte på noen som faktisk har det, som han har jeg også møtt over flere hundre stonere uten at EN eneste av dem har noe slikt å si.
Men ja, det er vel sikkert en eller annen der ute som har fått hasj og tura balle på det, men jeg kan ikke si jeg tror noe på det før jeg faktisk ser eller hører det har skjedd med noen jeg kjenner eller meg selv.
Jeg har røyket i ca 5 år, begynte når jeg var 23 og har ikke merket noen særlige ulemper annet enn for lommeboka.
Men jeg kjenner tydelig forskjell på "god og dårlig" kvalitets vare i forhold til hvor det tar hodet. Jeg synes effekten er veldig depersonaliserende og kjip på dårlig hasj. Røyke det over lengre tid gjør at gjør meg mindre motivert for sosiale sammenkomster og arbeid. Jeg ikke røyker før eller i arbeidstiden.
Ved bruk av god kvalitet fungerer det nærmest som en forsterker av alt på en positiv måte. Jeg blir motivert, og får gjort unna akkurat det samme som jeg ellers ville ha gjort. Men det er bedre, alt føles bare bedre.

I Amsterdam fikk både jeg og en kompis sterke visuelle effekter av cannabis med øynene lukket. Vi røyket store mengder, ca 10 ganger vår normale dose i en stor joint. Helt klart på høyde med annen psykadelika.
Folk har ulik grense for hva de tåler av det meste. Noen kan jo ikke drikke sprit heller uten å gå helt agurk og ikke huske noe etterpå. Noen blir veldig lett avhengig, enten det er rus, spill eller hva som helst.

Dersom jeg hadde psykose, sterk angst eller depresjon i familien ville jeg vært forsiktig med rus generelt. Og så kan man jo følge litt med selv, får man tendenser til angst og sånn som enkelte beskriver i ulike tråder her så bør man kanskje slutte før det tar overhånd.
Deperonalisering med påfølgende angst resten av livet skjer, dessverre. Betyr ikke at man er "kokko" i hodet av den grunn. Angst er ingen psykose.

Enkelte er mer disponibel for angstlidelser ved inntak av cannabis. Da gjerne i rekkefølgen Knask beskriver. Mer rus når angsten setter inn.

Kjenner personlig to stk som sliter mye med angst i hverdagen etter lengre bruk tidligere i ung alder. Bare det gå ut døra hjemme hos seg selv er en kamp pga angsten. Isolasjon fra venner og familie. Som igjen fører til en ensom tilværelse.
Altså det kommer mest på hvilken type Cannabis man inntar og persjonens forhold til Cannabis generelt, For eksempel meg som alltid (så lenge jeg hadde egne meninger om ting) var interessert i diverse temaer innenfor Cannabis har jeg også hatt positiv innstilling til å prøve den (spiste et blad av hamp når jeg var 14 fordi jeg ikke hadde tilgang til annet) og når jeg endelig fikk røyke litt hasj i en sigarettspliff i en alder av 17 så var jeg mer bekymret for ikke-hasjen. Har røyka siden da og har ikke planer om mange andre rusmidler og polvarer virker bare frastøtende og ikke har jeg begynnt å røyke tobakk eller crack heller. Altså Cannabis virker ikke som en gateway drug på meg i hvertfall, heller det motsatte, fikk endret synet på etanol, noe som jeg syntes var festlig men etterhvert som jeg røyka mista alkoholen interessen min.

En som er anti weed og vil bekrefte at Cannabis er noe dritt er bare å ta for mange trekk av sativa og bli helt mongo i en stund og si i ettertid at Cannabis ikke er noe annet enn dritt som gjør deg rar og ubehagelig.