Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3368
Hei!

Jeg har nå tatt 11-12 stk privatisteksamener i Oslo fylke det siste året. I noen av disse fagene har jeg hatt privatistundervisning. Hvis jeg baserer meg på fjorårets opptak vil jeg ikke komme inn på ønsket studie siden jeg er 0.4 unna. Det føles litt surt, men samtidig har jeg begynt å belage meg på ett år til hvor jeg må ta opp fag for å komme inn og har begynt å planlegge og motivere meg. Alle de nevnte privatisteksamene har jeg tatt i Oslo.

Det jeg nå lurer er om jeg skal melde meg opp i et annet fylke til høsten, nærmere bestemt Østfold. Dette er fordi jeg ikke skal ha undervisning i noen fag og også av ren nysgjerrighet da jeg har hørt rykter om at det kan være lettere å få toppkarakterer som privatist i andre fylker sammenlignet med Oslo fordi konkurransen der er større. Den ene læreren min på skolen (som var eksaminator i to fylker) sa at det var MYE lettere å gjøre det bedre utenfor Oslo. Skal bare ta opp femmere for å få seksere, og gjelder kun muntlige eksamener.

Er det noen som har erfaring med dette eller lignende?

På forhånd takk
Har inntrykk av at dette er noe «alle» sier. Der jeg bor sier mange at de kjenner folk som flyr ned til Oslo fordi det er lettere der. Det er nok mest avhengig av hvilken sensor du får, om en spesifikk sensor er kjent for å være vanskelig kan det være lurt å unngå han/henne.
Har også inntrykk av at de er lettere å få go karakter på bygda
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Oslo er lettest i norsk muntlig ihvertfall. I troms har vi en 3-delt norsk muntlig eksamen som privatist, mens i Oslo og omegn er det 1 eller 2-delt eksamen. Så ja, det varierer fra kommune/fylke til kommune/fylke.
Varierer nok mer fra sensor til sensor, ja. Hvis du vil være helt sikker, ville jeg heller ha satset på å ha kontroll på absolutt alt. Hva skal du studere? Ikke gitt at det lønner seg å ta enda et år med vgs. Selv har jeg hatt noen veldig enkle eksamener i Oslo, og følte at det var mye vanskeligere i Trondheim.

Edit: Snakker om privatisteksamener. Jeg manglet 0.1 btw, det ordner seg til slutt:-)
Sist endret av Chronic420; 8. juli 2019 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.