Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6974
Hei, jeg pleier ikke å være så langt nede som jeg er idag. Personlig er jeg veldig stolt av meg selv, men dette begynner å forsvinne sakte men sikkert.

Jeg finner ikke jobb, jeg søker alt. Fra baker til sveiser.. Jeg er på AAP hos NAV men det går så ufattelig tregt der.
Jeg har vært med på noen tiltak men ikke mer. Og saksbehandler på denne lille plassen tar seg god tid får å svare på alle meldinger jeg sender inn.

Jeg har hatt en litt annen oppvekst enn folk flest, som barn var jeg utsatt for en voldelig stefar, jeg har hatt rus problemer som ungdom med kriminal bakgrunn. Jeg har vært rusfri siden jeg var ca 17-18 idag er jeg 25 år.
Ettersom jeg har gjort andre ting straffes jeg idag for å ikke ha fullført noe skole. Helt ærlig har skole aldri vært noe for meg heller, ikke så flink med bøker å sånt.

Jeg har brukt mye av tiden på å fikse meg selv.. Jeg sliter ikke med deprisjon eller angst lenger, heller ingen tvangs tanker om rus og lignende. Jeg har vært igjennom institusjon og psykolog samtaler.

Idag er jeg en lykkelig ung mann med en fantastisk dame og vi venter barn.
Men, jeg har ikke jobb og det dreper meg sakte, hvordan skal jeg sørge for min familie? Sitte på nav? Nei takk...

Jeg prøver og prøver, jeg føler at jeg gjør alt rett men allikevel er det ikke nok.
Hva kan jeg gjøre?

Takk!
Hei

Tror dessverre ikke jeg har noe veldig konstruktivt og verdifullt råd å gi deg, men ville bare si at jeg synes det høres ut som du har gjort en fantastisk jobb med deg selv! Med en slik bakgrunn, og å komme dit det høres ut som om du er i dag, det står det jaggu respekt av (og jeg skjønner veldig godt at du er stolt av deg selv)!

Det eneste jeg kom til å tenke på i farten var at Rema virker som om de av og til utmerker seg ved å gi jobb til "de som faller utenfor", har ihvertfall sett flere oppslag i media hvor dette har vært omtalt. Men antar at du allerede har vært innom evt. Rema-butikker (og andre butikker) i området du bor, på jakt etter jobb(?)
Sjekk om du kan komme i ett kvalifisering program.
Trådstarter
37 9
9pple ja, har søkt på den rema butikken her og meny men ingen svar. Ga de til daglig leder selv, fikk standard svar der og da. "For tiden trenger vi ingen ansatte, men nå har vi søknaden din om vi skulle trenge den".

Sterol91 har ikke fått skrevet det inn her, men var allerede igjennom et sånt opplegg, fikk 2 års arbeidserfaring med god referanse. Men jeg flyttet og ikke funnet noe jobb siden. Sadly
du er jo velsignet i form av at du ikke har fullført vgs enda , søk yrkesfag og jobb hardt da får du garantert jobb.
hvis ikke skole er noe prøv å fålære i bedrift, da går læreperioden over fem år og du får fagbrev. ta kontakt med rådgiver på nærmeste vgs eller opplæringskontoret i fylket for å høre om mulighetene.

Jobbsøking er vanskelig, er noe dritt å være uten.

Har du mulighet til å pendle? da kan mulighetene være flere. Er selv pendler og ja det ernoedrit, menha rikke såmangeandre valg når jeg vil bo der jeg bor.
Jeg dro megselv ut av den situasjonen du er i nå fordi NAV aldri kunne følge opp og gi meg noen forslag engang.

Da jeg tilslutt fikk beskjed om at jeg skulle av AAP og over på sosialstønad rant det over.

Jeg lagde søknader for det yrket jeg ønsket meg, troppet opp med personlig leveranse av nevnte søknad sammen med spørsmål om vedkommende kunne tenke seg litt gratis arbeidskraft. NAV ga meg 3mnd ekstra på AAP om jeg kunne finne dette.

Jobben fikk jeg før jeg rakk å levere til neste bedrift, jobbet rævva av meg i 2mnd for så å få et jobbtilbud på bordet.

Jeg vet det er tungt, og nedlatende å stå i en sånn situasjon, men bare stå på, prøv nye måter å "søke" på og for all del ikke gi opp. Da har du jobb snart nok

Lykke til!
Siden du synes du ikke er så flink med bøker, er kanskje yrkesfag noe for deg? Støtter det hernameisari og tearz83 sier. Mange yrkesfag krever ikke stort mye for å få en grei jobb, og de yrksefaglige linjene på VGS er ikke som ungdomsskolen eller studiespesialiserende. Jeg gikk selv fra ~2 i snitt på ungdomsskolen til ~5 i snitt på elektro. Det var veldig morro, så jeg vil anbefale å se på mulighetene der!
Toreokjeks kommer med gode ting her. Ikke bare søk stillinger.
Var i din situasjon i 1 år og 4 mnd selv og det er helt forferdelig å sitte der med NAV inntekt og behandler som ikke virker så veldig interesert.

Jeg sendte over 800 søknader på 1 år og fikk svar tilbake på 12 av de og fikk 1 intervju. Etter et dårlig år valgte jeg å gå rundt å levere CV personlig, snakke med ledelsen og sjekke mine muligheter.
Bedrifter litt lengre unna tok jeg enten en telefonsamtale til eller sendte Epost.

I disse mailene / telefon samtalene tilbudte jeg meg å jobbe igjennom "arbeidstrening" for NAV der NAV dekker lønna i en gitt periode på 1-3 mnd i gangen.
Etter endt periode på 6 mnd som bedriften da kalte for "opplæring i bedrift" fikk jeg en ny 3 mnd periode der NAV betalte 40% av lønna og jobben 60% av lønna. Dette var da full lønn som web-utvikler.

Etter disse 3 mnd fikk jeg da fast ansettelse og har nå vært her i 1 år siden min første praksisdag.


Send alt du kan og tilby å jobbe der i en "Arbeidstrening". Jobb godt, gjør som du får beskjed om og ta initiativ i arbeid. Dette kommer du langt med og ut ifra hva du skriver, er du en god arbeidsmann som en bedrift kan ha godt bruk for.
Respekt for innsatsen du har lagt ned. Nå gjelder det å ikke miste motet. Har du forsøkt personlig oppmøte? Vet mange mener det ikke er gangbar mynt idag, men personlig så tror jeg ting blir enklere da. For da får arbeidsgiver dannet seg et bilde av deg og det blir kanskje lettere å gi deg en sjanse om du er ærlig om fortiden.

Kanskje du kan forsøke med ubegrenset ærlighet? Være åpen om fortiden uten å gå i minste detalj og forklare at rusen er tilbakelagt, fortell kort at du har vært innlagt, har gått i terapi og har lært deg å takle livet, følelser, motgang og medgang uten rus. Kanskje være så ærlig at du sier rett ut at du trenger en sjanse til å få vist hvem du er idag? Du bør også fortelle at du venter barn med dama og du trenger inntekt til å forsørge familien. Verdt et forsøk. Da får kanskje også arbeidsgiver forståelse for hull på cv og at du mangler papirer fra skole/utdanning. Og ikke gi opp om strategien ikke lykkes på første forsøk.
Sist endret av random67489; 4. juni 2019 kl. 17:35.
Ring rundt til byggefirma og be om og få prøve deg en periode slik at de får se hvem du er og hva du kan.
Funka for meg og fikk fast jobb i firmaet etter 2 måneder prøvetid der NAV betalte lønn.
Enkelte byggefirma driter i om du har fullført byggfag vgs eller ikke, de er interesserte i folk som kan stå på og jobbe lenge uten og suttre om vondt her og der.
Sist endret av jaffarbigbag; 4. juni 2019 kl. 18:08.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Arbeidstakere er som damer. Om du ikke har vil ingen ha deg, om du har, vil alle ha deg

Løsningen:

Snakk med nav og avtale praksis på en arbeidsplass du tror det er god muligheter for å komme i jobb og som hr beuk for hjelp.

F. Eks elkjøp, biltema, IKEA.

De pleier å ansatte praktikanter som gjør en god jobb, viss ikke har du noe å banke i bordet med og du kan samtidig snakke med andre arbeidstakere og forklare at du er i praksis og trives, men at du leter etter noe fast på sikt.


Har brukt denne metoden selv 2 x og endt opp med jobb hver gang.

Nav setter også pris på at du er i praksis. Da får du relevant arbeidserfaring og viser at du ønsket å bidra.

. Lykke til.
Jeg kan prøve å hjelpe deg over discord, om du vil. Feks hvordan du skal prate med arbeidsgiver. Jeg er selv arbeidsgiver og har litt erfaring
Centext, det du har oppnådd er utrolig!! SÅ VÆR SÅ SNILL Å ALDRI SLUTT Å VÆRE STOLT AV DET, UANSETT!!
Du har virkelig gått fra asken til ilden og ut igjen (snakker av erfaring), noe få desverre klarer i utgangspunktet - tror seriøst faktisk ALDRI jeg engang har hørt om noen som har blitt rusfrie i den alderen og klart seg så bra over tid! <3

At du fortsetter å stå i det, selv uten jobb, er bare enda mer imponerende!

DU KOMMER TIL Å KLARE DEG. DU KOMMER I JOBB.
...OG OM DU IKKE ER STOLT SELV, ER JEG DET FOR DEG SÅ LENGE :-)
Trådstarter
37 9
Først og fremst vil jeg takke for så mange svar og støtten ikke minst!

Jeg skal ringe imorgen ang. skole og høre om lærling i 5år eller om det er mulig å kunne jobbe på prøvetid å få lønn dekket av NAV, blir vel riktig nok fortsatt AAP men erfaring er gull samt gode referanser.

Takk igjen! Ha fortsatt en fin kveld.
En ting du kan gjøre er å finne deg en hobby. Det hjalp meg veldig mye for en del år siden når jeg ikke hadde jobb. Finner du riktig hobby, så kan du også tjene litt penger på det og kanskje (på lang sikt) leve av det.

Bare gjør noe, for eks å trene eller gå turer. Skriv om oppveksten din, kanskje i blogg-form.

Viktig å finne på noe så du ikke flyr på veggen.

Lykke til Vi heier på deg
Vet ikke hvor du bor, men det fins firma som er desperat etter folk....: https://www.adressa.no/pluss/okonomi...k-19130740.ece
Sitat av Beewatch Vis innlegg
... det fins firma som er desperat etter folk....: https://www.adressa.no/pluss/okonomi...k-19130740.ece
Vis hele sitatet...
får ikke lest linken uten schibsted abonnement; mulig å copy/paste? er interessert.
Vet hvor vanskelig det er å komme seg i arbeid etter at jeg gikk lenge arbeidsledig etter å ha fått sparken og det var helt umulig å gå tilbake til yrket jeg hadde. Dette endte med at jeg tok 19 ukers kurs (halvt skoleår) for å få vg2 transport og de tunge førerkort klassene.
Jeg fikk jobb med en gang og er der enda over 7 år etter.
Jeg hadde ingen planer å drive med dette og det ble en nødløsning og et forsøk på å komme meg ut i arbeidslivet.
Vet enda ikke hva jeg vil videre så holder meg der jeg er, så det ser bra ut på cv.
Har søkt noen jobber gjennom årene jeg har kjørt og har vært aktuell i andre jobber, så vil tro at noen år trofast i en bedrift vil hjelpe deg oppover. Det er nok like lett å bli sjåfør uten skolegangen, ved å bare ta førerkort. Vi har flere ansatte etter meg med annen utdanning som kom rett etter å ha fått førerkort på kjøreskole.
Sist endret av petter-s; 5. juni 2019 kl. 00:01.
Sitat av SplAna Vis innlegg
får ikke lest linken uten schibsted abonnement; mulig å copy/paste? er interessert.
Vis hele sitatet...
Kortversjon:

Ingress:
"- Vi greier ikke å få tak i nok folk. Årsaken er at ingen er arbeidsledige og at etterspørselen er større enn vi kan håndtere, sier Arvid Penna Steen, daglig leder i industribedriften CNC Produkter i Leksvik."

"Fast jobb på flekken
- Hittil i år har vi signert åtte nye ansatte; av dem en sivilingeniør og fire er fagoperatører. Det er vi veldig godt fornøyd med, men vi skulle gjerne hatt enda flere. Helt akutt oppsto et behov for to-tre personer som kan inspisere ferdigproduktene før de sendes fra fabrikken. Til det trengte vi folk uten fagutdanning, men vi merket fort at det rett og slett ikke er folk å få tak i. Det er ingen som går arbeidsledige. Derfor ble vi nødt til å rokere om blant medarbeiderne vi allerede har, vi har tatt inn igjen pensjonister og vi har økt stillinger fra deltid til heltid, men vi kunne altså gitt to eller tre personer fast jobb på flekken, sier Arvid Penna Steen. Han er daglig leder og eier av CNC produkter, som er en av flere bedrifter i industriklyngen i Leksvik.
Bygda i Indre Fosen kommune har et stort industrimiljø, og ifølge Steen er situasjonen den samme også for de andre bedriftene. Ove Vollan, tidligere ordfører og nå banksjef i Sparebank 1 SMN, sier at arbeidsmarkedet er like anstrengt på resten av Fosen.

- Det er full trøkk i alle bransjer, bortsett fra i handel. Her på Fosen er det innen havbruk og fiskeri for tiden særlig stor aktivitet, sier Vollan."
Søk nav om støtte til maskinførerbevis, det er ekstremt manko på maskinførere, og er det ikke jobb der du bor, flytt. Jeg flytta fra Drammen til Stavanger for jobb, jobba der 2 år, før jeg søkte meg tilbake til østlandet.

Ingen utdannelse, lå hjemme på sofaen i 5 år, røyka meg fjern, inn og ut av tiltak, ble drit lei, blei nykter, søkte nav om maskinførerkurs, og hadde tilbud om jobb før kurset var ferdig. Nå har jeg 34 000 utbetalt i måneden, uten fagbrev. (jobber dog ikke som maskinfører lenger, men det var sprangbrettet)
Vil ikke nav sponse, søk skole, ta studielån, søk transportlinja, begynn med lastebil, alltid jobb å få.
Folk uten erfaring, må skaffe seg erfaring, erre ingen som vil gi deg mulighet, da er kurs og skole løsninga, kjedelig, men heller 2 år skole enn 30år på sosialen og minstepensjon
Du må bare fortsette å søke, stå på og prøve å ikke ta det personlig. Det er veldig vanskelig å få jobb i dag for det er mange om beinet, og jeg kjenner til at det ikke er uvanlig at folk selv med lang og god CV, gode referanser, godt kvalifisert gjerne må opp i hundre søknader før de endelig får komme på intervju et sted. Det er fucked up, men ikke gi opp!
New generation
colakork's Avatar
Plutselig så finner du deg noe, gode ting tar tid.