Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  177 49087
Sitat av tafsern Vis innlegg
Da jeg var 13 var det helt andre ting vi tenkte på.. Hva skjer egentlig? Hvordan finner et 13 åring ut noe slik uten å ha fått det igjennom noen andre. Allerede da forstår man at dette ikke er helt riktig.
Vis hele sitatet...
Jeg vedder en mynt på at media _kan_ ha litt med saken å gjøre. Eksempel: når jeg var 13 år var jeg en tv-titter og hadde et penge/maktfiksert syn på livet, mer eller mindre manipulert av tv og media. Nå har jeg et helt annet syn, for nå vet jeg rett og slett bedre.
Det blir jo ikke gruppe voldtekt hvis det er frivillig da. Da heter det jo bare sex..
Homemade Retard
zeicko's Avatar
trur det er en sånn du har sett! http://www.dagbladet.no/2010/05/18/n...s-13/11719158/
Sitat av zeicko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noe vits og linke til den der 100 ganger!
Hero of Time
bronze's Avatar
En annen artikkel: http://www.dagbladet.no/2010/05/19/n...ring/11719517/

Ikke den samme altså!
Let's get one to be cool, and then remove it for free!
Bjarne! Bjarne! Hvor er du Bjarne!

Og nå er han død.
Sitat av bronze Vis innlegg
En annen artikkel: http://www.dagbladet.no/2010/05/19/n...ring/11719517/

Ikke den samme altså!
Vis hele sitatet...


Hah, akkurat han jeg snakker om :P avbildet på bildet alltså
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Hah, akkurat han jeg snakker om :P avbildet på bildet alltså
Vis hele sitatet...
Når han stiller opp i avisen og brifer viser det bare at han er en drittunge og ikke en gangster! haha, om jeg kan si det sånn?
Jeg er av den oppfatning at kanskje det eksisterer noen form for ms-13 tilknyttede folk i norge, MEN disse "barna" som løper rundt, SÅ godt synlige pga tattiser og tagger i byen ikke er en del av ligninga om de er her.

Endog mener jeg å ha hørt at MS-13 er en svært løst organisert gruppe, at det opereres i enkeltceller over hele verden, men at det ikke er noen form for sentral administrasjon.

Det vil si; MS gutta i LA vet kanskje ikke noe spes om, har ikke utbredt kontakt med MS gutta i Chicago f.eks.

Så lenge disse gutta ikke ligger under en formasjon, sentral ledelse, og opererer i løse celler, med en i tilegg så synlig stil, vil de aldri representere samme trusselbilde som de tyngre kretsene (les; Albanmafiaen, italienerene, russerene)

Ser jo dagens dokumentarfokus på 1% gjengene; La oss si at Bandidos har 60 medlemmer. Hvorfor er de så farlige da? En gjeng blir raskt mer en 60stk? Jo fordi, det er et system, der ledelse, mellomledelse, "standardsoldater", hangiser, venner etc er en del av ligningen. Da er de betydelig flere en 60stk..

Tror ikke denne trenden i oslo er kommet for å vare, enten ville hovedstadens "tyngre elementer" f.eks albanermafian/serbermafiaen kvitte seg med jypplingene, eller så vil onkel blå gjøre ende på det med en gang, siden de opererer så lett synlige.
Gjengene i Norge kan ikke fungere på samme måte i Norge som i USA. Det er kulturelle forskjeller. I USA har de enorme grupper med mennesker som lever i lutfattige områder. Folk der er kriminelle fordi det er det de har kjent helt siden de var små. Folk i Norge blir kriminelle mer for å skille seg ut. Vi har bedre systemer for å ta opp marginaliserte unge.

Vi kommer neppe til å se MS-13 etablere seg på samme måte i Norge som i USA på mange år. Disse MS-13 folka i Norge virker på meg som en gjeng med shitkids som vil være rebeller. Men de er ikke kyniske jævler som folka som kommer fra slummen i Sør-Amerika. Derfor blir de aldri like farlige. Gjenger i Norge er mer typisk HA og Young Guns med medlemmer, ikke soldater.

Det staten må passe på er at det ikke kommer store innvandrergrupper vi ikke kan ta vare på. Da kan det bli et problem. Ellers vil det kanskje komme individer tilknyttet MS-13 til Norge, men rekruttering vil være langt vanskeligere.
Sist endret av Stratops; 19. mai 2010 kl. 20:51.
haha, så det :P
Sitat av Krister Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nesten så jeg pisser meg ut bare av å se på det der. Aldri sett noe så latterlig i hele mitt liv. Enn å stå frem i Dagbladet kun for å se ut som en mentalt tilbakestående versjon av Eminem. Hater yoyo-kulturen mer enn noe annet. Brenn dem på bålet, MS-13 eller ikke.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Nå nærmer vi oss flueinfluensa tilstander i avisen igjen...
Sitat av petterdass Vis innlegg
Den virkelige MS13 finnes nok ikke i Norge, det er bare feilstartede rykter, av blant annet "tøffe" kids og andre "gangsters".
HA og Bandidos er altfor dominerende i Norge til at nye gjenger hadde tjent noe på å etablere seg her. Brorskap i slike gjenger? Det forekommer ikke med mindre man sitter greit høyt oppe på stigen, i hvert fall ikke i samme grad som i Sør Amerika.
Vis hele sitatet...
HA og Bandidos dominerer ingenting. I alle fall ikke i Oslo.
Sitat av reedhelvet Vis innlegg
Nesten så jeg pisser meg ut bare av å se på det der. Aldri sett noe så latterlig i hele mitt liv. Enn å stå frem i Dagbladet kun for å se ut som en mentalt tilbakestående versjon av Eminem. Hater yoyo-kulturen mer enn noe annet. Brenn dem på bålet, MS-13 eller ikke.
Vis hele sitatet...
Haha, der er jeg faktisk enig. Djeez. Mulig å bli mer pr-kåt enn det der?
Sitat av reedhelvet Vis innlegg
Nesten så jeg pisser meg ut bare av å se på det der. Aldri sett noe så latterlig i hele mitt liv. Enn å stå frem i Dagbladet kun for å se ut som en mentalt tilbakestående versjon av Eminem. Hater yoyo-kulturen mer enn noe annet. Brenn dem på bålet, MS-13 eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, fjollete kosebamser som skal ha tilhørighet i verdens mens voldelige gjeng.
Jommen sa jeg smør!
Noen tatoveringer som man finner på innsiden av tyggispapir og litt baggy klær er tydeligvis alt man trenger for å være kul, tøff og farlig nå for tiden.

Nei, hadde jeg støtt på noen av de der så skulle jeg ha plukket dem opp og gitt dem en god klem!
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Haha, der er jeg faktisk enig. Djeez. Mulig å bli mer pr-kåt enn det der?
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk. Bare se på Brian Sandberg (HA) i Danmark og Denho Acar (OG) i Sverige. I nabolandene slipper media gjengmedlemmer og kriminelle til rett som det er. Livsstilen romantifiseres og gjenglederne idoliseres. Kanskje er det en av grunnene til at de har en langt mer utviklet gjengkultur enn her i Norge.
Sist endret av Om.; 22. mai 2010 kl. 22:24.
Sitat av Krister Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg følte at jeg måtte sitere en del av den artikkelen, det er jo en fantastisk god forklaring på hva slags ungdom det er snakk om:

"- Jeg har sikkert blitt stoppet av politiet 20 ganger det siste halvåret. Men fuck police og fuck skolen, sier gutten, som ønsker å bli mekaniker."
Fra Dagbladets artikkel, er jeg den eneste som synes dette er selvmotsigende?

- Vi henger sammen og lager bråk. Det er slåsskamper og vi raner folk, forteller den yngste til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Ungdommen og flere andre Dagbladet har snakket med hevder at MS-13 ikke utgjør noen trussel mot mannen i gata.

- MS-13 utgjør ingen fare i Norge. Det er ingen rivalisering med andre gjenger eller noe slikt, sier en person.
Vis hele sitatet...
Sitat av Om. Vis innlegg
HA og Bandidos dominerer ingenting. I alle fall ikke i Oslo.
Vis hele sitatet...
Men den serbiske eller kosovoalbanske mafiaen derimot...

Kort sagt; Hadde de virkelig "tyngste gutta" i oslo ville ha disse smågutta vekk, hadde de vært vekk før de ante hva som hadde skjedd.

Vi vet med sikkerhet at albanermafiaen opererer i norge, samme med serbisk mafia.

For å ikke snakke om storebror "russermaffiaen"..

Disse småguttene kan være farlige, for all del, MEN, ville de store i hovedstaden ha de vekk, hadde det gått RASKT.

Svakhetene; De er synlige, de er ikke "militært organiserte" (pyramidestruktur), samt at de er i etableringsfasen i en by som er så GJENNOMSYRET med div grupperinger som har eksistert lenge, og bygd seg opp enorme kontaktflater og kapital i tiden de har vært der.
Sitat av lolidude Vis innlegg
MS-13 er fra USA, og jeg tror de eneste andre landene de er i er noen latin-amerikanske land...
Vis hele sitatet...

ms13 er faen ikke fra usa de kommer oprinnelig fra equador/ mexico og smuglet seg selv over fra mexico grensa og inn til usa, nå idag opererer de i veldig mange land, tror ikke det er veldig utbredt i oslo men det var et intervju for et lite halvår siden om at ms13 /kartellene hadde kommet seg inn til oslo for å få en del av "kaka" siden oslo er heroinhovedstaden i europa
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvor mange innlegg med krangling om hvem som kjenner MS13-historien best, er denne tråden nødt til å ha egentlig?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hvor mange innlegg med krangling om hvem som kjenner MS13-historien best, er denne tråden nødt til å ha egentlig?
Vis hele sitatet...
Like mange som religions debattene og hvilken sjanger <insert random band> er.
MS13 oppsto i Los Angeles. En av hovedårsakene til den massive ekspansjonen nedover i Sentral-Amerika, er deportasjonspolitikken til USA. Basta bom.
Sitat av benzoblue Vis innlegg
ms13 er faen ikke fra usa de kommer oprinnelig fra equador/ mexico og smuglet seg selv over fra mexico grensa og inn til usa, nå idag opererer de i veldig mange land, tror ikke det er veldig utbredt i oslo men det var et intervju for et lite halvår siden om at ms13 /kartellene hadde kommet seg inn til oslo for å få en del av "kaka" siden oslo er heroinhovedstaden i europa
Vis hele sitatet...
MS13 kommer blant annet fra LA, så jo, de oppstod i USA.

Det at MS13 har kommet til norge høres ut som bull, det er enslige flyktninger som har vært tidligere ms13 medlemmer med tatoveringer som kommer, det er altså ingen ms 13 gjeng, men enkelte gamle ms13 medlemmer som bor et og annet sted rundt om i oslo, selv om 3-4 av disse har funnet hverandre og henger med hverandre så hvil jeg fremdeles ikke si at MS13 har kommet skikkelig til norge.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hvordan kan du se at noen har svært mange tattoveringer når de er kledd i vide gensere og bukser?
Vis hele sitatet...
Det lurte jeg litt på å :P

Sitat av pinnsvinet Vis innlegg
Ja, mara salvatrucha (eller ms-13 om du vil) er startet av noen gutter som utvandret fra el salvador under borgerkrigen. De ville ha sin egen gjeng for å ikke bli hakket på av de andre gjengene.

Fant en dokumentar om dem på youtube for en stund siden i tilleg til episoden med ross kemp on gangs. Husker ikke navnet på fyren, men en av de som startet gjengen jobber nå for å motarbeide rekruttering til slike miljøer.
Vis hele sitatet...
Leste at den ene som var med å startet det hele har blit drept av gjeng medlemmene. Samme med en jente som var med. Hun slutta etter en liten stund. da hun ble drept, så ble de 2 av hennes beste venniner dømt til drapet. De var å medlemer.
( Dette leste jeg på www.sol.no , Så vet ikke 100% sikkert:S )

Til alle dere som krangler om hvor det startet og intakskrav OSV. Bare se Hijos de la Guerra ( Chilldren of the war )
Mye Info om det som dere krangler/diskuterer om. Så ikke diskuter, men svar på Spørsmålet som ble stilt. Kan det bekreftes at MS-13 er i norge, om dem er aktive, om det er smågjenger som burde være redde, eller om det bare er noe snørrvalper som TROR dem kan etterligne noe dem kommer til å angre på i ettertid?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Evt kan man se på dokumentaren som går på National Geographics nå.
blir for dumt å late som man vet noe som helst om disse gjengene bare fordi man har sett dokumentar på tv og lest litt på wikipedia.
Sitat av buffalobill421 Vis innlegg
blir for dumt å late som man vet noe som helst om disse gjengene bare fordi man har sett dokumentar på tv og lest litt på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du da at folk skal skaffe seg informasjon om denne gjengen siden dokumentarer og wikipedia er bullshit? Spørre de hardcore gangstergutta på 15 med tatoveringer om hvordan hele greia fungerer?

Poenget med dokumentarer og wikipedia er at folk skal kunne få informasjon om det temaet dokumentaren / artikkelen omhandler.
ler hver gang dissa MS 13 postene kommer opp, dere gidder ikke prøve å se på "Ross Kemp - On gangs" (discovery), "Gangland" (history Channel). Wikipedia kanskje? bah!
Sitat av Svensken Vis innlegg
Av min familie har jeg fått forklart att det starta med ett gatehjørne i el salvador 18 street mot ms 13 orginalt men så har det spred seg videre til usa, vet ikke helt om du eller jeg har rett, hva er din kilde?
Vis hele sitatet...
Lit ironisk at du kritiserer nordmen og andre hvite og er så veldig til å være stolt over sør amrikansk bakgrunn og kaller deg svensken. På navnet høres du ut som værste hvitingen selv
Sitat av Andcat Vis innlegg
haha, gammel er du? sett noen mafier filmer i dt siste eller?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lenge siden en i Fredrikstad ble torturert og brent med sneiper av to stk pga at han hadde snakket dritt om Outlaws
De kidsa som kaller seg MS-13 hadde begynt å gråte hvis de så hvordan den ekte gjengen er. De spiller fotball med menneskehoder, dreper for morroskyld, torturerer fordi de elsker det. Kan de ikke finne på et annet navn som passer dem bedre, som Young Motherfuckers eller noe..
Sitat av Kramer Vis innlegg
De kidsa som kaller seg MS-13 hadde begynt å gråte hvis de så hvordan den ekte gjengen er. De spiller fotball med menneskehoder, dreper for morroskyld, torturerer fordi de elsker det. Kan de ikke finne på et annet navn som passer dem bedre, som Young Motherfuckers eller noe..
Vis hele sitatet...
Synd for ungen som har tatovert MS13 på magen om dei skulle skifte navn
Sitat av sideon Vis innlegg
Synd for ungen som har tatovert MS13 på magen om dei skulle skifte navn
Vis hele sitatet...
Så du mener det er først da det er synd på han?
Så faktisk en av disse gutta i dag. Var fantastisk morsomt. Fikk maks latterkrampe på bussholdeplassen da jeg så en liten spinkel dude med 13-tattiser Hahaha, ler litt enda. Ohh... latinos... hehe...

Nesten så jeg håper albanerene rykker inn på dem.
Hvilken episode av Ross Kemp on Gangs er det som omhandler MS13? Har hele serien shø... oO

*Fant det ut. Er Episode 1 i sesong 2. "El Salvador". Google! <3
Sist endret av McVik; 14. august 2010 kl. 21:48.
Sitat av lolidude Vis innlegg
MS-13 er fra USA, og jeg tror de eneste andre landene de er i er noen latin-amerikanske land...
Vis hele sitatet...

Øhm, MS 13 er fra El Salvador som ligger i Sør-Amerika og har spredd seg oppover til USA...
Øhm... Tror det er 7 (8-9?) gangen noen nevner det i denne tråden.
Når medlemmene av MS 13 blir 18 endrer de tatoveringen og blir medlem av MS 18. Det er gruppen for de som har lov å kjøpe alkohol osv, kan brukes som legitimasjon i mange land. Mange som er medlem av MS 13 pleier også å bruke tusj eller maling, så for å lage MS 18, for å kjøpe alkohol.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Mange som er medlem av MS 13 pleier også å bruke tusj eller maling, så for å lage MS 18, for å kjøpe alkohol.
Vis hele sitatet...
Jaja... Dette kan du mye om!
Ikke engang "kubikk-gjengen" på Løten, som kjører rundt på uregistrerte mopeder trenger "falsk-leg" for å kjøpe alkohol.

Du skjønner det, at i mange land i verden så er det veldig dårlig med kontroll på alder ved salg av forskjellige varer, i den grad det ER noen aldersgrense for å kjøpe disse varene.
Mellom- og Sør-Amerika er nok noen av de landene hvor kontrollen er heller dårlig
Tror du skal lese det han skrev en gang til. Aner en smule sarkasme
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av lolidude Vis innlegg
Nei, MS-13 ble opprettet av to Latin-Amerikanere i Los Angeles eller noe i USA.
Vis hele sitatet...

http://no.wikipedia.org/wiki/Mara_Salvatrucha



Spørsmålet er jo hvor glade de ordentlige MS13 folka blir for at folk kopierer og utgir seg for å være dem ^^
sjekk discovery NÅ ! Handler om ms13
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Swii Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sett en dokumentar om MS-13, syke greier

Mer om MS i Norge om noen vil lese det
http://www.dagbladet.no/2010/05/18/n...s-13/11719158/
ser ikke på det som en trussel...lolz
Her er alle delene til Ross Kemp on Gangs - MS 13

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6

Enjoy!
Sist endret av Junkbox; 27. april 2011 kl. 12:45.