Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1409
Har IT-heldags i morgen, i access, og her er oppgaven:

Resturanten "Rondo" har 35 bord, og har for tiden 6 kelnere tilsatt. Eieren, Astrid Servant, vil gjerne ta i bruk IT for å lette det administrative arbeidet av restaurantdriften. Restauranten har fra før er gammelt kasseapparat, der det ikke er mulig å samle data om omsetning pr. bord, pr. kelner osv. Nå ønsker Astrid en datamaskin som kan skrive ut regninger og samle data. Hun vil også utnytte de mulighetene som innføring av IT gir, til å ta ut statistikker om restaurantdriften.

Kelnerne sine ruter for bestilling og skriving av regning vil bli slik:
Kelneren tar opp bestilling ved bordet, går til datamaskinen og taster inn bestillingen. Når kunden vil betale, kan kelneren skrive ut regningen fra datasystemet.

En del av rettene på menyen til restauranten er:
RESTAURANT RONDO
Kjøttkaker m/ surkål kr 67,00
Biff m/ løk " 110,00
Kokt laks " 85,00
Lammesteik m/ rosenkål " 120,00
Breiflabb " 140,00
Fårikål " 80,00
Karamellpudding " 27,00
Is " 18,00
Juleøl 0,35 liter " 30,00
Mineralvann " 15,50
Vis hele sitatet...
Finnes det en sjel der ute som kan hjelpe meg å sette opp en liten access-ting? Orker ikke tanken på å styke ennå en gang...

Vær så snill! HJELP!!!
Altså, du går kurs hvor du skal lære access. Hvorfor pokker tar du da ikke å lærer deg access istedefor å dille med alt annet?
|sic|'s Avatar
Trådstarter
eh.. kjedeli??

går ikke access-kurs.. VK2..
VK2? vi hadde det på GK..
|sic|'s Avatar
Trådstarter
ok.. men nok om det,hva?! noen som kan hjelpe??
Jeg tror ærlig talt ingen gidder. Har sett mange slike poster før og du vil nok bare få mange "gjør det selv", "vi gjør ikke leksene dine" svar.
Opprinnelig postet av TipeX
Jeg tror ærlig talt ingen gidder. Har sett mange slike poster før og du vil nok bare få mange "gjør det selv", "vi gjør ikke leksene dine" svar.
Vis hele sitatet...
Hadde du (|sic|) giddi å gjort noe slikt for noen andre... tror jeg ikke!
|sic|'s Avatar
Trådstarter
jo, d har jeg gjort! om noen trenger min hjelp.. gir jeg den med en gang! uten å tenke engang!
ok.. tar deg på ordet!

|sic|, gidder du å lage en 4 siders artikkel, på engelsk, om usa og "the american dream" til meg?
Lixom, litt annerledes det der da jocke.. Egentlig.. access er vel kansje noe noen her inne liker å drive med, og er flink til... Kan man dette bra så klarer man kansje å gjøre det der fort..

bare en tanke.. :P
er jo egentlig ikke no spes forskjell da... 4 sider i engelsk tar vel sikkert nesten like lang tid som å lage et access-dokument med sånn info som det der...

seff kommer det litt ann på personen da.. men allikevel..

bare en mot-tanke :P

edit:

ser du kommer fra nesttun.. faktisk ikke langt fra meg det.. bor rett ved lagunen..
One of the good guys
2rs1's Avatar
Kan du ikke bare starte access og bruke wizzardene til å lage den istedet for å whine om at andre skal gjøre det for deg her! Det er ikke så vansklig som det ser ut som, bruk wizzardene og prøv deg fram! Det lærer du mest av!
Jepp... man lærer av sine egne feil... (av og til av andres og..)
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Ikke så vanskelig da, jeg går VK2 selv og har 3ISU som faget heter. Der "lærer vi access". Jeg regner med at du har fått ett lite hefte/perm hvor du har en 10 kapitler eller noe. (I hvertfall det vi har..) Ikke værre enn å se på oppgavene der og følge de, bare hiv inn andre data...

Jeg kan det greit nok, kunne sikkert gjort det også ,men jeg er opptatt med russerevy og sånt og sitter og mekker masse stæsh til det. Desverre.
Good Luck!
Å gjøre oppgaven for deg? Nei! Hvorfor? Det er du som skal lære + har ikke tid.

Jeg mener, du er da ikke helt blank? Og oppgaven er da ikke alt for vanskelig heller. Sett igang du, så poster du det du lurer på. Da kommer mange hjelpende hender, kan jeg tenke meg.
du lager en tabell for rettene, en for klenerne og en for bestillinger.. så linker du de sammen!

stikk innom #tng på undernet hvis du trenger mer hjelp....jeg heter na1t der og ja!
Hvorfor har denne ikke blitt stengt?
Dette er ikke norskleksefreakforum.nu.
Du fortjener å stryke
det er jo litt misforstått å bruke access uten visual basic. hadde vært enklere hvis hver kelner hadde en notepad fil hver...
Master debater
Dekilaz's Avatar
Jocke: Hvor fort trenger du den stilen? Har allerede skrevet rundt 1 1/2 side, så dette skal gå bra!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dette er ikke et lekseforum
Hva med å følge med i timene du går, så kanskje hadde fått til noe, jeg nekter å tro at det der er så forferdelig vanskelig å få til.