Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 855
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
ok, det skal mye til før jeg begynner å spørre om hjelp, men nå kommer jeg ikke på noe mer jeg kan gjøre, så jeg bare spør her.

here it goes:

jeg har kjøpt en maxtor 80 gig 7200 rpm ata133. så kommer jeg hjem og skal sette den i. jeg har et asus a7v kt133 hovedkort. jeg har 4 ideslotter, der 2 av dem er dma33/66 og de 2 siste er ata100. da setter jeg den selvsagt i slot nr. 1 av ata100slottene. fikser disken til master med jumperen og setter den som disk 1 på kabelen og alt det der. det som er tingen med dette hovedkortet er at biosen finner ikke ata100diskene rett etter minneopptellingen. den finner dem etter den er ferdig med minnet, dma33/66 diskene og har gått videre fra det punktet der man kan trykke på 'del' for å komme inn i biosen. da starter et søk etter ata100 disker. da blir disken funnet som master. greit nok det. så gikk jeg inn i windows 98 og fant disken i partition magic 7. skulle formatere den og greier, men så tenkte jeg at det var sannelig på tide å installere w2k og i samme slengen legge inn ntfs på den. så tok jeg vekk 98 og installerte w2k. men installasjonsprogrammet fant ikke disken og kunne derfor ikke formatere den til ntfs. så jeg bare installerte den på en av de 2 andre diskene mine, for å så gjøre 80 gigen til e:. så kom jeg inn i w2k, partition magic fant ikke disken. merkelig ettersom pm fant den i 98. da gikk jeg ut til dos gjennom en bootdisk, startet fdisk og formaterte den derfra. funker fett, jeg finner disken i dos og kan browse den der. så går jeg inn i w2k igjen, finner ikke jack schitt. har prøvd med pm og norton systemworks. og jeg har også oppdatert biosen til nyeste versjon. hjalp ikke. finner ikke den nye.

jepp. det var vel det.

summary: finner disken i oppstarten og i dos, men ikke i w2k selv med hjelp av partition magic o.l.

noen ideer?
Sist endret av Gusto; 17. mars 2002 kl. 15:52.
Better than thou.
VIA busmaster drivere? 4in1 greia? Tatt ned nyeste? Eller kanskje det som TipeX sa til meg (et annet problem, men verdt å prøve.) last VIA IDE Tool. Kan muligens hjelpe. Annet partiosjoneringsprogram enn PM?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vel, prøv å kjør fdisk gusto. Helt nye hder sliter som regel med det at det ikke er noen partisjoner på de, ergo kan de heller ikke lekes med via pm eller sysworks. Gå på fdisk i command og få laget en primary partisjon. Da skal du nok kunne finne diskene dine. Hvis ikke dette funker, så er jeg blank
Totto
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo
VIA busmaster drivere? 4in1 greia? Tatt ned nyeste? Eller kanskje det som TipeX sa til meg (et annet problem, men verdt å prøve.) last VIA IDE Tool. Kan muligens hjelpe. Annet partiosjoneringsprogram enn PM?
Vis hele sitatet...
jepp det har jeg allerede gjort. 4in1 greia. skal prøve via ide tool hvis jeg finner det.

totto: jeg har allerede prøvd fdisk, det står i tråden. den er tilogmed formatert og lagd en mappe i.
original reprint
xaff's Avatar
Hadde noe lignende jeg også, i oppstarten var disken der men ikk etterpå i Windows. Begge var stilt inn som master, fjernet alle jumperene på den nye så funket alt.
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
jeg vet hva som var feil. w2k har ikke ata100støtte som standard. noe som egentlig er ganske merkelig ettersom 98 klarer det helt fint.

jeg har prøvd med alt mulige saker jeg fant på viahardware uten resultat, og jeg har ikke w2k cden for hånden, så jeg skal fikse drivere fra den seinere i dag.