Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2013
Hei! jeg kjøpte komplett sin Intel edition gamer pack i edition i høst. Etter en stund har jeg lagt merke til at enkelte spill jeg liker lagger på medium/høy grafikksettings. Derfor har jeg lyst til å oppgradere skjermkortet mitt. Jeg har aldri gjort det før, og lurer derfor på hvilket skjermkort jeg kan/bør kjøpe.

Budsjettet mitt ligger på 1500-2000 kr. Kjører w7 home premium. Foreløpig ser setupen min slik ut:

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Vifte: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, mATCorsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9
4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heats

Corsair CX V2 430W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 1x 6+2pin PCIe, 4

Intel® Core i3-3220 Processor
Socket-LGA1155, Dual Core, 3.3Ghz, 3MB, Boxed w/fa

MSI B75MA-P45, Socket-1155
m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB 3

XFX Radeon HD 7750 1GB GDDR5
PCI-Express 3.0, DL-DVI-D, HDMI, VGA

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL

Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Bas

BenQ 21,5" LED GL2250
1920x1080, 12M:1, 2ms, VGA/DVI

Takk på forhånd!
Er nok ikke mye du får gjort her uten en ny processor.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Spiller du mye og hvilke spill?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Er nok ikke mye du får gjort her uten en ny processor.
Vis hele sitatet...
I3 er en svært god prosessor og den er absolutt ingen flaskehals i dette setupet,

Det jeg derimot ville anbefalt å oppgradere for å få en bedre spillopplevelse ville vært å bytte ut nåværende skjermkort med: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759547

Slengt på en til vengeance brikke, for å dra dette burde du gå for en litt større strømforsyner også 550 - 650w holder
Trådstarter
20 0
Ok. Da tenker jeg å kjøpe en ny processor også. Kan da sette budsjettet på 3000 kr. Takk for svar

Jeg spiller Dishonored, Dead Space, Mass Effect triologien, Guild Wars 2, League of Legends (kjører på fullt uten problemer)

Har lyst på noe som kan kjøre stort det meste med bra grafikk uten store problemer.

Sitat av Slappfisk Vis innlegg
I3 er en svært god prosessor og den er absolutt ingen flaskehals i dette setupet,

Det jeg derimot ville anbefalt å oppgradere for å få en bedre spillopplevelse ville vært å bytte ut nåværende skjermkort med: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759547

Slengt på en til vengeance brikke, for å dra dette burde du gå for en litt større strømforsyner også 550 - 650w holder
Vis hele sitatet...
Jeg så ikke ditt svar før jeg skrev det forrige svaret. Skal se på skjermkortet og brikken. Takk
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Kratic Vis innlegg
Ok. Da tenker jeg å kjøpe en ny processor også. Kan da sette budsjettet på 3000 kr. Takk for svar

Jeg spiller Dishonored, Dead Space, Mass Effect triologien, Guild Wars 2, League of Legends (kjører på fullt uten problemer)

Har lyst på noe som kan kjøre stort det meste med bra grafikk uten store problemer.



Jeg så ikke ditt svar før jeg skrev det forrige svaret. Skal se på skjermkortet og brikken. Takk
Vis hele sitatet...

Du vil nok ikke kjøre mange nyere spill full grafikk med 660ti, men "medium" grafikk.

Om budsjettet ditt kan strekke seg til 3000 kan du jo kikke på Gtx 670 eller Amd 6970
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
650ti gir max 25 % økning iht til det han har. Synes du det er en god investering?
Trådstarter
20 0
Takk for alle svar. Men nå er jeg litt usikker på om jeg trenger å kjøpe en ny processor, eller om jeg bare trenger et nytt skjermkort og litt mer ram + kraftigere strømforsyning. Hva tror dere?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Kratic Vis innlegg
Takk for alle svar. Men nå er jeg litt usikker på om jeg trenger å kjøpe en ny processor, eller om jeg bare trenger et nytt skjermkort og litt mer ram + kraftigere strømforsyning. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Spørs jo hvor mye penger du skal bruke.
Trådstarter
20 0
Sitat av Lima Vis innlegg
Spørs jo hvor mye penger du skal bruke.
Vis hele sitatet...
Tenker å bruke maks 3000 kr.
Kjøp en 7750 til, sett dem i CFX...

Deretter kjøper du en litt bedre strømforsyning...

HX750 f.eks.

XFX PSUen..

Da har du en ok oppradering..
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Han får jo mest ut av å bruke pengene på et nytt skjermkort til rundt 3000, siden han må bruke penger på psu hvis han skal kjøre Cfx
Learning by doing
Undef's Avatar
min annbefaling er at du kun kjøper nytt skjermkort, fordi jeg bygde en pc til søstra mi med en celeron g555 prosessor og med en GTX 550ti + 8 gb ram, dessuten trenger du ikke ny prosessor, fordi i3en har hyperthreading som gjør at den har 4 kjærner og ikke 2 under operasjoner og load.

nok om det. om du øker budsjettet burde du kanskje kjøpe noe sånt som 7950, madde grafikkytelse for pengene:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761887#extra
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=741889#extra

skal snart bytte, og jeg tror jeg kommer til å gå for dette kortet
Trådstarter
20 0
Sitat av Undef Vis innlegg
min annbefaling er at du kun kjøper nytt skjermkort, fordi jeg bygde en pc til søstra mi med en celeron g555 prosessor og med en GTX 550ti + 8 gb ram, dessuten trenger du ikke ny prosessor, fordi i3en har hyperthreading som gjør at den har 4 kjærner og ikke 2 under operasjoner og load.

nok om det. om du øker budsjettet burde du kanskje kjøpe noe sånt som 7950, madde grafikkytelse for pengene:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761887#extra
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=741889#extra

skal snart bytte, og jeg tror jeg kommer til å gå for dette kortet
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på kortene bortsett fra pris? Er det ene bedre enn det andre? Kan jeg bruke begge i pcen min? Beklager hvis det er dumme spørsmål, men jeg er ganske grønn på dette området :P
Sitat av Kratic Vis innlegg
Hva er forskjellen på kortene bortsett fra pris? Er det ene bedre enn det andre? Kan jeg bruke begge i pcen min? Beklager hvis det er dumme spørsmål, men jeg er ganske grønn på dette området :P
Vis hele sitatet...
begge er kompatible og begge yter likt, men det ene har selvfølgelig litt større kjøler som vil si ett kaldere kort, og dermed litt større mulighet for overclocking.
Sitat av Lima Vis innlegg
Du vil nok ikke kjøre mange nyere spill full grafikk med 660ti, men "medium" grafikk.

Om budsjettet ditt kan strekke seg til 3000 kan du jo kikke på Gtx 670 eller Amd 6970
Vis hele sitatet...
Sitter her med ett 660ti, hvor det drar battlefield 3 på ultra grafikk 50-60 FPS. Alle settings er maxet med en oppløsning på 1920x1080. Dette er på en pc med en i5 cpu og vengeance ram. Med ditt budsjett får du råd til løsningen jeg ga deg, jeg kan nærmest garantere deg at det vil la deg å kjøre nyere spill på high/ultra grafikk.

Sitat av Undef Vis innlegg
min annbefaling er at du kun kjøper nytt skjermkort, fordi jeg bygde en pc til søstra mi med en celeron g555 prosessor og med en GTX 550ti + 8 gb ram, dessuten trenger du ikke ny prosessor, fordi i3en har hyperthreading som gjør at den har 4 kjærner og ikke 2 under operasjoner og load.

nok om det. om du øker budsjettet burde du kanskje kjøpe noe sånt som 7950, madde grafikkytelse for pengene:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761887#extra
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=741889#extra

skal snart bytte, og jeg tror jeg kommer til å gå for dette kortet
Vis hele sitatet...
Her handler det jo om nvidia VS amd, som du sier er cpu'en mer enn god nok for denne generasjonen spill.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
[quote=Slappfisk;2821248]Sitter her med ett 660ti, hvor det drar battlefield 3 på ultra grafikk 50-60 FPS. Alle settings er maxet med en oppløsning på 1920x1080. Dette er på en pc med en i5 cpu og vengeance ram. Med ditt budsjett får du råd til løsningen jeg ga deg, jeg kan nærmest garantere deg at det vil la deg å kjøre nyere spill på high/ultra grafikk.



50-60 FPS i gjennomsnitt ja. Er hva du har som laveste fps som teller!

Kanskje jeg burde negradere til 660ti fra 670 jeg da, siden jeg må spille på High for å få en bra fps




(Ironisk)
Trådstarter
20 0
Sitat av Lima Vis innlegg
Du vil nok ikke kjøre mange nyere spill full grafikk med 660ti, men "medium" grafikk.

Om budsjettet ditt kan strekke seg til 3000 kan du jo kikke på Gtx 670 eller Amd 6970
Vis hele sitatet...
Kan du linke meg et eksempel på begge skjermkortene? Altså et GTX 670 og et MD 6970? Jeg har søkt de opp på komplett og det er mange forskjellige. Hva er for eksempel forskjellen på GTX 670 med 2 GB minne kontra et med 4 GB minne?
Trådstarter
20 0
Kan dere foreslå et skjermkort innenfor 3000 kr? Tenker også og kjøpe en RAM-brikke til på 4GB. Trenger jeg en bedre strømforsyning?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Kratic Vis innlegg
Kan du linke meg et eksempel på begge skjermkortene? Altså et GTX 670 og et MD 6970? Jeg har søkt de opp på komplett og det er mange forskjellige. Hva er for eksempel forskjellen på GTX 670 med 2 GB minne kontra et med 4 GB minne?
Vis hele sitatet...
Her er et godt 670.

4GB versjonen fungerer bedre på flerskjermoppsett en 2GB versjonen.


Sitat av Kratic Vis innlegg
Kan dere foreslå et skjermkort innenfor 3000 kr? Tenker også og kjøpe en RAM-brikke til på 4GB. Trenger jeg en bedre strømforsyning?
Vis hele sitatet...
MSI GTX 670 koster 2999,-.
4GB Vengece RAM koster ikke mye.
Om du skal ha et 670 tror jeg det kan bli knapt med kun 430W PSU
du trenger på ingen måte 8 gigabyte ram for kunne spele dei spela du har!

Det du kan hente på her er betre CPU og betre GPU, du vil hente mest på ein ny GPU.

Gå for eit 670, og kjøp deg ein i5 når du har penger til det.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
du trenger på ingen måte 8 gigabyte ram for kunne spele dei spela du har!

Det du kan hente på her er betre CPU og betre GPU, du vil hente mest på ein ny GPU.

Gå for eit 670, og kjøp deg ein i5 når du har penger til det.
Vis hele sitatet...
8 GB er nødvendig med dagens spill
Sist endret av Zendium; 15. januar 2013 kl. 22:59.
Sitat av Zendium Vis innlegg
8 GB er nødvendig med dagens spill
Vis hele sitatet...
Nope, det er ikkje nødvendig, det er kjekt å ha, på lik linje med ein ssd disk.

Skulle gjerne bevist det og, men eg har ikkje min stasjonære på hybelen.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Nope, det er ikkje nødvendig, det er kjekt å ha, på lik linje med ein ssd disk.

Skulle gjerne bevist det og, men eg har ikkje min stasjonære på hybelen.
Vis hele sitatet...
I min PC er 8GB en nødvendighet. Jeg tenker til og med på et 8GB kit til i PC'en for til sammen 16GB. 4GB for meg hadde vært for lite.
jaja, once you go 8+ gb you never go back liksom, men det er ikkje nødvendig, går sjeldent over 5 gb i bruk, kjem jo heilt an på kva eg har gåande, men du klara deg fint med 4gb.

6 gig er optimalt for gaming, når du går mykje over der så trekker det litt på loading hastighetane, frå 4 til 8 gig så øker loading tida med ca. 1 sek.
Trådstarter
20 0
Sitat av Zendium Vis innlegg
Her er et godt 670.

4GB versjonen fungerer bedre på flerskjermoppsett en 2GB versjonen.




MSI GTX 670 koster 2999,-.
4GB Vengece RAM koster ikke mye.
Om du skal ha et 670 tror jeg det kan bli knapt med kun 430W PSU
Vis hele sitatet...
Ok. Takk for svar! Jeg tror jeg går for MSI GTX 670. Hva slags PSU foreslår du?

Sitat av R0flcopter Vis innlegg
du trenger på ingen måte 8 gigabyte ram for kunne spele dei spela du har!

Det du kan hente på her er betre CPU og betre GPU, du vil hente mest på ein ny GPU.

Gå for eit 670, og kjøp deg ein i5 når du har penger til det.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvilken i5 processor jeg burde kjøpe. Har du noen forslag?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Kratic Vis innlegg
Ok. Takk for svar! Jeg tror jeg går for MSI GTX 670. Hva slags PSU foreslår du?



Jeg aner ikke hvilken i5 processor jeg burde kjøpe. Har du noen forslag?
Vis hele sitatet...
600~700W burde holde. Corsair og OCZ ZT er gode kandidater.
i5 3570K er en god prosessor
Trådstarter
20 0
Sitat av Zendium Vis innlegg
600~700W burde holde. Corsair og OCZ ZT er gode kandidater.
i5 3570K er en god prosessor
Vis hele sitatet...
Da har jeg sjekket ut CPU (i5 3570k), GPU (MSI GeForce GTX 670 2GB og PSU ( OCZ ZT 650 Watt) på prisguiden.no

Dette er hva jeg fant av priser:
- http://www.prisguide.no/produkt/inte...5-3570k-157582
- http://www.prisguide.no/produkt/msi-...edition-162169
- http://www.prisguide.no/produkt/ocz-...50-watt-153629

So far so good. Det eneste jeg mangler nå er en harddisk. Tenker på 1TB. Som du sikkert skjønner har jeg aldri kjøpt en harddisk før. Derfor lurer jeg på hva som er bra. Er ikke sikker på hva som passer til kabinettet mitt heller. Hvis du kunne vise meg en, så hadde det vært supert!

Kommer til å bestille straks jeg finner en grei harddisk. Blir å bruke litt mer penger enn forventet, men det er å gjøre det ordentlig når man først skal oppgradere. Glemte å nevne at jeg også skal kjøpe en til 4GB Vengeance-brikke. Tusen takk for all hjelp jeg har fått! Appreciated
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Kratic Vis innlegg
Da har jeg sjekket ut CPU (i5 3570k), GPU (MSI GeForce GTX 670 2GB og PSU ( OCZ ZT 650 Watt) på prisguiden.no

Dette er hva jeg fant av priser:
- http://www.prisguide.no/produkt/inte...5-3570k-157582
- http://www.prisguide.no/produkt/msi-...edition-162169
- http://www.prisguide.no/produkt/ocz-...50-watt-153629

So far so good. Det eneste jeg mangler nå er en harddisk. Tenker på 1TB. Som du sikkert skjønner har jeg aldri kjøpt en harddisk før. Derfor lurer jeg på hva som er bra. Er ikke sikker på hva som passer til kabinettet mitt heller. Hvis du kunne vise meg en, så hadde det vært supert!

Kommer til å bestille straks jeg finner en grei harddisk. Blir å bruke litt mer penger enn forventet, men det er å gjøre det ordentlig når man først skal oppgradere. Glemte å nevne at jeg også skal kjøpe en til 4GB Vengeance-brikke. Tusen takk for all hjelp jeg har fått! Appreciated
Vis hele sitatet...
Ser bra ut så langt

Denne er en god HDD
Denne er også god. Den er laget for stabilitet 24/7