Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1167
Kommer til å døgne i natt fordi jeg ikke får medisinene mine slik at jeg får sove, så trenger sårt tips om ting å gjøre for å få natta til å gå. Liker å game men har adhd så klarer å sitte maks en Time om gangen å spille før jeg må gjøre noe annet. Klarer heller ikke å sitte i ro å se film eller serier. Alle tips tas godt i mot❤️
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Kommer til å døgne i natt fordi jeg ikke får medisinene mine slik at jeg får sove, så trenger sårt tips om ting å gjøre for å få natta til å gå. Liker å game men har adhd så klarer å sitte maks en Time om gangen å spille før jeg må gjøre noe annet. Klarer heller ikke å sitte i ro å se film eller serier. Alle tips tas godt i mot❤️
Vis hele sitatet...
Er du synsk siden du sier dette før du faktisk har forsøkt ? Ingen netter er like. I natt får du faktisk sove om du følger mine råd. Mye av søvnproblemer er psykisk og tror du at du ikke får sove så får du ikke. Alle får sove om man er sliten nok. Nå tar du på deg jakken og skoene så går du 20km tur i høyt tempo og når du er tilbake tar du en varm dusj og drikker en te med lav belysning i rommet. Etterpå legger du deg i senga i mørkt rom (20 ca grader) å runker så lukker du øyene etterpå. Ikke rør mobil / tv osv.

Prøv.. siden ofte skyldes søvnproblemer overskudd av energi / tanker / stress. Alle disse rådene du fikk hjelper på dette.


Svar på spørsmålet ditt :

Grundig vask av hele leiligheten og utstyr / skaper. Kjører du grundig utvask så tar det fort hele natta.
Sist endret av WierdoZ; 12. november 2023 kl. 20:05.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Er du synsk siden du sier dette før du faktisk har forsøkt ? Ingen netter er like. I natt får du faktisk sove om du følger mine råd. Mye av søvnproblemer er psykisk og tror du at du ikke får sove så får du ikke. Alle får sove om man er sliten nok. Nå tar du på deg jakken og skoene så går du 20km tur i høyt tempo og når du er tilbake tar du en varm dusj og drikker en te med lav belysning i rommet. Etterpå legger du deg i senga i mørkt rom (20 ca grader) å runker så lukker du øyene etterpå. Ikke rør mobil / tv osv.

Prøv.. siden ofte skyldes søvnproblemer overskudd av energi / tanker / stress. Alle disse rådene du fikk hjelper på dette.
Vis hele sitatet...
med all respekt, jeg har slitt med alvorlige søvnplager i 5 år nå. Har gått på medisiner for dette fordi ingenting annet har funka. Trust me, jeg har prøvd alle slags naturlige måter å få sove på samt å ordna opp i søvnhygienen min uten av at det har hjulpet litt en gang.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Alle får sove om man er sliten nok.
.
Vis hele sitatet...
Generelt sett veldig gode råd, men akkurat det at alle får sove bare de er slitne nok er feil.
Det er jeg dessverre et eksempel på hver dag..

Heldigvis løses de aller fleste søvnproblemer ved aktivitet og riktig søvnhygiene eller søvnrestriksjon.
Man må gjøre en innsats for å få resultater, men det er ikke alltid det holder.
Sist endret av Fraktalist; 12. november 2023 kl. 20:25.
Tren som faen eller jogg i en time. Så blir du sliten
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Det er ikke feil, vi snakker bare om hvor sliten du faktisk er. Er du sliten nok så besvimer du til slutt, du skjønner det? Kroppen klarer ikke være våken når du har slitt den ut nok. Du tror kanskje du er sliten nok men får du ikke sove så er du ikke sliten NOK. Det nytter ikke hva sykdommer du har , er du utslitt nok så sovner du uansett. Det er bare sånn menneskekroppen fungerer. Dersom OP ikke får sovemedisiner av fastlege og legevakt så er absolutt mine råd til han noen av dem beste han kan få akkurat nå for i natt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at før man ofte blir så sliten kan man få psykose symptomer om det skjer ofte nok hilsen en som lett gikk opp i 48t før med tungt arbeid og styrketrening i tillegg. Sliten var jeg men sove, nei.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Problemet er at før man ofte blir så sliten kan man få psykose symptomer om det skjer ofte nok hilsen en som lett gikk opp i 48t før med tungt arbeid og styrketrening i tillegg. Sliten var jeg men sove, nei.
Vis hele sitatet...
Føler jeg er i litt samme situasjon som deg. Kan fint gå søvnløs i dagesvis uansett hvor sliten jeg er fysisk, men det er akkurat som at kroppen min bare nekter å slappe av.

Jeg har slitt meg selv ut såpass mye tidligere at jeg faktisk har holdt på å svime av, men til og med da lot ikke kroppen meg sove av en eller annen grunn. Jeg tror mye av problemene mine er psykisk, men det er ikke så lett som å bare prøve å slappe av/tenke på noe annet/trene som faen når man har gått på sovemedisiner i 5 år. Kroppen blir vant til jevn tilførsel av sovemedisiner og når jeg da plutselig ikke får det, så klarer jo kroppen heller ikke å slappe av uten.
Ser at tråden har sporet av, men vil komme med noen innspill til TS siden du skriver at du ikke klarer å slappe av, og det er jo faktisk en forutsetning for å få sove.

Har man gått lenge med aktivert stressrespons så må man trene opp den delen av nervesystemet som er knyttet til avslapning (det parasympatiske nervesystemet). Denne delen av nervesystemet er dessverre litt treig for å komme i gang, og derfor er dette noe vi må øve på. Her er en video med noen teknikker som kan hjelpe: https://www.youtube.com/watch?v=FPH5CFSmYEU

Hvis du ikke klarer å sove er det uansett bra å gi nervesystemet litt hvile. Yoga nidra er en type meditasjon der man søker å oppnå en tilstand som ligger mellom våkenhet og søvn. Om du sovner så er det bare en bonus, men det er ikke målet. Det finnes mange forskjellige instruksjonsvideoer på youtube, så forhåpentligvis finnes det noe som passer for deg, men sett av minst 20 minutter.

Jo mer du gjør dette, desto flinkere blir du til å slappe av.

Anbefaler også denne episoden av Huberman Lab: https://www.youtube.com/watch?v=nm1TxQj9IsQ&t
Veldig grundig gjennomgang av faktorer som påvirker søvnen. Jeg ble overrasket over hvordan lys påvirker søvn og våkenhet, og det er jo veldig relevant nå på vinteren. Selv om det ikke er det er årsaken til problemene dine, så skader det ikke å optimalisere det man kan. Han nevner også yoga nidra. Så hvis ingenting av det over hjelper så kan du jo høre på dette mens du rydder og kanskje lære noe nytt.
Sitat av Ikiru Vis innlegg
Ser at tråden har sporet av, men vil komme med noen innspill til TS siden du skriver at du ikke klarer å slappe av, og det er jo faktisk en forutsetning for å få sove.

Har man gått lenge med aktivert stressrespons så må man trene opp den delen av nervesystemet som er knyttet til avslapning (det parasympatiske nervesystemet). Denne delen av nervesystemet er dessverre litt treig for å komme i gang, og derfor er dette noe vi må øve på. Her er en video med noen teknikker som kan hjelpe: https://www.youtube.com/watch?v=FPH5CFSmYEU

Hvis du ikke klarer å sove er det uansett bra å gi nervesystemet litt hvile. Yoga nidra er en type meditasjon der man søker å oppnå en tilstand som ligger mellom våkenhet og søvn. Om du sovner så er det bare en bonus, men det er ikke målet. Det finnes mange forskjellige instruksjonsvideoer på youtube, så forhåpentligvis finnes det noe som passer for deg, men sett av minst 20 minutter.

Jo mer du gjør dette, desto flinkere blir du til å slappe av.

Anbefaler også denne episoden av Huberman Lab: https://www.youtube.com/watch?v=nm1TxQj9IsQ&t
Veldig grundig gjennomgang av faktorer som påvirker søvnen. Jeg ble overrasket over hvordan lys påvirker søvn og våkenhet, og det er jo veldig relevant nå på vinteren. Selv om det ikke er det er årsaken til problemene dine, så skader det ikke å optimalisere det man kan. Han nevner også yoga nidra. Så hvis ingenting av det over hjelper så kan du jo høre på dette mens du rydder og kanskje lære noe nytt.
Vis hele sitatet...
Takk for bra tips, skal sjekke ut dette
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Er du synsk siden du sier dette før du faktisk har forsøkt ? Ingen netter er like. I natt får du faktisk sove om du følger mine råd. Mye av søvnproblemer er psykisk og tror du at du ikke får sove så får du ikke. Alle får sove om man er sliten nok. Nå tar du på deg jakken og skoene så går du 20km tur i høyt tempo og når du er tilbake tar du en varm dusj og drikker en te med lav belysning i rommet. Etterpå legger du deg i senga i mørkt rom (20 ca grader) å runker så lukker du øyene etterpå. Ikke rør mobil / tv osv.

Prøv.. siden ofte skyldes søvnproblemer overskudd av energi / tanker / stress. Alle disse rådene du fikk hjelper på dette.


Svar på spørsmålet ditt :

Grundig vask av hele leiligheten og utstyr / skaper. Kjører du grundig utvask så tar det fort hele natta.
Vis hele sitatet...
Mye te inneholder koffein.