Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1652
Jeg var akkurat innom Kiwi og en utledning stoppet meg jeg trodde han ville ha cash så sa bare at jeg var "broke", men skjønte til slutt at han bare ville ha litt mat så jeg valgte så klart å kjøpe litt rundstykker og svartpølse samt en protein bar til han. Han hadde reist fra Trondheim eller noe sånt med kona si som sto utenfor en Rema like ved hun var veldig sjenert stakkar.. fikk ikke med meg alt han sa, men jeg spurte «why don’t you have any money?» kanskje litt frekt, men jeg lurer virkelig på det og jeg spurte også «what about NAV?» men fikk ikke med meg alt han sa som sagt og det er egentlig ikke min business heller ville bare høre om han jugde eller ikke og det tviler jeg på at han gjorde.

Jeg bare lurer på om han kommer til å få noe hjelp? Han/de må vel det? Man må faktisk være veldig vanskeligstilt å tørre spørre folk som skal inn på butikken om mat fordi de ikke har penger selv, hadde han spurt om penger ville jeg hvert fall sagt nei noe som jeg gjorde først før jeg fikk tenkt meg om. Hva skjer med disse folka da? Har de et sted å bo? Får de ikke ganske fort hjelp hvis de er flyktninger? De hadde reist fra Trondheim som er hvert fall 6-8 timer unna med bil, hvorfor måtte de dra derfra? Får de ikke hjelp i den byen liksom?

Han ble hvert fall fort borte etter jeg ga han posen, da hadde han fått litt mat fra noen andre også så da slapp han å stå der mer og det er jeg veldig glad for, men har også litt dårlig samvittighet også for jeg skjønner meg ikke helt på det? Kan noen hjelpe meg forstå hvordan flyktninger blir håndtert i systemet?
Mange flyktninger kommer fra steder hvor staten og systemet er korrupte fra ende til annen. Noe som gjør at de tar som utgangspunkt at det er tilfellet her også.
I tillegg så er det nok mange som har en forforståelse om at Norge drukner i penger og at bare man kommer seg hit så ordner alt seg av seg selv. Men, det er ikke tilfelle i det hele tatt. Man må oppsøke systemet og gjøre det som kreves.

Også har du jo legale og illegale flyktninger. Dersom de er illegale så har man ikke rett på noe som helst ettersom det eneste systemet kommer til å gjøre, er å sende de tilbake.
Er du sikker på det var flyktninger? I Trondheim er det mange sigøynere som tigger både penger og mat.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Er du sikker på det var flyktninger? I Trondheim er det mange sigøynere som tigger både penger og mat.
Vis hele sitatet...
De må nok være flyktninger ja, men spurte ikke om hvor han var fra. Tror sigøyner er riktig jeg trodde han var kurder eller noe muslimsk, men han var kristen og det var okey med gris. Ga han svartpølse isteden da siden jeg synes det er digg selv, de kan nok ikke ha hatt det noe bra i hjemlandet sitt når de må komme hit å stå fryse utafor Kiwi.. kanskje det var for mange om beinet oppi trondheim så valgte de å dra ned hit isteden (øde sted) bare en teori.. uff får nesten vondt i magen av at jeg har det så godt.. skal hvert fall ikke synes synd på meg selv framover.

Sitat av SaySo Vis innlegg
Mange flyktninger kommer fra steder hvor staten og systemet er korrupte fra ende til annen. Noe som gjør at de tar som utgangspunkt at det er tilfellet her også.
I tillegg så er det nok mange som har en forforståelse om at Norge drukner i penger og at bare man kommer seg hit så ordner alt seg av seg selv. Men, det er ikke tilfelle i det hele tatt. Man må oppsøke systemet og gjøre det som kreves.

Også har du jo legale og illegale flyktninger. Dersom de er illegale så har man ikke rett på noe som helst ettersom det eneste systemet kommer til å gjøre, er å sende de tilbake.
Vis hele sitatet...
Håper det går bra med han framover og at han får fikset seg en jobb og bopel med kona og broren sin, føler han var en veldig ærlig type og han var ikke noe frampå eller noe sånt veldig respektfull. Siste jeg sa var «God bless you» og det mente jeg.
Sist endret av HallaKompis; 13. november 2023 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke helt det samme som du snakker om, men mange av disse folka virker veldig lite takknemlige. Det værste er jo folk som spør etter mer når du nettopp har gitt dem noe.

Jeg hørte nettopp fra en kompis på Sørlandet at flere av stedene som deler ut mat hadde satt foten ned for ukrainerene nå.
Dette var visstnok på grunn av at de gikk på hver eneste utlevering og hentet så mye mat som mulig, det gjorde at den gruppen(rusmisbrukere og hjemløse) som var tiltenkt dette behovet omtrent ikke fikk hentet mat.

De har ikke satt opp skilt med ukrainere forbudt, men siden det er ett tilbud for rusavhengige så har dem begynt å håndheve ett krav om at man faktisk sliter/har slitt med rusproblemer for å benytte seg av tilbudet.

Det var helt greit at de kom å hentet mat, men da de begynte med «organisert henting» på alle 3 av organisasjonens utleveringssteder så gikk det for langt.
Jeg hadde selv satt ned foten i den situasjonen tror jeg.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Ikke helt det samme som du snakker om, men mange av disse folka virker veldig lite takknemlige. Det værste er jo folk som spør etter mer når du nettopp har gitt dem noe.

Jeg hørte nettopp fra en kompis på Sørlandet at flere av stedene som deler ut mat hadde satt foten ned for ukrainerene nå.
Dette var visstnok på grunn av at de gikk på hver eneste utlevering og hentet så mye mat som mulig, det gjorde at den gruppen(rusmisbrukere og hjemløse) som var tiltenkt dette behovet omtrent ikke fikk hentet mat.

De har ikke satt opp skilt med ukrainere forbudt, men siden det er ett tilbud for rusavhengige så har dem begynt å håndheve ett krav om at man faktisk sliter/har slitt med rusproblemer for å benytte seg av tilbudet.

Det var helt greit at de kom å hentet mat, men da de begynte med «organisert henting» på alle 3 av organisasjonens utleveringssteder så gikk det for langt.
Jeg hadde selv satt ned foten i den situasjonen tror jeg.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg veldig godt, da utnytter de bare det gode tilbudet som har blitt utlevert uten å tenke på at det kanskje er andre som trenger sitt også. Heldigvis så har jeg følelsen av at jeg gjorde noe riktig idag og det er digg. Skulle tatt med noe drikke også egentlig.. håper de fikk noe å skylle ned med, prøver å være litt obs på sånne situasjoner for det har kommet bort en utledning som spør meg om en 200 lapp med et sykt slapt håndtrykk og sier de skal ta "toget" før, men man skjønner at det er til et skudd. Det er ikke noe jeg gidder å brødfø ass.
Sist endret av HallaKompis; 13. november 2023 kl. 22:49.
Er det første gang du møter på en tigger utenfor butikken? Butikken jeg handler på for tiden har et par faste sigøynertiggere, som alltid er der i rushtiden. Slik er det på svært mange butikker i Oslo og omegn, og det har vært sånn en stund nå. Før var de mest i sentrum, men de siste årene har de trukket mer utover, og forskjellige familier har nå utvalgte butikker som sine territorier, basically.

Etter hvert som cash gradvis forsvant, har de gått over til å be om mat istedenfor. Gir du dem noe én gang, så blir de svært pågående hver eneste gang de ser deg senere. Jeg ignorerer dem med god samvittighet, for jeg har allerede folk i nød som jeg tar vare på. Det er på et vis brutalt, men man kan ikke redde hele verden, og han fyren som sitter og roper på meg når jeg er sliten etter en lang dag, står dessverre ikke på lista over folk jeg kan forsørge.
Sist endret av mentalmelt; 13. november 2023 kl. 23:58.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Er det første gang du møter på en tigger utenfor butikken? Butikken jeg handler på for tiden har et par faste sigøynertiggere, som alltid er der i rushtiden. Slik er det på svært mange butikker i Oslo og omegn, og det har vært sånn en stund nå. Før var de mest i sentrum, men de siste årene har de trukket mer utover, og forskjellige familier har nå utvalgte butikker som sine territorier, basically.

Etter hvert som cash gradvis forsvant, har de gått over til å be om mat istedenfor. Gir du dem noe én gang, så blir de svært pågående hver eneste gang de ser deg senere. Jeg ignorerer dem med god samvittighet, for jeg har allerede folk i nød som jeg tar vare på. Det er på et vis brutalt, men man kan ikke redde hele verden, og han fyren som sitter og roper på meg når jeg er sliten etter en lang dag, står dessverre ikke på lista over folk jeg kan forsørge.
Vis hele sitatet...
Jeg møter ofte en – sikkert generelt hyggelig – kvinne, sittende utenfor butikken «min» i Oslo. Jeg gav henne panten min en gang. Den dagen i dag har jeg litt dårligere råd, og prøver å fortelle henne at jeg trenger panten min selv. Som oftest har hun løpt etter meg, skreket og én gang kastet steiner etter meg. Er nå livredd henne og har funnet en ny vei inn i butikken haha. Hun er dritskummel. Etter det har jeg kviet meg litt for å hjelpe folk – trist som det er.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Er det første gang du møter på en tigger utenfor butikken? Butikken jeg handler på for tiden har et par faste sigøynertiggere, som alltid er der i rushtiden. Slik er det på svært mange butikker i Oslo og omegn, og det har vært sånn en stund nå. Før var de mest i sentrum, men de siste årene har de trukket mer utover, og forskjellige familier har nå utvalgte butikker som sine territorier, basically.

Etter hvert som cash gradvis forsvant, har de gått over til å be om mat istedenfor. Gir du dem noe én gang, så blir de svært pågående hver eneste gang de ser deg senere. Jeg ignorerer dem med god samvittighet, for jeg har allerede folk i nød som jeg tar vare på. Det er på et vis brutalt, men man kan ikke redde hele verden, og han fyren som sitter og roper på meg når jeg er sliten etter en lang dag, står dessverre ikke på lista over folk jeg kan forsørge.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett tiggere sitte utafor Kiwi før med koppen sin, la bare en 50 lapp der én gang for good will. Jeg føler det er lett å bli hustla når folk skal dra samvittigheten inn i bildet så jeg går egentlig bare forbi de som sitter med hodet gjemt i fanget. Han her var bare mye mer respektfull og kom bort til meg på en vennlig måte og backet fort unna når jeg sa «no im broke»

Klarte bare ikke slutte tenke på det inne i butikken så jeg gikk bort til han igjen etter jeg hadde kjøpt mitt, hørte litt om historien (det jeg fikk med hvert fall) og tenkte Aiit han skal få litt godt. Synes han fortjente det, for han var liksom ikke som de vanlige tiggerne jeg ser stadig. De bare går jeg rett forbi siden føler det er bakmenn som står bak, men dette føltes litt mer ekte på en måte. Det skal ikke bli en vane for meg ass å fø tiggere, men en hjelpende hånd i ny å ne er okey så lenge det ikke er ugler i mosen.

Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Jeg møter ofte en – sikkert generelt hyggelig – kvinne, sittende utenfor butikken «min» i Oslo. Jeg gav henne panten min en gang. Den dagen i dag har jeg litt dårligere råd, og prøver å fortelle henne at jeg trenger panten min selv. Som oftest har hun løpt etter meg, skreket og én gang kastet steiner etter meg. Er nå livredd henne og har funnet en ny vei inn i butikken haha. Hun er dritskummel. Etter det har jeg kviet meg litt for å hjelpe folk – trist som det er.
Vis hele sitatet...
Hun fant vel ut at du ikke var så "snill" allikavel kanskje hun trenger en søppeldunk i huvudet. Skjerpings lady
Sist endret av HallaKompis; 14. november 2023 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Klarte bare ikke slutte tenke på det inne i butikken så jeg gikk bort til han igjen etter jeg hadde kjøpt mitt, hørte litt om historien (det jeg fikk med hvert fall) og tenkte Aiit han skal få litt godt. Synes han fortjente det, for han var liksom ikke som de vanlige tiggerne jeg ser stadig. De bare går jeg rett forbi siden føler det er bakmenn som står bak, men dette føltes litt mer ekte på en måte.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Har gjort det mange ganger selv. Ikke minst i India og Nepal. Men der er det så mange av dem at man blir helt overveldet. Det er en skikkelig reality check.

Har hatt faste tiggere jeg har hjulpet her hjemme også, og til og med hengt litt med opp gjennom. Favoritten min var Peter, en litt kjent tigger fra Frogner. Veldig hyggelig fyr, men jeg har ikke sett han på årevis nå. Han røyka crack tror jeg, og hadde masse helseplager. Tviler på at han lever fortsatt.

Mange av sigøynerne er greie folk også. Jeg har ikke noen stor tro på disse mørke bakmennene som folk snakker om, men det er sant at de ofte er organisert på et vis. Noen familier samarbeider, og noen er mer i konkurranse med hverandre. Noen har ingenting, mens andre bor i svære bofellesskap. Det foregår mye prostitusjon og dritt, men det er ofte organisert av familiene selv, ikke nødvendigvis av noen bakmenn høyere opp, selv om det sikkert også kan forekomme.

Jeg snakket en del med en rom-fyr over en periode. Gabriel heter han. Han tigger i et område på vestkanten med moren sin. Han var så fortvilet fordi han aldri fikk seg noen jobb, og visste ikke hva han skulle gjøre for å naile et intervju. Samtidig stinket han noe helt ubegripelig, og hendene hans så alltid ut som de akkurat hadde gravd i dritt. Moren hans var ikke bedre. Hun pleide å drite i et blomsterbed utenfor en kommunal bygning ved t-banestasjonen. Ikke for å shame noen, men det sier jo litt om hvor lite kompatible kulturene våre er.

Det er utvilsomt synd på disse menneskene, og de har jo bare kommet hit fordi de lever under så kummerlige forhold nede i Romania. Samtidig så virker det på meg som om de er så fjernt orientert fra vår virkelighet, at det å skulle integrere dem på noe vis, eller tilby dem en jobb, fremstår som helt uaktuelt. Den begredelige livsstilen er liksom det eneste de behersker. Ikke fordi de er noe mindre verdige som mennesker naturligvis, men fordi kulturen deres er (unnskyld at jeg sier det) helt på trynet, og ikke åpner for å bryte ut, eller lykkes i vår verden.

Jeg leste en artikkel for noen år siden om en ung rom-jente som brøt ut. Familien hennes var omreisende, men hun klarte å holde seg nok på skolen til at hun fullførte allikevel, og kom seg videre inn på studier. Dessverre er dette en type solskinnshistorie man sjelden hører om fra denne folkegruppen.
Sist endret av mentalmelt; 14. november 2023 kl. 01:25.
Ble utsatt for en her om dagen som jeg syns det var viktigere å få oppmerksomhet enn at jeg fikk gjenomført telefonmøte. Det var ganske ubehagelig. De har lov til å sitte passivt å tigge, de har ikke lov til å være oppsøkende.
Sist endret av ketoDaddy; 14. november 2023 kl. 07:36.
Jeg har gitt vekk mat som har blitt kastet vekk etter jeg har snudd meg.

Trist å se eldre som sponser utspekulerte utlendinger for å bøte på egen dårlig samvittighet istedenfor å holde seg til hjelpeorganisasjoner
Det er en svindel som regel. Har sigøynere her som later som de er fattige og tigger. De blir henta med luksus biler as. Jeg spurte en kar hva han ville ha. Han brøyt ned i krokodille-tårer og så "jai ikke ha den peng".. Sleipe f hele gjengen as.
Strangers and the poor may pluck for themselves the fruit from my tree: that causes less shame. But beggars should be entirely done away with! Truly, it annoys one to give to them and it annoys one not to give to them.

-nietzsche

Føler man taper uansett med tiggere. Det er dritt å gå forbi og det er dritt å gi til de. Tap tap situasjon å gå forbi en tigger.
Man må faktisk være varsom med tiggere, det er jo kjempe lett å bli utnytta hvis man bare går etter samvittigheten. jeg fuckings nistirra han i trynet for å sjekke om han jugde eller begynte nøle, men var troverdig nok føler jeg :P det blir hvert fall ikke noe vane her ass å fø tiggere det har faen meg Norge nok penger til å stø sjøl ville egentlig bare sjekke hvor ''snill'' jeg kunne være selv, de får ringe Nav hvis det skulle være noe mer.

Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Det er en svindel som regel. Har sigøynere her som later som de er fattige og tigger. De blir henta med luksus biler as. Jeg spurte en kar hva han ville ha. Han brøyt ned i krokodille-tårer og så "jai ikke ha den peng".. Sleipe f hele gjengen as.
Vis hele sitatet...
ja Word også de sigøyner damene som sitter med nyeste iPhone modellen uten skjørtet sitt, det bare lukter sleiphet av de samt vondt.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skjønner. Har gjort det mange ganger selv. Ikke minst i India og Nepal. Men der er det så mange av dem at man blir helt overveldet. Det er en skikkelig reality check.

Har hatt faste tiggere jeg har hjulpet her hjemme også, og til og med hengt litt med opp gjennom. Favoritten min var Peter, en litt kjent tigger fra Frogner. Veldig hyggelig fyr, men jeg har ikke sett han på årevis nå. Han røyka crack tror jeg, og hadde masse helseplager. Tviler på at han lever fortsatt.

Mange av sigøynerne er greie folk også. Jeg har ikke noen stor tro på disse mørke bakmennene som folk snakker om, men det er sant at de ofte er organisert på et vis. Noen familier samarbeider, og noen er mer i konkurranse med hverandre. Noen har ingenting, mens andre bor i svære bofellesskap. Det foregår mye prostitusjon og dritt, men det er ofte organisert av familiene selv, ikke nødvendigvis av noen bakmenn høyere opp, selv om det sikkert også kan forekomme.

Jeg snakket en del med en rom-fyr over en periode. Gabriel heter han. Han tigger i et område på vestkanten med moren sin. Han var så fortvilet fordi han aldri fikk seg noen jobb, og visste ikke hva han skulle gjøre for å naile et intervju. Samtidig stinket han noe helt ubegripelig, og hendene hans så alltid ut som de akkurat hadde gravd i dritt. Moren hans var ikke bedre. Hun pleide å drite i et blomsterbed utenfor en kommunal bygning ved t-banestasjonen. Ikke for å shame noen, men det sier jo litt om hvor lite kompatible kulturene våre er.

Det er utvilsomt synd på disse menneskene, og de har jo bare kommet hit fordi de lever under så kummerlige forhold nede i Romania. Samtidig så virker det på meg som om de er så fjernt orientert fra vår virkelighet, at det å skulle integrere dem på noe vis, eller tilby dem en jobb, fremstår som helt uaktuelt. Den begredelige livsstilen er liksom det eneste de behersker. Ikke fordi de er noe mindre verdige som mennesker naturligvis, men fordi kulturen deres er (unnskyld at jeg sier det) helt på trynet, og ikke åpner for å bryte ut, eller lykkes i vår verden.

Jeg leste en artikkel for noen år siden om en ung rom-jente som brøt ut. Familien hennes var omreisende, men hun klarte å holde seg nok på skolen til at hun fullførte allikevel, og kom seg videre inn på studier. Dessverre er dette en type solskinnshistorie man sjelden hører om fra denne folkegruppen.
Vis hele sitatet...
Takk for innlegget ditt! veldig godt skrevet, hvordan er det når du går forbi tiggere nå da? har du slutta helt med å gi de oppmerksomhet samt noe godt? eller bare venter du på at en hyggelig karakter skal komme bort å presentere seg selv med en hard core historie? Uansett så synes jeg innlegget ditt var lærerikt så takk Det er greit å være litt klok på det her føler jeg.
Sist endret av HallaKompis; 14. november 2023 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Takk for innlegget ditt! veldig godt skrevet, hvordan er det når du går forbi tiggere nå da? har du slutta helt med å gi de oppmerksomhet samt noe godt? eller bare venter du på at en hyggelig karakter skal komme bort å presentere seg selv med en hard core historie? Uansett så synes jeg innlegget ditt var lærerikt så takk Det er greit å være litt klok på det her føler jeg.
Vis hele sitatet...
For tiden har jeg ikke noen relasjon til noen tiggere i Norge. Jeg går heller ikke rundt med cash lenger, så jeg ender opp med å bare ignorere alle. Særlig passer jeg på å ignorere de utenfor butikken.

Hvem jeg har endt opp med å prate med/hjelpe opp gjennom er ganske tilfeldig. Det er litt som med folk ellers. Noen ganger møter man en person man liker eller sympatiserer med, og da kan man jo velge seg ut den personen og være litt ekstra grei. Jeg opplever i hvert fall det som mer nyttig og givende for min egen del, å heller hjelpe noen få jevnlig, enn å skulle strø litt rundt over alt.

De siste årene jeg har forsørget en ung jente som jeg og Nichotin møtte på gata i Nepal. Passet på at hun har et sted å bo, skolegang og god tannhelse. Det er ikke mye, men det er mye for henne, og det er også mer interessant for meg å ha en personlig relasjon til et menneske, og se konkret at det man gir faktisk bidrar til å gi noen en reell sjanse i livet.