Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 988
Kan jeg overdosere på koffein? Har en naturfagsprøve til 2. time imorgen og jeg pleier ikke å drikke mye kaffe (eller energidrikker), men nå kokte jeg sammen noe jeg best kan definere som en energi-bombe. Tok en stor kopp og helte oppi 1/4 del med instant kaffe og en til fjerdedels sukker. Jeg kokte opp veldig varmt vann, men veldig mye av kaffen vil ikke løse seg opp. Jeg er bare halvveis gjennom og føler meg som om jeg har drukket 4 redbulls. Jeg har lyst til å drikke opp selvom det smaker dritt og gjør direkte vondt i halsen på grunn av kaffen. Spørsmålet mitt er om det er verdt det? Kan man overdose på koffein og hvordan kommer det til å bli?

For de av dere som er speedfreaks så høres det sikkert ut som kødd eller troll, men er dønn seriøs. Om jeg har melatonin, kommer det til å hjelpe meg å sove når tidenes økt er ferdig?

Dere lurer også kanskje på hvorfor jeg tar skolen så seriøs som 14åring. Det er fordi jeg har veldig lyst til å komme inn på en skole som er ganske vanskelig å komme inn på for "vanlige smarte folk", let alone folk som meg.

Rotete tråd, Tusen takk for alle svar
Sist endret av sjokotroll; 9. november 2023 kl. 17:10. Grunn: Skrivefeil
Såklart kan du det. Koffein LD50 er rundt 190mg/kg. Så du får bare regne det ut selv, men du klarer dette fint hvis du tar koffein IV kjedelig måte å dø på tho
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Kan jeg overdosere på koffein? Har en naturfagsprøve til 2. time imorgen og jeg pleier ikke å drikke mye kaffe (eller energidrikker), men nå kokte jeg sammen noe jeg best kan definere som en energi-bombe. Tok en stor kopp og helte oppi 1/4 del med instant kaffe og en til fjerdedels sukker. Jeg kokte opp veldig varmt vann, men veldig mye av kaffen vil ikke løse seg opp. Jeg er bare halvveis gjennom og føler meg som om jeg har drukket 4 redbulls. Jeg har lyst til å drikke opp selvom det smaker dritt og gjør direkte vondt i halsen på grunn av kaffen. Spørsmålet mitt er om det er verdt det? Kan man overdose på koffein og hvordan kommer det til å bli?

For de av dere som er speedfreaks så høres det sikkert ut som kødd eller troll, men er dønn seriøs. Om jeg har melatonin, kommer det til å hjelpe meg å sove når tidenes økt er ferdig?

Dere lurer også kanskje på hvorfor jeg tar skolen så seriøs som 14åring. Det er fordi jeg har veldig lyst til å komme inn på en skole som er ganske vanskelig å komme inn på for "vanlige smarte folk", let alone folk som meg.

Rotete tråd, Tusen takk for alle svar
Vis hele sitatet...
Helt herlig at du satser på skole og gjør en skikkelig innsats.
Kjempebra! Du virker som en veldig oppegående og imponerende reflektert 14åring.
Og all den innsatsen du gjør nå, den kommer deg selv tilgode når du blir eldre.
Stå på!

Min erfaring er at det er lurt å ta det rolig med koffeinen. Om du leser mye så vil det ikke ha så mye å si om du ikke får sove og er ødelagt trøtt i morgen.
Ikke drikk kaffe for sent, les godt, ta litt pustepauser og få en god natts søvn tror jeg er det lureste.
Lykke til med prøven!
Sist endret av Fraktalist; 9. november 2023 kl. 17:29.
Det er veldig lett å overdose på koffein, men jeg regner med du mener dødelig overdose. Det er mulig, men da tror jeg du skal prøve på det selv. Drikke energidrikker og kaffe hele dagen er ikke nok til å dø av det��
Overlevde 10g koffein men for Guds skyld ha activated charcoal tilgjengelig. Det hadde ikke legevakta ei heller Kristiansand sykehus, så det var 3 dager i senga med svette og helvete og svakhet og en god dose kalsium for å gjenopprette det som 10g koffein spiser opp.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Såklart kan du det. Koffein LD50 er rundt 190mg/kg. Så du får bare regne det ut selv, men du klarer dette fint hvis du tar koffein IV kjedelig måte å dø på tho
Vis hele sitatet...
Jasså, er det sånn du tar alvorspraten med en 14 åring?

Til TS. Du kan overdosere på koffein, men overdosesymptomer kan være feks hodepine.

Melatonin vil ikke funke. Du vil slite med å sovne i kveld og du kommer til å være dødstrøtt på prøva i morgen. Man lærer heller ikke så mye i stimulant"rus".

Ikke ta mer.
Sist endret av IneartheDx; 9. november 2023 kl. 19:25.
Det du har tatt OP, er så satans langt ifra en overdose, at du ikke trenger å tenke på det mer. Få i deg litt kalsium, f. eks. melk eller fra apoteket, så blir du helt fin igjen.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Overlevde 10g koffein men for Guds skyld ha activated charcoal tilgjengelig. Det hadde ikke legevakta ei heller Kristiansand sykehus, så det var 3 dager i senga med svette og helvete og svakhet og en god dose kalsium for å gjenopprette det som 10g koffein spiser opp.
Vis hele sitatet...
Slapp av. Han er ikke som deg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Slapp av. Han er ikke som deg.
Vis hele sitatet...
Sånn typisk mislykket selvmordforsøk du tenkte på? Nah, forklaringen er nok mye mindre interessant
«Overdose» koffein, kilde: Felleskatalogen.

Koffein: >1 g til voksne kan gi reaksjoner fra CNS
CNS (Sentralnervesystemet): Er en av nervesystemets to hoveddeler (den andre hoveddelen er det perifere nervesystemet). CNS består av hjernen og ryggmargen.
og sirkulasjonsforstyrrelser med bl.a. takykardi
Takykardi: Unormalt rask hjerterytme, definert som puls over 100 slag/minutt.
, ekstrasystoler og økt respirasjonshastighet. Kvalme
Kvalme: Kvalme er en ubehagsfornemmelse i mellomgulv og mage, som ofte er fulgt av en følelse av at en vil kaste opp. Kvalme kan forekomme f.eks. ved reisesyke, graviditet, migrene, sykdom i mage-tarmkanalen, forgiftninger, sykdom i hjernen/indre øret, skader i hodet/hjernen og bruk av legemidler (bivirkning).
, hodepine, svimmelhet, uro, øresus
Øresus (Tinnitus, Ringing i ørene): Subjektiv oppfattelse av lyd uten noen ytre sansepåvirkning.
, tremor, eksitasjon, takypné og økt urinmengde. Ved alvorlig forgiftning
Forgiftning (Intoksikasjon): Tilstand som skyldes inntak av giftige stoffer, slik som legemidler, rusmidler, kjemikalier eller stoffer som finnes naturlig i dyr og planter, i en slik mengde at det kan føre til alvorlig skade.
sees hypertermi, hyperventilasjon, hypokalemi, hyponatremi
Hyponatremi (Natriummangel): Tilstand med unormalt lavt natriumnivå i blodet. Skyldes at væskevolumet i blodet er for stort, noe som kan forekomme ved blant annet hjertesvikt. Hyponatremi er en alvorlig tilstand.
og ev. hematemese. Hallusinasjoner, ev. delirium og kramper (også status epilepticus). Respirasjonsdepresjon
Respirasjonsdepresjon (Åndedrettsdepresjon, Respiratorisk hemming): Svekket pustefunksjon, noe som gjør det vanskelig for kroppen å opprettholde oksygenkonsentrasjonen og å fjerne karbondioksid fra blodet. Noen legemidler som f.eks. opioider (sentraltvirkende smertestillende midler) kan forårsake respirasjonsdepresjon som bivirkning.
. Hypertensjon
Hypertensjon (Høyt blodtrykk): Høyt blodtrykk er definert som overtrykk (systolisk trykk) over 140 og/eller undertrykk (diastoliske trykk) over 90 mm Hg.
, ventrikkeltakykardi, ventrikkelflimmer
Ventrikkelflimmer (Ventrikkelfibrillering, Hjertekammerflimmer): Alvorlig form for hjerterytmeforstyrrelse. Elektriske impulser opptrer uregelmessig fra hjertekamrene. Vanligste årsak til plutselig hjertedød.
, hjerteinfarkt, VES og sirkulasjonskollaps. Ev. rabdomyolyse og nyresvikt.
Behandling
Ventrikkelskylling, ellers symptomatisk. Ved methemoglobinemi
Methemoglobinemi (Met-Hb): Tilstand med unormalt høye nivåer methemoglobin i blodet.
gis metylenblått. Sterke reaksjoner fra CNS
CNS (Sentralnervesystemet): Er en av nervesystemets to hoveddeler (den andre hoveddelen er det perifere nervesystemet). CNS består av hjernen og ryggmargen.
kan som regel bringes under kontroll med et korttidsvirkende barbiturat. Observasjon med vekt på sirkulasjon, CNS
CNS (Sentralnervesystemet): Er en av nervesystemets to hoveddeler (den andre hoveddelen er det perifere nervesystemet). CNS består av hjernen og ryggmargen.
og respirasjon. Vurder protonpumpehemmer
Protonpumpehemmer: Legemiddel som reduserer produksjonen av magesyre. Protonpumpene finnes i magesekkens parietalceller og bidrar til produksjon av magesyre. Protonpumpehemmere brukes ved magesår når magesyreproduksjonen er for høy. Eksempler på protonpumpehemmere: Esomeprazol, lansoprazol, omeprazol, pantoprazol.

Oppsummert: du blir kvalm, spyr, får hjertebank og hodepine..
Sist endret av lassieboj; 10. november 2023 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.