Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2434
Hei. Søkte jobb som journalist i lokal nettavis. Var på intervju og fikk beskjed at jeg skulle lage en test artikkel og sende inn. Gjorde dette. Den ble lagt ut samt bildet jeg tok. Fikk beskjed at saken var for tynn. Men de valgte likevel å bruke den. Kan jeg kreve den fjernet? Eller be om at navnet mitt står på artikkelen?
Send regning!
Hva ønsker du selv, kreve den fjernet eller navngis? Sjekk ut åndsverkloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40
Hvordan praksis er det ellers i denne nettavisen da? Er de andre artiklene kreditert med navn, får de som skriver der betalt?
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Hvordan praksis er det ellers i denne nettavisen da? Er de andre artiklene kreditert med navn, får de som skriver der betalt?
Vis hele sitatet...
De andre sakene er med navn. Bortsett fra det redaktøren har lagt ut selv. Samt min sak han la ut.

Regner med de andre får betalt. Fikk jo ikke jobben, så vet ikke.
Sist endret av Bradpitt; 22. september 2018 kl. 12:55.
Da blir det vel som bruisepristine nevnte over her. + Att om du selv er fornøyd og ønsker å ha det som en referanse så kan du jo ta det opp med redaktøren, att du ønsker den navngitt.
Jeg jobber som journalist og håndterer frilansere. Jeg ville sendt regning på 3 000 kroner for tekst og foto - uavhengig av kompleksitet på saken, og sendt til inkasso om den ikke blir betalt ved forfall.

Det er også en selvfølge at vedkommende som produserer tekst og foto krediteres deretter.
Oppdatering.

Kontaktet norsk journalistforening.

De fortalte hva jeg skulle gjøre.

De truet med advokat.

Men ga meg ikke.

Får nå betalt 3000.

Takk for tips og hjelp.
Lurer fælt på hvilken skurkeavis dette er. Har selv blitt tråkket på av folk som tror de og bedriften kan gjøre hva faen de vil, hater virkelig at man må gå rettens vei for å få det man har krav på.
Lage artikkel om at avisen stjal artikkelen og selge den til en konkurrerende avis?
Dette er jo brudd på åndsverkloven. Jeg driver selvstendig med å produsere medieinnhold. Jeg fakturerte 3x det jeg ville tatt for verket om jeg skulle solgt det, og fikk det som jeg ville etter et par "sinnamailer" frem og tilbake, om hva konsekvensene for slik oppførsel kan bli. Jeg mener det er viktig å slå hardt ned på dette, for spesielt de store mediehusene vet akkurat hva de holder på med da de gjør slik, og da er det på sin plass at de får seg en smekk når de stjeler et åndsverk. Dette er en veldig provoserende oppførsel.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 27. september 2018 kl. 01:22.