Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1209
Hei kjære freaks!

Jeg har et lite spørsmål til dere som trener.

Jeg er 71kg 180cm høy, og har en kropp jeg kan si meg fornøyd med uten noen som helst form for trening.

Så kommer jeg til spørsmålet.

Jeg har lyst til å bygge litt muskler på overkroppen (bein og lår er godt nok trent).
Jeg vil ikke bygge såpass muskler at det vises at jeg trener, menn at jeg kanskje ser naturlig bøff ut? Vet det høres rart ut, men er beste måten jeg kan beskrive det på.

Og her kommer grunnen, jeg vet hvor mye innsats det bør legges ned for å bevare en kropp som trenes godt. Og når jeg er borte på jobb 11 timer om dagen så frister det ikke så veldig å komme seg på treningssenteret. Derfor har jeg nå gått til innkjøp av et vektsett opp til 70kg. (stang og manualer)

Det jeg lurer på er hvor mye burde jeg trene om dagen for å bygge litt muskler - Selvfølgelig er kosthold veldig viktig her - Men et godt kosthold har jeg fra før.
Du trenger ikke trene hver dag og det anbefaler jeg deg å unngå i starten. Du kan heller jogge litt på hviledagene eller trene kjerne i form av situps o.l. Når du trener bryter du ned musklene dine, det er tiden etter som bygger muskler. Tren 3-4 ganger i uken og forsøk å øke vektene litt for hver uke. Unngå å overtrene spesielt skuldrene, det kan fort bli vondt. Hold deg fra 5-10 repetisjoner og 3-5 sett på hver øvelse ex 8 rep 3 sett / 5 rep 5 sett. Benkpress, skulderpress, markløft, roing med stang. Førnevnte er alle greie øvelser å starte med. Knebøy er kjekt for både kjerne og bein, men ikke nødvendig for å bli litt kjekkere i overkroppen. Pass på å sove nok og se videoer av hver øvelse så du er sikker på at du gjør det riktig. Sikkert noen som har bedre svar her, men har nå trent en del år så bare deler min erfaring og kunnskap.
Sist endret av sinkpad; 29. august 2018 kl. 18:32.
Har du en benk hvor du kan ta benkpress? Har du det har du mange øvelser du kan ta. Hvis ikke ville det vært fint med en stol hvor du kan justere ryggen. Da kan du trene skråbenk og vanlig benkpress med manualer. Sittende på stol kan du også ta sittende skulderpress som er en god skulder øvelse, så kan du reise deg opp og bruke stangen til å ta militærpress. Med en lang stang vil du også kunne ta markløft og knebøy. Det er de grunnleggende treningsøvelsene du trenger. Du kan sjekke ut youtube for inspirasjon ved å søke på fitness og sikkert noe enkelt som home gym. www.reddit.com/r/fitness er et veldig stort forum hvor er nye poster daglig som man kan lære mye av. Hvor mye du burde trene er litt opp til deg selv, men f.eks 60-90minutter annen hver dag holder i masse vis. Det finnes uendelig mange forskjellige treningsprogrammer. Et eksempel er split programmer hvor man deler opp kroppen i grupper og trener f.eks 2 kroppsdeler dag A og C og 2 andre kroppsdeler dag B og D. Andre programmer sverger til å trene en gitt muskel for hver enkelt dag.
Ikke dropp knebøy, det gir mye til mer enn bare lårene dine.

Sjekk ut starting strength. Den er fin for å komme igang
Markløft, pushups samt noen biceps og tricepsøvelser med manualer så får du kjørt store deler av kroppen med minimalt med utstyr
Om målet er å bli i bedre form overall, bør fokuset ligge på variert trening som du liker å holde på med. For hva er vitsen med å trene dersom du ikke vil klare å opprettholde treningsmengden når du ikke trives?

Innkjøp av benk og manualer til hjemmebruk er etter min mening lite effektivt. Såklart er det bedre enn ingenting, men det blir veldig lite variert trening (noe som vil påvirke resultatet). Dyrt er det også. Et hjemmestudio vil aldri kunne sammenlignes med et skikkelig treningssenter, med mindre du er Dwayne Johnson. Mulighetene er mye større på et treningssenter. Hvor mye ork det er å dra seg ned på treningssenteret kommer an på hva du gjør det til.

Om du er ute etter raskeste måten å bli "fit" på vil jeg heller anbefale deg å hive deg med på gruppetimer på et bra treningssenter eller bli med på noe CrossFit lignende. Spesielt om utgangspunktet ditt ikke er så bra (les: en gjennomsnittlig norsk mann er ikke akkurat bra trent). Så kan du eventuelt begynne å holde på med din egen greie. Søk opp begrepet "functional bodybuilding", en treningsform som fokuserer på kvalitetstrening. Det finnes også en rekke bra ferdiglagde treningsprogrammer der ute. De fleste koster litt penger, man da får du i hvertfall ett greit oppsett du vet har et formål, og du slipper å lese sider opp og ned med broscience om hvilke øvelser som er best på nettet.

Og for all del, ikke glem cardio.
Sist endret av Lacertosus; 30. august 2018 kl. 00:22.
Det finnes ikke trening for de late. De late gir opp etter kort tid.

Trening handler mye om det mentale. Få en rutine på å dra på treningssenteret et par ganger i uka, så er du i gang. Ikke se på deg selv som lat, er første bud. Da gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste, og finner på grunner til å droppe trening.

Ellers så synes jeg det Lacertosus over meg sier er fornuftig.