Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2483
Hei Folkens!

Lenge vært bruker av Dropbox, og ifjor kjøpte jeg også 1 tb lagring til 99 euro, som er et årlig abonnement, nå er dette gått ut og må fornøyes, og jeg lurer på om det finnes noe bedre/billigere alternativ.
Dropbox har fungert helt fint, så det skal litt til å bytte, men greit å spare penegr der en kan.

Jeg tok en titt på https://medium.com/@Vanina/dropbox-a...7-a703af7d7796 og ser flere alternativer som er kjekke, noen med noe erfaring på disse?
Ser litt Pcloud, som har engangssum for lifetime som kan være veldig gunstig. Jeg bruker idag rundt 120gb og trenger igrunn ikke 1 tb (enda) så 500gb burde være innafor, iallefall for en stund. Eneste minuset er at alt er lagret i skyen, og ikke både i skyen og på harddisken som dropbox, noe jeg liker. Kan såklart gjøre dette manuelt i en egen mappe eller sette opp et program til å speile innholdet i en mappe opp i mappen til Pcloud, men tungvindt.

Noen anbefalinger/tips/triks?

Takk!
Jottacloud har "ubegrenset lagring" for 59,- i måneden eller 590,- i året. Har ikke erfaring med dem, og vet heller ikke hvor ubegrenset lagringen egentlig er.
Sist endret av steili; 25. august 2018 kl. 18:42.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av steili Vis innlegg
Jottacloud har "ubegrenset lagring" for 59,- i måneden eller 590,- i året. Har ikke erfaring med dem, og vet heller ikke hvor ubegrenset lagringen egentlig er.
Vis hele sitatet...
Takk, godt tips, skal sjekke ut!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av steili Vis innlegg
Jottacloud har "ubegrenset lagring" for 59,- i måneden eller 590,- i året. Har ikke erfaring med dem, og vet heller ikke hvor ubegrenset lagringen egentlig er.
Vis hele sitatet...
Rykta skal ha det til at dei whiner om du har stor trafikk på delte filer, eller har over 10TiB. Har sjølv ~5TiB krypterte data hos jottacloud, uten kommentarer.
Jeg har brukt jottacloud til backup av bilder og private filer. Liker tanken på at de er norske og har serverne på norsk jord Prisen er også hyggelig.

Er stort sett fornøyd, sliter litt med å få auto backup til å fungere knirkefritt, men til vanlig lagring er det knall.
Sist endret av GreenRay; 26. august 2018 kl. 00:38.
Jottacloud er genialt.
De har fjernet limiten ifølge dem selv når jeg spurte på chat.


https://imma.gr/73247x75b12
Sist endret av FreeMyKiwi; 26. august 2018 kl. 12:00. Grunn: Prøve å få inn bildet
Sitat av steili Vis innlegg
Jottacloud har "ubegrenset lagring" for 59,- i måneden eller 590,- i året. Har ikke erfaring med dem, og vet heller ikke hvor ubegrenset lagringen egentlig er.
Vis hele sitatet...
"Ubegrenset opp til 10TB".

Såvidt jeg vet så funker det ikke for Linux. Eller gjorde ikke før.

Det var dette med å lese først også svare. Nå skjedde igjen. Ser ut til at begrensningen ikke eksisterer lengre. Det var veldig bra, for er egentlig litt allergisk mot den type markedsføring som de drev med før. Det det stod med store fonter at at det var ubegrenset lagring, og du så heller aldri at det ikke var tilfellet før pengene var trekt og avtalen i boks. De som fikk pes viste gjerne ingenting om det før limit'n var et faktum.

Mon tro om de fortsatt peser kundene for trafikk?

Da gjenstår bare Linux støtte.
Sist endret av random67489; 26. august 2018 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Flott med Linux støtte. Ja det er det kanskje Jottacloud neste gang da? Ser ikke ut til at det lengre finnes gode nok argumenter til ikke å prøve de ut. Noen som har praktisk erfaring mtp hastighet etc? Hva med oppetid? Like (u)stabilt som nettbank og vipps?
▼ ... over et år senere ... ▼
Er dette fortsatt good shit, eller er det noe som er regnet for å være bedre i disse dager? Trenger bare en cloud sak for å lagre bilder på.
Jeg benytter fremdeles Jottacloud, og er fornøyd med det.

Brukes til å synke filer mellom flere enheter, backup av mobilbilder og backup av backup fra nas (bilder, filmer og dokumenter).

Har lastet opp ca 2TB.
Bruke Jottacloud til å synce filer? Det hørtes ut som en svært dårlig løsning mtp tid. Jotta er veldig tregt i forhold til ditt lokalnett hjemme. Si at du har lagt inn 4K video på laptop, også skal det synces til til pc eller pad. Da tar det ille lang tid kontra å løse akkurat dette med synicing lokalt. I forhold til sync ville jeg ikke valgt jotta.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mener du å heller synce mellom enhetene via NAS? Dette vil jo da bare funke mens du er på hjemmenettet, med mindre man åpner opp NASen til internett. Dermed er sky-sync løsninger ganske praktisk.

Ikke ofte en trenger en masse 4k videoer fra laptop til desktop i hu og hast, men om du har moderne nettverkstilkobling, feks. 500mbps fiber, tar jo en 2GB fil kun 40sekunder... Ikke spesielt mye å vinne mtp. hastighet ved å heller bruke lokalnett.