Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 120692
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Og angående det ''10kr crappet'' bare fordi det kommer fra kina?
Vis hele sitatet...
Hehe, mente ikke du hadde kjøpt crap, men at mye av det som bestilles fra Kina generelt er plastperler, leds og laserpenner som ikke er verdt stort. Dermed er det litt lavere terskel for å anta at noe derfra er tollfritt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg trenger hjelp litt fort!! Kjøper noe fra USA som jeg spurte om kunne bli sendt som gave (priv.person). Jeg sa hun kunne sette verdien på f.eks $100. Men hun spurte på postkontoret sitt, og de sa at hvis hun skulle sende noe som gave så måtte hun sende ved/vise frem kvittering... Dette er en ting som er litt brukt, uten lapper eller noe (en veske).

Hva gjør jeg?? Haster!!!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei! Trenger litt hjelp, første gangen jeg bestiller så dyrt at jeg må igjennom toll. Visst selger skriver på varen som brukt (er egentlig ny )og oppgir til 200 $ teller vel denne verdien til momsutregning og ikke nypris (262$)? En kompis sier at man regner moms ut av nypris, men tror han har feil, eller? Og er sjansen stor for at de åpner pakken for å se om den er ny siden det er snakk om verdier over 1000 kr?
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Hei! Trenger litt hjelp, første gangen jeg bestiller så dyrt at jeg må igjennom toll. Visst selger skriver på varen som brukt (er egentlig ny )og oppgir til 200 $ teller vel denne verdien til momsutregning og ikke nypris (262$)? En kompis sier at man regner moms ut av nypris, men tror han har feil, eller? Og er sjansen stor for at de åpner pakken for å se om den er ny siden det er snakk om verdier over 1000 kr?
Vis hele sitatet...
Hvis selger er privatperson kan vedkommende relativt risikofritt skrive hvilken som helst verdi på pakken. At noe er brukt eller nytt har ingenting å si. Det er hva du har betalt som skal være grunnlaget for beregning av MVA (og eventuelt toll, hvis det er aktuelt). Når pakken går til fortolling kan det være at de krever tilleggsdokumentasjon dersom det er tvil om verdien. Dette kan eksempelvis være kjøpskvittering, kontoutskrift eller lignende. Verdien kan også bli skjønnsmessig fastsatt (dersom det er kurante varer og det ikke finnes annen dokumentasjon).

Et firma som sender fra de fleste siviliserte land risikerer sjeldent straffeansvaret de kan pådra seg ved å oppgi feil verdi ifm fortolling. Og så bør det være samsvar mellom oppgitt verdi og forsikringen på forsendelsen (forsikring dekker bare oppgitt verdi).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som har erfaring med fraktspriser fra Usa til Norge, f.eks. En genser?

Evt. Om noen har tideligere bestillinger av samme art som kan pris-sammenliknes?

Takker for svar
Hei
Kjøpte noen klær fra England for et par uker siden til en verdi av 195£.. såvidt over 2000 NOK. Nå får jeg toll-brev fra et firma som heter Scancargo på hele 1229 kr. Har kjøpt fra denne klesbutikken før jeg kun betalt vanlig fortolling via posten på rundt en hundrelapp + 25% moms. Men disse folkene har altså lagt på diverse avgifter på tilsammen nesten 700 kr i tillegg til den vanlige momsen. Ble nesten sjokkert over at det går an.

Er dette lovlig? Kan jeg klage?
Tips mottas med takk!
Sitat av natas Vis innlegg
...
Nå får jeg toll-brev fra et firma som heter Scancargo på hele 1229 kr.
...
Men disse folkene har altså lagt på diverse avgifter på tilsammen nesten 700 kr i tillegg til den vanlige momsen.
...
Er dette lovlig? Kan jeg klage?
Tips mottas med takk!
Vis hele sitatet...
Kan du gjengi noen av disse diverse avgiftene? Litt lettere å mene noe om lovligheten da.

Dersom noen av varene er tollpliktige, må du naturligvis betale toll. Og så kan speditøren ta betalt for selve fortollingsjobben (ingen øvre grense på dette, men de konkurrerer jo i et åpent marked). Og så kan de ta seg betalt for finansieringen av MVA og eventuelt tollutlegg. Og så skal du selvfølgelig betale Norsk MVA på alle tjenestene de tar seg betalt for.

Jeg har også betalt dyrt til et slikt lite spedisjonsfirma da jeg bestilte noe fra England en gang. Kom ingen vei med dette. Og spedisjonsfirmaet forklarte at det var en stor papirmølle de måtte forholde seg til fordi Norge ikke var medlem av EU (slik som England). Du som mottaker er ansvarlig for alle utgifter som påløper ved mottak av forsendelsen. Det har du sikkert akseptert som en del av kjøpsvilkårene.

Eneste reelle klagemuligheten du har er å ytre din misnøye til selger, og be om at denne speditøren ikke brukes ved senere anledning. Du kan selvfølgelig også fortelle Scancargo at du synes de tar seg drøyt betalt for en jobb Posten tar kr 100 for.
Takk skal du ha.
Var blant annet en "import-avgift" på 300 kr. Moms-utlegg på 200 kr.. har ikke papirene forann meg her.
Skal klage til selger ... og til Scancargo.




Sitat av capidog Vis innlegg
Kan du gjengi noen av disse diverse avgiftene? Litt lettere å mene noe om lovligheten da.

Dersom noen av varene er tollpliktige, må du naturligvis betale toll. Og så kan speditøren ta betalt for selve fortollingsjobben (ingen øvre grense på dette, men de konkurrerer jo i et åpent marked). Og så kan de ta seg betalt for finansieringen av MVA og eventuelt tollutlegg. Og så skal du selvfølgelig betale Norsk MVA på alle tjenestene de tar seg betalt for.

Jeg har også betalt dyrt til et slikt lite spedisjonsfirma da jeg bestilte noe fra England en gang. Kom ingen vei med dette. Og spedisjonsfirmaet forklarte at det var en stor papirmølle de måtte forholde seg til fordi Norge ikke var medlem av EU (slik som England). Du som mottaker er ansvarlig for alle utgifter som påløper ved mottak av forsendelsen. Det har du sikkert akseptert som en del av kjøpsvilkårene.

Eneste reelle klagemuligheten du har er å ytre din misnøye til selger, og be om at denne speditøren ikke brukes ved senere anledning. Du kan selvfølgelig også fortelle Scancargo at du synes de tar seg drøyt betalt for en jobb Posten tar kr 100 for.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har en pakke som venter på fortolling på et tollager i Oslo, si at denne pakken har en verdi på 1400,- sek, tollgrensa for engenfortolling av varer via internett er 1000,-, jeg velger å oppgi at varen er verdt 1150,- sek, noe som tilsvarer rundt 900,- nok, vill tollvesenet da ha mulighet til å åpne mine pakke for å sjekke om verdien stemmer overens med innholdet?

Jeg serverer selvfølgelig tollvesenet en fin liten kvittering med oppgitt verdi. Jeg ønsker å reservere meg mot svar fra uvitende og telefonselgere.
Jeg venter på en pakke fra www.lookfantastic.com som jeg bestilte forrige søndag (Blei sikkert sendt mandagen etterpå, men dette er jo GODT over en uke siden). Summen var på ca. 350 norske kroner med frakt, så jeg må jo betale toll, regner jeg med. Men det tar jo fryktelig lang tid med denne pakken, og jeg kan ikke spore den på noen måte inne på lookfantastic.com. Har bestilt fra nettet før, men det pleier ikke ta så lang tid.
Er det sannsynlig at pakken min har blitt borte i posten, eller tar det rett og slett så lang tid?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
voktern: Jeg tror du kan være heldig med den planen din, min far gjorde alltid noe lignende i tollen på flyplasser:
"Norske folk er godtroende og naive" sa min far, han gikk på rødt i tollen og sa han hadde en liter/halvliter mer enn han hadde lov å ha med seg, dette betalte han for og tuslet videre. Tollerne sjekket aldri baggen hans som hadde opptil 5-6 liter sprit gjemt i seg.
Om jeg bestiller PS3 spill ifra Play.com, som koster over 200. La oss si - 280kr. Vil jeg da ende opp med å betale 280 + 25% = 350, og 100 i tollavgift? Altså ca 450kr?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg lurer på om det er lovlig å importere foldekniver fra utlandet ?
f.eks disse fra DX?

har lest HELE tråden uten å finne noe liknende, og skjønner ikke mye av tollvesenets sider som linker til politiets sider. politiets sider sier ingenting jeg skjønner om dette er lovlig. knivene er lovlig innenlands.

hvordan er det med kjemikalier? hvordan vil disse komme gjennom toll?
avsender holder jeg anonym, og sender som gave selv om innholdet er verdt nærmere 1300kr er det noen spesifikke kjemikalier til pyrobruk som al, kobbeloksid, magnalium, magnesium, german dark, red gum, betonitt, saltpeter (kno3), kaliumklorat, kaliumperklorat, jernoksid (rød).
nevner en hel del for å holde pakken anonym.
(er vel litt overbeskyttende)
ingen er direkte farlige alene, og hvis de ligger separert, rundt 1 kilo hver, hvordan ville tollen tatt dette?
Beklager om det er litt off-topic
Foldekniv er lov å importere. Det du ikke har lov til er blant annet sprettkniver, balisonger og kastestjerner (disse kan heller ikke selges eller innehas i Norge).
Sist endret av Nichotin; 25. november 2009 kl. 00:51.
Har bestilt en stungun beslaglegger tollen det hvis de finner det og blir det noe mer følger etter det?
Stor risk for at den blir stoppa ? Regner med at den er litt stor pakke
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Foldekniv er lov å importere. Det du ikke har lov til er blant annet sprettkniver, balisonger og kastestjerner (disse kan heller ikke selges eller innehas i Norge).
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
vet at kastestjerner er ulovlig. (leste på politiets nettsted)
funderer da over at Pentagon i oslo selger dette.

http://www.pentagon.no/index.cfml?ca...hop&shopcat=53

det er bare batarang tingen på siden, men de har noe som ligner mer på kastestjerne i butikken.
Bestilte spontant melatonin fra en engelsk drittside (www.Agestop.uk), ca 2 måneder etter bekreftet bestilling hadde jeg fortsatt ikke mottatt en pakke, derfor sendte jeg inn en mail å klagde. Raskt svarte de at pakken må ha blitt stjålet eller mistet - å de ville sende meg en ny, helt gratis. denne skulle jeg motta innen 5 til 9 dager. Nå har det gått 3 uker, og ingen pakke har kommet...

Kan pakken min ha blitt bøffa av tollvesenet?
Tja. Kan hende sjappa er useriøs. Bruk biovea.com istedenfor hvis du skal ha melatonin.
Er det noen som har et program hvor man taster inn verdi på hva du kjøper (ink.frakt), også regnes det automatisk om med 25% MVA og 11%(?) toll? Jo, jeg kan jo gjøre dette selv, men drevet av en latskap de fleste her inne sikkert har opplevd så hadde det vært greit med en lite .exe-fil som gjorde det for meg!
sorry bumping, men jeg gidder ikke å lage ny post.
Jeg har noen spørsmål
Om jeg bestiller 3 pakker fra dealextream med en dags mellomrom per pakke, blir de da lagt sammen hos tollvesenet slik at jeg må betale?
Kunne jeg likegodt bare lagt inn alle bestillingene samme dagen?
Hva står det på pakker fra dealextreme? har bestillt noe jeg ikke vil foreldrene min skal se

Edit: ingen av pakkene er over 200 kr
Sist endret av Falken; 29. november 2009 kl. 11:37.
Et spørsmål jeg også..

Har tenkt å kjøpe et kamera fra en privatperson på ebay. Verdien blir ca. 600, men hvis jeg får han til å skrive "gift" på pakken, slipper jeg toll? Og hva hvis tollerne åpner pakken, og anslår verdien til 2000? Er det tollerne som bestemmer verdien, og driter de i om det står "gift" på pakken?
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Et spørsmål jeg også..

Har tenkt å kjøpe et kamera fra en privatperson på ebay. Verdien blir ca. 600, men hvis jeg får han til å skrive "gift" på pakken, slipper jeg toll? Og hva hvis tollerne åpner pakken, og anslår verdien til 2000? Er det tollerne som bestemmer verdien, og driter de i om det står "gift" på pakken?
Vis hele sitatet...
Dersom avsender fremstår som privatperson og verdien er under NOK 1000, kan det passere som gave.

Hvis tollvesenet er usikker på verdien, vil de kontakte deg og be om dokumentasjon. Kan ikke verdien fastslås (husk at de har en viss erfaring), blir det avgjort med skjønn.

Ofte legger selger kopi av transaksjonen fra eBay i pakken. Og da får tollvesenet både tak i verdien, og ikke minst bekreftet at det ikke er en gave mellom privatpersoner.
Hvis du kjøper fra dealextreme kan du velge en "gift" mulighet hvor DX ikke skriver DX utenpå pakken hvis det f.eks. er en gave du ikke vil at mottakeren skal se hvor den er kjøpt o.l. Men funker fett til deg selv og :P
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Falken Vis innlegg
sorry bumping, men jeg gidder ikke å lage ny post.
Jeg har noen spørsmål
Om jeg bestiller 3 pakker fra dealextream med en dags mellomrom per pakke, blir de da lagt sammen hos tollvesenet slik at jeg må betale?
Kunne jeg likegodt bare lagt inn alle bestillingene samme dagen?
Hva står det på pakker fra dealextreme? har bestillt noe jeg ikke vil foreldrene min skal se

Edit: ingen av pakkene er over 200 kr
Vis hele sitatet...
Det kan hende at dealextreme putter alt i en pakke. har lest dette har hendt med andre. Det er ett eller annet med "behandlingstiden" dems på 2-3 dager som gjør at de kan legge alt i en pakke hvis samme person bestiller flere ganger over kort tid.
Sitat av Falken Vis innlegg
sorry bumping, men jeg gidder ikke å lage ny post.
Jeg har noen spørsmål
Om jeg bestiller 3 pakker fra dealextream med en dags mellomrom per pakke, blir de da lagt sammen hos tollvesenet slik at jeg må betale?
Kunne jeg likegodt bare lagt inn alle bestillingene samme dagen?
Hva står det på pakker fra dealextreme? har bestillt noe jeg ikke vil foreldrene min skal se

Edit: ingen av pakkene er over 200 kr
Vis hele sitatet...
Bestill alt likt og klem på denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1888

Kommer alltid frem hos meg ihvertfall uten problemer.
http://dump.no/files/12b7e2f59bb8/Posten.bmp

Noen som har sånn någen lunde peiling på når jeg kan forvente meg og få pakken? bor i nord-trøndelag
▼ ... over en uke senere ... ▼
er det noen form for prosent regning når man har en verdi på over 200 kr?
Har nemlig hørt at det er 12,5% av verdien du er over. altså en pakke som har en verdi på 500 kr, vil tollens avgifter bli på 12,5% av 500kr.
Gjelder dette da bare klær?
takker for svar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Wtf...hva slags slitsomt system er det posten har?!

Jeg fikk just hentelapp fra dx, og den inneholder et bilde av pakken.
Hva er vitsen med det?

Edit:

Kom på nå at det sikkert er for å slippe å skrive av informasjonen på lappen.
Sorry!
Sist endret av Falken; 21. desember 2009 kl. 12:06.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Falken Vis innlegg
Kom på nå at det sikkert er for å slippe å skrive av informasjonen på lappen...
Vis hele sitatet...
...Og for de som leverer ut pakken skal kjenne den igjen lettere.
(Sa hvertfall duden som gav meg pakken min, da jeg spurte om akkurat dette)

Spørsmål:
Ikke spør meg hvordan jeg klarte det men, jeg har mistet pakkelappen..
Holder det om jeg kommer med pakkenummeret?
(Fikk dette på mail, for å kunnne tracke pakken)
Det er en ting jeg tenkte jeg skulle nevne, noe som irriterte meg grenseløst her om dagen:

Jeg hadde bestilt en pakke fra eBay, og selgeren hadde sendt pakken med US Postal Service (USPS). Jeg var veldig usikker på hvordan denne ville blitt levert til meg, og prøvde å søke opp USPS Norge. Det er naturligvis ikke UPS. De fant jeg ikke, så jeg gikk inn for å kontakte mitt lokale postkontor. Der hadde betjeningen ingen som helst anelse hvem som leverte for USPS i Norge, og jeg gikk ut derfra like uviten som jeg gikk inn. På sporingssiden til USPS stod det "tried to deliver abroad, 9:52 AM 15. dec". Jeg ville kontakte de og avtale en dag de skulle levere, men ante ikke hvor jeg skulle ta kontakt.

Etter litt søking på nettet fikk jeg tipset om å kjøre sporingsnummeret fra USPS på posten sine nettsider. Det fungerte utmerket, og det viste seg at den hadde lagt på mitt lokale postkontor i over en uke. Det var den samme damen jeg hentet pakken hos som jeg spurte dagen før om hvem som leverte for USPS som utleverte pakken til meg. Helt utrolig! Jeg hadde verket fått telefon, sms, mail eller lapp i posten om at pakken lå og ventet på meg, og takket være et tilfeldig forum fikk jeg heldigvis hentet pakken før jeg dro, dagen etterpå.

Bottom line; venter du en pakke fra USPS, så kan den spores på posten.no etter den er kommet til Norge. Følg med på sporingen, du vil ikke få beskjed når den er klar til henting!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg har fått et titalls pakker sendt med USPS, og har fått hentelapp fra Posten hver gang.
Er kanskje ikke så rart at du ikke fant en norsk avdeling for United States Postal Service...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har nå ventet lenge på en pakke som ble sendt til meg fra england. Jeg har mistanke om at den er blitt stoppet i tollen da det har tatt veldig lang tid. Jeg har ikke sporingsnummer (selger som sendte valgte bort dette), er det noen måte for meg å sjekke om pakken min er blitt stoppet i tollen (anser dette som sannsynlig da det har tatt svært lang tid nå) ?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av djman Vis innlegg
Har nå ventet lenge på en pakke som ble sendt til meg fra england. Jeg har mistanke om at den er blitt stoppet i tollen da det har tatt veldig lang tid. Jeg har ikke sporingsnummer (selger som sendte valgte bort dette), er det noen måte for meg å sjekke om pakken min er blitt stoppet i tollen (anser dette som sannsynlig da det har tatt svært lang tid nå) ?
Vis hele sitatet...
Dette er jo et tegn på at han aldri har sendt den..
Krev Trackingnr. fra han..
Tingen er at han sier han har sendt pakken uten tracking fordi dette var billigere. Han har ingen grunn for å svindle meg heller, han har 100% feedback på ebay, og pakken min er bare verdt 250 spenn så tviler på at han tjener no på det i lengden.
Er det en pakke så er det pakke. Og da vil du få muligheter til å spore den.
Men muligheten er jo at han har sendt den som et brev produkt.
Ring postens kundeservice og hør om de kan hjelpe.
Sist endret av clarionify; 14. januar 2010 kl. 18:57.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av djman Vis innlegg
Tingen er at han sier han har sendt pakken uten tracking fordi dette var billigere. Han har ingen grunn for å svindle meg heller, han har 100% feedback på ebay, og pakken min er bare verdt 250 spenn så tviler på at han tjener no på det i lengden.
Vis hele sitatet...
Sendte han det som brev kan du ikke tracke.
Alle pakker har et pakkenummer og skal kunne spores.
Dessuten skal du få beskjed om den er blitt stoppet i tollen, så lenge posten ser at det er din pakke selvfølgelig..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Finner ikke godterier eller noe i nærheten på tollvesenets importkalkulator, noen som hvor mye man må tolle og slikt på godterier?
Sist endret av GothQueen; 23. februar 2010 kl. 20:43.
▼ ... over en måned senere ... ▼
så om jeg bestiller x fra utlandet for f.eks 700kr, så må jeg betale frakt som er på y-kroner (lite/mye? kommer ann på butikken?) og 25% av varens totale sum som da blir 125kr?

700 + 125 + y = 825 + y? Eller er jeg helt på bærtur?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Finner ikke godterier eller noe i nærheten på tollvesenets importkalkulator, noen som hvor mye man må tolle og slikt på godterier?
Vis hele sitatet...
Dette kunne jeg også tenkt meg å vite!
Selv er jeg så desperat etter polske drops at jeg vurderer å reise ned til Polen om et par uker bare for å fylle opp en hel bag for så å reise hjem igjen!
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Finner ikke godterier eller noe i nærheten på tollvesenets importkalkulator, noen som hvor mye man må tolle og slikt på godterier?
Vis hele sitatet...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette kunne jeg også tenkt meg å vite!
Selv er jeg så desperat etter polske drops at jeg vurderer å reise ned til Polen om et par uker bare for å fylle opp en hel bag for så å reise hjem igjen!
Vis hele sitatet...
http://toll.no/templates_TAD/Tolltar...spx?id=140513#
Værsågod.
Sitat av eivix Vis innlegg
så om jeg bestiller x fra utlandet for f.eks 700kr, så må jeg betale frakt som er på y-kroner (lite/mye? kommer ann på butikken?) og 25% av varens totale sum som da blir 125kr?

700 + 125 + y = 825 + y? Eller er jeg helt på bærtur?
Vis hele sitatet...
Mva regnes ut fra totalverdi, inkludert frakt. Altså blir det:

700 + y + 0,25*(700+y)
Må si at posten er flinke med levering. Bestilte en vare på mandag, bedriften sendte på tirsdag, og enda ikke noe. Nå er denne dagen snart slutt. Tar det virkelig 4 dager eller mer å sende noe fra Oslo til Drammen? dårlig.
Bestilte meg et par sko fra ASOS. Ville gjerne ha dem litt kjapt, og betalte vel en femtilapp ekstra for det. Virket jo helt kurant..

Varen kom på døra, og jeg ble ikke bedt om å betale moms (sko skal man betale 25% av). Syntes det var rart, og dro ned til tolvesenet rett her nede, med kvitteiring fra asos, og betalte et par hundrelapper i moms. Noen uker senere fikk jeg en GIGANTISK faktura fra SCANCARGO, der de krevde meg for moms og et like stort gebyr. Tok kontakt med dem og ga beskjed om at jeg hadde betalt til tollvesenet. Dette krevde de dokumentasjon for. Kan ikke skjønne at et privat firma kan kreve slikt av noen. Spurte hvilket grunnlag de hadde for å kreve meg, og da spurte sjefen der, Odd Rodvang mange ganger om jeg var advokat. Han spurte på en frekk måte og sa jeg måtte betale, for det var jo bare et "fillebeløp" og ellers ble det sendt til inkasso. Jeg har aldri latt være å betale en regning, og er livredd inkasso, så jeg betalte i frykt. Jeg var bare hyggelig mot dem, og synes det er leit å bli hetset av Scancargo.

Så hvis noen skal bestille fra ASOS, vent heller et par ekstra dager og la dem sende varen i posten, slik at dere slipper å ha noe å gjøre med SCANCARGO - for meg ble det både en dyr og skremmende erfaring.
Sitat av ojrr Vis innlegg
Bestilte meg et par sko fra ASOS. Ville gjerne ha dem litt kjapt, og betalte vel en femtilapp ekstra for det. Virket jo helt kurant..

Varen kom på døra, og jeg ble ikke bedt om å betale moms (sko skal man betale 25% av). Syntes det var rart, og dro ned til tolvesenet rett her nede, med kvitteiring fra asos, og betalte et par hundrelapper i moms. Noen uker senere fikk jeg en GIGANTISK faktura fra SCANCARGO, der de krevde meg for moms og et like stort gebyr. Tok kontakt med dem og ga beskjed om at jeg hadde betalt til tollvesenet. Dette krevde de dokumentasjon for. Kan ikke skjønne at et privat firma kan kreve slikt av noen. Spurte hvilket grunnlag de hadde for å kreve meg, og da spurte sjefen der, Odd Rodvang mange ganger om jeg var advokat. Han spurte på en frekk måte og sa jeg måtte betale, for det var jo bare et "fillebeløp" og ellers ble det sendt til inkasso. Jeg har aldri latt være å betale en regning, og er livredd inkasso, så jeg betalte i frykt. Jeg var bare hyggelig mot dem, og synes det er leit å bli hetset av Scancargo.

Så hvis noen skal bestille fra ASOS, vent heller et par ekstra dager og la dem sende varen i posten, slik at dere slipper å ha noe å gjøre med SCANCARGO - for meg ble det både en dyr og skremmende erfaring.
Vis hele sitatet...
DHL opererer på samme måte, så se opp for nettbutikker som bruker disse som leveringsservice. Det som er synd er at det sjelden står spesifisert... Jeg bestilte en t-skjorte fra allsaints.com, den kostet vel ca 300, pluss en femtilapp i frakt... Fraktkostnaden glemte allsaints dessverre å føre på, og DHL benyttet muligheten til å "gjette" på fraktkostnaden, og så beregne mva ut fra dette beløpet. Problemet var at gjettingen var totalt urealistisk, nemlig 500 kr for en skarve t-skjorte. Siden jeg er lat fikk jeg dessverre aldri ordnet opp i dette, og måtte bare betale.
Sitat av MannY Vis innlegg
USPS
Vis hele sitatet...
USPS er for øvrig USA sitt svar på det statlige postvesen, altså det vi kaller for Posten her i Norge.
Sitat av ojrr Vis innlegg
Bestilte meg et par sko fra ASOS. Ville gjerne ha dem litt kjapt, og betalte vel en femtilapp ekstra for det. Virket jo helt kurant..

Varen kom på døra, og jeg ble ikke bedt om å betale moms (sko skal man betale 25% av). Syntes det var rart, og dro ned til tolvesenet rett her nede, med kvitteiring fra asos, og betalte et par hundrelapper i moms. Noen uker senere fikk jeg en GIGANTISK faktura fra SCANCARGO, der de krevde meg for moms og et like stort gebyr. Tok kontakt med dem og ga beskjed om at jeg hadde betalt til tollvesenet. Dette krevde de dokumentasjon for. Kan ikke skjønne at et privat firma kan kreve slikt av noen. Spurte hvilket grunnlag de hadde for å kreve meg, og da spurte sjefen der, Odd Rodvang mange ganger om jeg var advokat. Han spurte på en frekk måte og sa jeg måtte betale, for det var jo bare et "fillebeløp" og ellers ble det sendt til inkasso. Jeg har aldri latt være å betale en regning, og er livredd inkasso, så jeg betalte i frykt. Jeg var bare hyggelig mot dem, og synes det er leit å bli hetset av Scancargo.

Så hvis noen skal bestille fra ASOS, vent heller et par ekstra dager og la dem sende varen i posten, slik at dere slipper å ha noe å gjøre med SCANCARGO - for meg ble det både en dyr og skremmende erfaring.
Vis hele sitatet...

Skjønner ikke at SCANCARGO kan drive på som de gjør... det er jo svindel rett og slett.. måtte ut med over tusenlappen til dem utenom momsen for noen økologisk produserte klær som kom på litt over 2000 kr fra england. Også truer de selvsagt med inkasso med en gang.

Sitat av ojrr Vis innlegg
Bestilte meg et par sko fra ASOS. Ville gjerne ha dem litt kjapt, og betalte vel en femtilapp ekstra for det. Virket jo helt kurant..

Varen kom på døra, og jeg ble ikke bedt om å betale moms (sko skal man betale 25% av). Syntes det var rart, og dro ned til tolvesenet rett her nede, med kvitteiring fra asos, og betalte et par hundrelapper i moms. Noen uker senere fikk jeg en GIGANTISK faktura fra SCANCARGO, der de krevde meg for moms og et like stort gebyr. Tok kontakt med dem og ga beskjed om at jeg hadde betalt til tollvesenet. Dette krevde de dokumentasjon for. Kan ikke skjønne at et privat firma kan kreve slikt av noen. Spurte hvilket grunnlag de hadde for å kreve meg, og da spurte sjefen der, Odd Rodvang mange ganger om jeg var advokat. Han spurte på en frekk måte og sa jeg måtte betale, for det var jo bare et "fillebeløp" og ellers ble det sendt til inkasso. Jeg har aldri latt være å betale en regning, og er livredd inkasso, så jeg betalte i frykt. Jeg var bare hyggelig mot dem, og synes det er leit å bli hetset av Scancargo.

Så hvis noen skal bestille fra ASOS, vent heller et par ekstra dager og la dem sende varen i posten, slik at dere slipper å ha noe å gjøre med SCANCARGO - for meg ble det både en dyr og skremmende erfaring.
Vis hele sitatet...

Skjønner ikke at SCANCARGO kan drive på som de gjør... det er jo svindel rett og slett.. måtte ut med over tusenlappen til dem utenom momsen for noen økologisk produserte klær som kom på litt over 2000 kr fra england. Også truer de selvsagt med inkasso med en gang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har tenkt å bestille denne fra thinkgeek.com. Den koster 119.99 dollar som er cirka 706 kroner. Frakt er 60.99 som er cirka 359 kroner. Altså, 1065 kroner. Hvor mye blir dette med ekstrakostnader fra Posten? De har så mange avgifter at jeg har problemer med å finne ut av dette selv.
Sitat av Hoppetussa Vis innlegg
Har tenkt å bestille denne fra thinkgeek.com. Den koster 119.99 dollar som er cirka 706 kroner. Frakt er 60.99 som er cirka 359 kroner. Altså, 1065 kroner. Hvor mye blir dette med ekstrakostnader fra Posten? De har så mange avgifter at jeg har problemer med å finne ut av dette selv.
Vis hele sitatet...
Vareverdi er under kr 1000,-. Da brukes satsen for forenklet tollbehandling. I følge http://www.posten.no/Produkter+og+tj...olling/760.cms er satsen kr 108,- i skrivende stund.

Regnestykket du får da for totalpris er ca 706 kroner + ca 359 kroner = ca 1065 kroner. Dette skal du betale moms for, som utgjør ca 266 kroner. Da er summen oppe i ca 1331 kroner. Så kommer fortollingsgebyret (forenklet tollbehandling) på 108 kroner, og den totale summen blir ca 1439 kroner, hvorav Staten og Posten stikker av med ca 374 kroner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann! Jeg venter på en pakke fra USA. Jeg havna jo selvfølgelig i pinsehelga, så pakken står på stedet hvil i Colorado Pakkens verdi er godt under 200kr, hvilket gjør at den ikke er tollpliktig. Jeg bare lurer, har tollen et eget kontor eller en avdeling, og kan pakker fra utlandet som ikke er tollpliktige i tilfelle gå "rundt" eller utenom tollen? Eller er alt innom der?