Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1644
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
det fører til at kun 1 av 10 voldtektsofre tør å anmelde eller fortelle det til noen og at mer enn 99% voldtektsmenn forblir ustraffet!
Vis hele sitatet...
Har du kilder til disse påstandene?
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Har du kilder til disse påstandene?
Vis hele sitatet...
https://www.aftenposten.no/norge/i/o...d-fellende-dom

Fra 2016, tror anmeldelsestallet har økt litt. I alle fall antall anmelder, så vi får håpe det ikke kun er en reell økning i hendelser.
Sist endret av *pi; 24. januar 2020 kl. 15:45.
Tall basert på 4500 spurte bør tas med en stor klype salt, men når det er sagt, en hver voldtekt er en voldtekt for mye og det er også en hver påstand om voldtekt som er usann.
Sist endret av bruisepristine; 24. januar 2020 kl. 15:54.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Tall basert på 4500 spurte bør tas med en stor klype salt, men når det er sagt, en hver voldtekt er en voldtekt for mye og det er også en hver påstand om voldtekt som er usann.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt sant. Det er selvsagt forferdelig å bli uskyldig anklaget. Det er også helt legitimt å peke på svakheter i akkurat denne undersøkelsen (selv om dette er statistikk vi har hvert bidige år og og tallene er helt tydelige). Der er ingenting galt å ta deg på i dette innlegget.

Det er bare så utrolig påfallende, i en tråd der noen forteller om en voldtekt og lurer på om de skal tørre å anmelde, om de vil orke det...så er ditt eneste bidrag å så tvil om hvorvidt voldtekt egentlig er så vanlig som folk skal ha det til, samt å mane til omtanke for alle de som er uskyldig anklaget for det samme. Det er det første du tenker når du hører om en voldtekt, eller når du hører at 1 av 10 kvinner blir voldtatt: Her må du gripe inn og sørge for å snu fokuset!

Det skjer hver gang. Hver gang. Og det skjer aldri når noen forteller om andre lovbrudd. "En jævel stjal sykkelen min, hvordan kan jeg få den tilbake? " "Kremt kremt, nå må vi tenke over hvor vondt det er for alle de som blir urettmessig anklaget for tyveri". Skjer det noen gang? Hvorfor kommer dere dragende med det hver eneste gang det handler om voldtekt? Hva faen er i veien med dere?

Jeg kjenner en som har vært falskt anmeldt for voldtekt. Det var et helvete, jeg har hatt ham gråtende i stua mi. Vet du hva jeg ikke sa til ham da? "Trist at dette skjedde med deg, men husk at det er veldig sjeldent folk blir falskt anmeldt, og dessuten bør du tenke litt på alle de som faktisk blir voldtatt på ordentlig". Hvor sykt hadde ikke det vært?
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er det første du tenker når du hører om en voldtekt
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg skrevet at det er det første jeg tenker når jeg hører om en voldtekt?
En direkte falsk påstand fra deg der.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Hvor har jeg skrevet at det er det første jeg tenker når jeg hører om en voldtekt?
En direkte falsk påstand fra deg der.
Vis hele sitatet...
Nei jeg kan jo ikke vite hva du tenker, men hva du velger å fokusere på i kommentarene dine er jo en indikasjon.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Mener du det er feil å være kildekritisk, og mener du det er feil av meg å påpeke at en hver voldtekt er er en voldtekt for mye og en hver usann påstand om voldtekt er det samme?
Vis hele sitatet...
Nei, hvis du faktisk leste innlegget mitt så presiserte jeg at det selvsagt var helt riktig. Helt korrekt, alt sammen. Det er bare et veldig rart fokus å alltid dra inn når noen forteller om en voldtekt. For det blir stort sett alltid dratt inn, av deg eller av andre. Du trenger ikke å bry deg om det, for du har da ikke sagt noe galt har du vel, men du gjør situasjonen verre for voldtektsofre. Det er du gjør. Når dette blir fokuset hver gang, så blir det vondere å fortelle. Noe hvert tredje offer aldri gjør, til noen. Ikke til foreldrene, ikke til bestevennen, ikke til ektefellen. (Sånn, nå kan du på en veldig korrekt måte stille spørsmål ved om vi egentlig kan vite helt sikkert om det gjelder så mye som hvert tredje offer, eller så kan du ta inn over deg poenget).
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er bare et veldig rart fokus å alltid dra inn når noen forteller om en voldtekt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at den fokus er vel så viktig da usanne påstander om voldtekt nok i stor grad er med på å ødelegge for sanne voldtektsoffer mer enn noe annet. Hvordan å påpeke dette er med på å gjøre situasjonen verre for voldtektsofre forstår jeg ikke.

Videre vil jeg råde deg til i fremtidige svar på kommentarer å ikke tillegge andre tanker eller meninger de ettertrykkelig ikke har, selv om du skulle ta deg i å føle noe annet. Les og responder til kommentarer ut i fra kommentarens helhet, som når noe står i samme setning og er tillagt samme tyngde ikke isolere ut det du vil plukke på, da blir tilsvaret gitt ut av sammenheng.
Sist endret av bruisepristine; 24. januar 2020 kl. 18:01.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Det må du gjerne påstå om du vil.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg påstår det. Og da ville kanskje noen tenkt litt etter om det faktisk er slik at de er med å legge stein til byrden til mennesker i en vanskelig situasjon, mens andre kategorisk vil avvise det som tull fra en som ikke har peiling. Det er som sagt opp til deg.

Til trådstarter:Jeg beklager at tråden din etter noen få relevante svar endte med trolling, fulgt av en diskusjon om i hvilken grad trollet bør ytringsfrihet i hypotetiske situasjoner, hva man egentlig bør kalle mørkhudede, og pirking på om vi egentlig kan stole på undersøkelsene som sier at voldtekt er helt sjokkerende vanlig. Jeg håper virkelig du møter mer støtte enn dette når du velger å anmelde og/eller fortelle om det til noen. Hvilket jeg håper du gjør, selv om gudene skal vite at jeg forstår deg om du ikke gjør det.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Tall basert på 4500 spurte bør tas med en stor klype salt, men når det er sagt, en hver voldtekt er en voldtekt for mye og det er også en hver påstand om voldtekt som er usann.
Vis hele sitatet...
Galt.
Med så mange deltakere er det lett å skaffe et representativt utvalg av en befolkning på fem millioner, og da har du en feilmargin på komfortable 1.5 prosentpoeng ved 95% konfidensintervall. Det er mer enn godt nok for alle praktiske formål.

Det er lett å klage på statistikk, er det ikke? "Alle" vet at det "alltid" er for få deltakere i undersøkelsene, det er standardinnvendinga å gripe etter - enten man grokker statistikk eller ei. Og jaggu blir det ofte stående uimotsagt også! For folk gidder ikke å diskutere statistikk hvis de kan unngå det.

Vet du hva denne teknikken kalles? Bullshitting. Du driter i om det du sier er sant eller ikke, bare det høres plausibelt ut. Du kan kaste ut slikt gnål over en lav sko, mens vi andre må faktisk sette oss ned og regne over før vi uttaler oss.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. januar 2020 kl. 23:32.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Men hvorfor skriver du det du gjør i en tråd som dette? Det er ikke uten grunn at *pi sier det hun gjør. Man snakker om voldtekt og du fokuserer plutselig på falske anklager? Det er alltid påfallende at en eller annen skal gjøre det, hver gang!
Vis hele sitatet...
Jeg fokuserer ikke på falske anklager, nå isolerer du og plukker ute av sammenheng fra det jeg opprinnelig skrev, akkurat slik *pi gjør.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Galt.
Med så mange deltakere er det lett å skaffe et representativt utvalg av en befolkning på fem millioner, og da har du en feilmargin på komfortable 1.5 prosentpoeng ved 95% konfidensintervall. Det er mer enn godt nok for alle praktiske formål.

Det er lett å klage på statistikk, er det ikke? "Alle" vet at det "alltid" er for få deltakere i undersøkelsene, det er standardinnvendinga å gripe etter - enten man grokker statistikk eller ei. Og jaggu blir det ofte stående uimotsagt også! For folk gidder ikke å diskutere statistikk hvis de kan unngå det.

Vet du hva denne teknikken kalles? Bullshitting. Du driter i om det du sier er sant eller ikke, bare det høres plausibelt ut. Du kan kaste ut slikt gnål over en lav sko, mens vi andre må faktisk sette oss ned og regne over før vi uttaler oss.
Vis hele sitatet...
Feilmargin på 1,5 % ved en befolkning på 5 millioner er en ganske stor klype salt omsatt i antall tilfeller, så da er det spesielt av deg å kalle det bullshitting og videre insinuere at jeg lyver. Fin hersketeknikk!

Forøvrig er det sjokkerende og direkte kvalmt å lese din holdning der du kaller dette en komfortabel feilmargin, det er jo potensielt ganske mange voldtekter til eller fra, er det ikke?
Sist endret av bruisepristine; 25. januar 2020 kl. 02:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Jeg fokuserer ikke på falske anklager, nå isolerer du og plukker ute av sammenheng fra det jeg opprinnelig skrev, akkurat slik *pi gjør.



Feilmargin på 1,5 % ved en befolkning på 5 millioner er en ganske stor klype salt omsatt i antall tilfeller, så da er det spesielt av deg å kalle det bullshitting og videre insinuere at jeg lyver. Fin hersketeknikk!

Forøvrig er det sjokkerende og direkte kvalmt å lese din holdning der du kaller dette en komfortabel feilmargin, det er jo potensielt ganske mange voldtekter til eller fra, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Gi deg mens leken er god. Selvfølgelig er det mange voldtekter målt i absolutt antall, men for alle praktiske hensyn holder det plenty. Dette er ikke hersketeknikker, dette er pure ownage basert på logisk argumentasjon. Om du ikke evner å vri hjernen din rundt begreper som proporsjonalitet, normalfordeling eller store talls lov - ikke diskuter statistikk. Bare fordi det stort sett blir stående uimotsagt er det ikke nødvendigvis hold i det - som Myo elegant forklarer.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet det er vanskelig å følge opp i retten da det ofte blir ord mot ord. Han er voldelig ellers også og dømt for vold mot partner og andre. Har nylig funnet ut at han er beskyldt og anmeldt for voldtekt av andre kvinner ved flere anledninger, men sakene har blitt henlagt. Kan henlagte saker styrke min sak om jeg velger å gå videre?
Vis hele sitatet...
Jo det må de vel gjøre?

Er det noen mulighet for at du kan få han til å omale sakene, f.eks ved å konfrontere han muntlig om spesifikke hendelser?

Du har lov til å gjøre skjulte lydopptak, og de vil være gyldig som bevis, så lenge du selv er deltaker i samtalen. Og det er du jo helt klart.

Og akkurat når det gjelder voldtekt så er jo "et øye for et øye" den nær sagt eneste måten å oppnå rettferdighet på, spør du meg. Dog erstatningen som blir utbetalt av staten er et sterket incentiv for å gå rettens vei.. Dog ingen har sagt at du ikke kan få i pose og i sekk, bare rekkefølgen er riktig.
Sist endret av Tøffetom; 26. januar 2020 kl. 11:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Om du ikke evner å vri hjernen din rundt begreper som proporsjonalitet, normalfordeling eller store talls lov - ikke diskuter statistikk. Bare fordi det stort sett blir stående uimotsagt er det ikke nødvendigvis hold i det - som Myo elegant forklarer.
Vis hele sitatet...
Min opprinnelige kommentar stadfester at denne statistikken bør tas med en stor klype salt. 1,5 % feilmargin i befolkning på 5 millioner bekrefter nettopp dette. At Myo ikke evner å se det i tallene presentert er ikke mye elegant.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Min opprinnelige kommentar stadfester at denne statistikken bør tas med en stor klype salt. 1,5 % feilmargin i befolkning på 5 millioner bekrefter nettopp dette. At Myo ikke evner å se det i tallene presentert er ikke mye elegant.
Vis hele sitatet...
Dette stadfester strengt tatt at du ikkje forstår statistikk.k 1.5% feilmargin er 1.5%. Populasjonen seier noko om kor mange det utgjer i absolutte tal. Men hugs at feilmarginen går begge vegar; talet ein presenterer er det i midten, også har du ei normaldistribuert kurve rundt det midtpunktet, der du med 95% sannsyn har maksimalt 1.5% avvik frå det midtpunktet.

Om vi antar at noko utgjer 7% av 5 millioner, så er det 350000. Om det har 1.5% margin vil det sei at svaret er ein plass mellom 275000 og 425000, med 350000 som den mest sannsynlege verdien.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men hugs at feilmarginen går begge vegar
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig går feilmarginen begge veier, det gjør ikke tallet, eller som jeg liker å kalle det en klype salt, noe mindre.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Selvfølgelig går feilmarginen begge veier, det gjør ikke tallet, eller som jeg liker å kalle det en klype salt, noe mindre.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke det absolutte tallet du vurderer reliabiliteten med. Det er ikke slik statistikk og sannsynlighet fungerer. I en populasjon på 200 personer ville en usikkerhet på 50 personer fra eller til være enorm. På fem millioner ville pluss minus 50 personer være ingenting. Jo større populasjon, jo mindre prosentvis utvalg trenger du for å få et gyldig resultat.

Men nå har ts våget seg tilbake her, så kanskje du har et svar til det hun faktisk lurer på også, og ikke bare masse krangling på om det hun har opplevd beviselig er et så stort samfunnsproblem som alle skal ha det til?
Sist endret av *pi; 26. januar 2020 kl. 13:05.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men det er ikke det absolutte tallet du vurderer reliabiliteten med. Det er ikke slik statistikk og sannsynlighet fungerer. I en populasjon på 200 personer ville en usikkerhet på 50 personer fra eller til være enorm. På fem millioner ville pluss minus 50 personer være ingenting. Jo større populasjon, jo mindre prosentvis utvalg trenger du for å få et gyldig resultat.
Vis hele sitatet...
Her er det vel snakk om en del mer enn pluss/minus 50.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Her er det vel snakk om en del mer enn pluss/minus 50.
Vis hele sitatet...
Det var det vi kaller et eksempel, som man gjerne setter på spissen for at det skal være lett å forstå. Ikke alltid det funker likevel.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det var det vi kaller et eksempel, som man gjerne setter på spissen for at det skal være lett å forstå. Ikke alltid det funker likevel.
Vis hele sitatet...
Et dårlig eksempel da som ikke illustrerer de tallene vi snakker om.
Dette begynner å bli kostelig. Først fremmes det en påstand om at ni av ti voldtektsofre ikke anmelder. Da krever bruispristine en kilde for påstanden. Det er rimelig nok, men det er jo ganske avvisende, da. Ikke noe "Å dæven, det er alvorlig! Kan jeg få en kilde på tallet for det høres utrolig ut!" eller noe ned den gata. Neida. Bare en kort og konsis "har du kilde for dette". Men ok, kilde etterlyst, kilde gravd frem. En kilde som sier at, øh, 9.3% av folk som oppgir å ha blitt voldtatt anmelder forholdet. Teknisk sett ville det være riktigere å si at 10 av 11 ikke anmelder, men samma faen. Poenget, som bruispristine tydeligvis driter loddrett i, er at de aller fleste voldtektsofre ikke anmelder. Det eneste bruiser'n har å tilføye er altså at studien bør tas med en klype salt fordi det er for få deltakere. Det er en pussig posisjon å innta, fordi det for våre formål ikke en dritt å si om tallet er 80% eller 95% - det viktige momentet er at voldtekter stort sett ikke anmeldes. Hvis du skal se på utvikling over tid, for å avgjøre om iverksatte tiltak har hatt en effekt, så ville en såpass stor usikkerhet være et problem. Men a) vi snakket ikke om utviklinga, vi var bare ute etter et grovt estimat på status quo - et estimat som på godt norsk betyr "jævla katastrofe", og b) tallene vi har er uansett befattet med såpass små usikkerheter at vi kan studere endirnger over tid også.
Når dette påpekes, så hva gjør bruisepristine, da?
Sitat av bruisepristine
Feilmargin på 1,5 % ved en befolkning på 5 millioner er en ganske stor klype salt omsatt i antall tilfeller, så da er det spesielt av deg å kalle det bullshitting og videre insinuere at jeg lyver. Fin hersketeknikk!
Vis hele sitatet...
Skål for det!

Så, siden det er smertelig åpenbart at alle andre enn bruisepristine forstår hva disse tallene representerer og betyr - og han skjønner det nok fint, han også, han bare vil ikke diskutere den egentlige saken av ideologiske årsaker - så foreslår jeg at vi lar statistikken ligge nå. Dette blir for dumt.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. januar 2020 kl. 00:25.
Jeg forstår fint hva tallene representerer og betyr, jeg poengterer kun at de ikke er 100% nøyaktige. I all den tid min mening ikke betyr noe er det helt ok for meg at statistikken legges død i denne tråden. Forvent bare ikke at jeg ikke svarer på tiltale, selv om det potensielt skulle gå utover andre sine følelser.
Sist endret av bruisepristine; 26. januar 2020 kl. 14:38.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Poenget, som bruispristine tydeligvis driter loddret i, er at de aller fleste voldtektsofre ikke anmelder.
Vis hele sitatet...
Samtidig som han illustrerer veldig godt hvorfor de aller fleste ikke anmelder, og ofte ikke engang forteller. Håper ts ikke lar seg skremme av den totale mangelen på anstendighet som er vist av flere her i tråden. Jeg kan dessverre ikke love deg at det blir bedre å stå frem i virkeligheten, men håper du gjør det likevel, og at du har noen som står sammen med deg. De få som orker å kjøre disse sakene burde ha en medalje.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Poenget, som bruispristine tydeligvis driter loddret i, er at de aller fleste voldtektsofre ikke anmelder.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Samtidig som han illustrerer veldig godt hvorfor de aller fleste ikke anmelder, og ofte ikke engang forteller.
Vis hele sitatet...
Nok et prakteksempel på å tillegge andre meninger de ikke har eller har gitt uttrykk for.
Redpilled alfahann
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Poenget, som bruispristine tydeligvis driter loddret i, er at de aller fleste voldtektsofre ikke anmelder.
Vis hele sitatet...
Dette er jo statistikk om en gruppe som du bruker i en diskusjon der det er snakk om hvordan en enkeltperson burde handle. I en tidligere tråd har vel strengt tatt både du og Vidarlo tatt til orde for at statistikk om grupper er irrelevant i møte med enkeltpersoner fordi sannsyligheten for at enkeltpersonen gjør en bestemt ting ikke er tilnærmet lik 100%. Hvor ble det av kravet om uendelig presisjon nå? Jeg er enig med dere her, bare så det er sagt, men bruiserprestine framstår ikke som den eneste som tidvis stiller urimelig store krav til nøyaktigheten av statistikk av ideologiske årsaker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ute nå ja. Har ikke så veldig lyst å ta kontakt med ham igjen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert det er en god idé heller, jeg tror nok jeg ville vært forsiktig med det. Men hvis han er troende til å ringe deg, så vær forberedt med app til å ta opp samtalen. Om du har tekstmeldinger eller eposter med verbale angrep, meldinger bakover i tid der du forteller om ting til andre, alt mulig sånt, så spar på det. Skriv ned datoer for hendelser så godt det lar seg gjøre. Har du familie og venner som du kan snakke med? Skal du gå videre med det så må du mobilisere det nettverket du har rundt deg. Husk at selv om du ikke skulle vinne frem, så er statistikken viktig i seg selv for å få samfunnet til å ta problemet på alvor. Og neste gang han gjør det så er det en ekstra sak som støtter det offeret sin historie. Så det er ikke forgjeves. Du kan også få tilkjent voldsoffererstatning selv om han ikke blir dømt, og det er et klart signal om at du har blitt trodd. Ønsker deg lykke til

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Sitat av *pi:
Samtidig som han illustrerer veldig godt hvorfor de aller fleste ikke anmelder, og ofte ikke engang forteller.
Vis hele sitatet...
Nok et prakteksempel på å tillegge andre meninger de ikke har eller har gitt uttrykk for.
Vis hele sitatet...
For å nyansere: Det er selvsagt mange grunner, og folk har sikkert ulike grunner til å ikke fortelle. Men reaksjoner som din er en av de grunnene. Det er min mening som jeg ikke tillegger alle andre, men jeg vet godt at jeg ikke er den eneste som opplever det slik. Det er ingenting i det du skriver som tyder på at det plager deg at du oppleves på den måten. Hvis det gjør det så er det bare å si det, jeg skal tro på deg jeg.
Sist endret av *pi; 26. januar 2020 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som du ser av min kommentar med to sitater var dette et tilsvar på to kommentarer, ikke én.
Sist endret av bruisepristine; 26. januar 2020 kl. 15:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bennnern Vis innlegg
Dette er jo statistikk om en gruppe som du bruker i en diskusjon der det er snakk om hvordan en enkeltperson burde handle.
Vis hele sitatet...
Då har ikkje du lest tråden:



Det var altså spørsmål om kjelde for at ni av ti valdtekter ikkje vart anmeldt. Det er ikkje snakk om å bruke den som grunnlag for enkeltpersonar sine handlinger - utover den generelle oppmodinga om å anmelde valdtekter, som forsåvidt er fullstendig lausreven frå dei faktiske tala.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Dette er jo statistikk om en gruppe som du bruker i en diskusjon der det er snakk om hvordan en enkeltperson burde handle.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen her som har påstått at trådstarter bør anmelde fordi nittini prosent av voldtektsforbryrere ikke blir dømt. Hun bør selvsagt anmelde på bakgrunn av det hun selv har blitt utsatt for (og hva hun har kapasitet til) og trenger ikke noen statistikk for å argumentere for det.

Denne statistikkdiskusjonen handler ikke om trådstarter i det hele tatt, fordi noen synes det viktigste i en tråd om et voldtektsoffer som ber om råd er å kverulere på om det virkelig er sånn at 99 prosent av overgripere går fri eller om det kan tenkes at det muligens bare er 98 prosent.