Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9550
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Husleieloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Du har ein kompliserande faktor i §9-4, som til en viss grad avgrensar leigetakars rett til å sei opp. I ditt tilfelle høyrest det i realiteten ikkje ut som du har hatt tidsbestemt avtale, men tidsubestemt med avgrensingar i retten til å sei opp avtalen.
Vis hele sitatet...
Husleieloven § 9-4;

§ 9-4.Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel nærmest konkludert med at leiekontrakten er tidsubestemt, og på en tidsubestemt kontrakt vil det vel være svært vanskelig å nekte oppsigelse? En utleier kan vel ikke helgardere å både velge å bruke ugyldige/dårlige kontrakter også helgardere ved å sette begrensning på oppsigelse?

Om denne saken går til forliksrådet kan jeg ikke annet enn å tro at her må leietaker vinne fram. Bare det at utleier bruker en ugyldig kontrakt som bryter med minstekravet i husleieloven tror jeg vil gjøre ting vanskelig for utleier. At leietaker også har betalt dobbel husleie viser jo at hun ikke har hatt bedragerske hensikter, hun har rett og slett forsøkt å etterleve det som så viser seg å være en feilaktig kontrakt. Virker også som leietaker har oversikt, tatt vare på sms etc, slik at hun kan dokumentere det hun sier i tråden. Har så stor tillit til forliksrådet at jeg tror hun vil vinne denne saken.

Men så jeg nå heller ikke studert juss eller har særlig erfaring på området så kanskje jeg tar feil. Helgardering. Vanskelig å forholde seg til
Sist endret av _abc_; 3. desember 2019 kl. 20:26.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fornuftig.

Sett opp all kommunikasjon med alle parter kronologisk i tillegg, slik at det er lett for jusshjelpa å settje seg inn i saka.

Mykje her kan vere avgjort av korleis utleigar oppførte seg, t.d. om han godtok oppseiing. Difor er dokumentasjon av det svært viktig for deg.
Vis hele sitatet...
Det er huket av for B. Tidsbestemt avtale og som tidligere opphører uten oppsigelse.
Så står det under «velg et alternativ: A: avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden, her er det huket av. Alternativ b er «i den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett, her er det ikke huket av, MEN. På neste side står det «Hvis B, oppsigelsen regnes fra den første dagen i den påfølgende måneden . Oppsigelsen er på :.. og her har utleier skrevet 1 måned.

Lengre ned gir kontrakten utleier en sjanse til å oppgi grunn for tidsbestemt avtale, ingenting er huket av . Etterfulgt av denne teksten « NB Begrunnelse må oppgis skriftlig, ellers kan ikke utleier påberope seg annen tidsavgrensing enn den loven tillater»

Det står forresten under punkt 3. Leieavtalen gjelder : A:hus eller leilighet er huket av.
Ellers under punkt 4. Avtalt husleie, her står det kun gjeldene sum, dato for innbetaling og kontonummer.

Og så står det noe om at vann og avløpsavgifter her. Trodde det var utleiers ansvar som eier av bolig? Vann og avløp er altså ikke inkludert i leien og det vil bli avregnet 1 gang per år, vil det da si at jeg kan få regning på dette? Mener så godt at jeg har hørt noe om at leietaker ikke skal betale slike regninger, men mulig jeg tar feil her.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Det er huket av for B. Tidsbestemt avtale og som tidligere opphører uten oppsigelse.
Så står det under «velg et alternativ: A: avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden, her er det huket av. Alternativ b er «i den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett, her er det ikke huket av, MEN. På neste side står det «Hvis B, oppsigelsen regnes fra den første dagen i den påfølgende måneden . Oppsigelsen er på :.. og her har utleier skrevet 1 måned.
Vis hele sitatet...
Det er mao. ein litt uklår avtale. Då er vel det alminnelege prinsippet at det er den som har skreve sin risiko, mao. utleigar i det tilfellet her.
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Og så står det noe om at vann og avløpsavgifter her. Trodde det var utleiers ansvar som eier av bolig? Vann og avløp er altså ikke inkludert i leien og det vil bli avregnet 1 gang per år, vil det da si at jeg kan få regning på dette? Mener så godt at jeg har hørt noe om at leietaker ikke skal betale slike regninger, men mulig jeg tar feil her.
Vis hele sitatet...
Vann og avløp er eksplisitt tillatt å ta ekstra betalt for, men du kan krevje ei oversikt over kva del som fell til deg. Det kan vere etter bruksbrøk e.l.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Husleieloven § 9-4;



Nå er det vel nærmest konkludert med at leiekontrakten er tidsubestemt, og på en tidsubestemt kontrakt vil det vel være svært vanskelig å nekte oppsigelse? En utleier kan vel ikke helgardere å både velge å bruke ugyldige/dårlige kontrakter også helgardere ved å sette begrensning på oppsigelse?

Om denne saken går til forliksrådet kan jeg ikke annet enn å tro at her må leietaker vinne fram. Bare det at utleier bruker en ugyldig kontrakt som bryter med minstekravet i husleieloven tror jeg vil gjøre ting vanskelig for utleier. At leietaker også har betalt dobbel husleie viser jo at hun ikke har hatt bedragerske hensikter, hun har rett og slett forsøkt å etterleve det som så viser seg å være en feilaktig kontrakt. Virker også som leietaker har oversikt, tatt vare på sms etc, slik at hun kan dokumentere det hun sier i tråden. Har så stor tillit til forliksrådet at jeg tror hun vil vinne denne saken.

Men så jeg nå heller ikke studert juss eller har særlig erfaring på området så kanskje jeg tar feil. Helgardering. Vanskelig å forholde seg til
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har også lagt ut leiligheten på Finn.no nå. Samt flere Facebook sider, dette har jeg holdt på med siden september samt satt meg villig til å tilpasse dagen etter visninger om utleier eventuelt skulle funnet nye leietakere. Utleier mener jeg har brutt en tillit i og med at han lot oss leie uten depositum. Vi etterspurte ikke dette, det var utleiers eget initiativ å la oss slippe depositum. Så utleier bygger veldig på at vi har lagd en tvist for han, at jeg bør rydde opp med andre leietaker og at han tar totalt ansvarsfraskrivelse fra hele situasjonen.
Jeg har sagt til utleier at det på ingen måte var som hensikt å bryte en tillit, men det har skjedd en krøll som jeg vil finne en løsning på, ikke gjøre det varsling. Utleier mener jeg gjør det vanskelig for han nå som jeg kun betaler halv husleie.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er mao. ein litt uklår avtale. Då er vel det alminnelege prinsippet at det er den som har skreve sin risiko, mao. utleigar i det tilfellet her.

Vann og avløp er eksplisitt tillatt å ta ekstra betalt for, men du kan krevje ei oversikt over kva del som fell til deg. Det kan vere etter bruksbrøk e.l.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat.
Ja, jeg føler at kontrakten står litt på halv tolv. Det er huket av to ting som tilsier at punktene går litt imot hverandre, hva gjelder, spør jeg meg om da. Jeg skal sette meg ned imorgen å skrive ned punkt for punkt, dato for dato. Alle spørsmål, som du tipset om. Så har jeg en ryddig sak å vise frem til. Akkurat nå føler jeg meg veldig fortvilet, men med en smule håp.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Akkurat nå føler jeg meg veldig fortvilet, men med en smule håp.
Vis hele sitatet...
Det er forståelig, men jeg føler meg rimelig trygg på at du ikke ryker på noen alvorlig smell her altså. Det tror jeg husverten vet også, mtp hvor hardt han kjører på skyldfølelse, tillitsbrudd osv. Du er jo faktisk den eneste som prøver å ordne opp i den jævla floken her, og det er ikke du som har flyttet fra ansvaret ditt. Tror du kan sove godt om natta, jeg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er forståelig, men jeg føler meg rimelig trygg på at du ikke ryker på noen alvorlig smell her altså. Det tror jeg husverten vet også, mtp hvor hardt han kjører på skyldfølelse, tillitsbrudd osv. Du er jo faktisk den eneste som prøver å ordne opp i den jævla floken her, og det er ikke du som har flyttet fra ansvaret ditt. Tror du kan sove godt om natta, jeg.
Vis hele sitatet...
Takk for oppmuntring
Jeg holder hodet kaldt, så får vi se hvor og hvordan det ender.
For ca en uke tilbake når det var snakk om at utleier skulle ha meg og andre utleier hjem til han for å megle og få oss to til å komme til en enighet, da gruet jeg meg. Da sov jeg ikke. Men den dagen vi skulle møte hos han hørte jeg ingen lyd fra utleier (han skulle ringe meg angående klokkeslett).
Har ikke hørt noe fra han siden heller Fikk en melding som sagt fra andre utleier at advokaten hennes har bedt henne trekke seg ut av hele saken.
Så her sitter jeg Samtidig som jeg er sliten av saken, så synes jeg ikke så veldig synd på meg selv. Jeg ser siden til utleier veldig tydelig. Bare synd han er vanskelig med å finne en løsning da han sitter med feil oppfatning om at dette er gjort med vilje.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 22:38.
Fint å høre.

Ut i fra det du nevner over så har du en sak.

Altså. Denne avtalen kan du si opp i dag og tre ut av den om 3 mndr.

Men hvis du allerede har sendt inn oppsigelse så vil det gjelde fra den datoen.

Flott å høre at du har avtale med noen som vil kunne hjelpe deg med å se videre på dette.

Dette vil ordne seg. Du trenger IKKE å sitte med denne leieavtalen til neste år. Maks tre mndr. Som følge av det som jeg og flere nevner over med tidsbestemt avtale.

Lykke til, og ikke la huseier prøve seg på noe her. Der vil han nok gjøre, men du har loven på din side her.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor har du det fra?
Jeg har vært befattet med tre forskjellige utleieselskaper (to som leietaker og ett som utleier), og hos alle tre har det vært vanlig praksis å ha tidsbestemte avtaler, der avtalen avsluttes 1. juli/aug. hvert år, og må sies opp innen utgangen av mars/april, ellers løper den et nytt år. I alle tilfellene har huseier ikke bodd i nærheten av eiendommen.
Veldig rart hvis tre så store, profesjonelle aktører alle driver med ulovlige kontrakter.
Men jeg er åpen for at du har rett! Har du kilder?
Vis hele sitatet...
«Alle» driver med «ulovlige» kontrakter på den måten. Men kontraktene er ikke ulovlige, altså, det er en gyldig kontrakt selv om leieperioden er satt til under 3 år - den endres bare til å bli tidsubestemt. Med andre ord: tidsubestemt kontrakt = helt ordinær leiekontrakt med gjensidig tre mndrs oppsigelse.


Men dette opplyser selvfølgelig ikke utleiselskaper eller huseiere om. De er opptatt av egen trygghet og setter kontraktene til 1 år, og gambler på at leietaker ikke har peiling.

Selv vår leiekontrakt har slik ugyldig ordlyd (leie for ett år avgangen). Dama er advokat og sjekket grundig opp i dette da vi signerte, ettersom vi var usikre på om vi skulle bo der er helt år. Og hun var helt trygg på at vi kunne tre ut av den avtalen når som helst (med tre mndrs oppsigelse).
Sist endret av Kisbigga; 4. desember 2019 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kisbigga Vis innlegg
Fint å høre.

Ut i fra det du nevner over så har du en sak.

Altså. Denne avtalen kan du si opp i dag og tre ut av den om 3 mndr.

Men hvis du allerede har sendt inn oppsigelse så vil det gjelde fra den datoen.

Flott å høre at du har avtale med noen som vil kunne hjelpe deg med å se videre på dette.

Dette vil ordne seg. Du trenger IKKE å sitte med denne leieavtalen til neste år. Maks tre mndr. Som følge av det som jeg og flere nevner over med tidsbestemt avtale.

Lykke til, og ikke la huseier prøve seg på noe her. Der vil han nok gjøre, men du har loven på din side her.



«Alle» driver med «ulovlige» kontrakter på den måten. Men kontraktene er ikke ulovlige, altså, det er en gyldig kontrakt selv om leieperioden er satt til under 3 år - den endres bare til å bli tidsubestemt. Med andre ord: tidsubestemt kontrakt = helt ordinær leiekontrakt med gjensidig tre mndrs oppsigelse.


Men dette opplyser selvfølgelig ikke utleiselskaper eller huseiere om. De er opptatt av egen trygghet og setter kontraktene til 1 år, og gambler på at leietaker ikke har peiling.

Selv vår leiekontrakt har slik ugyldig ordlyd (leie for ett år avgangen). Dama er advokat og sjekket grundig opp i dette da vi signerte, ettersom vi var usikre på om vi skulle bo der er helt år. Og hun var helt trygg på at vi kunne tre ut av den avtalen når som helst (med tre mndrs oppsigelse).
Vis hele sitatet...
Du har så rett.
Var så heldig idag tidlig at broren min brukte noen minutter med advokaten sin.
Jeg sa opp for første gang 17.09.19, kontrakten blir terminert 1.1.20.
Kontrakten er ugyldig da det ikke er spesifisert noen skriftlig grunn til 1 år tidsbestemt kontrakt.
Nå spør utleier om hvor fort jeg kan være ute av leiligheten

Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Nå har jeg ikke mulighet til å søke rundt på nettet, men det er et prinsipp om at man ikke kan avtale dårligere betingelser enn hva utleieloven (eller hva navnet er på den) setter. Og der er det vel slik at man ikke har lov til å sette opp tidsbestemte kontrakter uten oppsigelsestid på ett år(?).

Her må gjerne folk komme og arrestere meg, men det er i alle fall et tips fra min side å søke litt rundt og se om kontrakten din faktisk er gyldig etter regelverket. For det er MANGE utleiere som prøver å omgå utleieloven.
Vis hele sitatet...
Du hadde helt 100% rett.
Sist endret av Amine123; 4. desember 2019 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.