Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1695
Hei!

Har siden i forrige uke hatt store problemer med min adsl linje.

Hastigheten jeg skal ha er 8/1 men etter flere tester av hastigheten ligger jeg på 0.7 ned og 0.5 opp.

Leverandøren jeg har er Direct Connect via telenor sine linjer.

De siste gangene jeg har kjørt speed test får jeg opp Petabit AS som leverandør samt om jeg sjekker IP adressen min så er dem der også listet opp som leverandør.

Har selvfølgelig vært i kontakt med kundeservice opptil flere ganger men dem finner ikke noe problem på linjen. Har også byttet modem 2 ganger uten at det hjelper noe.


Noen som har en anelse om hva som skjer her?
Hvorfor har jeg ett selskap verken jeg eller kundeservice har hørt om som leverandør?
Er du sikker på at du blander mbps og MB/s?
Fart oppgis i mbps, men når du laster ned en fil fra Internett vil du se MB/s.

Og leverandør på speedtest er hvem du faktisk måler farten til..
Du måler farten din til Petabit as sitt datasenter.
På en 8/1 Mbit/s linje så skal du teoretisk få 1 MB/s ned og 0.125 MB/s opp, men den reele hastigheten er noget lavere.
Gjennom http://www.speedtest.net/

Får jeg : nedhastighet = 0,93 Mbps Opphastighet = 0,58 Mbps.

Den reele hastigheten er ikke eksisterende. Tar flere minutter å last noen sider og streaming/spilling går ikke.
usertitle import
bleh's Avatar
Måler du trådløst eller kablet?
Har du testet med flere enheter?

En million forskjellige muligheter for hva det kan være, minst. Gi oss mer info og kanskje vi kan se videre.

Noe "hijacking" er det dog ikke.
Skal gi dere det jeg kan.

Dette er trådløst men får så å si samme resultat med kabel.
Har testet 2 datamaskiner, 1 telefon (Galaxy s3), samt nettbrettet mitt sony xperia tab z. Samme dårlige hastighet.


Synes bare det er rart at jeg får opp at min ISP (Internet Service Provider) Er et selskap jeg aldri har hørt om før. Tidligere har det stått direct connect der. Samt at Whatisyourip sier dette selskapet er min nettleverandør.
petabit.no er bare et domenenavn. Det korrekte navnet er "O NEDETID AS".

Samtidig så resolver fortsatt ipadressen din til i0<ipadresse>.directconnect.no så du er fortsatt via deres systemer.

whois på petabit.no gir en kontaktadresse til nsn.no, og de er såvidt jeg vet forholdsvis seriøse.
Godt mulig petabit har satt opp en speedtestnode som du kobler deg til.
Hvis du virkelig er ute etter hjelp, og ikke bare vil friskmelde ditt eget trådløse miljø, test her: http://www.nettfart.no/
og følg for fucks sake HELE listen du finner her: http://www.nettfart.no/help/improve_result/
Av erfaring vet jeg at kun 0.01% av Norges befolkning følger den listen før de klager til ISP..
Takk og lov så er jeg ikke lenger student og trenger ikke jobbe for teknisk kundeservice..