Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7337
Hei!
Jeg leter etter noe gode filmer å se. Fant ingen super-tråd på akkurat dette emnet (kan skyldes mine dårlige søkeskills).

Jeg leter etter filmer som:
Pulp Fiction
Shawshank Redemption
Contact
Memento
Limitless
og selvfølgelig mange av filmene med Leonardo DiCaprio.

eller serier som:
White Collar
Suits
Prison Break

Dette er forøvrig også mine forslag til dere

Kjør på om du har et bra filmtips/serietips!
Hva er din definisjon av intellektuelle filmer?
Da Vinci koden kanskje?
Limitless er vel en av de minst intellektuelle filmene jeg har sett på en stund. Monsterbedriften 2 var mer intelektuell enn den.

Eller så kan du jo se:
The Prestige
The Usual Uspects
The Butterfly Effect.
El laberinto del fauno
Leon; The Professional
Snatch

Kan fortsette i en evighet, kommer ann på hva slags sjanger du liker. Finnes mange intellektuelle filmer i forskjellige sjangere

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva er din definisjon av intellektuelle filmer?
Vis hele sitatet...
edit: ja det burde du forsåvidt svare på hvis vi skal kunne hjelpe deg med noe
Trådstarter
10 1
Litt vanskelig å definere. Noen hint på hva jeg tenker:
-Over-intellektuelle hovedpersoner (mike ross i suits feks, eller hovedpersonen i limitless)
-Contact filmen (basert utifra carl sagan sin bok, meget intelligent person)
-Filmer hvor man rett og slett blir satt ut, som shawshank redemption
-Shutter Island, hvor man resonere seg til videre handling.

Håper dette kan hjelpe litt!

Edit: takk for tips, skal sjekke de ut!
Sist endret av Skarpskudd; 24. juli 2013 kl. 21:09.
Sitat av Skarpskudd Vis innlegg
-Over-intellektuelle hovedpersoner (mike ross i suits feks, eller hovedpersonen i limitless)
Vis hele sitatet...
Good Will Hunting

-Filmer hvor man rett og slett blir satt ut, som shawshank redemption
Vis hele sitatet...
Finnes mange av de
The green mile
Catch me if you can
Lie to me
Skjekk ut Kubrick sine klassikere.

A Clockwork Orange
Eyes Wide Shut
Dr. Strangelove
...for å nevne noen
Vil anbefale the machinist. Utrolig bra krim thriller der man ikke kan tenke seg til hva som faktisk har skjedd før helt i slutten, man tror gjerne at man har skjønt det tidlig i filmen, men anbefaler å se hele. Ganske "intellektuell" på den måten at man tenker mye gjennom hele filmen. Er mye symbolikk og små hint som blir gitt.

Serie som anbefales er Sherlock med Martin Freeman og Benecite Cumberbatch. Dette er en serie med episoder som er 1,5 t lang, så blir nesten filmer.
What's Eating Gilbert Grape, der Leonardo DiCaprio gjør kansje sin beste rolletolkning noensinne, og apropos Leonardo DiCaprio, er vel Inception en flim du sikkert har sett, om ikke kan du se den.
Ooo, minefelt! Foreslår man noe som ikke er 'tilstrekkelig intellektuelt', så har man avslørt seg selv som en pretensiøs åndsamøbe. Foreslår man noe som er 'for intellektuelt', så er man en selvoppnevnt rødvinsnippende elitist. Tror jeg safer med en klassiker: Citizen Kane.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Friday filmene, selvsagt. Kanskje hottie and the nottie, men da bør du ha lest litt Platon først.
Trådstarter
10 1
Mye jeg har sett her og en del jeg ikke har sett!
Har et par filmer å se nå. Takk peepz
swimming pool - mindfuck film, men kanskje ikke så spennende som det du ønsker
The usual suspects- kul historie med et snev av mindfuck på slutten.
Cloud Atlas: http://www.imdb.com/title/tt1371111/
Denne er intellektuell, spennende, original og en tankevekker.
An exploration of how the actions of individual lives impact one another in the past, present and future, as one soul is shaped from a killer into a hero, and an act of kindness ripples across centuries to inspire a revolution.
Vis hele sitatet...
-
American Psycho: http://www.imdb.com/title/tt0144084/?ref_=sr_3
En moderne klassiker, hovedpersonen er vel litt overintellektuell, han analyserer folk og blir psycho.
A wealthy New York investment banking executive hides his alternate psychopathic ego from his co-workers and friends as he escalates deeper into his illogical, gratuitous fantasies
Vis hele sitatet...
-
Oceansfilmene: Intellektuelle tyver som gjør spektakulære ran.
The Departed: En fyr som går undercover for å infiltrere et mafianettverk, denne er ganske intellektuell.
Sherlock Holmes: Han er vel definisjonen på intellektuell.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Cloud Atlas: http://www.imdb.com/title/tt1371111/
Denne er intellektuell, spennende, original og en tankevekker.
Vis hele sitatet...
+1 på den!


Ellers.
- Primer.
- Monsters.
- House of cards.
- Sucker punch.

Men hvis du virkelig vil ha en tankevekker må du se nøyere på historen og budskapet til "the matrix", alt for mange som bare ser en actionfilm, mens den i realiteten bærer et veldig dypt budskap.
The Mad Doctor
Rope er en veldig bra Hitchcoock film du burde se.

Filmen handler om to folk som begår en "thril kill" med et tau og gjemmer liket i en kiste for så å invitere folk til huset og spise middag på kista som viser litt av hitchcoock sin humor. Filmen er veldig spesiell siden det ble aldri brukt noe klipping. De filma hele filmen sammenhengende så du kan se gradvis at sola forsvinner og det blir mørkere ute. Men kameraet kunne bare holde 10 minutter med film så du kan se at de gjemmer det ved å enten sette kameraet bak noen eller ved at noen plutselig falt ut av en samtale.
A Beautiful Mind
Mulholland Drive http://www.imdb.com/title/tt0166924/?ref_=sr_1

Denne filmen fikk meg til å føle meg rar.
Sist endret av ali88; 30. juli 2013 kl. 16:46.
The silence of the lambs.
Shutter island, Requiem for a dream
Hvis du snakker om intellektuelle filmer tenker jeg på filmer av Ingmar Bergman som f.eks. Det sjuende segl eller filmer av Lars von Trier som Antikrist.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser at "Usual Suspects" og "Snatch" allerede er nevnt her, de er virkelige perler!
I tillegg er "Himmelfall" knallbra. "Sleuth" kan også anbefales hvis du liker "mindgames".
Secret Window og Instinct kan kanskje være noe for deg
Tror du ville likt 'The Lincoln Lawyer'. http://www.imdb.com/title/tt1189340/

Se7en kommer du til å like. http://www.imdb.com/title/tt0114369/?ref_=sr_1

House of cards er også en bra serie som nok har mye av det du leter etter. http://www.imdb.com/title/tt1856010/?ref_=sr_3
Her er mine forslag:

Adaptation (egentlig alt av screenwriter Charlie Kaufman)
Primer
This boy's life (Leo Dicaprio)
SlaughterHouse Five (blir snart remaka av Del Toro, med Kaufman på manus)
House of Cards er genial, som mange andre nevner. Kvalitet.
The straight story (Lynch, fantastisk enkel historie)

Ellers er jo Kubric et safe bet
The man from earth.
Syns det er rart ingen har nevt The big bang theory, han sheldon må jo kunne klassifiseres som intelektuell.
Intellektuelle filmer kan bety så mangt egentlig. Mitt forslag er "Thank you for smoking."
Kule filmer som får deg til å tenke, med en twist her og der:
Lucky number s7evin (lucky number slevin)
Gone baby gone
Inside Man
Fight Club
Law Abiding Citizen
Shutter Island
LA Confidential

Der var noen filmer som ikke var nevnt som jeg kom på. Ellers er det nevnt mye bra her. Så forresten en sykt bra film her om dagen. "Mud"! Check it out.

Ellers kan jeg anbefale noen andre filmer som kanskje ikke har en syk twist, men som likevel er bra og får deg til å tenke og kjenne litt på ditt eget følelsesregister.

One flew over the cuckoo´s nest
American History X
Dokumentaren "Searching for sugarman"
American Beauty
The Intouchables
V for Vendetta
Mystic River
Blow
Drive
The Notebook (Kind of a chick flick )
The silver linings playbook
Into the wild
Warrior
Moon

Slenger med noen av mine yndlingsserier også

1. Orange is the new black (ny serie på netflix!)
2. Curb your enthusiasm
3. Californication
4. Game of thrones
5. Entourage
6. Suits
7. Mad men
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis du snakker om intellektuelle filmer tenker jeg på filmer av Ingmar Bergman som f.eks. Det sjuende segl eller filmer av Lars von Trier som Antikrist.
Vis hele sitatet...
What he said. Mindfuck-filmer vil jeg ikke påstå egentlig er veldig intellektuelle, selv om de så klart kan være det. Intellektuelle filmer er vel heller filmer man må tenke over for å forstå ordentlig, og som kanskje får deg til å reflektere over ting, muligens ta med litt lærdom inn i livet eller lignende.