Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2915
Hei!

Bor i en leilighet hvor det ligger kabellister (kan ikke skjønne at det er noe annet) langs nesten alle vegger. Jeg er ganske sikker på at alt av ledninger ligger skjult der mellom alle rom. Se bilde.



Jeg har en nettverkskabel som nå strekker seg på gulvet gjennom hele leiligheten - som jeg er drittlei av - og vil prøve å legge denne inn i kabellistene som allerede ligger der.

Har noen erfaring med å åpne og legge inn en ny kabel i den modellen som er i min leilighet? Vil gjerne vite om det er mulig å åpne, før jeg begynner å tukle med verktøy og ødelegger hele greia..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ser vel heller ut som vanlig feielist, av solid tre for min del. Prøv å skrape vekk malinga med kniv i eit hjørne,så ser du fort det...
Den er av plastikk, og gir litt etter hvis jeg presser på den, så den er hul inni. Det er derfor jeg mistenker at kabler er skjult der.
hva med og spørre huseier?
Boligen leies av en ganske stor utleie- og boligforvalter. De klarer dessverre ikke svare på det, da de ikke har bygget dette selv.
Hvis det er en kabelkanal, så har disse spor som holder dekslet på plass, og åpnes ved å presse dekslet ut av sporet. Se bilder under for illustrasjon.

Jeg antar at det er denne typen liste du har:



Eller så kan det se ut fra bildet som om det bare er midten som skal åpnes (der de langsgående sporene er), vanskelig å si utfra et dårlig bilde.
Sist endret av 0xFF; 7. oktober 2017 kl. 14:49.
Tror heller ikke det er en kanal, men det er vel bare å prøve med et flatt skrujern å vippe opp lokket i en ende.

Det er også stiftet en kabel oppå listen, som tyder på at det ikke er en kanal. Du kan kanskje stifte kabelen på samme måte, veldig fort gjort hvis man har en sånn
Den lista der så veldig fugd ut spør du meg.. River du den av får du deg en fin jobb med å rense og fikse opp så det ser naturlig ut igjen. Lurt å ha no akryl klart da..
UTDATE:

Takk for tips 0xFF!

Ved å presse en flattrekker inn i hakket på lista (litt hardere enn det som føltes trygt), glapp det midterste feltet av dekselet.

Der var det hult og gate til kabler, så da er det bare å begynne :-)
Som tidligere nevnt må du tvinge den ut av spor med en flat skrutrekker.

Men husk at du må fuge på nytt, fjerner du nettverkskabelen får du fine hull bortover hele veggen som du bør sparkle og male hele veggen på nytt, kjedelig mye jobb om det bare er en plastikk list og ikke en kanal.

Jeg syntes ikke den kabelen var stygg der den lå, regner med du skal ha noe i rommet så den blir mindre synlig (les: møbler etc).