Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3494
Hallo. Jeg og en kompis planlegger å komme oss på den høyeste masten på Hardangerbrua. Hvordan er det i forhold til lov og bøter osv å klatre på slike offentlige strukturer? Svinesundbrua er jo flere ganger gjort også av Rønningsbakken på stoler, men Hardangerbrua er hakket over vil jeg si. Inspirert av russera som klatrer på høye tårn blandt annet lurer vi på å prøve det, gopro skal med. Men aller helst vil vi tiltrå fra nordsiden og over og ikke fra hovedspennet nedenfra og opp.
Har dere erfaring med klatring ifra før av?
Om ikke vil jeg fraråde å gjøre dette da det i verste tilfelle kan føre til død.
"Øko-Terrorist"
Flere bruer har nå "selvmordsalarm" som varsler politi så fort noen klatrer opp på rekkverket.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tr80r Vis innlegg
Flere bruer har nå "selvmordsalarm" som varsler politi så fort noen klatrer opp på rekkverket.
Vis hele sitatet...
Hvilke bruer?
"Øko-Terrorist"
Vet ikke om alle, men mange der det er relativt "vanlig" å hoppe ifra. Sotrabruen, Askøybruen og Bybroa i Stavanger vet jeg har.
Anders ;)
Trådstarter
Jo, det er det men ikke på Hardangerbrua, er ikke der
Anders ;)
Trådstarter
Ingen som vet hvilken evt straffereaksjon dette kan medføre?
Sitat av Behring09 Vis innlegg
Ingen som vet hvilken evt straffereaksjon dette kan medføre?
Vis hele sitatet...
Brudd på tyngeloven staffes med døden i grove tilfeller.
Anonym bruker
"Mekanisk Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir du/dere fersket kan dere bare spille dum å si dere trodde allemannsretten gjaldt der også. Ser for øvrig ut som et vilt sted å klatre. Lykke til og vær forsiktig!
Anders ;)
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir du/dere fersket kan dere bare spille dum å si dere trodde allemannsretten gjaldt der også. Ser for øvrig ut som et vilt sted å klatre. Lykke til og vær forsiktig!
Vis hele sitatet...
Haha godt poeng! Og takk !
Et lovbrudd blir ikke noe mer lovlig fordi du skulle hevde at du ikke viste at det var ulovlig. Jeg vil anta at en bot på noen tusen kan være en vanlig reaksjon. Det går vel under såkalt "trespassing" altså ferdsel på andres eiendom.
Sist endret av trikker95; 26. september 2017 kl. 23:26.
Det er ikke direkte ulovlig å klatre på broer og gjør dere det på rett tid er det vel litt usannsynlig at politiet bruker tid på dette om så noen skulle gidde å ringe inn om det. Du burde vel ta i betraktning at å klatre på en bro kan bli sett på som en mer alvorlig forstyrrelse på andres eiendom enn å ta seg inn i et forlatt hus eller på et tak, så det kan jo være risiko for en saftig bot. Dette er et stunt som fortere kan tiltrekke seg oppmerksomhet, tross alt.
Hvis dere bestemmer dere for å gjøre det anbefaler jeg å ta sikkerhet inn i bildet og sikre dere med krok og belte så dere er tryggere. Har dere erfaring med å klatre på noen slags strukturer? Er faktisk ikke bare bare å sluntre med forb i dette feltet hvis man skal høyt opp.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Det er ikke direkte ulovlig å klatre på broer og gjør dere det på rett tid er det vel litt usannsynlig at politiet bruker tid på dette om så noen skulle gidde å ringe inn om det.
Vis hele sitatet...
Klatring på bygninger kan likevel innebære en forstyrrelse av den alminnelig fred og orden. Avhengig av omstendighetene rundt, kan slik klatring derfor være straffbart etter straffeloven § 350. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil to måneder.

Altså det er ikke straffbart å klatre uten sikring (ved mindre du lager skikkelig "show" ut av det)
Men hvis du skulle skade deg og må hentes feks helikopter, ambulanse eller på en annen kostnadskrevende måte så kan det nok tenkes at du selv må dekke utgiften til redningsaksjonen hvis du ikke har tatt nødvendige forholdsregler.
Sist endret av Slæsken; 27. september 2017 kl. 04:45.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var det et spesielt sted/bilde du fikk denne ideen fra?
Regner med at du også er klar over at en del av de "sinnssyke" Russerne du har sett på YouTube har dødd mens de har holdt på med denne aktiviteten, og dette er topptrente karer med mange års erfaring.

Om du ikke har klatret på denne måten før ville jeg anbefalt å begynne med noe mindre "dødelig". Lett å være tøff i kjeften når man står på bakkenivå, men det blir noe helt annet oppe i høyden, usikret. Det er ikke godt å si hvordan kroppen og hodet ditt vil reagere i denne situasjonen.

Just a friendly word of advice.
Klatringen vil fort kunne rammes av straffeloven § 268 om uberettiget adgang eller opphold i et sted som ikke er fritt tilgjenglig. Strafferammen er bot eller fengsel inntil 2 år, men handlingene du beskriver vil nok i praksis straffes med bot. Det vil også kunne anses som en ordensforstyrrelse, som også kan resultere i bot.

Forøvrig ser det jo ut som det er forholdsvis godt mulig å klatre der (ut ifra bilder) - men et lite uhell eller feiltrinn vil nok sørge for at gardinene blir trukket ned for godt. Risikovurdering er forsåvidt ikke vår jobb her, den får dere ta selv. Men tenk på evt strømførende ledninger o.l. dere absolutt ikke må ta på.
Sist endret av nehmZ; 28. september 2017 kl. 00:40.
Husk at dere skal ned igjen, det vil være minst like krevende!

Helsike jeg vil være med (med sikring)

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=PIMuZ-dKIpo
Sist endret av Yalla; 28. september 2017 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Klatring på bygninger kan likevel innebære en forstyrrelse av den alminnelig fred og orden. Avhengig av omstendighetene rundt, kan slik klatring derfor være straffbart etter straffeloven § 350. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil to måneder.

Altså det er ikke straffbart å klatre uten sikring (ved mindre du lager skikkelig "show" ut av det)
Men hvis du skulle skade deg og må hentes feks helikopter, ambulanse eller på en annen kostnadskrevende måte så kan det nok tenkes at du selv må dekke utgiften til redningsaksjonen hvis du ikke har tatt nødvendige forholdsregler.
Vis hele sitatet...
Ja, er klar over straffeloven 350 som det kan falle under og at sikring ikke gjør det mer eller mindre lovlig. Forklarte vel ikke heller at nettopp slike mulige omstendigheter som redningsarbeid var det jeg mente kunne være et grunnlag for en større bot. Har lest noen saker her i Norge hvor folk som klatrer både bro og master ikke får reaksjoner på det før i ettertid og ikke blir straffeforfulgt, så tenkte det er usannsynlig med mindre uhellet er ute som du sier. Høres jo ikke helt usannsynlig at det kan skje hvis dette er noe man får lyst til fordi man så russere gjøre det på video, da.
Sist endret av dazezone; 28. september 2017 kl. 02:01.
Jeg har drever på med dette i noen år nå. Og har drevet og tatt med folk opp på brutopper (Local guide) og om dere virkelig skal gjennomføre dette og det er første gang. Anbefaler jeg dere og ta med noen form for sikring, og spesielt om dette er første gang. Mange tåler høyder veldig godt. Men når du står på toppen av en bru/tak og det er flere 100m rett ned i den sikre død, kan tilogmed de mest erfarne bli litt høydesyk. Men sjekk trapp/stiger før dere klatrer til topps og dette kan bli en god tur
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Brudd på tyngeloven staffes med døden i grove tilfeller.
Vis hele sitatet...
Greit det bestefar. Men det faller vel mye annen ekstremsport under også. Om han føler han kan gjennomføre det, vil gi han en mestringsfølelse og er villig til å ta en eventuell bot som måtte oppstå om han ikke kommer seg vekk innen tide. Så høres det vel ut som en grei og spennende ide ?

Å klatre på en bro er da ikke spesielt ulovlig.
Sist endret av oom; 28. september 2017 kl. 04:51.
Det ser enkelt, gøy og kult ut helt til slike ting som dette skjer...
Falling russians (kan være sterke videoer)