Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 920
Det hele startet i går ettermiddag. Jeg holdt på å spille et spill, da plutselig viftene begynner å svive veldig. Deretter forsvant bildet på skjermen, og viftene gikk tilbake til normal hastighet. Hele prosessen tok mellom 0,5- til 1 sekund.
PC-en kjører fortsatt, og den eneste måten å få startet den på igjen, er å trykke på selve av/på-bryteren på PC-en. De første gangene ventet jeg 1-2 minutter før jeg gjorde noe som helst, bare for å se om den ville starte opp igjen av seg selv. Jeg får heller ikke opp noe bluescreen. Skjermen mister rett og slett bare signalet.

Dette skjedde totalt tre ganger i går, og to ganger i dag. 3/5 ganger har jeg vært innpå spill. (Ikke spill som krever ekstremt mye, tror jeg).

Det hele begynte i går. For to dager siden skrudde jeg fast noe greier på PC-pulten, og var nødt til å bruke borr. Hele bordet ristet veldig, og jeg er redd for at dette kan ha forårsaket problemet.

Jeg har vært en liten titt inni maskinen, og jeg kan ikke se noen ledninger som har blitt brutt eller falt ut.
Jeg kan også nevne at jeg ikke hadde noe som helst problem med maskinen den dagen jeg brukte borret.

Jeg har ikke stor greie på datamaskiner, så jeg aner rett og slett ikke hva det kan være. Jeg har totalt 4-5 vifter, og har egentlig aldri hatt noe problem med overoppheting før.
Maskinen begynner å bli ganske gammel. Jeg kjøpte den enten i desember 2010, eller januar 2011. Jeg byttet ut RAM-brikkene og harddisk for rundt ett år siden, så jeg tviler på at det er det som forårsaker problemet.

Temperaturene i skrivende stund:
SPOILER ALERT! Vis spoiler


Her er alle komponentene:
  • ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
  • AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
  • Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Har mistet litt oversikt over hvilke RAM-brikker og SSD jeg har. Jeg har heller ikke overklokket maskinen på noen som helst måte.


Hva tror dere kan forårsake problemet? Ettersom dette oftest skjer når jeg er inne på spill, tror jeg selv at det kan være skjermkortet som har tatt kvelden. Som sagt så er jeg ikke sikker, men det er i alle fall det første jeg tenkte på. Hvis det er skjermkortet, finnes det noen måte å diagnosere det på?

Jeg takker og bukker for alle svar på forhånd!
Sist endret av Prentasid; 6. mai 2015 kl. 14:27.
Første jeg ville sjekket er om minnebrikkene sitter skikkelig i. En gang da jeg transporterte maskinen min gjennom en "humpete" tur så løsnet det litt på en minnebrikke. Da mistet jeg enten signal slik som du og måtte restarte dataen, eller hele systemet restartet av seg selv. Nummer 2 kan være skjermkortet som du sier
Trådstarter
72 2
Prøvde å dytte minnebrikkene så langt inn jeg kunne. Jeg merket egentlig ingenting forskjell på plasseringen. Startet opp 50 videoer på YouTube samtidig, og fikk Chrome til å bruke ca 0,8GB minne. Tok også en kjapp RAM-test med Prime95 (Ikke det at jeg vet hvordan programmet fungerer), og det så greit ut. Startet opp en heftig savegame av OpenTTD, et spill som krever mye RAM og prosessorkraft, men ikke særlig mye grafikk (som jeg vet om). Maskinen funket fortsatt.

Startet deretter opp Anno 2070 igjen, og etter 5 minutter krasjet maskinen på nytt.