Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1279
Erre noen her som kan forklare meg litt om overklokking... Har en stasjonær pc som ikke er den kjappeste i strøket + at den blir fort varm veldig varm!
Jeg har bestemt meg for å kjøpe deler til en pc for rundt 5-10 k og overklokke den veldig... Det skal være en spill PC som burde takle BF2 greit...
Noen som har noen tips til del oppsett jeg kan kjøpe, overklokking hjelp( gjerne en bruksanvisning :P)..

MVH HeroN
gå for noe med core 2 duo. en litt kraftig kjøler muliggens vann, og et bra skjermkort, nvidia 7800-7900 skulle bli gode greier. anbefaler også minst 1gb minne. kans spesifisere nøyere i kveld, skal ut akkurat nå, men håper det der hjelper litt iallefall
Trådstarter
13 0
ja jøss takk Alle svar er til hjelp...
Sitat av HeroN
Erre noen her som kan forklare meg litt om overklokking... Har en stasjonær pc som ikke er den kjappeste i strøket + at den blir fort varm veldig varm!
Jeg har bestemt meg for å kjøpe deler til en pc for rundt 5-10 k og overklokke den veldig... Det skal være en spill PC som burde takle BF2 greit...
Noen som har noen tips til del oppsett jeg kan kjøpe, overklokking hjelp( gjerne en bruksanvisning :P)..

MVH HeroN
Vis hele sitatet...
Hvis du skal overklokke en pc veldig så må du huske at boxen kommer til å bli rimelig dyr.
Som exuz sier bør du går for core2duo fra intel som er ganske så villig når det gjelder klokking. Dette gjelder både Allendale (e6300 & e6400) og Conroe (e6600, e6700 og x6800), men du bør være svært ops på hvilket hovedkort du går for siden mange av de beste kortene for overklokking varierer veldig i prestasjon avhengig av om du bruker en allendale eller conroe på den. Og pass på at du går for et minne som tåler en del volt hvis du skal klokke. Og ikke minst veldig god kjøling.

Et kjapt forslag kan vel være;
Abit AW9D MAX
Intel C2D E6600 + TBTT kjøler
2048MB DDR2 PC6400 sett med så lave timings som du har råd til.
Trådstarter
13 0
Sitat av Tical[FS]
Hvis du skal overklokke en pc veldig så må du huske at boxen kommer til å bli rimelig dyr.
Som exuz sier bør du går for core2duo fra intel som er ganske så villig når det gjelder klokking. Dette gjelder både Allendale (e6300 & e6400) og Conroe (e6600, e6700 og x6800), men du bør være svært ops på hvilket hovedkort du går for siden mange av de beste kortene for overklokking varierer veldig i prestasjon avhengig av om du bruker en allendale eller conroe på den. Og pass på at du går for et minne som tåler en del volt hvis du skal klokke. Og ikke minst veldig god kjøling.

Et kjapt forslag kan vel være;
Abit AW9D MAX
Intel C2D E6600 + TBTT kjøler
2048MB DDR2 PC6400 sett med så lave timings som du har råd til.
Vis hele sitatet...
Stemmer... Var meget klar over det med kjøle effekten har hatt en pc før som ble for varm så halvparten av pc av kompontetene gikk fyren
Så AMD er ikke noe bra og voerklokke derimot hmm i see... De er vel egentlig ganske overklokket fra før av siden de er så billige
Nå begynner jeg å skjønne litt her '

PS Intel C2D E6600 finnes den? eller mener du Intel E6300?
Sist endret av HeroN; 12. oktober 2006 kl. 19:19.
Sitat av HeroN
Stemmer... Var meget klar over det med kjøle effekten har hatt en pc før som ble for varm så halvparten av pc av kompontetene gikk fyren
Så AMD er ikke noe bra og voerklokke derimot hmm i see... De er vel egentlig ganske overklokket fra før av siden de er så billige
Nå begynner jeg å skjønne litt her '

PS Intel C2D E6600 finnes den? eller mener du Intel E6300?
Vis hele sitatet...
Behold E6600 AMD er både vel og bra, men hvis du skal ha et nytt oppsett er C2D det beste valget. Kan gjerne gå for AMD x2 serien, den er ikke like god som C2D, men ihvertfall langt billigere enn FX serien som er forferdelig dyr kontra ytelsen. AMD sine opteron yter også bra, og kan klokkes enda bedre, og disse har også gått drastisk ned i pris i likhet med amd x2.
Men som sagt, gå for C2D.
Trådstarter
13 0
Sitat av Tical[FS]
Behold E6600 AMD er både vel og bra, men hvis du skal ha et nytt oppsett er C2D det beste valget. Kan gjerne gå for AMD x2 serien, den er ikke like god som C2D, men ihvertfall langt billigere enn FX serien som er forferdelig dyr kontra ytelsen. AMD sine opteron yter også bra, og kan klokkes enda bedre, og disse har også gått drastisk ned i pris i likhet med amd x2.
Men som sagt, gå for C2D.
Vis hele sitatet...
mhm i see...
Trådstarter
13 0
flere tips? pc deler osv?
Vis du skal bruke opp til 10 k i nye deler tror jeg ikke det blir nødvendig å overklokke den for at den skal kunne kjøre bf2 ordentlig
Trådstarter
13 0
Jorra... men kan jo sette prisen til 5k eller 7k....
Jeg har bare lyst til å begynne med overklokking og mekke en PC som er litt bedre enn visse andre..
Dessuten for 10k kan jeg gjøre en PC meget mye bedre og da slipper jeg mest sannsynlig å oppgradere komponentene hele tida...
Trådstarter
13 0
Legger ut en post for å se om det er noen som kanskje har litt mere peiling på overklokking enn meg
Har en nokså gammel pc som er et helvette å spille på. Jeg har tenkt å reformatere og overklokke pc litt og kanskje kjøpe nye deler...
Fakta om den gamle pc min:
-Intel Pentium 4 3.2 800mhz Prescott ,overklokka til 3.4.
-1024MB ram 2x512MB
-radeon 9800PRO, 128MB med TV-OUT
-Abit IS7-E2 m/lan og lyd
-200gb 7200prm

++++
Beklager dårlig beskrivelse av de forskjellige komponentene det skyldes DRITT BUTIKKEN VI KJØPTE DET FRA!


Litt fakta jeg henta fra overklokkings setupen som jeg lurer til på om er helt riktig eller burde gjøres noe med:
Voltage:
-CPU CORE voltage 1.32v
-DDR voltage 2.65
-ATX 3,4/5,1/12,3V
Grader:
-System 35 grader
-CPU 65 grader , synes det var mye jeg da men
-PWM 49 grader
Vifte speed:
-CPU FAN speed 2812 rpm
-NB FAN speed 6026 rpm
sys fan speed 0 rpm
Hva er dette??
CPU THRM- Throttling 50%

Merka det at det sto veldig mye Disabled på flere av valg alternativene som var forhånds innstilt skal det være sånn ?


Har hatt problemmer med varmen før og har vel det strengt tatt fortsatt så vifter g cooling stuff må jeg sikker kjøpe hvis jeg skal overklokke...

Jeg finner bare fram til CPU overklokkinga hvor finner jeg feks fram til RAM osv ?

MVH HeroN

Jeg har hittil bare klokka litt på CPUen
Du kan jo egentlig bare klokke i vei helt til det sier stop, så kan vi heller hjelpe deg med å eventuelt komme deg videre. Temperaturen er slettes ikke unormal eller høy for å være en prescott. Cpu' tror jeg nok du skal kunne klokke en del høyere, minnet er jeg mer skeptisk til siden det ser ut til å være vanlig value ram. Pass på at du stiller ned minne hastigheten etterhvert som du øker FSB slik at minnet ikke stopper før cpu'n, samme går vel for multi'n til hovedkortet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
CPUen skal du kunne dra til ca. 4-4.5GHz med god kjøler (i.e peltier og vannkjøling...).

Men den pcen skal no faktisk ikkje vere så ekstremt dårleg, sjølv etter dagens spesifikasjoner....?
Trådstarter
13 0
Sitat av Tical[FS]
Du kan jo egentlig bare klokke i vei helt til det sier stop, så kan vi heller hjelpe deg med å eventuelt komme deg videre. Temperaturen er slettes ikke unormal eller høy for å være en prescott. Cpu' tror jeg nok du skal kunne klokke en del høyere, minnet er jeg mer skeptisk til siden det ser ut til å være vanlig value ram. Pass på at du stiller ned minne hastigheten etterhvert som du øker FSB slik at minnet ikke stopper før cpu'n, samme går vel for multi'n til hovedkortet.
Vis hele sitatet...
mhm åssen stiller jeg ned minne hastigheten?

Sitat av vidarlo
CPUen skal du kunne dra til ca. 4-4.5GHz med god kjøler (i.e peltier og vannkjøling...).

Men den pcen skal no faktisk ikkje vere så ekstremt dårleg, sjølv etter dagens spesifikasjoner....?
Vis hele sitatet...
Ja merka det men burde kanskje klokke eller kjøpe litt oppgraderinger spesielt i vifter og evt vannavkjøling. Men har egentlig ikke så veldig lyst på vannavkjøling har hørt at det ikke er helt til å stole på og dyrt+ at det kan vøre vanskelig å montere...
er ikke farlig med vannkjøling så lenge det er montert riktig. bare bruk god tid på å montere og test systemet i noen timer før du skrur på pc'en.

ellers så er cpu z et fint program for å se hvilke komponenter pc'en består av nå.
driekte link til nedlasting av cpu z

NeVa
Trådstarter
13 0
Sitat av NeVa
er ikke farlig med vannkjøling så lenge det er montert riktig. bare bruk god tid på å montere og test systemet i noen timer før du skrur på pc'en.

ellers så er cpu z et fint program for å se hvilke komponenter pc'en består av nå.
driekte link til nedlasting av cpu z

NeVa
Vis hele sitatet...
Det har jeg faktisk der ser jeg hvor mye CPUen bruker og er klokka til... HAr den flere funksjoner som jeg ikke veit om???
Ta og kjøp det sapphire X1950XTX det gjorde jeg spiller alle spill på fullt

Edit : skrive leif

Mvh Proxer
Er veldig viktig med gode minnebrikker om du skal klokke, viktig at de klarer å kjøre lave timings!
F.eks nå så kjører jeg brikkene (Twinmos Speed Premium BH5) på 2.0-2-2-6 i stedet for ved spd 2.5-4-4-9.


http://www.techpowerup.com/articles/...AMD/memory/131
Sist endret av Vexillum; 18. oktober 2006 kl. 06:45.
hmm IS7-e2 kjøyre på ein intel 865pe, trur ikkje dette er noke godt hovedkort å overklokke..
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Prøvde å overklokke min AMD athlon 3000+ på TG05, men det rare var at den nedklokket, og ble tregere, istedenfor å gå bedre :S Irriterte meg skikkelig. Men har fått litt nytt nå, så skal se hva jeg kan få til ut fra det
sikker på at den ikkje kjøyrte ned hastigheten på minnet ditt?
Bf2

Vel jeg fikk nylig en pc (tidlig bursdag gave fra fattern)

MSI mainboard
AMD Athlon 64 X2 2,2 Ghz 4200+
Gainward GeForce 7300 GT 256
EDIT: ups jeg glemte 2 Gb ram

Fattern gadd ikke å kjøpe en dele pc eller deler så han kjøpte en ferdig pc som jeg hadde modifisert med de delene jeg ville ha. Kom på rundt 9000 kr med 17 LCD skjerm.

Jeg kjører battlefield 2 helt plekkfritt, ingen hw lag. Men de kom ikke akkurat som en overaskelse, kan jo kjøre bf2142 på maks og